Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
drgreentumb

Cannabis van 4200 jaar oud in graf Hanzelijn

Recommended Posts

Cannabis van 4200 jaar oud in graf Hanzelijn HATTEMERBROEK -

 

In een graf uit de steentijd dat in de buurt van het Gelderse Hattemerbroek is aangetroffen, is hoogstwaarschijnlijk cannabis van ruim 4200 jaar oud aangetroffen. De nederwiet is waarschijnlijk medicinaal gebruikt wegens de pijnstillende werking, net zoals dat tegenwoordig ook wel weer gebeurt. „Het is vrijwel zeker dat het om cannabispollen gaat. Die zouden dan voor het eerst in Nederland in een archeologisch graf zijn gevonden.”

 

 

Dat heeft een woordvoerder van ProRail dinsdag gezegd aan de vooravond van de presentatie van een boek over het archeologisch onderzoek bij de aanleg van de Hanzelijn, de spoorverbinding die de Randstad met het noordoosten van Nederland verbindt.

 

Het graf werd al 5 jaar geleden gevonden, maar het duurde jaren voor wetenschappelijk was vastgesteld van welke planten de grote hoeveelheden pollen in de kuil waren. Dat bleek behalve cannabis ook moerasspirea te zijn, een plant met een koortsverlagende werking. De archeologen denken om die reden dat de destijds begraven persoon misschien ziek was.

 

Het graf heeft kenmerken van de Klokbekercultuur en dateert uit de periode 2459 - 2203 voor Christus. In de buurt werd ook een kindergraf gevonden uit 2800 - 2400 voor Christus. In de graven zijn verder drinkbekers, barnstenen kralen en sieraden aangetroffen. Museum Het Valkhof in Nijmegen heeft deze vondsten in depot.

 

De aanleg van de Hanzelijn heeft veel nieuw materiaal voor archeologen opgeleverd, omdat de spoorlijn door een deel van Nederland loopt waar nog maar zelden is gegraven. Zo zijn zowel in Flevoland als in Gelderland lijmproductieplaatsen uit de steentijd aangetroffen. Daar werd pek of teer uit dennenhout gewonnen om gereedschappen in elkaar te kunnen lijmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eej dr greenthumb je bent geloof ik de 3de die dit onderwerp post :lol:

 

no hard feelings greetz mitc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze waren er toen al achter dat wiet geneeskrachtig is.

 

Leuk dat dit af en toe word teruggevonden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn vraag alleen bij dit soort dingen is hoe de fuck komt ie eraan.

Volgens mij hebben we niet echt wiet hier in het wild groeien.

Maarja ze hadden ook geen overheid die hun in alles beperkte in die tijd denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dikke kans dat die gasten het zelf hebben meegebracht. De klokbekermensen deden al aan landbouw geloof ik (semi-nomadisch) en ze kwamen ergens anders vandaan. Zuid-Oost Europa geloof ik, waar ze connecties hadden met meer nomadische aziatische groepen die zeker wiet hadden.

 

Zoals Scythen:

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Scythen

 

Net zoals nu neem je zaden mee.

 

P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...