Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Monti

Welke mix gebruik jij voor je grond?

Recommended Posts

Hallo allen,

 

Ik vroeg me af hoe andere hun grond hun grond opwaarderen, met welke meststoffen en welke verhoudingen.

 

Ik heb zelf nu de manier van Dame Blanche toegepast, geexperimenteerd met Bloedmeel, Beendermeel en Vinesse en gewoon vloeibare voeding van Canna. Nu wil ik dit jaar meerdere planten gaan zetten en bij elke plant een andere mix toepassen, om zo te testen wat voor mij het beste werkt. Echter is het lastig om een idee te krijgen van wat andere aanhouden en ik dacht misschien is het handig om daar een topic voor aan te maken, zodat mensen hun manier kunnen delen. (en eventueel hun bevindingen hier over)

 

Gr Monti ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

30% turfstrooisel

30% goede kwaliteit kokos (gebufferd & gewassen)

10% wormenmest

10% gesteentemeel (> 200 mesh) Simalith

7% lava grit (0-3 mm)

5% gips

5% maerl

3% bentoniet

 

Aanvullen met compost thee.

 

Namaste ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

1/2 kopje Organische mest 7-7-10

1 kopje kalkkorrels van Welkoop (Boerenbond) per 50l aarde

 

De aarde die ik gebruik is de "Oude" aarde van binnen gespoeld met Cannazym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede potgrond, mixen met cocopeat, 50/50.

10 procent guanomest sannie

10 procent house en garden bacto force

mycorhyza 3 gram meegeven met de stekken of zaailingen.

 

water hele cyclus, bestaande uit;

minerale zout oplossing, em , of keltisch of dode zee zout, in oplossing met dadelstroop of rietsuiker melasse, en natuurazijn om af te zuren,iets extra vinessekali in de bloei, en

voor de laatste 2 weken, ripen ( ghe) gedurende dag of tien

afsluiten met alleen afgezuurd water tenminste 3 dagen en 3 dagen niks als einde!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel heel veel gezien de doseringsadviezen, groenefingers, kan het eigenlijk niet geloven.

 

House & Garden BACTO FORCE. Dosering: 1 eetlepel per 5 liter pot - 1kg voor 10 m2 aarde.

Guanokalong. Use: Mix 1 kg with 100 to 200 litres compost in the 1st week, or mix 1 measuring beaker of 50 grams per plant in a 7‐litre pot. Outdoors: 1 plant = 100 gram every 2 months, starting in April.

Share this post


Link to post
Share on other sites

groengif, ja je hebt gelijk, ik zit idd lager met de bacto, en hanteer de doseringen volgens de receptuur; van de guano is het wel een forse aanvulling op je substraat!

Heb je verder nog aanmerkingen over de samenstelling??, dan heb ik er misschien nog wat aan! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

BIO BIZZ heeft een zeer goede grondopwaardeer mix, kijk even op de site.

 

een groot gat graven, grond goed luchtig maken, paar handjes biobizz mix erin, beetje water, plantje erin en hoppekeeeeeeee BOMEN.

bovenste laag zonder mix, je weet maar nooit voor de worteltjes.

 

ik ben fan van biobizz.....!

 

ejb

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu wil ik dit jaar meerdere planten gaan zetten en bij elke plant een andere mix toepassen, om zo te testen wat voor mij het beste werkt.

 

Als je op deze manier een plant beter ziet groeien hoeft het niet perse door de grond te komen he.

Niet echt een test dan :D

 

LP

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu wil ik dit jaar meerdere planten gaan zetten en bij elke plant een andere mix toepassen, om zo te testen wat voor mij het beste werkt.

 

Als je op deze manier een plant beter ziet groeien hoeft het niet perse door de grond te komen he.

Niet echt een test dan :D

 

LP

met een bevloeings systeem wel uitgaande dat ze alemaal zelfde voeding meekrijgen uitgaande van stekken natuurlijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Linkinpark: Het gaat er meer om gewoon de verschillende manieren bij elkaar te verzamelen zodat er een wat duidelijker overzicht komt. En ik zeg wat voor mij het beste werkt en aan welke middelen ik in deze omgeving goed aan kan komen. Het is toch leuk om te experimenteren met de mogelijkheden die er zijn, ongeacht wat beter is voor de planten.

 

Wat is jou manier dan?

 

Gr monti

Share this post


Link to post
Share on other sites

we graven kuilen van tussen de 50 en de 100 liter en voegen samen met de oorspronkelijke grond hier 1 of 2 zakken universele potgrond aan toe.

afhangend van de grote van de kuil gooien we er 3 tot 6 kopjes mest in en laten dit een lekker tijdje inwerken zodat we over een paar maanden alleen de kuilen even opnieuw door te hoeven spitten voor de wortels, gaasje en korrels erbij en voila :D

gallery_28379_13179_1499685.jpg

gallery_28379_13179_1439.jpg

gallery_28379_13179_82109.jpg

 

lufthegreenstuf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat LGS zegt idd.

Omdat we ook best veel kuilen willen zetten dit jaar kunnen we geen recept gebruiken met 6 verschillende ingrediënten per kuil

 

Maar het ging me er meer om dat als je straks een (zaad)plant super goed ziet groeien, het ook gewoon kan zijn doordat het een goed zaadje was. Misschien dat je van elke grondmix 3 kuilen kan maken als je dan bij 1 mix ziet dat ze alle 3 best ernstig groeien dan weet je meer toch?

 

LP

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ allen: Bedankt voor de reacties, ik hoop dat er nog meer komen

@ linkinpark: Ja zoiets gaat het waarschijnlijk ook worden. Jullie zijn een flinke guerilla aan het ophoesten ;) Goeie zaak! Ook veel leuke soortjes. Veel succes.

 

Als mensen nog andere recepten hebben, laat het horen.

Ben benieuwd hoe anderen hun grond bemesten in potten of volle grond B)

 

Gr Monti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks! Jij ook succes.

Ik had geloof ik ergens gelezen dat het geheim van carpie duivenmest was? B)

 

LP

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn (kleine) ervaring met guerilla is dat de grond waar de kuil in gegraven wordt vaak van groter belang is dan de grond die je er zelf in stort.

Vroeg gaan scouten naar plekjes met tekenen van een goede grond. Evt wat kippenmest en/of kalk erbij indien nodig. Je zou zelfs van te voren een dooie vis diep op de plek kunnen begraven, dit werkt echt.

 

Kweek zelf voornamelijk in de volle grond. Eerste jaar heb ik hydrokorrels/guano/lightmix/cocos/wormenmest/potgrond/kalk door mn tuinaarde vermengt.

Sindsdien gooi ik er elk jaar wat kalk, premix en een goede hoeveelheid wormenmest bij, ongeveer 1-2 maanden voordat ik de voorgegroeide planten erin zet.

De grond bruist van het leven, lijkt zelfs elk jaar beter te worden. Voor de rest sproei ik wat met vismix en voed ik in de bloei bij met terra voeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb vorig jaar mijn knipafval onderin een grote pot gedumpt met een laag aarde er overheen en er een paar regenwormen in losgelaten.

Net even gekeken wat het geworden is en ik ben zeer tevreden over het resultaat. Het is een dikke pikzwarte klomp compost geworden. Je ziet dat de wormen erg hun best hebben gedaan en zich flink hebben vermenigvuldigd.

 

Perfecte mest voor de volgende ronde. Bio kweken op zijn best!

Share this post


Link to post
Share on other sites
30% turfstrooisel

30% goede kwaliteit kokos (gebufferd & gewassen)

10% wormenmest

10% gesteentemeel (> 200 mesh) Simalith

7% lava grit (0-3 mm)

5% gips

5% maerl

3% bentoniet

 

Aanvullen met compost thee.

 

Namaste :wave:

 

 

Beste Elmanito, wat is de PH van dit recept? Lijkt erg hoog.

 

groetjes Mitsz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
30% turfstrooisel

30% goede kwaliteit kokos (gebufferd & gewassen)

10% wormenmest

10% gesteentemeel (> 200 mesh) Simalith

7% lava grit (0-3 mm)

5% gips

5% maerl

3% bentoniet

 

Aanvullen met compost thee.

 

Namaste :wave:

 

 

Beste Elmanito, wat is de PH van dit recept? Lijkt erg hoog.

 

groetjes Mitsz

 

Valt wel mee, gesteentemeel, lavagrit, bentoniet, gips hebben geen invloed op de pH, alleen maerl heeft dat wel.

 

Namaste :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turfstrooisel is witveen neem ik aan? Dit zou vrij zuur moeten zijn dus compenseert behoorlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Turfstrooisel is witveen neem ik aan? Dit zou vrij zuur moeten zijn dus compenseert behoorlijk.

Ja met een pH tussen de 3.5 - 4.2

 

Namaste :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wormenmest heeft weer een PH rond de 8, cocos meestal gebufferd op 6.0, aan de verhoudingen te zien moet dat prima werken.

 

Toch maar besloten dit jaar in smartpots de kweken, aangezien het autoflowers worden.

De helft komt in een premix/wormenmest/turfstrooisel/cocos/guano mix. De rest in gold label mix ter vergelijking.

 

Nou zit er in gold label mix ook minerale meststoffen, zou toch mogelijk moeten zijn daar een redelijk bodemleven in te creeeren? Er komen buiten de welbekende schimmels bacterieen(Azotobacter) bij die stikstof uit de lucht binden, dit lijkt me een goede combi met de ademende smartpots.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de GL zit een snufje minerale startvoeding.

Dat is in een weekje verbruikt.

Dus zeker geen probleem om een goed bodemleven te krijgen.

Het kan nooit kwaad om een beetje extra schimmels en bacterien toe te voegen om het procede te bespoedigen.

Een lekkere scheut compostthee doet ook wonderen. :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb net 5 potten gevuld met 40 liter wormen mest en 100 liter grond bestaande uit veen. Ook zit er 100g beendermeel doorheel en lavameel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...