Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Krasi

Organisch kweken combineren met automatische irrigatie

Recommended Posts

Hi groeiende gabbers,

 

ik wil voor m`n volgende ronde automatisch bewateren, maar wel organisch blijven kweken als het even kan.

Ik zit met de volgende keuze`s.

 

-Bluemat systeempje, buffertabs, allmix aarde en 1xper week met de gieter thee serveren, verder alleen water.

-Blumat systeem, buffertabs, bacterien en schimmels, lightmix aarde en later in de bloei topdressen met Guanokalong voor de nodige pk`s, verder alleen water.

 

Of mineraal gaan voeden en dan zo

 

-Autopot 1-pot systeempje, AN ph perfect voeding.

 

Het makkelijkste zou zijn bloei buffertabs, dat je die week 2 of 3 in je aarde steekt, zijn deze niet al verkrijgbaar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ligt natuurlijk wel een aantal factoren zoals aardebak of potten

18 liter is bijv een mooi volume om organisch in te kweken

als je met 18literpotten kan of wil werken dan kun van onderaf water kunnen geven

potten vullen met 4 tabs en schimmels en ff goed inwateren met bactos

alle potten in een bak zetten en een pomp met een tijdschakelaar eraan... en klaar is kees

voordeel is dat het ideaal is als je zo lui bent als ik

je hoeft dan hooguit 1 x per week wat thee of beetje voeding bij te gooien

wel is het met deze methode aan te raden je toplaag af te dekken

 

greetZZZZZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

blumat zou ik niet aan beginnen als ik jou was

je kan beter een stuk of 4-6 druppelaars verdelen over elke pot of hoeveel je zelf wilt

gewoon ansluiten met thyleen op een pomp en digitale tijdschakelaar en klaar ben je kost je rond de 200 euro in totaal denk ik

een paar tensio meters verdeeld door het veld en je ziet zo of je te veel of te weinig water geeft

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey , waarom niet een paar grote aardebakken? want jij pak het meestal wel groot aan :lol: heb voor mezelf een bak van 175 ltr met daarin blumats welke deels van boven druppelen ivm tabs en deels van onder middels de aangebrachte drainagepijpen. Deze blumats zijn de speciale lange versie.

Heb Gold label custom, bacto, schimmels, tabs, perfect start, black worm castings en de rest middels topdressen zoals guano en af en toe een thee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Go2Hell, zo heb ik het de afgelopen 2 rondes gedaan, werkt prima, maar ik moet dagelijks aanwezig zijn en dat wil ik niet meer :)

 

Amecheesia, dat is ook een optie idd, alhoewel je dan de plant niet individueel bewaterd naar behoefte, de twee genoemde systemen doen dat wel, waarom geen Blumat, werk uitstekend bij bv Whazzup ;)

 

Aardebak wordt hem ook niet, ik werk graag met potten, Smartpots, zo kan ik me wanneer nodig ook manouvreren, thanks voor de input. :)

 

Ik ben er nog niet uit, ik neig het meest naar optie 1, ik ben nog op zoek naar bloei buffertabs, hey Sannie, niks voor jou??? :lol: :j

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blumat lijkt me niet handig als je zo min mogelijk op de locatie wil zijn. Die dingen moet je toch ook vaak bijstellen, en als je de verhalen leest over niet werkende blumats die je vat leegtrekken ben ik er huiverig voor. Als je dan een paar dagen niet op je locatie bent....

 

Water geven met rayjets tmer enz en apart met de hand of met pomp en sproeistok voeding geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blumat vind ik persoonlijk niet zo veilig 1 ventieltje een mm te ver opendraaien en je kan de volgende dag gaan dwijlen en je bent heel veel aan het kutten met afstellen.

als de een meer als de ander drinkt kan je er altijd nog een druppelaar bijzetten of omgedraaid er 1 weg halen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Go2Hell, zo heb ik het de afgelopen 2 rondes gedaan, werkt ik ben nog op zoek naar bloei buffertabs, hey Sannie, niks voor jou??? :lol: ;)

 

er zijn ook GL PK korrels (goldlabel caviaar)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Johnny_Sack, ik heb de zoekfunctie verkracht op gebied van Blumat, maar ik zie meer positieve dan negatieve reacties, ik kan gewoon 2x per week op locatie komen, om af te stellen, ik laat er ook alleen maar water doorheen gaan, geen voeding, die wil ik eens per week met een sproeistok/pomp of gieter geven, het gaat mij om de individuele behandeling. :)

 

Amecheesia, dat is een mooi truucje idd, maar dan moet ik alsnog alle potten liften om te zien wie er meer drinkt, toch raar dat grote namen op dit forum allemaal met de Blumats hebben gewerkt, zonder probleem, 1x per week de afstelling nakijken is acceptabel,.....moeilijk moeilijk de keuzes :lol:

 

Stikkie, het waren toch NK korrels, die heb ik ook liggen namelijk ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

yep, een bevriende kweekster doet t hiermee; ipv zijslangetjes gebruikt ze zweetslang die ze rond de stam/rand op de kuipen legt. Laagste/droogste standje zet ze hem op em gaat rustig 4 weken met zomervakantie. Wel alleen kraantjeswater dus.

grtz ammelov

 

edit: wow flowertabs! die gaan we proberen; dank voor de informatie :lol:

grtz ammelov

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Amelov, ik wil er ook alleen kraanwater door geven, voor de rest heb ik tabs, en een bacterie/schimmels thee :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

smartpots op een bodem.

organische bloeivoeding van onder af geven met pomp.

alleen water door 3/4 drup[pelaars van boiven?

 

gretz Wetje-oliedom-=

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het plan is op 2.40x2.40m 36x19ltr smartpots te zetten, met rijke aarde en buffertabs, 1xper week een bacterie/schimmels thee, via sproeistok of gieter, dan in week 4 bloei, bloei tabs erin en de thee eens per week dan vanaf onder gegeven.

De rest van het water (dus alleen water) via een automatisch watergeef systeem op basis van plantbehoefte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Boefje, klopt man, Bio Sevia is biophonic idd, maar is niet geschikt voor alle irrigatie, naar wat ik gehoord heb.

 

M`n voeding heb ik eigenlijk al wel uitgekozen, het gaat nu puur nog om de individueel plantgerichte irrigatie :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bio sevia werkt goed met recirculerende systemen...

die 1pots zijn echt 10x beter dan blumats naar mijn mening.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Haxxorz, kan je die 1pots combineren met buffertabs, moet je dan de tabs lager insteken ofzo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die flowertabs hebben precies hetzelfde plaatje als de normale Sannie tabs?

Zou me niet verbazen als het gewoon dezelfde zijn.

Wat dat betreft kan je ze ook direct bij de bron kopen voor een veel lagere prijs, link was een keer genoemd in een topic hier, maar Sannie steunen is ook wel aardig.

 

Zou je anders niet gewoon een Rayjet-systeempje met een waterpomp kunnen opzetten?

Blumats heb ik zelf ook wel gebruikt maar voor een kweek waarbij het sowieso goed moet gaan lijkt het me té oncontroleerbaar qua hoeveelheid water per tijdseenheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Krasi,

 

Ik heb vroeger veel gekweekt met automatische systemen, maar ik moet eerlijk zeggen niet op aarde.

 

Wat ik deed is het volgende:

 

Ik maakte een grote bak met vijverfolie van ongeveer 6 meter bij 1,20 meter. Aan 1 kant waar ik de pomp laatste was de bak iets dieper (kun je makkelijk voor elkaar krijgen met piepschuim en of iets anders onder je vijverfolie).

 

De plantenpotten of in mijn geval kratjes hingen ongeveer 20-30 cm boven de bak (tussen balkjes). En dan werken met PE slang en of druppelaars. Een paar keer per dag gaf de pomp wat voeding en het overtollige loopt terug in je bak voor hergebruik.

 

Met de juiste voeding kun je dit wel een week volhouden. Daarnaast had ik ook een paar 200 liter vaten met een vlotter naar de bak. Wanneer er te weinig voeding in het reservoir stond, dan werd deze weer aangevuld door die vaten. Als ik wilde kon ik het dus weken volhouden...

 

Heel simpel dus maar het heeft 5 jaar gedraaid. :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey TRD, klinkt idd makkelijk, alhoewel ik wel gewoon op aarde wil kweken, iig organisch, ik denkt dat autopot, die binnenkort de 25ltr 1-pot systemen uitbrengt een goede keuze is met een rijk medium en buffertabs/flowertabs combinatie.

Ik ga denk ik eerst weer terug naar m`n kleinere tent, grotere smartpots en een drainage slang. :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het 1x gedaan met gebruikte aarde, maar onderin gemengd met hydrokorrels. Bij aarde is het altijd lastig de hoeveelheid vocht te bepalen met geautomatiseerde systemen, want in bakken waar de planten\wortels achterblijven geef je dan waarschijnlijk teveel vocht mee.

 

Bij andere mediums gaat het makkelijker omdat de drain sneller wegloopt. Geef in ieder geval niet teveel vocht. :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik de Blumats ook, ik herken bovenstaande problemen. Ik werk met 5 liter water, dat ververs ik eens in de 2 dagen. Regelmatig gooit hij het hele vat in 1x leeg, terwijl de tensio's daarna op het minimum (is veel te veel water) staan. Soms blijft ie echter ook gewoon goed tussen de 80-120 mbar werken.

 

Lijkt me absouluut geen aanrader als je niet dagelijks bij je planten komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...