Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
tjapado

Zaden kiemen in glas water

Recommended Posts

Vroeg mij af of er iets mis met het kiemen van zaden is een glas water ?

 

Wat ik zelf doe is glas water vullen met licht lauw water bewaren op kamer tempratuur.

 

met 1 a 2 dagen zijn de eerste zaden al gekiemt de voglende 1 a 2 dagen is de rest gekiemt.

 

Wou maar even zeggen waarom ingewikkeld doen met watten of sponge pots etc als het makkelijk kan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat gaat zeker....

 

Maar als je zaadjes naar de bodem van het glas zinken, dan komt er wel geen zuurstof meer bij... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiemen in water zie je veel sneller vooruitgang, maar kiemen in een sponge of peat heeft wel 't voordeel dat je je gewortelde kiem

aan de sponge kan vastnemen. Voor minder voorzichtige mensen een groot voordeel :lol:

 

de groeten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zelf doe zaden altijd tussen watten en stop deze watten in een oude vhs doos leg deze vhas doos op een warme plek en het moet gek lopen als niet 99 van de 100 zaden open gaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gooi ze 1 dag in het water, dan 1 dag in het donker met de juiste temp, en de laatste dag komen ze boven en staat het licht er op...

ik had 99% ontkieming op deze manier..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oi,

 

Ik gebruik ook altijd een glas water voor het ontkiemen en het is me nog nooit tegengevallen ook al zinken de zaadjes soms naar de bodem.

Ik had wel eens zaden van barneys farm (little cheese) en deze gingen na 4 dagen nog steeds niet open.

Ik heb deze dan voorzichtig zelf open gepitst en deze zijn op dag 5 dan ook begonnen met een wortel aan te maken.

Dus als zaadjes niet blijken open te gaan, ze gewoon voorzichtig zoals een zout pindanootje openbreken tot je een klein knakje hoort.

Doe dit wel enkel en alleen als je ervan overtuigt bent dat het zaadje echt niet op zichzelf kan open gaan!

 

Hopelijk heeft iemand hier iets aan die op het punt staat een zaadje weg te smijten!

 

Cheers

Share this post


Link to post
Share on other sites

@tjapado Ja het is denk ik meer voor de mensen die het geheim moeten houden voor anderen? Want zelf doe ik het ook zo...waarom moeilijk doen als het makkeljk kan?

 

@gobru Als je zaadjes naar de bodem zijn gezonken betekent dat ze zich hebben vol gezogen, dus dan kan je ze in principe gewoon in de grond stoppen. Dan gaan ze altijd wel open tenzij ze een te harde schil hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prefereer toch watjes ingewaterd met bacto. Deze wikkel ik in folie en leg ik op een warme plaats neer. Nooit problemen gehad. Daarentegen gebruik ik ook nooit spongepots of jiffies...Gewoon in de grond, beetje water erbij en folie om het potje tot het kopje zich laat zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glas water wil prima, zaadjes moeten juist zinken, die blijven drijven zijn vaak leeg :lol:

Ben je bang dat ze verzuipen ververs je het water toch gewoon elke dag?

 

Plant je ze als ze gezonken zijn maar nog niet open dan vallen ze eerder ten prooi aan wortelluis en anders is mijn ervaring na planten en komen ze ook een stuk trager op, strekken wel wat minder dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja oke dat iedereen zijn eigen manier heeft is wel duidelijk.

 

Maar dacht misschien dat het kiemen in een glas water op 1 of andere manier na delig was omdat het zo weinig voor bij komt en zo simpel is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hier nog wel een vraagje over wat mij even te binnenschiet.

 

Als je dus je zaadjes ontkiemt in een glas met water en der zijn der bijvoorbeeld 20 van de 40 uitgekomen en je moet der nog 20 dus.

 

en je verwacht die met 1-2 dagen ook ontkiemd te hebben mag je de zaadjes die al ontkiemt zijn dan gewoon ook nog in het water laten liggen ?

Misschien een domme vraag maar ik zit der gewn heel erg mee in mijn maag wahahaha :bier

 

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou de reeds ontkiemde zaadjes niet in het water laten liggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben dus van plan om binnen 2 dagen mijn zaadjes te laten ontkiemen 50x auto ak 47 25x hl en 25x rd

 

ik wil ze laten ontkiemen in water en daarna in plastic witte bekertjes met stek en zaaigrond derin en de zaadjes daarin doen met een klein laagje stek en zaaigrond erop dan zou ik ze het liefst al gelijk naar mijn plek brengen maar ben een beetje het spoor bijster.

 

hoe kan ik dit nou het beste aanpakken thuis wachte totdat der kopjes boven komen ? ik kan niet gaan lopen kloten met lampen of wat dan ook.

 

of gewoon laten ontkiemen in water in de stek en zaai grond en op me spot zetten wachten totdat de kopjes boven zijn en dan uit de bekertjes halen nadat ze een beetje geworteld zijn en dan de grond in ?

 

beetje nutteloos om nieuw topic voor aan te maken er is ook zat info te vinden op het forum daar ben ik nu wel achter alleen ik zou het graag op deze manier doen met de bekertjes enz en het meeste op me spot doen hoe kan ik het dan het beste aanpakken ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...