Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Lennon Haze

Kweken met LED

Recommended Posts

Dat scheelt dan al dat alles boven de 30 gram mooi meegenomen is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb nu m'n zaadje in een vochtig wc papiertje in een wietzakje en daarover ingewikkelt met zilverfolie..

het schijnt volgens wat mensen te helpen, het hele geheel heb ik in mn kledingkast gestopt tussen wat kleding.

 

merendeels is de wiet voor eigen gebruik! :wtf2:

 

Grtz!

 

in je kledingkast ? .. jij ben grappig :execute

en helemaal ingepakt? nergens voor nodig

 

hoe ga je dat weer openpeuteren ?

ben je niet bang dat je dan worteltjes afbreekt ?

 

zomaar een paar vragen

het mindere deel.. Lees: fluffie zooi verkoop je dus ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Elmo2007

 

Ja, ik weet anders ook geen ''goede'' manier van ontkiemen, ik lees overal wat!

en stekjes heb ik niet..

 

ik weet niet wat ik met de restjes opbrengst doe haha!

als je tips over ontkiemen hebt..graag!

 

Grtz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal eens wat neerzetten over kweken onder led.

 

Zorg dat je de optimale afstand van je led-lamp weet, en dan met betrekking op de lichtsterkte, en niet de verdeling. Meestal kan je de lamp hoger hangen dan de meeste hier denken.

 

Van onder voeding geven, zoals de pot even in voedingswater zetten, en dan laten uitlekken als de pot het goede gewicht heeft, is een prima methode om water te geven onder led.

Zorg voor voldoende voeding, er verdampt niet veel water met led, dus je water/voeding verhouding moet je aanpassen. Gewoon je planten in de gaten houden voor een tekort/overschot.

 

Zorg voor een goed klimaat. Met led hoef je niet veel af te zuigen, alleen ventileren om het co2 niveau goed te houden, niet om de warmte/rv af te voeren. De co2 zit binnenshuis wel goed, ook met zacht ventileren. Omdat er weinig water verdampt uit de pot, zal je soms zelf de vochtigheid omhoog moeten sturen. Vooral in koude winters zoals nu, omdat nu de rv heel erg laag is binnenshuis met deze lage temperaturen buiten. Dat komt omdat de rv hard daalt bij verwarming van lucht, met deze omstandigheden buiten.

 

Ik heb zelf goede ervaringen met passief lucht aanzuigen door de bodem van de kast, of naast de potten in de zijwanden, en zacht afzuigen bovenin.

 

Veel succes met je plantje en je led-lamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Lennon Haze,

ik zit zelf al een hele tijd te twijfelen om deze ufo te bestellen, ik ga je zeker volgen ;)

ik zou em vooral willen gebruiken om wat mama's te kunnen onderhouden en stekjes voor te laten groeien.

daarom ga ik vooral naar de dieptestraling in de groei kijken dus

succes :execute

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kweekfreek

 

Zeker ga ik dit advies wel opvolgen, want mijn eerste kweek moet natuurlijk wel een goede worden!

Ik las in vorige topics dat jou ervaring qua LED wel aardig groot is, dus als je followt kan je altijd effe polshoogte nemen ;)

 

@whitejack

 

Ik ga zien wat het uit zal wijzen! als het vreselijk blijkt te zijn verkoop ik 'm aan je! haha..

 

@Elmo2007

 

Het ontkiemen gaat wel erg snel op deze methode die ik nu gebruik!

het zal menig mens verbazen maar hij is al opengebarsten, wel zorg ik ervoor dat de wortels niet breken, wellicht stop ik hem onder de grond als de wortel er net uitkomt.

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 borden op elkaar (schoteltjes mag ook )

 

Dan leg je op de onderste scholtel 2 lagen keuken papier

daarop je zaden leggen en natspuiten met een plantjes spuit

 

dan op het andere bordje/schoteltje leg je ook 2 lagen keukenpapier

en die maak je nat met een plantenspuit

dan leg je dat 2e bordje er ondersteboven op zodat de randen van de bordjes goed afsluiten

zet het op een warme plaats (wasmachine hok oid. )

 

en na 2 dagen zullen de eerste zaden opengaan

 

Ps vergeet niet om elke dag te controleren of het keukenpapier nog vochtig is ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ontkiemen houdt echt niet veel in, kan je zelfs in een glas water. Gaan ze eerst zinken en dan gaan ze open. Ik doe het echter ook tussen 2 keukenpapiertjes die ik zeer vochtig hou (volledig onder water zetten). Heeft nog nooit problemen opgeleverd.

 

Er hangt hier een negatieve sfeer over het led-kweken op dit forum. Laat je er vooral niet door afschrikken. De meesten hebben het immers zelf niet eens geprobeerd, of refereren naar een 1-watts 2kleuren ledkweek (lees: knoeiers). Ik ken iemand met exact dezelfde lamp als de jouwe (zelfde leverancier ;-)) die hier zeer mooie resultaten mee boekt. Het cruciale wordt om er niet teveel van te willen, en er dus zeker niet teveel planten onder te gaan zetten. Het blijft een UFO met een beperkt bestralingsoppervlak, het oppervlak dat hij bestraalt, doet hij echter wel goed.

 

Ivm de vergelijking met HPS, het zal wel niet dezelfde opbrengst geven als een 250 watt hps. Daar tegenover staat wel het feit dat de led je brandrisico beperkt tot het minieme, en dat je ook maar 90watt aan stroom zal verbuiken. Geen relais nodig vanwege het ontbreken van de "opstartstroom". De led kan je immers schakelen met een gewone tijdsklok.

Voor mij blijft het nog altijd een persoonlijke keuze (risicokeuze) welke lichtbron je zal gaan gebruiken, en voor die keuze moet ook niemand afgebroken worden.

 

Moedig van je dat je toch voor LED kiest, ook met de vele negatieve commentaren. Doe het goed en je zal het je zeker niet beklagen. De LED-lampen zijn nu immers ook al niet zo nieuw meer en staan al verder dan enkele jaren terug, de 2-kleuren lampen worden zo goed als verbannen.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

He lennon Haze ik wens je veel succes met je ufo led kweekje.

 

Hoop voor een plant met dikke toppen voor je ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BUZZ

 

Bedankt man! :execute

Morgen krijg ik de LED binnen en zal ik wat mooie foto's uploaden!

 

heb er zin in! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel succes! Ben benieuwd hoe het gaat.

 

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Peperfreak: Bedankt! Ik heb jou blog van de led ook helemaal doorgespit, hoeveel gram had je daar ongeveer vanaf gehaald?

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Lennon,

 

Je geeft een aantal voordelen van LED kweken die in jouw geval eerder nadelig zijn, zoals de warmte... Wanneer je met HPS kweekt en je temp in orde houdt, is de stralingswarmte juist best lekker voor de planten, zeker als je met lage wattages kweekt. Je geeft ook aan dat het energiezuinig is, maar is dat zo als je minder gram/watt haalt? Ik wil juist zo zuinig mogelijk met mijn energie omgaan, dus kies ik juist voor HPS, omdat die met zo min mogelijk watt zo veel mogelijk opbrengst haalt. Hopelijk ga jij laten zien dat dat met LED ook mogelijk is ;)

 

Trouwens, wist je dat er 70, 100 en 150 watt HPS lampen en VSA's bestaan? Ook HPS kan je heel erg micro maken, helaas zien we het hier vrijwel nooit..

 

Laatste vraagje: Ga je scroggen? Door een scrog kan je namelijk wel al je toppen op een gelijke hoogte ten opzichte van de verlichting hangen, met LED heeft dat zeker een enorm voordeel, want niet alleen vangen allen toppen de maximale hoeveelheid licht doordat de afstand precies goed is, maar LED heeft ook nog eens heel weinig dieptestraling, toppen onderin zullen anders dus meteen heel fluffig zijn wat betekent dat je anders alleen bovenin goede toppen hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Tw!tchy

 

Ik denk niet dat scroggen met 1 plant erg effectief is, tis ook puur een test-ronde die ik even ga maken, mocht de Led niet effectief zijn kan altijd overstappen op HPS of T-Neon, het is idd waar dat je het maximale uit je toppen haalt met HPS, maar ik heb totaal geen ervaring met het ''kweken'' over het algemeen.

 

dus het is aardig nieuw voor mij, daarom mijn dank voor je advies! ;)

Zoals ik al zei, ik ga het proberen, kritiek is welkom straks upload ik foto's van hoe mijn kastje erbij staat..

 

Grtz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe mijn kast er nu bij staat..

 

gallery_32108_13491_1114430.jpg

 

gallery_32108_13491_502231.jpg

 

Het deurtje kan niet helemaal dicht, de witte ventilator zorgt voor de lucht van onder, automatisch word het naar boven gezogen door de lamp en het kleine computer-fannetje wat in 't hoekje hangt.

verwarmingsmat ligt eronder, wordt ook aardig warm.

 

snoeren zitten aan elkaar met tai-ripjes, het enige wat nu nog ff moet is een vochtmeter/LV-meter

weet iemand of schaaltjes water in je kastje effectief zijn voor de LV?

 

tot nu toe dit, wil 'm overmorgen potten.. tis namelijk maar 1 plantje ;)

vip/exclusive planting haha..

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

De reden waarom je geen echte microkweken met een hps lamp ziet is louter de temperatuur, zo'n lamp wordt gemakkelijk een dikke 400°C...Hang dat maar eens in een klein hokje zonder dat je een brandgevaar krijgt. Ik zou in ieder geval niet met een gerust hart mijn woning kunnen verlaten terwijl die aanstaat. Hier in dit hokje is er ook geen deftige afzuiging, wat echt wel niet te houden zou geweest zijn met zo'n HPS, gelijk welk wattage. De kweek lijkt me hier bewust simpel gehouden, ik snap echt niet waarom er hier zo'n probleem van gemaakt word.

 

Indien je toch zou overschakelen van lichtbron zou ik toch oppassen met die TL/T-neon's. Die dieptestraling is nog kleiner dan je 3watt LED's. En aangezien je niet gaat scroggen zou het contrast tussen boven- en onderkant nog meer uitvergroot worden onder een fluo-lamp. Wat je wel kan gaan doen is toppen, kwestie van de planten toch wat in de breedte te laten uitzetten ipv enkel in de lengte te gaan groeien. Ik zou toch eens nadenken over een scrog, ook onder die LED. Ik ben nog steeds overtuigd dat je met LED en scrog goed kan kweken. Met 1 plantje kan je ook een net volgroeien ;-) Knal maar lekker met die LED-lamp!

Mij werd LED ook afgeraden, al heb ik het mij nog geen seconde beklaagt dat ik resoluut voor LED heb gekozen. Het enige waar ik wat spijt van heb is dat ik de 165-versie genomen heb en niet de 250-versie :-)

 

@ tw!tchy

Ik zou wel eens willen zien hoeveel "meer" je ervan haalt met een 75watt hps, denk dat het je nog aardig zou kunnen tegenvallen.

 

Zolang de ruimte waarin je kweekkastje staat niet te koud wordt zal het binnenin de kast ook perfect zijn. Met de led gaat de temperatuur max 10°C naar boven, dus een kamertemperatuur van rond de 18°C is ruim voldoende.

Wel voorzichtig zijn met die ventilator eens het plantje haar hoofd boven de aarde steekt. De bladeren zouden wel eens kunnen krullen wanneer de ventilator zo recht op het plantje gericht staat. In de meeste kweekruimte's is de luchtinlaat trouwens passief. luchtcirculatie is goed, rechtstreeks een ventilator opzetten hadden, de mijne in ieder geval,

 

Je kan er idd een LV/temp sensor inhangen, maar of je veel aan deze parameters zal kunnen veranderen met een kastje die niet volledig dicht kan lijkt mij onwaarschijnlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Perseverence2

 

Wat een lap tekst! haha..

Ja, met HPS kun je er niet op gerust zijn dat de boel niet in de fik vliegt.

die LED is hier geaccepteerd, en tja, het lijkt me de verstandigste manier.

 

Toppen heb ik al de info van opgezocht, ziet er goed uit..

dat moet wel goedkomen, kga jullie up to date houden!

 

Grtz!

 

btw.. hoe ga ik die lamp een beetje normaal verstellen als de plant groter word?

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schroefhaakje bovenin, desnoods door de kast schroeven en dan vasthangen met een moer, als je zeker wil zijn dat ie blijft hangen. Dan de hoogte aanpassen dmv een ketting ofzo, kan je gewoon in de bouwmarkt halen. enkel opletten dat de ketting niet in de gleuven van de ventilatie hangt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

yep yep ufo led leuk , succes ,, eerste kweekje ,,

ik zou wel je stekker doos op hangen ,, het liefst buiten je kastje ,,

ivm vochtigheid , 1 druppel condens ken al genoeg wezen ,,, succes ,

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bassie verras mie

 

Ja is inderdaad eerste kweek, erg benieuwd, zaadje is goed aan het ontkiemen!

zal ik m'n stekkerdoos met ductape ophangen? gedeeltelijk :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...