Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

leuke Hobby

Opticlimate eenvoudig qua montage?

Recommended Posts

De resultaten mogen er zijn, dat begrijp ik dan niet......Je moet t wel als richtlijn gebruiken en je er niet blind op staren. Dan wordt je para.

 

Ook heb ik laatst gehoord dat tuinbouwers die op klimaatcursus gaan ook vpd geleerd krijgen, vreemde gang van zaken. Er zullen best studies zijn die beweren dat vpd niet betrouwbaar is. Daar tegenover zijn er dan ook weer onderzoeken die zeggen van wel. Wat moet je daar dan mee?

 

Ik zeg, zelf ondervinden.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Daar heb je best gelijk in, dat je het zelf moet ondervinden. Maar in de planten wereld moet je wel blijven denken over wat je doet, en om je heen blijven kijken naar nieuwe inzichten. Want dat veranderd snel.

 

Men zegt nu eigenlijk dat met 1 ir-camera geen representatieve meting gedaan kan worden om de werkelijke planttemperatuur te bepalen en dat je dus mogelijk op basis van foutieve informatie je gaat regelen.

 

 

Greetz,

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is toch met elke meter die je gebruikt..? rh temp etc...

 

je meet altijd maar 1 waarde op 1 plek of je moet er meer neer hangen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Stikkie,

 

Ja dat is wel zo maar voor de bladtemperatuur geldt dat extra. Je bepaald met deze meting namelijk (in jullie geval doet de maxicontroler dat) de bladtemperatuur om daar vervolgens de vpd mee te bepalen waarvan men dacht dat het een relatie had tot de opening van de huidmondjes, maar de nieuwste inzichten laten zien dat hoofdzakelijk de instraling bepaald hoe de plant verdampt. Mocht het zo zijn dat de maxicontroller al met dit nieuwe model werkt heb ik niets gezegd en bestel ik er morgen zelf ook een :) (zit de maker van de maxicontroller ook hier op het forum)

 

Dus je moet wel een heel goede representatieve meting hebben om vervolgens je hele hok daar op te dimmen, snap je waar ik heen wil. De mis metingen van Lucht en water temperatuur in je hok zijn relatief klein, dus die geven een goed beeld. Maar als jij 100 plantjes hebt staan welke ga je dan meten, dan kun je wel verder van je plant afmeten maar dan neemt de nauwkeurigheid nog verder af. Die 100 planten zijn allemaal verschillend van temperatuur, dus per saldo regel je nu het klimaat voor 1 plantje perfect en voor 99 minder perfect. Als ik nu helemaal irritant wil overkomen kan ik zelfs stellen dat je maar voor een blaadje de temperatuur perfect regelt ha ha.

 

 

Greetz,

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

:)

 

die stoners en hun outside the box denken he ;) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat je met een pt meter een vertekend beeld krijgt is niet helemaal waar vind ik.

In de kas kun je hem meters boven het gewas hangen.

Doordat je schuin hangt meet je er tussen de 50 en 100 m2 mee.

Redelijk betrouwbaar zou ik zeggen.

Een normale temp en rv meter hang je maar 1 per halve hectare.

Een Co2 meter hang je er maar 1 op de hele kas.

Wat is dan representatief?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je geen uniformiteit in je hok hebt, zijn alle metingen die je op een plek doet natuurlijk waardeloos. Daarom ook onder 45gr hangen en niet op 1 plant schijnen.

 

Een referentie van 1 of 2 m2 op een heel hok is nog altijd beter dan geen referentie. Ik zou t ook niet te nauw zien allemaal. Maakt in mijn beleving niks uit of de vpd nou 1,1 of 1,4 is. Onder de 0,5 en boven de 1,8 zou ik me langzaam zorgen gaan maken.

 

Sturen op vpd terwijl de plant nog groeit heeft zoiezo weinig nut want de plant past zich in dat stadium constant aan aan de omstandigheden. (veel/weinig/groot/klein blad)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey goedemorgen,

 

 

Ik loop natuurlijk niet mijn eigen wijsheid te verkopen, ik heb een heel overtuigend rapport gelezen en begrijp daaruit dat verdamping gekoppeld is aan instraling en niet zo zeer aan het dampdeficit. Ze hebben eigenlijk bewezen dat licht = gewicht .

 

 

 

Nice Dreams!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga de eerste keer uit van mijn eigen bevindingen. Als ik het eenmaal onder de knie heb zal ik misschien met de PT gaan werken.

Voorlopig moet ik de tig A4 tjes gaan doornemen van de gebruiksaanwijzingen.

 

Het oogt allemaal ingewikkeld :)

 

De opti staat nu op zijn plek en de rest vd ruimte is afgetimmerd en in de folie gezet.

Het verslag kan bijna beginnen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een Co2 vraag voordat deze gemonteerd wordt:

 

Er is een direkt op de gasleiding versie en een versie met flessen (propaan).

Welke versie is de beste (veiligste) en waarom?

 

Mocht door stroomuitval de Co2 regelaar van opticlimate uitvallen, wat gebeurd er dan? Springt hij op het oude programma door een backup of reset hij, dat zou link kunnen zijn met Co2...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het veiligste is natuurlijk co2 uit een fles en niet uit een kachel. Is ook het zuiverste. De gasgenerators zijn precies hetzelfde op 1 klein onderdeel na. Even veilig dus mits de aansluitingen in orde zijn, maar die maak je zelf.....dus.

 

In het menu van de dimlux controller kun je kiezen wat er gebeurt als de stroom uitvalt. Je kan ervoor kiezen dat alles stopt als de stroom weer aangaat en je kan ervoor kiezen dat alles volgens het oude programma weer verder gaat. De instellingen blijven altijd bewaart.

Als er geen stroom is gebeurt er natuurlijk helemaal niks met de dosering. Alleen de waakvlam blijft dan aan.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedacht me dat mocht er iets niet goed zijn en je gebruikt zoals ik van plan ben 350m3 effectief (1000m3-er op 30%) afzuiging de fles gewoon leeggaat en daarna er geen gevaar is omdat alles weggezogen wordt. Heb je een gasleiding op de kachelversie (die ik nu heb gekregen, had me er niet in verdiept en dacht dat een Co2 apparaat standaard op beide kon draaien) dan blijft er ongelimiteerd gas in stromen :)

 

Mijn gevoel zegt dat ik hem beter kan omruilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee er blijft geen gas instromen. Stroom weg=gastoevoer weg. Je moet het zien als een geiser. Daar stroomt toch ook geen gas in als je de warmwaterkraan niet opendraait. Er zit ook een thermokoppel in, dus als het waakvlammetje uitgaat om een of andere reden, dan is de gastoevoer zoiezo geblokkeert.

 

Ik zou me toch nog even goed verdiepen in de materie. Het is allemaal niet zo ingewikkeld als t lijkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey goedemorgen,

 

Die generator op aardgas is het het goedkoopste in gebruik. Er zit een waakvlammetje in, als dat uitgaat valt de veiligheidsklep dicht en is het gas afgesloten. Het waakvlammetje moet dan eerst weer ontstoken worden voordat de klep weer open kan. Kan niet veiliger alle gasapparaten werken zo.

 

 

Zeker als je veel afzuigt is aardgas het handigste omdat je daarmee eenvoudig grote hoeveelheden CO2 kunt blijven maken. Toch wil ik je nog eens wijzen op de hoeveelheid warmte en vocht die de generator op gas gaat maken, zorg dat je goed begrijpt wat het effect er van is voor je klimaat. Trust me anders kom je voor een verrassing te staan.

 

Heb je al foto's van je spullen

 

Greetz,

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey kerel,

 

hoe lijkt het nu ??

 

Doe jij ook aan rondleidingen straks hahaha :lol:

 

mzzl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey kfK,

 

Nu word het pas echt gezellig.

 

Rondleiding? Tuurlijk, moet je alleen ff achterin de bus plaatsnemen. En je navi thuislaten. ;)

 

Ik moet jou als dit goed gaat natuurlijk ook enthousiast maken.

 

Een Noorderling op de opticlimate :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoor ook bijna niemand hier die met een hotbox CO² werkt.

Waarom eigenlijk niet?

 

Groeten, green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

minder zuiver

brand gevaarlijk(er)

vaak een te hoog ppm (door de waakvlam) in de nacht omdat de dames bijna niks opnemen en wel aanmaken...(gesloten systeem)

meer warmte in je ruimte

duurder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doel eigenlijk puur op het merk "hotbox".

Ik heb meerdere voorbij zien komen met dat andere merk. (Ben ff de naam kwijt :lol: )

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat is het verschil dan (behalve het kraantje)

 

bedoel je biogreen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@racker, die bedoel ik ja :lol:

 

@DoneBone, ja, de enigste die ik mij ook kan herinneren. Dat zijn er dus niet zo veel. ;)

 

Wie heeft hier de biogreen dan? Ik kan me herinneren dat er in diverse topics gezegt werd dat de biogreen veel beter/veiliger was dan de hotbox. Ik zou persoonlijk niet weten waarom. Ik ben benieuwd of er iemand is met concrete verschillen.

 

Ik heb er ook nog niet meer voorbij zien komen. De fles "pure"CO², de biogreen en de hotbox. Er moeten er toch wel meer zijn? ;)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh Racker had toch ook een hotbox?

 

EDIT neej een andere....

 

gallery_10428_10584_107591.jpg

 

Maar als ik dit topic eens doorlees zijn er nog veel onwaarheden bekend bij mensen met geen of weinig ervaring met de opticlimate , wel jammer dat zulke dingen dan als waarheid op het forum worden geschreven

 

BV kannabis in bericht nr 71 , daar valt me de bek toch wel van open!

Je vloer gaan verwarmen met 52 graden water , wat constant moet kunnen lopen want anders kan de OC zijn koelwater niet kwijt

De ruimte waar je verwarming ligt zal dan niet op temp te controleren zijn , leg dat maar eens uit aan je visite....

 

Ook dat je geen hotbox kunt gebruiken met een opti is gelul , dat verschild per ruimte en kun je niet op voorhand zeggen , ik hang bv een lamp minder op en zo kan ik makkelijk een hotbox laten draaien :lol:

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach ja, eeuwige discussies.....

 

Het verschil zover ik weet is het kraantje. De hotbox heeft 2 standen. Aan en uit. De biogreen heeft een kraantje waarmee je de hoogte van de vlam regelt. Als de kleinste generator nog te groot is voor je minihok kun je dus nog ff terugdimmen. De brander/ontsteker/klep/thermokoppel/behuizing zijn tamelijk gelijk.

 

Alle 2 hebben een keurmerk (wat niks zegt, maartoch) en lijken mij alle 2 net zo veilig als elke bad of keukengeiser mits plaatsing en aansluiting volgens voorschrift gebeuren.

 

Wel oppassen met luchtbevochtigers die vernevelen want dan kan het vlammetje geel worden waardoor er volgens mij meer co vrijkomt. (ikhebdatnietgemetenmaarikdenkdatzo) Ver uit elkaar zetten dus.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

@gueswho wat is dan de waarheid, in mijn ogen ben jij namelijk de gene die de onwaarheid als waarheid verkoopt. Jij brengt de leugen namelijk. Een opticlimate die 50 graden water produceerd is opgehangen door een idioot.

 

@stikkie hoge CO2 in de nacht maakt helemaal niets uit dat is een fabeltje

 

Greetz,

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...