Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Licht seminar bij Puk support 21 april 14.00

Recommended Posts

haha die broodjes en koffie betalen zich wel terug.. ik weet zeker dat ik wat van de besproken producten ga kopen..weet alleen nog niet of het LED of iets anders word

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraag eens of er iemand verstand heeft van inductielampen? Ik vond het wel een belofte maar zie nergens fatsoenlijke info of ervaring.

Plasma's vindt ik ook leuk maar het spectrum is minder voor generatief, dus zolang als ik 12/12 wil blijven kweken wordt dat hem niet volgens mij.

 

Verder valt het me op dat de fantastische claims van diverse kappen slecht worden onderbouwd, ik mis van de meeste fabrikanten diagrammen waaruit de lichtverdeling op bepaalde hoogtes is af te lezen. Zou iemand dat niet eens in kaart kunnen brengen?

 

dank Dog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de goede kappen hebben die diagrammen, en waarom zijn plasma's niet geschikt voor de groei..? :rofl

die zijn daar namelijk super voor, kijk maar eens in het topic van wazzup...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou ze allemaal wel eens naast elkaar willen zien namelijk...

Zelf meet ik met een parlichtmeter uit of de verdeling binnen de 10% verschil blijft en dit lukt best goed met ouwe diepstralers uit een rozenkwekerij.

Maar ik zou zo een spannende kap die je heel dicht op je plant kan zetten wel eens willen zien tov van een gevouwen stuk blik van 10-15euro.

En nogmaals, ik wil die inductielampen goed onderzocht hebben, wel licht maar nauwelijks warmte is dat misschien niet goedkoper als een dikke opticlima met stroom en water?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn er trouwens nog brabo's die willen carpoolen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ dr dog, Doc kan je er wel mee helpen denk ik, aangezien ze dat soort dingen bij Gavita in veelvoud testen. weet niet of ze ook andere kappen testen dan Gavita kappen, neem aan van wel?! om te vergelijken. Zoiets is natuurlijk vooral interessant als je een groot hok hebt, zodat je met de overlapping rekening kunt houden. ik weet (maargoed dat weet je zelf ook aangezien je in de tuinbouw zit) dat er programma's zijn om een specifieke ruimte optimaal te belichten. Al bestaat er natuurlijk wel een verschil tussen een m2 tomaat en m2 wiet, aangezien de euro's er opeens minder toe doen als het om wiet gaat. dus dan is het al niet snel meer optimaal, maar gewoon een kwestie van veel licht op je plant schijnen. Op www.gavita-holland.com kun je al het een en ander zien over wat welke kap doet.

 

@ No-Know, ikke heen jij terug rijden?

Share this post


Link to post
Share on other sites
wel licht maar nauwelijks warmte is dat misschien niet goedkoper als een dikke opticlima met stroom en water?

 

Nope, kost je een bak aan verwarming :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies, dat snappen LED kwekers ook niet. Ik heb geen fuck verstand van inductieverlichting, maar wellicht werkt ook dat gewoon goed als je het combineert met HPS, zoals krasi HPS met plasma combineert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@amnees

Ik de heen- en jij de terugweg achterop?

Ok da's geregeld. :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

waar laten we al die gavita zonnebrillen, shirtjes, aanstekers, asbakken, spandoeken etc dan?

 

we kunnen eventueel (klinkt misschien raar) met een auto gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh, met jou auto heen en met de mijne terug dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kan wel wat licht hierop schijnen maar dat is wel off-topic. Graag een discussie over lampen en reflectorkappen vanaf hier in een apart topic.

 

1. inductielampen

Heel leuk, maar spectrum is niet beter dan andere fosforlampen en met name de vorm van de lamp maakt hem minder geschikt om een goede reflector voor te maken. Dat geldt eigenlijk voor alle grote lichtbronnen of lichtbronnen die elkaar in de weg zitten (zoals de spaarlampen). Een punt-lichtbron is het meest ideale en daarmee kun je ook makkelijker berekeningen uitvoeren over de lichtsterkte en opbrengst. De "inverse square law" (lichtintensiteit neems quadratisch af met de afstand tot de lichtbron) gaat ook pas op op een afstand van 5x de lengte van de lichtbron. Dat kun je zelf eenvoudig nameten. Daarnaast gaat het niet helemaal op voor een gerichte bron (met reflector), omdat stralingspatronen elkaar op bepaalde afstanden kunnen versterken of verzwakken. En dan komen we gelijk op 2:

 

2. Reflectoren

Reflectoren ontwerpen is een hel, maar meten is ook helemaal niet zo makkelijk. Je hebt in elk geval een darkroom nodig en een zeer nauwkeurige opstelling met de juiste apparatuur. Met een dergelijke opstelling kun je uniformiteit op bepaalde afstanden redelijk in kaart brengen. Dat is echter een enorme hoeveelheid werk, en vereist honderden metingen om een goed model te maken. De efficientie kun je zelf eigenlijk alleen in een Ulbricht bol bepalen. Het inmeten van reflectoren wordt door ons zelfs uitbesteed aan een bedrijf dat lichmetingen als core business heeft, die doen niet anders. Zij gebruiken hele andere apparatuur en opstellingen om complete elektronische modellen van reflectoren te maken op basis van metingen. Deze modellen kunnen wij nauwleuring in lichtberekingsprogramma's toepassen. Uitsluitend daardoor zijn we in staat om lichtontwerpen te maken voor een kas en lichtopbrengst en uniformiteit exact kunnen voorspellen. Dat klopt in praktijk uitstekend met de berekende waarde.

 

Natuurlijk testen we ook wel eens andere kappen. We moeten tenslotte ook weten of we beter zijn dan de concurentie :rofl. Ik weet niet of het verstandig is voor een leverancier om daarmee naar buiten te komen, het is niet onze taak als leverancier om de tekortkomingen van andere producten te benoemen, maar juist de voordelen van onze producten. Met name bij reflectoren ligt er ook veel aan de meetmethode. Een lamp in een bol van Ulbricht hangen zal bij iedere zelfde gecalibreerde opstelling dezelfde resultaten geven, dus die kun je makkelijk vergelijken. Het iso diagram wat ik wel eens laat zien van de HR 96 reflector of de TripleStar reflector is het resultaat van een wetenschappelijke meting die o.a. aan IES normen voldoet, maar dat kost veel geld om te laten maken.

 

nu weer on-topic?

Share this post


Link to post
Share on other sites

on topic als er nog plek is gooi me maar op de reserve bank..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt toch gewoon naar de shop gaan om wat te kopen, toevallig op de tijd dat het seminar begint. :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

krijg je bij binnenkomst oordopjes

 

@ boefje, ik pm je wel welke lamp je het beste kunt kopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reservelijst:

 

- Greenlady

- Carpe Diem

- wietpeper

- DonBone

 

Puk Support is normaal zaterdag niet open volgens mij. Ik ben er nog nooit geweest :rofl ...

 

Het is ook geen meeting of een feestje, het licht staat centraal hier. Op de beurs sprak ik de heren van Puk Support en die wilden heel erg graag meer weten over licht en de armaturen, zodat ze hun klanten beter konden adviseren. Aldus ontstond het idee dat ik bij ze langs zou komen, en toen was de klik al snel gemaakt om ook wietforum leden in de gelegenheid te stellen om het verhaal nog eens aan te horen, en aan de andere kant kenniis te maken met Puk Support. Zo sneed het mes volgens mij aan twee kanten. Ik ga ervan uit dat mensen snappen dat ik vanuit Gavita mijn verhaal vertel, maar er zit wel heel erg veel universeel toepasbare kennis in.

 

Ik ga het ongeveer over het volgende hebben (als ik er allemaal aan toe kom :tu:

 

1. Licht: kleuren, PAR, micromollen, effecten van diverse kleuren, groen licht, UV licht, verrood licht, sturen met licht

2. VSA's en lampen: magnetische versus elektronische, lampen (laagfrequent/hoogfrequent/400V), inrush current, veilig installeren van VSA's

3. Nieuwe ontwikkelingen: plasma licht, CMH, LED

4. Reflectoren: materiaal, vorm, spreiding en uniformiteit

 

als voorbeelden demonstreer ik de Pro 600 SE, de Pro 1000 DE, de TripleStar en de plasma lamp uiteraard.

 

Gavita shirtjes en aanstekers? :lol:

 

De spanjaarden waren er bijna net zo gek op als amnees... wat je in de Reporter documentaire van boven ziet is hier van beneden gefilmd ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sorry voor de onzin Aad, kon het effe niet laten.

Hoewel de reactie niet echt naar jou bedoeld was...thanks! :P

 

Ik had weer eens wat PC-probleempjes,dus kon er niet 'bovenop' zitten,anders had ik eerder heel wat berichtjes als verregaand off-topic verwijderd...

Inmiddels zijn we al zo'n stuk verder en gezien de,laten we zeggen,nogal magere inhoud van de reacties van sommige posters,zegt dit meer over de personen in kwestie,denken we dan maar. :D :verrygood

Dus ik laat alles lekker staan,maar vraag wel nogmaals om het vanaf hier maar respectvol weer bij het onderwerp te houden. :engel :engel

 

Kleine uitzondering maak ik nog voor mezelf(er moet natuurlijk wel verschil zijn :engel ) naar aanleiding van deze leuke post,die me even in het verkeerde keelgat schoot :

Ja, hou er ook gewoon rekening mee dat dit forum ook bestaat door verkopers/sponsors/advertenties.

Filter de informatie die voor jou belangrijk is en verder is het af en toe een beetje opnaaien. ;)

Dat gebeurt van alle kanten af, en hier zijn ze ook wel zo relax om niet altijd gelijk te bannen etc. :D

:lol:

@Kweekfreek

Bannen doen we hier inderdaad nog niet voor,maar er is wel een aantekeningentje gemaakt en bij een volgend opruiend berichtje volgt er welzeker een korte pauze op de reservebank voor u.

 

Voor de mensen,die hopelijk wat kennis rijker gaan worden,alvast veel plezier!

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites
, de Pro 1000 DE, Gavita shirtjes en aanstekers? :engel

 

Brillen!!

 

Die van mij hebben ze gepikt op Grazyland :verrygood

Kan niet meer in me hokkie komen zonder vlekken te zien als ik er weer weg ben :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

noteert: Gavita gekleurde conrtactlenzen voor P H :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

gavita t-shirt over je kop trekken wil ook wel helpen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...