Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
kweekfreek

LED lamphoogte testen en lijst maken.

Recommended Posts

Ik zal eens uitleggen wat ik bedoel met lamphoogtes, met led lampen. Elk type led lamp heeft een andere ideale hoogte, doordat ze andere type leds gebruiken etc. Vermogen, brandhoek, aantal leds, kleuren, alles heeft wel wat invloed.

Daarom heb ik wat hoogtes getest met mijn bloeilamp, toen ik merkte dat het slecht bleef gaan met mijn fruit spirits en ww's. De fabrikant van mijn led-lamp had gezegd dat 60 cm het beste was, en dat wilde ik eerst niet geloven, maar dat is toch echt zo. Ik gebruik nu alleen mijn bloeilamp voor groei en bloei. (Ik heb nog een aparte groeilamp, en misschien dat ik die ooit ga gebruiken voor een moederplant)

 

Ik heb 4 weken getest, met elke week een nieuw stekje van hetzelfde soortje, van dezelfde moederplant, en geprobeerd om dezelfde omstandigheden te houden en dat was aardig gelukt. Zo heb ik het verschil vergeleken.

Op 40-50 cm, heb ik groene blaadjes, maar worden de planten niet zo groot.

Op 60 cm, de bladeren worden groter en mooier, zonder dat de internode veel groter wordt.

Op 70 cm, de bladeren worden even groot, zonder dat de internode groter wordt.

Op 80 cm, de bladeren worden niet groter, maar de internode wel.

Met afbloeien, krijg ik ook de beste hoofd toppen, bij de plant met de lamp 60-70 cm van de top af, en heb ik niet veel fluf onderin. Dan worden de hoofdtoppen erg mooi compact, maar niet klein. De ruimte tussen de nodes wordt goed gevuld, en groeien de toppen beter door. Met de lamp lager, worden de hoofdtoppen niet zo mooi en blijven ze kleiner, en worden ze minder snel milky. Dan worden de topjes onderin wel heel iets mooier, maar dat is niet interessant.

De conclusie, de beste lamphoogte voor mijn lamp ligt tussen 60 en 70 cm. En heeft de fabrikant dus gelijk. (de chinese fabrikant, geen vage verkoper die niet zelf met led kweekt)

Ik heb voornamelijk 90 graden leds, en hebben andere lampen vaak 120 graden leds, en kunnen daarom dichterbij.

Bij zaailingen in de eerste week, heb ik de beste blad/internode verhouding op ongeveer 80 cm. Waarschijnlijk omdat ze dan niet veel licht nodig hebben, en de lamp dus hoger kan.

Dan laat ik ze naar de lamp groeien, en als dan de afstand van de top naar de lamp 60 cm is, hou ik die afstand de hele kweek door, en doe ik de lamp de laatste week weer ietsje hoger om te spoelen.

 

Zo weet ik de beste lamphoogte voor mijn lamp.

Met de lamp op 60-70 cm, kan ik bijna 1m² belichten.

 

Misschien dat het verhaal over de lamphoogte zo iets duidelijker wordt. En zo kan iedereen zelf testen wat de beste hoogte is voor zijn/haar lampen.

Als er meer mensen de lamphoogte testen, en we samen een lijst maken met het merk, type, jaartal, en lamphoogte dan kunnen we dat gebruiken om te voorkomen dat er nog meer kweken mislukken.

 

De eerste in de lijst:

LG-LED Solutions (Hong Kong)

LG-03A Flowering lamp. 2011.

"120W" paneel. rood/blauw/wit/oranje/ir. Werkelijk verbruik 94W. 55 x "3W" 90/120 graden leds.

Lamphoogte 60 cm. Oppervlakte ongeveer 0,6-1m².

Share this post


Link to post
Share on other sites

foto's van de planten bij verschillende hoogtes? foto's/resultaten van bloeiende planten onder die afstanden die jij aanhoud?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo kweekfreek, reageer dan hier ipv die andere 10 topics.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de anderen die nu wel kunnen kweken eens niet 2 lampen op gaan hangen, maar die ene wat hoger hangen kan je het resultaat al wel zien. De rest gaat ook al over de top qua licht, met die lamp zo dichtbij.

Ik heb nu geen mogelijkheid om te kweken. :D

Maar zodra ik het weer kan, zal ik graag nieuwe foto's neerzetten.

Mijn amnesia is door iemand met een plantje met wortelrot naar de klote geholpen. Dus ik ben al niet vrolijk.

5 weken werk weg. En ik kan nu op het moment niet opnieuw beginnen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook een beetje dom om 'vreemde' planten bij je eigen planten te zetten he...

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke geen foto's dus.. resultaten dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wat foto's van 1 van de plantjes apart genomen.

 

Kort na het kiemen. Zo'n netpotje is 11 cm breed:

gallery_31247_12536_103974.jpg

Weekje later:

gallery_31247_12536_531521.jpg

 

Nog 2 weken later:

gallery_31247_12536_260967.jpg

 

En daarna alle 3 de planten kapot geholpen door iemand met wortelrot.

Dus ik kan wel janken....

En dan moesten ze nog minimaal 10-11 weken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

mischien een domme vraag... maar als met LED alles zo moeilijk gaat hea,

lamphoogtes zijn moeilijk, zo veel mogelijk grammen pakken is moeilijk, wattages snappen veel mensen ook nog niet = moeilijk(voor sommigen), geen waarmte afgift = moeilijk.... etc. etc.

 

waarom heb jij precies voor led gekozen?

 

lemon

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik snap t niet :D :) in je eerste bericht heb je t over de hoogtes en en mooie compacte toppen lamp wat hoger meer fluffy dat klinkt nog enigzins logisch.

 

Maar dan later heb je t r over dat je planten na 4 weken dood zijn vanwege wortel rot...

 

planten heb je elke week 1 gezet vanwege de test dus hadden ze verschillende leeftheid

 

hoe krijg jij het voor elkaar om dan in 4 weken ook al over compacte hoodtoppen te praten?

 

en je hebt nu geen mogelijkheid om te kweken? hoe had je dat opgelost dan als je planten niet dood waren gegaan? verhuizen ofzo?

 

des te meer k lees des te minder k t begrijp..... :) :D

 

m.v.g

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb voor led gekozen omdat ik een vrij warm huis heb, zelfs in de winter, met weinig stoken.

Ik zag bij een kennis wat je moet doen om die warmte en luchtvochtigheid af te voeren, en dat was maar een 250W HPS.

Dat wilde ik niet. Toen zag ik de leds en lichtopbrengsten, en dat was veel gunstiger voor mij.

 

Toen las ik hier dat een wietplantje niet teveel licht kon krijgen, en licht = gewicht en bla bla, en hing de lamp er veel te dicht op met alle gevolgen van dien.

Dus ik was al bang dat ik niet genoeg licht had.

Achteraf bleek dat ik vrij snel teveel licht had, en het veel beter ging met de lamp een stuk hoger.

 

En nu wil ik mensen waarschuwen dat je met led slechte resultaten krijgt als je de lamp er te dicht op hangt.

Dat is volgens mij de voornaamste reden dat de meeste ledkweken zo slecht gaan.

 

Ik weet nu hoe ik ermee moet omgaan en kan goede tips geven.

En zo moeilijk is het niet met led, want met die plant op de foto heb ik niets gemeten qua temp, rv, ec, ph etc...

Gewoon in een pot voedingswater gezet met een bubbelaar, met 4 ml/l voeding, en af en toe het water met voeding ververst.

Dat is trouwens Advanced Nutrients voeding.

Op aarde is het ook niet zo lastig, alleen moet je wat meer voeding geven per waterbeurt dan dat je met hps gewend bent, omdat er geen water uit de pot verdampt. Daarbij vond ik van onder voeden het makkelijkste. 2 x per week even de potten in het voedingswater.

 

Dat je weinig warmteafgifte hebt is niet altijd een nadeel. Genoeg mensen met een grote opticlimate om de warmte van hps af te voeren. :D

 

Het lijkt moeilijk, maar als je eenmaal doorhebt wat de beste hoogte van de lamp is, gaat de rest ook makkelijker.

 

@ agent orange, die test was met stekken op aarde. Daar heb ik geen foto's van. Wel van de planten die ik erna heb neergezet. En die zijn doodgegaan door wortelrot. En dat was niet eens mijn eigen schuld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

noujah.... oke, ergens klinkt dat logisch, maar hoe ga je die theorie bewijzen?

daar ben ik dan wel weer benieuwd naar...

zal je toch een aantal testhokjes voor nodig zijn neem ik aan?

 

lemon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn hier al wat mensen met led.

Als die ook eens uitzoeken wat de beste lamphoogte is voor die lampen, kan er meer getest worden.

Ik kan door persoonlijke omstandigheden niet opnieuw beginnen. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar wat ik dan interessant vind, en je draait er gewoon om heen. RESULTATEN.. als in opbrengst.. als in GRAMMEN

Share this post


Link to post
Share on other sites

25 gr/ww stekkie op 12/12.

Er passen 12 stekkies onder, als je de ruimte hebt. De lamp verbruikt 100W.

Reken maar uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar wat ik dan interessant vind, en je draait er gewoon om heen. RESULTATEN.. als in opbrengst.. als in GRAMMEN

 

we hebben het over LED amnees,

bewijs bestaat niet :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

en je hebt er ook 12 neergezet? of er stond gewoon 1 plant onder 100 gram LED en je oogst 25 gram?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen ruimte voor 12, mijn hok is daar te klein voor. Ik heb maar 50 cm breed hokje. (dus die plant op de foto is ook zo breed) Ik heb er maar 4 stekjes onder gehad, maar er kunnen er meer onder als je de ruimte hebt.

Dat is ook 1 van de redenen waarom ik nu niet verder kan.

En ik heb geen enkel persoonlijk belang om led beter te laten lijken dan hps.

Ik kweek puur voor mijzelf, voor medische redenen. Dat is ook 1 van de redenen waarom ik nu niet verder kan.

Prioriteiten veranderen wel in je leven, als je bijna dood bent geweest.

Ik ben hier niet de verkoper.

 

En ik wil alleen maar mensen behoeden voor een slecht resultaat.

 

Er zijn al proeven geweest, van de WUR bijvoorbeeld, die laten zien dat led hps inhaalt, en als een hps verkoper daar niet tegen kan...tja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik snap dat geouwehoer niet helemaal led heeft tot nu toe nog niet bewezen beter te zijn dan hps en sterker nog met een 150 watt led ben je niks zuiniger uit dan een 150 wat hps ? je kan alleen 5 keer een hps aanschaffen voor de prijs van led.

 

Ik geloof ook geen barst van een verhaal dat led hetzelfde licht danwel sterkte ofwel spectrum kan maken dan een hps of voor mijn part een tl lamp want ieder systeem heeft zijn eigen licht en led zou het dan moeten doen met het kleurmengen en dan verlies je er toch op.

Ik ken led maar dan uit de licht en geluid scene en geloof me ik heb met lampen gewerkt waar een spectrabox een zaklamp bij is en het is echt wel fel en heftig maar het is tot nu toe gewoon nog niet goed genoeg voor het kweken.

 

Er is ook een reden voor dat 90 % gewoon met tl of hps werkt en dat is dat dat systeem zichzelf heeft bewezen over de jaren heen en het werkt gewoon ik snap niet dat mensen iets wat je leven makelijker moet maken (het zelf kweken van je wiet ) zonodig moeilijker moeten maken door dit met led te gaan doen.

 

Ik heb een tneon set 5 cm boven me toppen en het word daar 27 graden ik trek maar 150 wat en me toppies zien er mooi uit waarom ???? ik vraag het nog eens waarom zou ik dan overwegen om een ledbak te nemen voor idiote prijzen en met alle temp/lv/spectrum/sterkte bla bla moeilijkheden erbij ??

 

Ik ben voor nieuwe dingen maar ik ben ook voor dingen die werken en led op dit moment werkt nog niet goed genoeg wat we er ook over schrijven.

Nu zal er natuurlijk iemand komen met een linkje naar een succesvol kweekje onder led dan zeg ik helemaal toppie goed gedaan maar doe hetzelfde kweekje nou eens met een tl of hps ? zie je werkt hetzelfde of zelfs beter en vooral goedkoper en makelijker :D

 

(stiekum vind ik led best mooi om te zien maar dan in me discotheek :) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die idiote prijzen van led hier in NL is afzetterij. En zwaar ook.

Ben ik het mee eens.

Die 120W dingen kan je in Hong Kong kopen voor 90 euro per stuk ex. verzending. Kan je uitrekenen wat voor winst ze maken.

Er zijn weinig goede led kweken omdat die lampen er te dicht opgehangen worden.

Dat is het punt. Dat is het belangrijkste.

Als je dat leert is het veel simpeler.

 

Hang nog maar wat extra led lampen in je tentje en kijk maar hoe je nog minder opbrengst hebt.

Hang ze maar lekker zo laag mogelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kijk net op de site van wur voor die led test...,

 

LED nieuwe truc hennepkwekers

 

dus.., ik denk dat je voor info beter hier kan zijn..

Share this post


Link to post
Share on other sites

punt is gewoon dat je met een hps of tl hetzelfde dan alniet beter kunt kweken dan met led. (let op de punt achter de zin )

 

led is gewoon nog niet zover en ik snap dat heen en weer getrek ook niet helemaal het is niet een mening maar een feit en als dat niet zo is dan was de commercie hier allang bovenop gesprongen en was het ajax veld belicht geweest met led :D

Led is leuk maar het is niet genoeg en nog veel te duur en het enige wat er beter aan zou moeten zijn is dat het zuiniger is maar dat word weer teniet gedaan door het feit dat het minder licht geeft als een wat ouder type systeem dus om 600 watt licht te krijgen moet je zoveel led erin knallen dat het zijn doel voorbij schiet :) dan kun je beter gewoon hps nemen >>goedkoper en makelijker toch ? en over de hitte en de afstand lamp >plant je verteld net ook dat led er ver boven moet dus weer geen punt voor led maar meer voor ouderwetse systemen :)

 

led is het gewoon (nog ) niet punt uit :D (en pas op he groningers zijn koppig hahahaha )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe kom je erbij dat het minder licht geeft?

Led deed 2 jaar geleden 1,9µmol/W en HPS Son-T 1,8 µmol/W volgens de specs van Philips.

En dan hebben ze het over rood/blauwe balkjes tegenover 1000W hps lampen.

Led geeft 100% bruikbaar licht. HPS geeft voornamelijk geel/oranje licht.

:D

Omdat mensen niet in de gaten hebben dat het sterker is gaat het fout.

Daarom heb je op 60 cm afstand veel minder Watt nodig voor hetzelfde licht.

Share this post


Link to post
Share on other sites
gaap

 

:)

 

:D

 

als er bewijzen zijn dat LED echt beter is dan HPS dan bied ik gelijk mijn excuses aan...

maar tot die dag.... nuhuuuhhhh, kweek ik door op hps...

 

lemon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...