Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
flip van hout

Welke lamp?

Recommended Posts

Ik wil een setup aanschaffen bestaand uit een 1,20 bij 1,20 tent, 1000M3 afzuiging alleen de pamp ben ik nog niet uit.

Ik ga biologisch kweken op 9 aarde bakken van 30L.

wat is een goede keue 2x 400W HPS 1x 600W of een gavita 1000W

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 x 600

Share this post


Link to post
Share on other sites

vertel waarom vind je dat beter?? ik zelf dacht eerder aan de andere 2 keuzes. de 400w worden minder warm dus die kunnen er dichter op dus dat is een voordeel. Vertel waarom deze keus van jou?

Share this post


Link to post
Share on other sites

lumen en lichtdruk .....

vandaar de 600 watter ...

 

deze produceert 92.000 lumen , de 1000 watt 121.000 en een 400 watt 54.000 lumen .

 

als je dan 2 x 400 watt neemt zit je op 108.000 lumen met alle warmte.

 

neem je 1 1000 watter dan heb je 121.000 lumen met de enorme warmte en de afstand vanaf de planten.

 

daarom de 600 watter ... die is 92.000 lumen met zn geringe warmte ...

en met de juiste kap straalt ie zeker veel dieper.

 

 

verbeter of vul aan waar nodig;)

 

UrbanGrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke tnkx das een keurig antwoord, maar een 1000w gavita komt dus verder van de planten af en daarom minder rendement dan de 600w.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ urbangrower, heb je wel eens met die 1000 watter gekweekt? want zoveel meer warmte dan bij een 600 watter komt er niet vanaf, en je kunt 'm alsnog op 60cm afstand houden, zelfde als 600 watter dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit onnodig quoten zie hier : hoe te quoten

 

dus ik zou wel duidelijk meer opbrengst kunnen halen met een 1000W. Mijn doel is namelijk wel om tegen een KG te komen met opbrengst uit dit tentje, en dat gaat me met 1 600W lamp nooit lukken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dan kun je het beste de 1000watt Gavita lamp kopen, dan kun je kwa verlichting een kg kweken. of je genoeg kennis hebt om dit te realiseren.. daar kom je vanzelf achter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit onnodig quoten zie hier : hoe te quoten

 

ik ga der ook niet vanuit dat ik de eerste keer meteen een kg haal maar daar wil ik wel naar toe. Maakt de gavita veel verschil met een normale 1000W lamp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die 1000 watt kan een hogere volt lamp aan.

Verder kun je hem ook dimmen zoek anders ff zelf op internet of forum naar die gavita lamp.

Als ik de ruimte had was hij al in mijn bezit.

1 grote aardebak is ook mooi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou voor de 2 x 400 is cheap en goed met 2 hamerslagkapjes ofzo van of 2 x 600 in coolshades of cooltube voor betere verdeling van het licht ....

 

maar een 1000 kan ook nooit slecht zijn als je een hoogte hebt van 2 m of meer bigger en better maaar voor die 2 laatste zou ik toch 150x150x200 pakken .....

 

and dont forget your co2 bucket cheap and good stuff heb ik gehoord ....

Share this post


Link to post
Share on other sites
lumen en lichtdruk .....

vandaar de 600 watter ...

 

deze produceert 92.000 lumen , de 1000 watt 121.000 en een 400 watt 54.000 lumen .

 

als je dan 2 x 400 watt neemt zit je op 108.000 lumen met alle warmte.

 

neem je 1 1000 watter dan heb je 121.000 lumen met de enorme warmte en de afstand vanaf de planten.

 

daarom de 600 watter ... die is 92.000 lumen met zn geringe warmte ...

en met de juiste kap straalt ie zeker veel dieper.

 

 

verbeter of vul aan waar nodig;)

 

UrbanGrower

 

Hier klopt niks van. :lol:

Het gaat niet over Lumen maar het gaat over PAR (photosynthetic active radiation)

Hier een post die wat duidelijk maakt.

In dit topic laat ik een overzicht zien van de verschillende Philips HPS lampen.

Het geeft aan dat niet iedere Philips HPS lamp hetzelfde is en er vrij flinke verschillen zijn in output.

Het is iets wat ik al een tijdje wil laten zien maar de data van de SON-T plus was moeilijk te krijgen in uMol output omdat hij verkocht wordt als lumenlamp.

 

400w

1. Philips Agro 400w 230v 660 uMol (output stabiel, extra blauw spectrum)

2. Philips Greenpower 400w 230v 725 uMol (output stabiel)

 

600w

1. Philips SON-T plus 600w 230v 1045 uMol (neemt vlug af in output "instabiel")

2. Philips SON-T Greenpower 600w 230v 1100 uMol (output stabiel)

3. Philips SON-T Greenpower 600w 400v 1150 uMol (output stabiel)

4. Philips SON-T Greenpower 600w 400v EL* 1170 uMol (output stabiel) *speciaal voor hoogfrequente evsa's >100.000 hertz

 

1000w

1. Philips SON-T Greenpower 1000w 400v EL* DE 1925 uMol (output stabiel) maar geeft in de praktijk 2100 uMol aan het begin. *speciaal voor hoogfrequente evsa's >100.000 hertz

 

Ik hoop dat dit een paar feiten inzichtelijk maakt.

 

Doc

 

foto: Philips Greenpower 1000w 400v EL

Philips%20SONTD%20Greenpower%201000.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

das dus een grote verbetering .......... :lol:

 

ik zal me beter gaan inleren over deze lichtmaterie ...

 

maar over het niets kloppen van mijn post . zit toch zeker wel kern van waarheid in ?

 

en.. aan deze techinfo heeft deze beginner toch niets ?

 

 

toch altijd een groenegroet ,

Urban

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lumen is zichtbaar licht.

Zictbaar licht is een veel nauwer spectrum als groeilicht PAR.

Infrarood licht (warmte) zit in een heel ander gedeelte van het spectrum en kan dus ook niet gekoppeld worden aan lumen of PAR.

spectrum-licht.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga dus voor de gavita 1000w, wel een hoge aanschaf waarde maargoed. Alleen zweeft het idee van 2x600w ook nog door me hoofd. Das goedkoper en je hebt dan een betere verdeling van het licht toch? alleen is 2x 600w kwa temp. in toom te houden in een 1,2x1,2 tent

Share this post


Link to post
Share on other sites

is toch logisch dat 1 lamp in het midden een betere verdeling geeft dan 2 lampen die normaal een vierkant dienen te beschijnen.

 

@ randy co2 bucket? hihi

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat ik de eerste keer toch kies voor een ELT ballast in plaats van gavita. Welke kap is het beste om te nemen, want bij veel kappen op internet zie ik staan van 400W tot 600W

Share this post


Link to post
Share on other sites

ff ter verduidelijking de setup word dus 1,20 bij 1,20 met een 1000W, nu ben ik alleen nog uit welke reflector.

Share this post


Link to post
Share on other sites

120x120 is mooie belichtingsopvervlakte van een 600watt,.

Als ik het goed heb is belichting van 1000watt 1x 2 meter,. dus denk dat het beetje overkill is in je tentje,.

 

Plus als je kijkt naar lum verschil tussen 1000watt en 600watt, dan zou ik ook voor 600watt gaan

 

Gr Kut

Share this post


Link to post
Share on other sites

@randy wat denk je wat er gebeurt met dat kleine beetje co2 wat eruit die emmer komt als je je afzuiger aan hebt ?

Je kan beter zorgen voor bacterien in je medium die het vrijmaken.

 

@ts ik zou die gavita pro 1000 watt double ended nemen.

reflector evsa alles in een en op elkaar afgestemd en je evsa zit meteen aan je lamp vast dus geen storing en watt verlies door lange kabel.

1,20 x 1,20 is met een 1000 watt in de zomer een beetje heet denk ik en die gavita kun je dan dimmen.

Of heb je een grote afzuiger ?

en actieve inblaas ?

 

dan beter de 1,50 x 1,50 pakken en de gavita pro 1000 hoeft niet eens zo heel hoog ik dacht 70 cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke ik ben weer aan het brainstormen :wave: maar stel ik ga toch voor een 600W welke kap is dan de beste keus.....topshield of een adjust met spreader

Share this post


Link to post
Share on other sites

dude, die prijs haal je er toch dubbel en dwars uit na 1 kweekje

Share this post


Link to post
Share on other sites

2x 400W :wave:

 

Je kunt in begin met 1 lamp draaien en je hebt de max aan licht erboven tijdens weken erna.

 

Wel goede kappen kiezen dan, meer diep dan breedstralers

 

600W dekt de lading net niet en een 1000W: wat nu als de planten toch om wat voor reden erg groot worden en het een beetje warm wordt zodat je meer dan 60cm ervanaf moet?

 

tent is "maar" 2.mtr hoog en je mist dan al 1mtr door plant/pot en moet afstand lamp/plant er nog bij :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...