Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

HazeSmoker

Verlengsnoer naar hok ?

Recommended Posts

beste,

 

Ik heb een vraag over de aansluiting van me hokje :lol:

Ik heb een hokje gebouwd dat in een soort van schuurtje staat waar ik en vrienden vaak zitten om gewoon lekker een te roken en een potje te game :engel er is alleen een probleem er loopt 1 verlengkabel van binnen uit naar het huisje waarna deze in een stekkerblok zit voor meer aansluitingen in dit stekkerblok zit een tv een lampje en een x-doos :engel.

 

Ik was van plan om een 250watt lamp te nemen en een 250m3 afzuiger ( Nog niet besteld overigens :engel hoopte dat jullie mij misschien beter op weg kunnen helpen ) Me hokje is trouwens niet al te groot zal vandaag of morgen nog even foto's uploaden.

Is ongeveer (LxBxH) 1x60x1.80.

 

Maar me vraag is of ik in dit stekker blok gewoon nog een paar extra stekker kan in stoppen ? Snap trouwen helemaal niks van elektro en kan ook niemand vragen want niemand weet dat ik een hokje heb gebouwd :verrygood Hoop dat jullie mij kunnen helpen

 

Grzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou ik niet doen het beste is een flexibele grondkabel met een aparte groep aan te (laten) leggen, kost je wat maar zit je wel safe.

Als ik je verhaal goed begrijp wil je uiteindelijk alles op 1 stopcontakt. Da's niet clever..

grtz..

ps. helemaal als je verlengsnoer buiten ligt deze zijn echt niet weersbestendig en zullen snel uitdrogen en corroseren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahh die verlengsnoer licht er al een paar jaar niks mis mee :lol: maare ik kan dus niet even die lamp en afzuiger en die stekker doos erbij stoppen ? En woon nog thuis dus kan niet zo maar even een groep erbij laten maken :verrygood dus zoek een simpele en veilige oplossing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

M'n logica zegt me dat - tenzij je 2 groepen gebruikt - je altijd in de situatie terechtkomt waar het volledige verbruik van het hok door 1 enkele kabel wordt gesleurd : je hebt misschien meerdere stopcontacten in de muur, maar daarachter hangt ook maar 1 kabel.

 

Ik draai zelf in hokje met 250w en alle benodigde elektriciteit komt door 1 kabel (1,5mm², ik moet dat nog eens upgraden naar 2.5mm²). Enige kweekjes verder blijkt dat nihil problemen te geven : de kabel warmt niet op, heb nog geen stroomstoringen gekend. Die upgrade naar 2,5 mm² zal ik dus ook enkel doen om mijn geweten te sussen, niet omdat het absoluut noodzakelijk is.

In m'n zelfbouw verdeelkast komt dit toe in een zekering (10A), vervolgens wordt de stroom verdeeld naar 5 aansluitingen (4 stopcontacten + 1 rechtstreeks naar de relais voor de lamp). In de koudste periode in de winter steek ik een 400w lamp en ook dit geeft geen problemen, maar dat is maar voor max 3 weken per winter.

 

Dus, op 1 groep heb ik :

- lamp 250w + eVSA

- ventilator 350 m³ (65w max)

- 2x30w bodemverwarming

- 12v adapter voor computerfans (luchtcirculatie) met verwaarloosbaar verbruik.

 

-> op het moment dat alles draait op max sleur ik ongeveer 400w door de kabel, in putje winter met 400w lamp zal dit zo een 600w zijn.

dat is niet echt een hoge belasting gezien in het licht van de theoretische max capaciteit van 3500w voor standaard huis-installatie.

 

Wat ik zou doen in jouw geval :

- toch maar expliciet een weerbestendige kabel kopen minimum 2,5mm² en indien mogelijk ingraven (minimum 0,5m). 2,5mm² eerder omwille van de lengte (en dus bijhorende weerstand) van de kabel.

- wattages van alle aangesloten verbruikers bij elkaar optellen : vanaf +1500w op 1 kabel is het misschien toch raadzaam te gaan voor de meer gecompliceerde "een extra groep" oplossing.

- afzekeren zo dicht mogelijk bij de verbruikers, dus in je schuur maar vóór het multi-stopcontact

- controleren welke andere aansluitingen in het huis allemaal deze groep gebruiken en indien mogelijk niets anders op aansluiten.

 

Trouwens, tabaks- en andere rook is - tesamen met te hoge luchtvochtigheid - een absolute killer voor koolstoffilters naar het schijnt. Als je het huisje regelmatig blauw dampt met je vrienden zal je niet zolang stealth bezig zijn.

 

greetz,

Warsawa

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Warsawa

 

Kijk dat is nuttige informatie :engel Helemaaal top.

Volgens mij kan het ook wel want in de winter staan er soms wel 2 kachels aan die alle bij 1.5kw verbruiken ( staat er op :lol: dus zal wel waar zijn ) en die vergeet ik soms wel eens uit te zetten en staan ze heel de nacht aan en er zijn nog nooit problemen geweest :engel.

 

Dus ik moet het afzekeren voor het multi-stopcontact ? Hoe doe ik dat dan ? is een gewone verlengkabel ? En over dat ingraven is dan toch minimaal 80cm onder de grond want daar komt de vorst niet heb ik eens een keer ergens gehoord maar jah dat ter zaken.

 

Kan er dus makkelijk een 250watt lamp inhangen een afzuiger van de praxis ( Zo'n badkamer afzuiger van ongeveer 250m3 ) En eventueel 2 vloer verwarmings-elementen ?

 

En Warsawa heb jij misschien een foto van hoe jij alles hebt aangesloten en hoe je alles hebt ingedeeld ? Alvast bedankt voor de moeite :verrygood

 

Grzz HS

Share this post


Link to post
Share on other sites

:verrygood

Ik ben even te stoned moet ik er bij zeggen dus ik kan niet al die info correct verwerken :lol:

 

Maar sowiezo zou ik geen verlengkabeltje gebruiken naar je schuur.

Warsawa legt het ook redelijk duidelijk uit, beter dan ik nu kan :engel .

Een 2.5 mm kabel die voor buiten geschikt is en ingraven.

Een verlengkabeltje word redelijk warm kan ik je garanderen, dus niet echt veilig.

 

Succes met de kweek,

komt goed!

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

@HazeSmoker

Als je van plan bent in de winter te kweken + ik lees wat er allemaal aangesloten is (2x 1.5kW verwarming, TV, Xbox, lamp) zit je denk ik veel te dicht bij de limiet (zoniet erover) en is de kans groot dat de zekering er om de haverklap uitknalt. Als je dat doet met een draad minder dan 2.5mm² zal deze op dat moment ook serieus opwarmen.

Ter vergelijking, als ik me niet vergis zit aan de doorsnee stofzuiger (pakweg een 1500w) een 1mm² draad: als je een kwartiertje met dat ding aan de slag bent voel je al een duidelijk warmteverschil. Niet zo erg want je gebruikt zo'n ding meestal niet zo lang, maar jij moet die kabel tijdens de groeiperiode wel 18u belasten.

 

Afzekeren zou ik doen waar de elektriciteit binnenkomt in dat huisje, en gezien de twee kachels etc. etc. toch maar 16A ipv 10A. Gezien de manier waarop je de vraag stelt zou ik ook nog een extra paar dagen/weken rondsnuisteren op het forum naar info over elektra alvorens naar de winkel te gaan en te beginnen. Toen ik aan mijn hokje begon was ik ook een absolute noob in al die zaken, maar vele uren surfen hier hebben me geweldig veel wijzer gemaakt.

 

Mijn eerste probeersels voor afzuigen waren (in die volgorde) : PC-fans (werkt niet), van die Praxis afzuigertjes (werkt beetje, véél te véél lawaai + onhandig om te monteren), een simpele buisfan 250 m³ (nog meer lawaai, werkt iets beter, maar nog altijd niet voldoende) om uiteindelijk toch uit te komen bij de doorsnee Ruck, PrimaKlima, die wél hun werk deden, voorzien waren op montage en gemaakt zijn om voor dergelijke doelen gebruikt te worden. En daarvan heb ik dan nog het eerste exemplaar kortgesloten. Nu weet ik waarom en hoe, maar tegen dat ik zover was had ik toch wel mooi een hoop geld uitgegeven, vele uren geknutseld om dan te moeten vaststellen dat wat hier op het forum staat tóch waar is :lol:

 

Ik heb geen foto's van het hokje, ook de camera is niet ontsnapt aan mijn technologie-gevoelige handjes :verrygood

 

En om af te sluiten : aan m'n eerste hokje zijn een maand of 3 lezen op het forum en (alles bij elkaar) 8 maanden knutselen voorafgegaan in verschillende fases van opbouwen en opnieuw afbreken, steevast gevolgd door enige weken ontgoochelde non-activiteit. Maar aan het eind van het eerste kweekje had ik dan wel 175gr droge wiet in m'n handjes. Dit is echt een hobby waar het loont om eerst te leren kruipen alvorens te stappen, laat staan lopen. Ik hoop alleen dat ik nu niet te stichtelijk klink :engel

 

Greetz,

Warsawa

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

de kruik gaat net zolang te water tot ie barst .

 

hg

m

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat mac. bedoeld het gaat goed zo lang het duurt, maar dit is vragen om problemen..

grtz..

Share this post


Link to post
Share on other sites

die paar watt.. boeiend.. gewoon een simpele verlengkabel.. stereo, tv, diepvries, koelkast, verlichting, 2000watt nepkachel, noem maar op sluit iedereen op een simpele verlengkabel aan maar oeh 250 watt hps da mag nie..??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb een hokje gebouwd dat in een soort van schuurtje staat waar ik en vrienden vaak zitten om gewoon lekker een te roken en een potje te game :lol:

Om die reden zou ik niet eens hieraan beginnen. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@amnees

 

Hahahahah idd kan volgens mij ook wel hoor 250watt is niks als je kijkt wat die kachel verbruikt :engel dan maar kachel eruit of een kleineren als het echt te koud is :lol:

 

@Wesleyy

 

Waarom niet ??? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjonge ik houd me er verders buiten, lachen als je snoertje poreus word door de zon/kou/nattigheid/vorst? controleer jij elke dag je kabel?

Daarbij woon je nog thuis?? leuk voor je ouders..en ik kan het niet beter dan Warsawa verwoorden.

Electra is iets waar je niet mee moet fucken..

grtz.. en succes met je plannen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik sluit me aan bij amnees , voor 250 watt moet je niet te lang nadenken en het niet te moeilijk maken

 

maar gewoon wel goed materiaal gebruiken t liefst nieuwe spullen

 

WANT ALS er wel wat gebeurd kun je natuurlijk wel fluiten naar je verzekering

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die stekkerblok is een zwakke schakel, ook zonder lampje of kachel. Als t een witte is van de bouwmarkt, zou ik t niet doen. Koop een echte!

 

Deze niet!

 

Deze wel!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die stekkerblok is een zwakke schakel, ook zonder lampje of kachel. Als t een witte is van de bouwmarkt, zou ik t niet doen. Koop een echte!

 

Deze niet!

 

Deze wel!

 

Het is z'n onderste dus daar moet het wel mee lukken ?

 

Grzzz HS

Share this post


Link to post
Share on other sites

op een schakelbord van de shop zit het vol met van die stekkerblokken/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus beter een spat dichte stekkerdoos van de bouwmarkt :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

dwaas vind ik het. Hoe kom je erbij dat je zoveel door een snoer kunt trekken. Een, naar ik begrijp, gewoon verlengsnoer dat al 3 jaar in de tuin ligt. En dan hoor ik ook nog wat over kacheltjes in de winter he? :verrygood

 

Maar de belangrijkste reden waarom het niet gaat werken gaf wesleyy al heel treffend aan.

 

En woon nog thuis dus kan niet zo maar even een groep erbij laten maken

Ik ga ervan uit dat je toestemming hebt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar een 250watt lamp kan toch wel gewoon in het stopcontact ? ik snap als ik veel meer lampen of zwaardere lamp ga gebruiken dat ik een aparte groep nodig heb maar een 250watt das ongeveer wat een pc verbruikt :vape: Correct me if i'm wrong

 

Grzzz HS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uitleggen waarom je een extra stroomgroep wil is eenvoudiger als uitleggen waarom

het huis is platgebrand en de helft van je huisgenoten dood zijn.

 

Electricity kills first...

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom gaat er niemand op in dat er andere apparaten zijn die meer watt verbruiken dan een 250 watt hps lamp, en toch klakkeloos op een simpele stekkerdoos worden aangesloten? voor degene die schreeuwen dat je huis afbrand.. dat er doden vallen.. etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...