Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Jeice

eb bloed op mapito

Recommended Posts

Ik wil graag over op een eb vloed systeem. Op dit moment geef ik gewoon een vat van onder en wacht tot de potten bijna droog zijn totdat ik ze weer geef, dit varieert van 5 tot 3 dagen vanaf week 3 bloei.

 

Nu lees lees ik her en der dat men perse 10 cm water in de vijver wil hebben, mijn vraag is waarom? Bij mij staat er op zn hoogst 3cm en als de vloer droog is getrokken kunnen ze nog sowieso 48 uur zonder water.

 

Ik kan er nog een vatje naast zetten waardoor het denk ik op ongeveer 5 cm uit zal komen. Kan iemand mij uitleggen waarom dat niet genoeg is als ik daarna de boel weer leegpomp? Lijkt me dat ik de zelfde zware potten heb als nu. Allicht trekt het iets minder ver naar boven op waardoor ik om de dag moet wateren, meer kan ik me niet voorstellen

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is zeker genoeg, bij 10cm wacht je 10min voordat je het terugpompt. Als je minder hoog vloed, moet je het wat langer laten staan.

 

Het moet wel de kans krijgen om vol te zuigen.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

In een ander topic is daar ook al over gesproken waar jij daar vragen over stelde. Moet je daar nu weer een appart topic voor openen? :rofl .

link

 

P.s.: Wat doe je met het "bloed" van je "eb en bloed"? :lol:

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja. Beter teveel antwoorden dan te weinig. Oude topics worden vaak minder gelezen. Zou zonde zijn als het mis ging en ik daar achteraf pas achterkom. Het water iets langer laten staan is alvast een beter bruikbaar antwoord dan enkel "ja".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lager water betekend langer laten staan.

Stilstaand water bij de wortels geeft vaak een hoop narigheid.

Veel meer kans op wortel ziektes.

 

Bovendien wordt er bij hoger vloeden meer zuurstof in de mapito gtrokken bij het weer leeglopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks, moet zeggen dat ik er nooit problemen mee gehad. Op een gegeven moment staat de vloer met 1,5 dag al compleet droog. Herken vooral erg het verhaal dat je stekjes moeilijk aanslaan als de boel te nat is. Ik heb vaak 3/4 cm water in de vijver staan en dan gaf ik ze ook nog eens 3x van boven water in de 1e week. complete onzin achteraf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peroxide helpt tegen het stilstaand water probleem.

Lang wachten is geen probleem als je veel tijd hebt..... :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit onnodig quoten zie hier : hoe te quoten

 

Zie het als een ovengerecht. Je hoeft er niet bij te blijven staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, als je erbij woont maakt t niet uit. Als je hok elders is, wil je daar natuurlijk geen uur zitten wachten.

 

Wat is de reden dat je eb en vloed wil doen als bij jou alleen vloeden ook goed werkt? (......gewoon nieuwsgierig.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke waardes hield je aan tijdens alleen maar vloeden? M.a.w. wat waren de verschillen in ph en ec om het weer correct bij te sturen? Wat heb je voor set-up? (aantal lampen/planten etc.)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat is de reden dat je eb en vloed wil doen als bij jou alleen vloeden ook goed werkt? (......gewoon nieuwsgierig.)

 

goed is anders. maar ik geloof in de voordelen die boven op eb en vloed komen. vooral voor de stekken als ze nog weinig water drinken, overall meer zuurstof en en betere controle over de ph.

 

green lady, ik stuurde niets bij. ec keek ik niet eens naar. ik gaf gewoon de waardes die achterop de can staan. nooit verschijnselen van overvoeding gezien maar ik heb nu wel een metertje aangeschaft na het lezen van het 1 en ander. ph gewoon op 5.6 tot 5.8. aangezien de vloer niet lang nat is maakt het geen heel groot verschil. in de 1e weken trok ik de vloer wel 2x leeg omdat het anders te lang hetzelfde water bleef staan. aantal lampjes/plantjes vind ik geen onderwerpen die je op internet bespreekt, no offence. maar dat was vaak nlx onder 600w

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...