Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

leuke Hobby

Opticlimate eenvoudig qua montage?

Recommended Posts

Ik snap wat je bedoelt hoor, toch vind ik dat er een misverstand insluipt.

 

De laatste tijd komen er meer en meer slimme oplossingen op de markt. Oplossingen waardoor we meer rendement van onze hobby halen en "omdat het politieke klimaat en de publieke opinie ons steeds meer in de weg gaat zitten", ook slim om onze hobby ongestoord te kunnen voortzetten zonder de akelige gevolgen te ondergaan als je gepakt wordt.

 

Deze ontwikkeling brengt het "nieuwe kweken syndroom" met zich mee. Het kweken in gesloten of semi gesloten opstellingen, al dan niet met co2, brengt allemaal nieuwe termen met zich mee en roept allerlei vragen op. We gaan opeens kweken in tijdvakken van dagdelen ipv weken. Het klimaat onder controle houden is ook met allerlei apparatuur lastig als je niet weet wat een goed klimaat nou eigenlijk is.

 

Termen als "Bij een hoge luchtvochtigheid krijg je toprot" en "De temperatuur moet zo of zoveel zijn" komen opeens in een ander daglicht te staan. Als ik in het dagelijks leven iemand aanspreek over bladmondjes, valt bij 95% van de kwekers hun mondje open.

 

Ik merk dat veel kwekers voor een voldongen feit staan als ze deze apparatuur (van welke fabrikant dan ook) aanschaffen zonder zich in het gewas te verdiepen en de mogelijkheden van de apparatuur te onderzoeken. De meeste apparatuur is plug&play en je kan er gewoon mee kweken, als je dan wat verder wil gaan komen de vragen. Dit is logisch.

 

Omdat de apparatuur en het nieuwe kweken syndroom hand in hand gaan, vind ik het onterecht en erg jammer om vragen van advies over instellingen en set-up te verwarren met problemen over apparatuur. Het lijkt alsof het niet goed werkt omdat veel mensen er vragen over stellen. Dit is echter niet het geval. Het werkt wel, mits je alles goed instelt.

 

In mijn vizie zijn er mensen die dat kunnen en mensen die dat willen kunnen. Ik hoor bij de 2e. De rest moet kennis inkopen of er niet aan beginnen naar mijn mening.

 

Bij apparatuur waar niks valt in te stellen, krijg je er uiteraard geen vragen over. Dit heeft niks te maken met de kwaliteit of bruikbaarheid ervan. Dit heeft iets te maken met hoe ver je wil gaan.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Halleluja!

 

:D

 

Je kunt hem idd fluisterstil krijgen en stiller als een 3000m3 metalen box

Het aansluiten vond ik het probleem niet , 2 waterleidingen en wat sensor kabeltjes en natuurlijk de stroomkabel eraan

Ik had meer tijd nodig om de luchtstroom die eruit komt goed te begeleiden , maar ja ik heb maar een ruimte van 10 m3... :)

 

Grtz Guesswho?

Bedoel je een 3000m3 op 100%?? Want die maakt aardig wat geluid :)

 

Zijn er geen db's bekend van de opti?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cijfers zijn mij niet bekent, zet een zwenkventilator in je ijskast met de deur open en je hebt ongeveer een vergelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Racker; Het grote punt waar het om draait vergeet ik zelf denk ik.

 

Bij een A&T-systeem wordt alles op elkaar afgestemd. Je ruimte wordt berekend en daar komt een pasklaar klimaatsysteem in wat gewoon goed werkt in die ruimte. Het enigste wat je zelf moet uitvinden zijn de grote van de opening van je by-passklep en de snelheid van je afzuiger + de instelling van je lv en temp.

 

Bij een opti-climate koop je een compleet systeem die je op jouw ruimte af/in moet stellen. Dat is even het verschil. Als je daar geen inzicht in hebt of geen tijd in wil steken, dan schort er uiteraard het een en ander aan. :D .

Dat is wat ik erbij vergeet te zeggen.

 

Ik wil zelf ook eens zo'n opti aanschaffen, dus dan kan ik eindelijk ook eens meepraten :) , haha.

Gelukkig begrijpen we elkaar. :)

 

groeten,

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou heren, gelukkig mogen jullie mij binnenkort van veel info voorzien ;) .

 

Punt is dat ik het wel begrijp denk ik maar degene waar het van is heeft 'nul' ervaring met modern kweken en ik ga echt niet vijf keer per week kijken.

Ik probeer dus zoveel mogelijk eerst te vragen en de ruimte goed te hebben voordat er begonnen wordt.

 

Ik denk dat het een opti wordt 10x600

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel je naam veranderen in "leuke profi" ;) en een verslagje maken he.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar valt erg mee dus. Desnoods issolatiebak eromheen.

 

Als optie kun je een set super isolator-veren krijgen zodat trillingen niet kunnen worden doorgegeven, ook kun je een set dempingsplaten krijgen die je er op kan plakken. Dan kan je je slaapzak erop leggen en kamperen.

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke.

 

Ik heb geen shop gevonden waar ze er echt verstand van hebben, meeste hebben hem wel maar als je er dieper op ingaat merk je dat ze zelf nooit met zo een ding gewerkt hebben. Dat is dan wel het voordeel van A&T trading, ze weten waar ze over praten en geven je een goede begeleiding.

 

Aangezien de ruimte qua hoogte heel mooi is en ik conventioneel ervaar dat hoe meer m3 en vooral hoogte, hoe minder groot je afzuiging hoeft te zijn, kies ik voor de 10x600w versie terwijl er 10 en misschien 12 lampen in komen. Er komt een kleine softbox van 1000m3 in met dito filter die op een dimmer draait op 35%.

 

Keuze voor de 1000m3-er is omdat ik die nog heb.

 

Verder ga ik niet voor de dimluxen. Vind ze mooi maar duur en ik zie het nut niet van dimmen als je klimaat goed is.

Het worden Bal 600w remotes en kappen van A&T die Guesswho ook heeft. Dit vanwege het budget.

Via een growshop kocht ik eens een mooie relaiskast en ik kwam er al snel achter wie de fabrikant was. Deze fabrikant verkoopt nu ook via Marktplaats en zo kan ik een 12x600W kast aankopen voor 250 eur.

 

Boodschappenlijstje (vul maar aan als ik iets vergeet):

 

-opticlimate 10x600W versie

-opticlimate Co2 regelaar + generator

-dempingsveren

-isolatieplaten voor op de opticlimate

-demper voor uitgang opticlimate

-combidec slang

-broekstuk

-LVS (als ik toch bij A&T ben :spliff: )

-12 BAL EVSA+kappen en bulb

-12x600w relaiskast

-50 Librabakken (check)

-Softbox + dimmer check

-50 cocosslabs

-200 BE stekers+slang (druppelaars) + dompelpomp en 200L vat

-TPS voedingscomputer check

-Bio Nova voeding => coco nova A/B, pk 13/14, Ph- (vanwege computer weinig toevoegingen)

 

Zo nu eerst een bank beroven ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een pt-cam?

 

Tekening?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een Pt cam is me nog iets te ingewikkeld.

 

Ik zal eens een tekening maken en inscannen dan kan ik 'de bedoeling' laten zien.

Vanavond komt de timmerman en zal ik even overleggen wat het handigste is.

2 linker handen = bevriende timmerman inhuren ;)

 

Liefst zou ik Guesswho gewoon iedere dag om half acht ophalen en om tien uur 's avonds weer terugbrengen maar het is me te ver rijden :spliff:

Alhoewel BBB volgens mij ook nog niet met een opti werkt en dit een mooie kans zou zijn wat bouwervaringen op te doen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmmm Ik denk dat je het moet omdraaien.

 

Eerst cam kopen, vpd leren en als het lukt om je klimaat goed te krijgen met co2 gaan beginnen. als de vpd niet klopt heb je aan de co2 ook niet veel.

 

Als het dan niet lukt vrees ik dat de apparatuur weer de schuld krijgt want dat zie ik vaker gebeuren.

 

Gr

 

ps, cam is niet moeilijk, als het niet lukt heb je altijd nog wietforum ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil niet vanaf het begin meteen stampen met Co2 maar eigenlijk geleidelijk ietsjes toevoegen (+/- 800ppm) zodat je steeds iets verder kan gaan.

Ik heb een gewoon hok waar geen CO2 wordt aangeboden maar waar op 1 of andere manier er altijd 550 ppm aanwezig is (komt uit het gebouw of de cv of what ever maar is gemeten) en dit hok draait altijd zeer goed.

 

Ik wil eerst de opti zelf onder de knie krijgen en dan de Co2 erbij doen. Volgens mij zijn er veel kweken (A&T systeem) die zonder camera werken.

Maar je hebt gelijk dat als je de planten verkeerd behandeld heeft Co2 geen enkele zin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle systemen werken zonder cam. Het geeft je meer inzicht in wat je doet, meer niet.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo! Spullen besteld.

 

Er wordt druk getimmerd en als dat klaar is zal ik kijken of er een bouwverslag gemaakt kan worden.

Heb jullie hulp wel nodig bij deze 1e LH-onconventionele kweek.

 

Een 1e vraag: de opti (10x600) kan op 380V. De controller (Co2) stuurt ook de dimluxen aan dus geen relaiskast nodig.

Hoef ik alleen een 380V voor de opti aan te leggen en loopt de rest via de opti of moet ik apart nog een stroomvoorziening maken voor de lampen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan, maar de opti loopt ook op 230volt. Je moet voor de opti een andere aut.zekering gebruiken dan voor je lampen. Appart en ook een andere waarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een andere vraag:

 

Ruimte 520 breed en 270 diep. Het is een rechthoek zeg maar.

Nu staat op een stellage aan de rechterkant bovenin de opticlimate.

Waar moet de CO2 generator hangen?

 

Ik dacht zelf om die aan de linkermuur te hangen op beugels (van metaal) uit de windstroom van de opticlimate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb m onder de inlaat van de opti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm. Onder de opti is geen ruimte want daar komen nog 3 libra's. Volgens de beschrijving moet ie op een muurtje danwel op een stenen verhoging als je hem op de grond zet.

Ik wil de inlaat passief maken dmv. 3 gaten van 200mm.

 

Jij hebt hem dus in je luchtstroom en hij gaat de Co2 door de opti verspreiden of begrijp ik je verkeerd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de luchtstroom wil ik niet zeggen, De opti staat 1,50m van de grond en de kachel staat op bokje geschroeft 0,5m van de grond.

 

De warmte van de kachel stijgt met co2 erbij en gaat dan door de opti>lvs>planten. Je moet ook niet alles vol planten zetten haha, je lijkt stikkies pr wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

 

 

Een paar tipjes nog van Kannabis,

 

 

Neem een watergekoelde CO2 generator of maak hem zelf met een geiser, scheelt je veel warmte belasting en zorgt er voor dat je opti het blijft trekken.

 

 

De PT camera is helaas al weer een beetje achterhaald maar wel leuk om te zien wat de temperatuur is van je plant.

 

 

Koel je uitblaas lucht met een budgiclimate of iets van a&t ben je van je hotspot af.

 

 

Laat de retour van je opti als vloerverwarming door je hok lopen met een beetje mazzel is het dan weer koud genoeg om door de opti als koeling te gebruiken, heb je vloerverwarming in je huis sluit daar dan op aan (maar je bent geen knutselaar dus doe maar niet op de vloerverwarming).

 

 

 

Greetz,

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom is de pt camera alweer achterhaald...??? :)

 

omdat 1 iemand roept dat de rv niet 100% is bij de mondjes..?

 

 

 

(edit) niet lullig bedoelt naar de persoon die dat zij trouwens... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Achterhaald?

Wat is er dan voor in de plaats gekomen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
omdat 1 iemand roept dat de rv niet 100% is bij de mondjes..?

 

Waarschijnlijk niet 100% is, het is niet te meten zegt men...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

 

Het regelen op vpd blijkt niet betrouwbaar te zijn, baal ik ook wel een beetje van.

 

 

 

 

Greetz,

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...