Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest elmanito

Veredeling in de organische landbouw

Recommended Posts

Thanks. En in geval je zoektocht nog onbeantwoord is, STS of zilverthiosulfaat (merknamen Chrysal AVB, Florever en Florissant 100) mag, net als gibbereline, voor de biologische teelt niet gebruikt worden, en om te feminiseren al helemaal niet.

 

SKAL: "Om de houdbaarheid van biologisch geteelde snijbloemen te verbeteren is behandeling van

snijbloemen toegelaten met middelen, die uit de volgende werkzame stoffen bestaan of deze

bevatten:

glucose en kaliumchloride, als nabehandeling ter voorkoming van bacteriegroei en ter

verbetering van de uitbloei.

snijbloemenvoedsel op basis van (een combinatie van) suikers, knoflookextract,

citroenzuur, glycerol, borax.

Deze toelating geldt voor snijbloemsoorten waarvoor aangetoond is dat de behandeling

noodzakelijk is of waarvoor de veiling het gebruik van deze middelen verplicht stelt.

De middelen zijn uitsluitend te gebruiken in overeenstemming met de specifieke bepalingen

van de daarvoor geldende nationale wetgeving."

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Op pg 7 van het document staat iets beschreven

 

The use of STS in organic farming is not suitable, but to provisionally allowed

 

Eerst toestemming vragen, al zijn ze bezig met alternatieven, maar tot heden nog niet effectief

 

Alternative methods to induce a masculine flower do exist, but as yet they are inconsistent and unpredictable. With further research, feasible and reliable alternatives could probably be developed.

 

Namaste :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankje elmanito!

Dat kruisen is juist wat me trekt in het zelf kweken. Ik heb al een opzet die past bij dit filmpje, mag ik uw topic aangrijpen voor wat advies?

 

Ik heb op 4 spots 5 autoflower (AF) zaden gezaaid, lekker in de natuur. Ik heb 5 vrij eenvoudige zaaibedjes gemaakt door de top 10cm plant en wortel vrij te maken. Moedermateriaal van de bodem is jonge rivierklei, zwaar, met voldoende Ca. Ttop 10cm heb ik bescheiden opgewaardeerd met materiaal uit de gebieden: oude droge mest (paard/rund mix), zand, houtas, uilen ballen (zit altijd nog wat botjes in...fosfor) en wat stro. Van thuis nog wat eierschalen en na het zaaien heb ik nog mooi wat mulch aangebracht, houtsnippers met dank aan de buitendienst :lol: Al met al denk ik dat de spots voldoen voor het zaadje. Een simpele manier als dit is vrij snel met weinig verstoring/vertrapping ivm opvallen. Qua locatie zijn ze ook goed dus hopelijk worden ze niet ontdekt.

 

Anyway, waar ik advies over wou vragen is het kruisen.

Ik heb ze vrij eenvoudig gezaaid met het idee dat de zaadjes die opkomen goed geschikt zijn voor mijn manier en tijdstip van zaaien (vrij vroeg nog nu). Hierbij hoop ik in termijn de seedling vigor op natuurlijke manier goed te houden en zaden te selecteren die toegepast zijn voor mijn simpele zaaimethode.

Vervolgens wil ik ze zo min mogelijk helpen verder (qua bodem/water/plagen etc), met het idee dat zo alleen de sterkste planten groot woren.

Tot slot laat ik ze met rust tijdens het brommerskieken, ze kruisen zichzelf. De ouders van het zo verkregen zaad zijn zo per definitie "succesvol" geweest. Succesvol houd in dat ze goed kunnen omgaan met de buitencondities en zich niet laten wegpesten door ziekten/plagen/concurentie andere planten. Dit is open polinated toch, wanneer ik het goed opgemaakt heb uit het filmpje? :lol:

 

De opzet met 20 zaden, 4 spots met 5 zaden, lijkt me vrij weinig, helaas had ik maar weinig zaad van de AF.

Ik hoop dat deze opzet toch misschien 3-4 (sterke) bevruchte moeders oplevert. De moeders kunnen door meerdere (sterke) vaders bevrucht zijn, maar dat is eigenlijk wel gewenst. Ik wil proberen vooral in het begin de variaties in het mannelijk chromosoon hoog te houden.

Eventuele ongewenste indringers (vreemde guerilla mannetjes) hoop ik te herkennen in de volgende generatie en er tussenuit te halen.

 

De zaden die ik zo hoop te verkrijgen noem ik generatie 1. De zaden van alle moeders gaan zo bij elkaar en zaai ik (dit jaar nog) opnieuw uit op dezelfde simpel zaaibed methode. Wel met grotere spots en meer zaden per spot. Ze bepalen dan 'zelf' wie er allemaal overleefd en zich als volwassen plant voortplant. Dit levert mij generatie 2 op, open polinated met een 2e natuurlijke selectie op succesvolle buitenplanten.

 

Generatie 2 wil ik dan ook weer op eenzelfde manier zaaien, en zichzelf laten bestuiven. Zo hoop ik de 'sterke outdoor' selectie continu erin te houden. Wel wil ik het aanbod van volwassen planten in het kruisen beperken. Daarbij ga ik alle planten die niet-autoflower zijn weg-selecteren (zowel man/vrouw). Zo hoop ik een 1e selectie te maken op 'true-autoflower' (maintained OP ?). Mijn ervaring met het start materiaal is dat er naar idee wel planten autofloweren maar niet allemaal. Ik hoop na de 2 generaties selectie op sterke outdoor planten deze AF-trait nog terug te vinden in de zaailingen van generatie 2.

Zo niet dan heb ik alsnog wat leuke ervaring opgedaan als beginnend buiten kweker. Maar in dat geval begin ik wel weer van voren met andere startzaden, want ik ben wel echt op zoek naar autoflowers.

 

Lijkt me zelf eigenlijk een beetje tricky business om op tijd de niet-autoflowers weg te selecteren. Er zullen dus altijd wat ongewenste kruisingen komen zo in generatie 3 (en volgende). Daarom ga ik ze daarna nog 2 generaties selecteren op autoflower. Het is misschien met deze opzet niet mogelijk om 100% autoflower zaad te krijgen, maar wel een gezonde populatie sterke outdoor planten waar het meerendeel wel true-autoflower is.

 

Zijn er mensen die dit ook zo doen? Of gewoon advies kunnen geven voor mijn opzet, qua zaaien/voeding misschien (mis ik nog wat?) of qua selectie methode. Ik denk zelf dat deze open polinated methode sterke outdoor zaden kan opleveren. Maar ik ben vast niet de enige die daarnaar op zoek is dus ik deel graag in uw ervaring :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had het anders gedaan omdat je nu alleen maar selecteerd op het feit of ze het wel overleven.

Opbrengst per plant word bijvoorbeeld niet meegerekend.

 

Ik zou lekker de vrouwen omspuiten en zichzelf laten bestuiven. ( de mooiste dan )

Dan heb je fem zaad voor volgend jaar en kan je het herhalen. Er zijn zat mensen die zeggen dat je dan verhoogde kans hebt op herma's maar dat heb ik zelf nog niet meegemaakt.

Zoek eens wat op over G. Mendel, word het allemaal wat duidelijker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...