Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Raúl Reyes

Kippenmest

Recommended Posts

Ik heb even een vraag over het gebruik van kippenmest op de Dame Blanche (R.I.P.) methode.

 

Een leverancier van kippenmest raad het zelf af om kippenmest in de tuin voor planten te gebruiken, door de amoniak/kalk. Ik dacht dat de amoniak uit de mest ging tijdens het drogen van de mest en dat de mest in korrelvorm bijna geen amoniak meer bevat? Zouden deze kippenmest korrels van een mindere kwaliteit zijn? Of geld het onderstaande verhaal gewoon niet voor cannabis? Is dit een uitzondering qua plant?

Het lijkt wel of ze voorbij gaan aan het feit dat het om kippemest korrels gaat en niet om verse mest...

 

Kippenmest

Uitwerpselen van kippen, eventueel gemengd met strooisel, wordt kippenmest genoemd. Kippen hebben geen vloeibare maar vaste urine. In vergelijking met stalmest bevat kippenmest veel ammoniak en kalk en is daardoor af te raden als bemesting voor de tuin. De kalk en ammoniak zorgen voor een broei-effect in de bodem waardoor de wortels van de planten verbranden en de plant afsterft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korrels kun je wel gebruiken. Ook oude kippenmest kan, echter verse mest is te scherp.

 

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites
Korrels kun je wel gebruiken. Ook oude kippenmest kan, echter verse mest is te scherp.

 

PF

 

Dat dacht ik ook. Ik ben alleen verbaast dat de leverancier van kippenmestKORRELS deze info op de eigen site zet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je bij Eraspo op de locatie Asten kijkt zie je het volgende staan

 

" Daar wordt de mest verwerkt tot een nieuw product genaamd “Greenland”. " Dat is dan de pluimveemest gemengd met GFT compost. En dat verkopen ze liever dan de korrels pure gecomposteerde kippenmest denk ik (want dat hebben er al zoveel) . Dus met hun verhaaltje daar willen ze gewoon ietsje meer verdienen.

Op zich niet zo vreemd hoor, en de GFT voegt ook de nodige organische massa extra toe wat geen kwaad kan. Maar als je zakken moe slepen naar je groeiplek dan wil je natuurlijk zo puur en licht mogelijk hebben. Is die grodn daarentegen erg zanderig dan kan dat mengsel wel de moeite waard zijn.

 

Groeitjes,

 

chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

per 10 liter medium wat je in je plantgat gooit, 1 koffiekopje ouwe kippenmestkorrels erbij(100% á la Dame Blanche dus). Was een daverend succes afgelopen buitenspeelseizoen. Blijvertje in mijn trucendoos B)

grtz ammelov

Share this post


Link to post
Share on other sites
....................verse mest is te scherp.

dus dan kan ik beter maar geen kippen in me tuintje laten scharrelen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
per 10 liter medium wat je in je plantgat gooit, 1 koffiekopje ouwe kippenmestkorrels erbij(100% á la Dame Blanche dus). Was een daverend succes afgelopen buitenspeelseizoen.

 

Blijvertje in mijn trucendoos ;)

grtz ammelov

 

bij mij ook :whip:

 

ik krijg steeds meer het idee dat kippemest korrels te goedkoop ( ong 35 a 50 cent de kilo) is en dus weinig marge brengt voor de verkopers....

 

door het drogen is de amoniak er al uit en 10% kalk is altijd welkom....anders moet je dat vaak weer apart toevoegen ...in koemest zit bijna geen kalk...

 

een paar kippen in je tuin laten scharrelen kan geen kwaad....kippen zijn dol op slakken B)

 

over welke site heb je het Raul ;) ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olhá,..

 

Of kippenmest goed is of niet laat ik in het midden maar wat ik wel weet is dat een goede kennis van me z'n planten elk jaar afgeschermd met gaas midden tussen de kippen zet (volle grond), dus echt in de shit waar ze het hele jaar door scharrellen.

Nu heb ik toch heel wat bomen gezien maar die van hem zijn echt de max,.. zelfs zonder voeding oogst hij veel meer dan een gemiddelde outdoor kweker en de toppen van afgelopen jaar (o.a. Sannie's Jack) zijn bijna van indoor kwaliteit.

 

Dus of kippenmest goed is of niet zal afhangen van een aantal factoren, met korrels zou ik rustig aan doen omdat dit gecomprimeerd is en je snel overdoseerd, zeker in potten en kuipen.

 

Grtz.Nooz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

De meeste hebben bloeiende planten in de tuin staan en bij het gebruik van kippenmest jaag je de planten op, dus meer blad dan bloemen.In kippenmest zit ook wel fosfor dat Cannabis weer wilt hebben tijdens de bloei, maar geraniums, vlijtig liesje etc gaan juist kapot erdoor.

 

Ik hou het dit jaar bij Luzerne korrels, werkt net zo snel & bevat ook Triacontanol, dat ook een groeibooster is.;)

 

Namaste B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ook een zak kippemestkorrels gehaald voor dit jaar, bij de welkoop geweest en kon alleen koemestkorrels vinden, even gevraagd en ze hadden nog wel iets staan waar volgens de verkoper 20% koemest bij zat, was ook iets duurder(13,50 voor 25 kg geloof ik), maar nog steeds erg betaalbaar. verhaaltje op de verpakking vermeldt dat het organische mestkorrels zijn met kippemest, koeiemest en koek(weet niet meer van welke plant ook alweer)

ze zeiden bij de welkoop wel dat kippemestkorrels niet meer in hun standaardassortiment zitten(vandaar dat ik het ook niet kon vinden waarschijnlijk)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iedereen erg bedankt voor de reacties!

 

Ik heb vorig jaar een mix gebruikt van koe en kippemest omdat kippemestkorrels hier in de buurt niet te krijgen zijn. Ik wil er voor naar Helmond rijden, alleen beviel de tekst van de leverancier me niet zo... Tis heen en terug meer als 200 km. Je moet er wat voor over hebben he...

Verder ben ik redelijk op de hoogte van het gebruik van kippemest zoals op deze site beschreven staat.

 

Chassie, zou best eens kunnen dat ze er gewoon wat meer op willen verdienen... Was idd Eraspo

 

Carpie, was op deze site: Eraspo kijk bij kippemest.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Carpie, was op deze site: Eraspo kijk bij kippemest.

 

wat daar staat klopt wel...dat geld voor verse kippemest...

 

gedroogde kippemest is tha shit....de korrels dus van bv Farmers House

 

@ nozem: gedroogde kippemest is niet zwaar geconcentreerd...

 

hou je aan de aanbeveling van Dame Blanche ( zie zijn grondverbeter topic/sticky in guerilla) en je bemest niet te veel... ;) ...

 

gr B)

 

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

maat van me gooit het in 1 hoekje en schept dit af en toe om en na een half jaar meng hij het bij ze grond. en die grond jonge gvd.. niet normaal wat een bomen daaruit komen

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd... dan is de amoniak uit die verse kippenmest gewasemd B) ...

 

hou je wel aan die docering van 1 theekopje per 10 liter grond van Dame Blanche.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...