Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
LED_KROKET

-SoS- Bladprobleem hydro

Recommended Posts

Hoi hoi,

 

ik heb al een topic lopen wat betreft Canna Voedingen enzo in de "Indoor Vragen" maar voor sneller reactie(s) maak ik hier een topic.

 

In mijn huidige tent (Mylar 300x150) zijn al 2 rondes kapot gegaan door bladproblemen (meestal in week 2-3). Er was veel discussie betreft de plant omstandigheden/weekmakers/ph/ec/verlichting.

 

Dit keer heb ik Hydro, Aarde en DWC in 1 tent om zekerheid te krijgen of het wel/niet weekmakers zijn. Allemaal met een verschillend voedingslijn.

 

En toch komt hetzelfde probleem weer!!!! :D :)

 

dit is een foto van vandaag van 1 hydroplant (onder LED), de blad lijkt heel slap aan de buitenranden (net natte papier, heel stevigheidloos).

 

p1290836.jpg

p1290837.jpg

 

 

En dit is van een Aarde-plant onder HPS.

p1290847.jpg

 

 

kan iemand me svp helpen ;) ?

 

Hier zijn de stats:

temp in de tent is 25.3 graden

luchtvochtigheid is 55%

ze zijn nu 8 dagen oud, nog steeds op 18/6

er is een 225 m/3 buisafzuiger die op stand 2 staat

er is een ventilator in de tent voor circulatie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geef je ook voeding?? en op wat voor medium staan je planten?? verschillend zie ik maar al bemest of niet..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

 

Mijn gevoel zegt of er is iets mis met de wortels of de lucht in je hok. Je zou een plant er uit kunnen en halen en op een andere plek neer zetten en ook een andere plant van een plek waar je zeker van weet dat ie het goed doet op het moment (gewoon een snel groeiende kamerplant) in je hok zetten. En voor die plant die je uit je hok hebt gehaald gebruik je helemaal niets vanuit je huis. ook geen voeding alleen beetje regenwater en kijk een wat er gebeurd. Knapt ie op buiten het hok, zit het in je hok (al weet je nog niet waar). Knapt ie niet op dan zit er al wat fout voor die je hok in gaat.

 

 

 

Zo zul je het toch moeten uitvinden denk ik.

 

 

 

Greetz,

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

het lijkt erop dat ze verbranden meer kan ik er niet over zeggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een ziekte.

Meestal een vorm van rot.

Niet opnieuw beginnen totdat je echt alles gedesinfecteerd hebt. Op hydroculturen zoals dwc/aero zijn planten er vaak gevoeliger voor. Het kan gemakkelijk overslaan op je aarde. Kan ook van planten van buiten je hok komen, en gemakkelijk van je hok naar buiten, of andersom van buiten in je hok komen omdat de meeste vormen goed kunnen overleven.

Ik herken de vergeling, en het gevoel van de bladeren. Mijn vorige planten zijn er ook aan kapotgegaan, en dat was niet eens in het hok ontstaan, maar kwam van een plant van buiten het hok.

Ik begin ook pas opnieuw nadat ik alles schoon heb, en een nieuw hok heb. Ik moet door omstandigheden toch een tijdje wachten.

 

ps, sommige sporen kunnen wel 2 maanden overleven zonder dat je het doorhebt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kut.. want tussen mijn vorige ronde en de huidige stond mijn tent bijna 3 maanden leeg, op zolder verder staan geen planten.

Ik maak elke keer mijn tent en inhoud schoon met dettol tussen elke ronde, ik snap niet hoe dit weer gekomen is. :lol:

 

Ik heb een plantje gekocht bij de albertheijn en in mijn tent gezet vandaag, kijken of die ook ziek wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke ik heb mijn afzuiging opgevoerd maar 't probleem blijft... lijkt zelfs erder te worden!

 

Ik heb rond gezocht en misschien ligt het toch aan de tent.. Ik heb een Silverbox Mylar 300x150x200

 

Ik lees veel dat het een 'giftent' zal kunnen zijn online :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snap dit niet :lol:

 

Geen plaatje van je enkele buis die je als aanvoer gebruikt?

Geen melding van slechts 750W op een 4.5mtr waarvan 500W LED?

 

Temperatuur met lampen aan: 24,5 gr

 

Gemeten met een goedkope witte meter recht onder de lampen, trek van deze meting maar rustig een graad of 3 af.

Bijverwarmen zoals je doet zou zin hebben met veel (passieve) frisse luchtaanvoer, in je topic zie ik 1 flexibele buis binnenkomen...

Ventilator in de tent, te weinig frisse lucht lekker rondblazen met de ventilator, huidmondjes dicht, wortels nog ok zelfs meer maar ze kunnen niks boven de grond/waterlijn.

 

Geen fotosynthese en dan kun je ALLES de schuld gaan geven, je veroorzaakt zelf de bottleneck hier en dat ook nog op 3 verschillende kweeksystemen ;)

 

Zet nou alles aan 1 kant van je tent, pas je afzuiging daar wat op aan, zorg voor voldoende frisse lcuht aanvoer en kijk dan wat er gebeurt want dit heb je nog niet eerder gedaan, steeds weer deze setup en het moet en zal werken ;)

 

Als het al een vergiftiging zou zijn heb je nog wel pech met die kamerplant: duurt een week of 3 voordat opgeslagen gifstoffen via bladproblemen naar buiten komen, die is echt niet met een week ook al aan de beurt als er wat zou spelen.

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

De temperatuur zo gemeten is het probleem niet, die ligt sowieso hoog genoeg. Rv is ook goed genoeg.

Dit zijn waardes die je bij een gemiddelde zomerdag buiten ook hebt, en dan hoor ik ook niemand klagen. De passieve aanvoer en circulatie in het hok geeft voldoende verversing.

 

Dan kom ik op voedingsopname/licht/pathogenen.

Aqua voeding die je niet hoeft af te zuren, moet je dan ook niet afzuren. Ik heb dan wel een ander merk gehad, met ph perfect, en ik had geen opnameproblemen zonder afzuren. Ik weet niet hoeveel voeding je erin doet, maar ik had onder led geen problemen met de volle hoeveelheden voeding in de dwc.

 

Ik ken het licht van die Specraboxen niet, maar teveel//te weinig/te sterke wisseling van licht kan ook problemen geven.

Aangezien het pas in de 2e/3e week komt, zullen ze wel aan het licht gewend zijn. Maar dat kan altijd nog een deel van het probleem zijn.

 

Dan blijft er weinig over. Of het nu rot, of een virus of een andere ziekte is kan je navragen.

Ga eens praten met orchideeëntelers. Die hebben vaak ervaring met ziektes. En nog meer dan dat wij bij wietplanten kennen. Hier krijg je een idee wat de meeste ziekten/problemen kunnen zijn met orchideeën:http://www.nov-orchidee.nl/html/bladprobleem.html

 

Edit: Ik heb na de laatste planten eens met iemand gepraat, omdat de laatste problemen kwamen toen ik een orchidee kreeg en die tegelijkertijd ziek werd. Mijn verhalen verteld, en die kon direct zeggen dat het bij de eerste planten teveel licht was. Welke antwoorden kreeg ik hier? Die kon zeggen dat mijn laatste planten ziek waren geworden.

 

Dan lees ik hier wel eens wat topics over enkele gele planten terwijl de rest groen blijft....en wat viel mij op....allemaal een actieve inlaat op die planten gericht....en hoelang duurde het voor de meesten dat ze daar achter waren?...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke dit is mijn tent, even getekend in paint ;)

 

tentba.jpg

 

ik kreeg tip van iemand om beejte buitenlucht binnen te laten,want ik zoog gewoon vanuit de kamer zelf. dus nu staat er een raam op kiertje, meestal zet ik de afzuiging in de tent op 1 standje lager anders dropt de temperatuur, de aanzuigbuis komt precies onder t raampje vandaan. als je je afvraagt wat met mijn afzuiglucht gebeurt, die blaas ik af onder de dakpannen.

 

ik merk dat de bladeren van de goedkope kamerplant beginnen te hangen. maar zijn nog wel groen en stevig zover..ik wacht af.

 

 

1 raare feit: de DWC plant heeft er nog geen last van, terwijl die tussen de hydro/aarde staat en die hebben het allebei. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Ik denk dat ik weet waar je probleem zit. Het verschil tussen je dwc en je twee ander methode's is dat de wortels van je dwc afgeschermd zijn van de omgevingslucht.

 

De vergiftiging vindt blijkbaar plaats bij de wortels. het is toch bijna zeker weekmakers uit je tent.

 

 

 

Greetz,

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey kannabis

 

ik snap je theorie en misschien heb je ook wel gelijk, maar de bubbles in de dwc worden gemaakt door een airpomp naast de emmer die gewoon lucht vauit de tent zuigt. Of is het toch anders? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey. Led kroket. , leuk 3 opstellingen. ,,

Maar euhhhhh. ,,,,,het is zeker gif. 3 weken is funest. Hechte ook 3 x gehad. Alles veranderd ,,, dus echt alles weg gooien. Behalve je lampen en afzuigerssss.

Aarde weg. Zit nu vol met ellende.

 

Zo i zo succes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bijverwarmen zoals je doet zou zin hebben met veel (passieve) frisse luchtaanvoer, in je topic zie ik 1 flexibele buis binnenkomen...

Ventilator in de tent, te weinig frisse lucht lekker rondblazen met de ventilator, huidmondjes dicht, wortels nog ok zelfs meer maar ze kunnen niks boven de grond/waterlijn.

 

Geen fotosynthese en dan kun je ALLES de schuld gaan geven, je veroorzaakt zelf de bottleneck hier en dat ook nog op 3 verschillende kweeksystemen :lol:

 

@LED

Lees in je paint dat je sinds kort ook besloten hebt om maar frisse lucht toe te voegen aan je luchtaanvoer, weet je echt wel waar je mee bezig bent nu je nu pas dit hebt gedaan?

 

geen sneer maar je maakt zoveel fouten dat elke ronde bij voorbaat kansloos lijkt te zijn, ik snap je denkwijze wat dat aangaat niet.

wil je perse bewijzen dat LED in deze opstelling niet onderdoet voor HPS of dat je met weinig wattage op een grote oppervlakte toch ook goed zou moeten kunnen draaien?

 

Vergiftiging.. ja maar niet door weekmakers ed, te weinig frisse lucht wat nu beter zou moeten worden als je dat raampje ALTIJD op een kiertje laat staan, jij wordt ook ziek van 24/7 in dezelfde lucht, planten slaan dicht en sterven langzaam af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

update: 5-3-2012

 

dwc plantje krijgt nu langzaam ook verschijnselen van hetzelfde bladprobleem.

Ik heb hier op het forum en elders gezien dat er soms problemen zijn met het dubbele bodemzeil van Silverbox Mylar tenten, die ga ik straks eruit halen. de temperatuur in de kamer buiten de tent is lager dan 20graden, dus als het goed is moeten weekmakers uit de tent zelf komen.

 

@lostchild

Ik probeer niks te bewijzen over led, ik was nieuwsgierig of het echt werkt. Ja raam zal ik altijd op kiertje laten, hoewel de 1e ronde (dit is nu 3e) was toen het nog redelijk warm was buiten, toen stond t raam helemaal open, maar alsnog had ik hetzelfde bladprobleem. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Led,

 

Ik heb er erg veel plezier van om mee te denken, ik vind het echt geweldig dat we straks met zijn allen misschien je probleem hebben opgelost. :lol:

 

 

Misschien werkt het water wel als filter, als in een waterpijp. Misschien dat "het gif" in het water wordt gebonden of zo.

 

 

Maar het maakt natuurlijk niet meer zoveel uit, nu je het vermoeden hebt dat je zeil het probleem is.

 

Greetz,

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vergiftiging.. ja maar niet door weekmakers ed, te weinig frisse lucht wat nu beter zou moeten worden als je dat raampje ALTIJD op een kiertje laat staan, jij wordt ook ziek van 24/7 in dezelfde lucht, planten slaan dicht en sterven langzaam af.

Jij, wordt "ziek" van de hogere co2 concentratie in de lucht die optreedt als je te weinig ventileert.

Als LED_KROKET de kamer voldoende ventileert met de rest van het huis, dan is het absoluut niet nodig om een raampje open zetten. Dat verlaagt zelfs de co2 concentratie in die kamer, terwijl hij van binnen een hogere co2 concentratie kan hebben. Planten hebben een affectie met co2, een verhoogde co2 concentratie verbetert de opname van co2 tot een bepaalde hoogte. Co2 te ver verlagen kan zelfs oxygenase veroorzaken. Daarbij kan je van buiten veel meer dingen aanzuigen zoals rot/schimmels etc.

Ik heb wel in de gaten dat er mensen zijn die absoluut niet weten wat ze nou roepen.

 

Het is iig wel duidelijk dat het een blijvend probleem is. Het verbaast me trouwens dat er vrijwel nergens informatie is over de Silverbox, m.b.t. de fabrikant, gebruikte materialen, keurmerken en testrapporten. Die dingen kan ik wel vinden bij merken zoals SJ, en Homebox.

 

Mylar is een stof die veel in kweekruimtes geruikt wordt, net als PE (zoals zwart/wit folie, komozakken). Deze stoffen geven zover ik er over gelezen heb, geen giftige stoffen af. (En ik heb veel gelezen.)

Weet je toevallig van welk materiaal die binnenbak gemaakt is, aangezien ik niets kan vinden over de gebruikte materialen.

 

Ik dacht eerst dat het ziekte zou kunnen zijn, omdat ik vrijwel dezelfde kenmerken had bij mijn laatste planten, zoals vergelend blad wat vreemd/vies aanvoelt etc. Dat was een opnameprobleem door een ziekte, volgens een kweker, die veel ziektes kan herkennen. Maar als een bepaalde stof diezelfde problemen kan geven, wil ik het heel graag weten. Mijn planten kregen last van afsterving bij de wortels, en gingen daardoor kapot.

 

Als het verwijderen van die binnenbodem/bak verbetering geeft, zou ik graag willen weten wat het voor stof is.

Dan kan die stof op de lijst van slechte materialen.

 

Nog een aanvulling, te nat staan (in mediums zoals aarde/steenwol, een dwc met voldoende lucht heeft er veel minder last van) kan idd ook rot geven. Wortelrot kan veroorzaakt worden door waterschimmels (oomycete), die door de lucht kunnen verspreiden. Sommige zijn zo hardnekkig, dat ze zelfs kunnen overwinteren.

Engelse wiki over oomycetes(waterschimmel), zoals Phytopthora en Phytium. http://en.wikipedia.org/wiki/Oomycete

Share this post


Link to post
Share on other sites

UPDATE 03-03-2012:

 

Nou ben ik weer :lol:.

Vandaag de zeil verwijderd en in de andere kamer opgevouwen en gelaten.

Water v/d hydrosysteem vervangen met 0.1 ec hoger. Circulatieventilator stand hoger.

 

nu is het maar afwachten...

 

 

@kweekfreek

Tnx voor de link en info.. ik zal uitkijken.. ik heb hier anders wel GHE FloraCleen wat ik in mijn water kan toevoegen die bacterien en onnodige zouten verwijdert, ook algen.

Ik ga het testen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kweekfreek

lees jij je nog meer eens in over ventilatie in je huis, zeker ook als je uit gaat blazen in je huis.

Ventilatie in je huis

 

gesloten systeem hebben we het hier niet over (wat jij bedoeld neem ik aan nav je co2 warden verhaal) en zelfs daar voeg je nog frisse lucht aan toe ;)

 

@LED

houdt de watertemperatuur in je waterkweken in de juiste range en je hebt, als je schoon werkt en gezonde genetica als basis, nergens last van met wortelrot ed, wijk je hier van af dan is het kassa :lol:

Floracleen kun je toevoegen maar dan moet je dat al wel vanaf begin doen ter preventie van ;)

 

dit speelde wel ooit met de Silverbox maar als je hem recent nieuw heb aangeschaft dan zou het ok moeten zijn.

 

ik heb net contact gehad met dhr. Jose van de fabrikant. hij vertelde dat er inderdaad fouten zijn gemaakt met de lijm. ca. 1,5 jr geleden was er een serie tenten gemaakt waarbij men per ongeluk de verkeerde lijm gebruikt heeft. Die lijm geeft giftige gassen af bij hoge warmte.

 

herkenbaar aan de witte onderkant. de nieuwe tenten moeten helemaal silvercoated zijn.

 

bron

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb astma en ernstig copd. Alsof ik niet weet hoe het zit met ventilatie in huis. Ik heb een huis met standaard ventilatie naar buiten, en goede isolatie. Die heb ik speciaal gekregen voor mijn aandoening. Ik weet ook dat een rv van 40-60% in je huis optimaal is omdat de meeste pathogenen dat het minst fijn vinden. En ik heb het niet over gesloten kweken, want daar kan ik ook nog wel een hoop over vertellen, zoals dat iedereen die een beetje over klimatologie weet, het ook weet dat je je gekoelde lucht uitblaas/lvs zo ver mogelijk van je aanzuigfilter van je klimaatcontroller moet monteren voor een zo effectief mogelijke koeling. En dat is pas het begin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild

 

Ik heb mijn tent eind 2009 aangeschaft en pas 2010 ergens in mei opgezet. Sinds dan geen 1 oogst op gedraaid..

En by the way.. als ik mijn tent zo onderzoek zie ik nergens "silverbox" staan maar wel Superbox Mylar boven in de hoek. Ik had hem van growpalace.com besteld toen-der-tijd.

 

Ik hoop dat het nu beter zal gaan.. de bladeren van de kamerplant staan vandaag weer omhoog, de laatste paar dagen hingen ze heel erg, ik hoop dat dit een goed teken is.

 

En anders moet ik een nieuwe tent halen.. of zonder tent kweken, hok bouwen ofso. :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...