Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
kweekfreek

LED lamphoogte testen en lijst maken.

Recommended Posts

Hoe kom je erbij dat het minder licht geeft?

Led deed 2 jaar geleden 1,9µmol/W en HPS Son-T 1,8 µmol/W volgens de specs van Philips.

En dan hebben ze het over rood/blauwe balkjes tegenover 1000W hps lampen.

Led geeft 100% bruikbaar licht. HPS geeft voornamelijk geel/oranje licht.

:D

Omdat mensen niet in de gaten hebben dat het sterker is gaat het fout.

Daarom heb je op 60 cm afstand veel minder Watt nodig voor hetzelfde licht.

 

dus dan geeft het 0.1 meer dan hps en kost hoeveel keer zoveel ? ik snap het allemaal wel maar laten we even in het heden blijven laat me een grote kwekerij zien die met led werkt en ik ben overstag :)

Hps en voor mijn part tl hebben gewoon teveel voordelen op dit moment voordelen die niet alleen de prijs is maar meerdere dingen als al die voordelen ingehaald zijn door led zal je zien dat het bedrijsleven hier ook in gaat investeren maar naar mijn weten gebeurt dat tot nu toe nog totaal niet (de gamma en spaarlampen daargelaten :) )

 

Het is nu gewoon nog niet geschikt en laten we dan de meest simpele reden houden het is veel maar dan ook veel te duur en voor een kleine wietkweker die zijn centjes niet wil uitgeven bij een shop voor zijn wietje zou het een beetje raar zijn heel veel meer te gaan betalen dan de bestaande methoden (of je moet het leuk vinden dan is het wat anders natuurlijk )

 

Het zal ooit wel eens gaan komen maar tot nu toe zit het er echt nog ver af en het gekke is iedereen die verteld dat het niet zo is heeft altijd moeite de stelling te onderbouwen door een verrot goeie kweek te laten zien. kortom ? led is er nog niet en ik betwijfel of het ooit gaat komen want het grootste voordeel de zuinigheid word echt teniet gedaan door het feit het echt niet veel en ik betwijfel zelf hetzelfde te halen dan een ouderwetse lamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kostte mij niet 2 x zoveel om aan te schaffen.

En de energieleverancier wordt er ook niet rijk van.

Ik hoef ook niet elke dag water te geven als ze groot zijn. 2 x per week is genoeg.

 

Ik hoef niet elk jaar een nieuwe lamp te kopen.

Ik heb geen dikke inschakelpiek.

Ik heb sneeuw op mijn dak, en geen condenswolk uit de afzuiger, of beslagen ramen.

Ik verwarm het hok ook niet bij, en ik koel niet extra.

Mijn lamp valt niet op bij een warmtecamera.

 

Maargoed, de mensen die graag hun kweek willen zien mislukken onder led mogen van mij wel de lamp te laag hangen.

 

Gooi het topic maar op slot.

Ik zit tegen Opstelten te praten.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 gr/ww stekkie op 12/12.

De lamp verbruikt 100W.

Reken maar uit.

Oke,dat is 0.25 gram per watt en hoewel gr./watt een discutabele manier is om opbrenst te tonen,is dat toch echt best wel zielig hoor. :D

Wat al de HPS-mensen(me included) je proberen duidelijk te maken,is dat er voor LED misschien een toekomst is in horticultuur,maar dat het op het moment gewoon veel zekerder is om HPS/TL-T-neon te gebruiken.

Als jij nu wat meer laat zien en experimenteerd,zien we dat graag tegemoet.

Maar ik blijf toch echt onder mijn HPS-je kweken,totdat LED zich echt heeft bewezen en dat is nog lang niet aan de orde.

 

Grtz. Aad

 

Edit :

Slotjes erop gooien,odat jij denkt tegen Opstelten te praten is niet aan de orde. :)

Verdedig je stellingen als je erachter staat of geef op en blijf weg,maar er staat toch wat mogelijk nuttige info in het topic,wat ik niet de andere forummembers onthouden en een discussie help je niet door het topic te sluiten. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

25 gram per ww stekje, direct op 12/12.

Ik kon er niet meer dan 4 onder zetten vanwege de ruimte.

Dat is totaal 100 gr. De lamp verbruikt 94W.

:D

Als ik de hele oppervlake kan benutten die de lamp kan belichten kunnen er 12 onder.

Dan wordt het interessanter.

Op het moment heb ik de ruimte niet om opnieuw te beginnen, en zit ik nu met mijn gezondheid te kloten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het kostte mij niet 2 x zoveel om aan te schaffen.

En de energieleverancier wordt er ook niet rijk van.

Ik hoef ook niet elke dag water te geven als ze groot zijn. 2 x per week is genoeg.

 

Ik hoef niet elk jaar een nieuwe lamp te kopen.

Ik heb geen dikke inschakelpiek.

Ik heb sneeuw op mijn dak, en geen condenswolk uit de afzuiger, of beslagen ramen.

Ik verwarm het hok ook niet bij, en ik koel niet extra.

Mijn lamp valt niet op bij een warmtecamera.

 

en wij (wf) hebben je nog nooit 1 kweek zien afmaken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, helaas niet. De eerste keer ging het klote omdat de lamp te laag hing. Daarvoor wil ik dus waarschuwen, als je de lamp te laag hangt valt je kweek tegen. En ik zie iedereen de lamp te laag hangen, en slechte resultaten krijgen.

Mijn amnesia's die wel goed gingen is door een ander verkloot doordat ie gratis wortelrot meenam.

 

Ik had een paar keer een foto gemaakt van 1 plant, om de groei te laten zien.

Mijn hokje is maar 50 cm breed dus had ik er 1 plant in gezet om te laten zien hoe groot die werd.

Deze plant moest nog 10-11 weken bloeien en had goed op kunnen brengen. En daar had ik er 3 van (van 5 zaadjes omdat het zaad slecht kiemde omdat de zaadverkoper ze slecht had bewaard.)

Die heb ik allemaal weg moeten gooien :D

gallery_31247_12536_260967.jpg

 

De planten waren bijna 60 cm, met elke 3 cm een node. Alleen de onderste 2 had ik weg gedieft. De rest liep goed uit.

 

Ik wil dan ook heel graag opnieuw beginnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi kweekfreek,

 

Het lijkt me frustrerend voor jou, dat je een punt wilt maken en niemand je gelooft :D .

Nog lulliger dat je ook niet het bewijsmateriaal kunt tonen en ook geen kweekje kunt starten voor een verslag, om het bewijs te leveren :) .

Nu moet ik eerlijk zeggen, dat ik ook niet zo in het LED verhaal geloof, maar ben bereid om je het voordeel van de twijfel geven en heb een voorstel:

 

Leen mij dat lampje van jou en IK zal hier een verslag over maken in mijn dr120w met aanwijzingen van jouw kant. Eventueel in vergelijking met 72 watt T-neon :dope: .

 

Denk er maar eens over na :D .

 

Groeten Beaker :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

als jij mij dan die 70 watt t neon leent,

maak ik daar weer een verslag over :)

 

leen ik KF mijn 400 watt hps :D

 

lemon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaha. 400W is nog te doen, ik blaas dan toch naar buiten de sneeuw bij de buren weg. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lemonhaze, waarom wil je mijn 72 watt T-neon lenen dan, is het niet gelukt met je armatuurtje :D ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

12 x 25 gram = 300 gram. onder 100 watt led verlichting. 3 gram per watt.. en dat is te bewijzen door jou.. alleen je kunt ff niet dat aantal kwijt om het te bewijzen.

 

kerel je verhaal rammelt van alle kanten, en de plant die ik tig keer voorbij heb zien komen is meer geel dan groen. over het algemeen kweken we groene planten. groen. niet geel/groen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gaap.

 

Als we nou eens wat meer naar de fabrikant van die lampen luisteren dan naar de mensen die er 0,0 ervaring mee hebben. Mijn fabrikant zegt 60cm voor mijn lamp en ik merk een enorm positief verschil in groei, zelfs in slechte omstandigheden, dan is het toch misschien wel de moeite waard om het te proberen om de lamp wat hoger te hangen?

 

Want dat is het enige wat ik vraag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo

Led is er blijft er en wordt allen maar beter

Led wordt al op veel plaatsen gebruikt in tegen stelling wat een forum lid beweerd

Bv. Mac donalds is door led verlicht. Een groot stuk van de a44 verlicht door led

En in 10 tallen stede die straat verlichting op led hebben

 

Hier een klein stukje info over lumen van ( kweekotheek)

 

Energetisch rendement lampen

■ Gloeilamp 8-12 lumen per Watt

■ Halogeenlamp 20-25 lumen per Watt

■ Spaarlampen 60-80 lumen per Watt

■ Fluorescentielamp 60-90 lumen per Watt

■ Inductielamp 70-90 lumen per Watt

■ Ledlamp 60-100 lumen per Watt

■ Metaalhalogeenlamp 70-100 lumen per Watt

■ Natriumlamp (Sodium) 120-140 lumen per Watt

■ Sulphur plasma lamp 140 lumen per Watt

Dit is een ouder lijstje

Led is hier al ver voorbij CREE heeft een led die geeft. 230lumen de watt 4500k

Vermoed dat deze eind van het jaar op de markt is

 

Er zijn kweekers die naast een hps lamp een 400w hid 5600k hebben hangen of groeien er mee

Deze lamp kan je al vervangen door led . Of je halveer je watts of verdubbelt je lumen

En het genererdt veel minder warmte

Er zijn zat verslagen afgerond op het internet moet je wel ff zoeken

Op opengrow in sectie micro. Kweekt de heer silversurfer die heeft goed resultaat mer laag vermogen

Net als ledgrow eu en dan donnie van wietforum kweekt ook lekker op led

70% van hps kwekers zit op 0,5 /0,6 gr de watt dus waarom een led kweeker gelijk afkraaken als die niet 1 op 1 kweekt

 

Persoonlijk denk ik dat de led kweek lampen gaan veranderen naar witte / warm witte led met daar een aanvulling van gekleurde in led als sturing

Dus niet allen maar gekleurde leds . En mischien hoort er bij nieuw licht ook wel een andere kweek methode dan we nu gewent zin dan met hps .

 

Een goede lamp is leuk maar het licht toch groten deels bij de kweker zelf wat hij er af haalt

Kijk een led lamp kost meer . Maar voor een klein kweeker is het mischien wel genoeg

Als je met 120 w 60 gr haalt eerste kweek 60 x8€ ( shopprijs) dan is die lamp er toch uit ?

Wat is het vershil of probleem als iemand 1-1 keekt met led of tl of hps

 

Grt bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, als je weet dat die mensen, die mij adviseren om de lamp op 60 cm te hangen, al jarenlang leven in vrijwel volledig led verlichting, zelfs voetbalstadions, en olympische spelen..

En een led is niet eens zo duur, ik betaalde 260 voor 2 x 120W.

1 600W evsa kost hetzelfde.

 

Een lijst met lumens is ook 0,0 waard als je weet dat planten op rood en blauw reageren als hoofdverlichting, en lumens met een meter worden gemeten die vooral geel licht meet.

De TU delft is ook al naar China gegaan voor led verlichting:

http://www.youtube.com/watch?v=F2jZs1g343s

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste kweekfreak

Ik weet dat Planten geen lumen zien maar ( groeilicht) in het par gebied tussen 400nm en de 700nm

En dat het uit gedruk wordt in. Micromoll

Dat hele kleurverhaal is niet zo makkelijk dat blijkt wel uit de eerste 90 wAtt. Ufo die ik had of de modellen van nu

Ik had 9 stuks er onder staan maar de middelste bloeide maar niet af dit kwam omdat nij dit model al het blauw in het midde zit

Dus had hij er verder van af moeten staan

Maar met alleen 470nm 630 nm krijgt de plant tekort . Is het niet on de groei dan wel in de bloei!!!

De lamp van nu heeft 11 tot 16 kleuren in hun led lamp zitten ??? Wat zegt dat ??? Dat een breed spectrum beter is

Om aantegeven hoe moeilijk het licht verhaal is kijk Gavita plasma 300w. 300 mmoll. Spectrum van de zon En nog geen mega toppen

Kijk naar het spectrum van hps de piek( grootste gedeelte) licht in het groengele / orange

En kijk wat een toppen je daar onder vandaan haalt

 

Ik zal het anders stellen wat heb jij liever. 1w 60 lm rood 1,8 micromoll. Of 1w 130 lm warm wit en 1,8 micromoll met een breed rood spectrum ?

Gr bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn persoonlijke ervaring met LED (spectrabox pro II 250w) heeft beter resultaat als de lamp 40-50cm max van de toppen hangt. Hoger dan dat krijg ik rare dunne stammetjes. :s

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik je daar nog andere lampen bij, en is dat met blauw en rood aan?

Uit welk jaar komen die boxen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kweekfreek met alle respect maar ik word nu ook een beetje moe van je. Zet nou eerst eens een volledig succesvolle kweek neer. Bij deze plant kan je zien dat deze niet mooi groen is, wat weer te maken heeft met je medium want een mooie groene plant kan wel onder LED. En je plant strekt bij de bladeren. Een goede run neerzetten moet toch geen probleem zijn met al jouw kennis! Ophouden met zoveel ouwehoeren je lijkt wel een chick man, kweken met die hap!

 

Groet,

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

99% van de reacties gaan over zaken die ik al weet. Ik weet de oorzaken nu wel. Ik heb het zelf gedaan.

Ik wil wel kweken, maar het kastje waar ik de lamp in heb getest is te klein.

Ik kan nu door omstandigheden geen nieuwe maken, en in dit hokje ga ik niet verder. Dan houdt het ff op.

Ik praat soms wel eens met die chinezen die die lampen maken, omdat die al jaren onder led kweken, al millennia wiet kweken, en heel veel wietzaden-olie voor consumptie kweken. Zaadjes vallen ook niet uit de lucht.

Die kunnen mij precies zeggen wat er mis zou kunnen zijn.

Ik wist al wat er met die plant was voordat ik de foto's neerzette.

 

Als ik wat info over de lampen kan krijgen, en dan aan die mensen vraag die er al jaren onder kweken, wat de problemen kan veroorzaken, word ik misschien wat wijzer.

Ik heb al lang besloten naar wie ik luister. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, ik had er overheen gelezen. Excuus.

Ja, al haal je weinig onder een lampje vandaan heb je al snel je geld eruit, als je voor jezelf kweekt.

En 60gr onder een 120W vind ik al weinig.

Plus, leds hoeven niet zo duur te zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

LED is allang geen hype meer Doc, er kan goed onder gekweekt worden. Alleen de bloeifase kan beter - zoiets heeft een plasmalamp ook toch?

 

@Freek: Je moet nou echt eens ophouden met je geblaat hier. Je planten zien er verre van goed uit, maar je praat alsof je het wiel hebt uitgevonden?

 

Gr,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

wiel x Pi = afstand tussen plant en Led

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...