Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
racker

Weekmakers en ander gif

Recommended Posts

Er wordt steeds meer gesloten en semi gesloten gekweekt. Een veel voorkomend probleem bij deze manier van kweken zijn giftige gassen die normaal afgezogen worden maar nu blijven circuleren in de kweekruimte. De gevolgen zijn vergelende blaadjes in week 3/4. Onder een hoge lichtintensiteit is het probleem meestal duidelijker en ernstiger.

 

Het is vaak erg moeilijk om de oorzaak van giftige gassen te achterhalen. De beste methode blijkt uitsluiten van gebruikte materialen te zijn maar dit is een tijdrovende bezigheid. De bedoeling van dit topic is om een lijst te maken van materialen die giftige gassen kunnen laten vrijkomen. Aanvullende info is ook welkom.

 

 

♦ Weekmakers: Het risico van weekmakers kennen we allemaal nog wel van de verhalen over bijtringen, kinderspeelgoed en speelgoed voor op het nacht kastje :execute . Het gaat hierbij voornamelijk om ftalaten, chemische verbindingen die kunststof (PVC) zachter maken, maar ze worden ook gebruikt bij het maken van drukinkt en lijmen. Inmiddels is het gebruik van ftalaten in kinderspeelgoed en kinderverzorgingsproducten verboden maar alle andere toepassingen zijn vrij. Ftalaten kunnen een schadelijk effect hebben op de ontwikkeling en de voortplanting, ze zijn reproductie-toxisch. Zwangere moeders met toegenomen hoeveelheden ftalaten in het bloed kregen vaker jongetjes met afwijkingen aan testikels en penis. ;)

 

 

 

♦ Formaldehyde: Ook wel methanal genoemd. Het is een kleurloos, sterk en vies ruikend, zeer toxisch gas. Het wordt in gebruikt in textiel (kleding, gordijnen, vitrages), spaanplaten en MDF. Daarnaast zit het vooral in UF-lijm (Ureum Formaldehyde) dat in vrijwel alle geperste houtproducten en -materialen aanwezig is. Het is bewezen kankerverwekkend, is irriterend voor ogen, neus, keel en huid en kan hoofdpijn en astma veroorzaken.

 

♦ Benzenen: Benzeen, behorend tot de top 20 van meest gebruikte stoffen in de chemische industrie, is een kleurloze, zoet ruikende vloeistof die snel verdampt. Het wordt gebruikt onder andere gebruikt als oplosmiddel. We worden er dagelijks aan blootgesteld, buitenshuis door uitstoot van industrieën, afvalstort en benzinestations, binnenshuis door uitstoot van o.a. lijm, verf, boenwas en tabaksrook. Kleine hoeveelheden kunnen duizeligheid, hartritmestoornissen, verwarring en bewusteloosheid veroorzaken. Het is irriterend voor de ogen en de huid, en het is bewezen kankerverwekkend.

 

 

 

♦ Biociden: Hiermee worden stoffen bedoeld die (schadelijke) levende organismen doden, zoals o.a insecticiden. Biociden worden echter ook gebruikt als houtconserveringsmiddelen, en zelfs als conserveringsmiddelen voor leer, rubber, vezels, metselwerk, als vuilwerende middelen, of coatings etc. Het feit dat het levende organismen kan doden houdt ook impliciet in dat het hier gaat om chemische stoffen die ook gevaarlijk kunnen zijn voor de mens. De schadelijke effecten zijn afhankelijk van welk biocide er gebruikt is.

 

 

* Etheen (ook bekend onder de oudere naam ethyleen) is een koolwaterstof met als brutoformule C2H4. Het is een vlakke molecule met drie tweetallige rotatieassen, een inversiepunt en drie spiegelvlakken. Het behoort tot de puntgroep D2h. Het is de eenvoudigste koolwaterstof met een dubbele binding. Daarmee behoort het tot de stofklasse der alkenen. Etheen is een hormoon in planten. Aldaar heeft het verschillende effecten. Eén ervan is dat etheen wordt geproduceerd door sommige rijpende vruchten. Deze worden climacterische vruchten genoemd. Enkele voorbeelden van climacterische vruchten zijn appels, bananen, kaki's, avocados en tomaten. Niet-climacterische vruchten zullen slechts spoorhoeveelheden etheen aanmaken bij fruitrijping en exogeen toevoegen ervan zal de rijping niet doen toenemen.

Het is dus een afbloeihormoon wat we niet in onze kweekruimte willen. Het gewas zal te snel afbloeien en sterven.

 

 

Vul maar aan;

Share this post


Link to post
Share on other sites

NIET

 

- Inferieure instalatiedraad en kabels van pvc kunnen weekmakers (etheen) bevatten.

- lijm in plaatmateriaal bevat vaak formalhyden (mdf, spaanplaat enz)

- Tenten met wit folie (merkloos)

- Vloerbedekking

- Vinyl

- Zeil wat niet voor tuinbouw bestemd is

- linoleum

- Verf (weet niet precies welke)

- Sommige lijmen en kitten

- Bananen (rottend fruit)

 

 

 

WEL

 

- Hout (niet samengesteld)

- Metalen

- Steen

- Beton

- Epdm

- Potten en curver-bakken

- Grasdallen

- Latex (weet niet precies welke)

- Dampdichte folie

- Smartpots ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

oftewel de kans dat je het in je hokje hebt is groot.

Hoe zit met curverbox dan racker?>?>

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het bewijs groeit dat ftalaten een gevaar zijn voor de gezondheid. Toch gaat de productie gewoon door.

 

 

Handenvol geld heeft de industrie gespendeerd aan het veiliger maken van plastics. Toch komen nog steeds gevaren van ftalaten aan het licht. Deze weekmakers worden op grote schaal gebruikt in plastics en in verzorgingsproducten. Binnen een tijdsbestek van twee weken kwamen uit twee nieuwe onderzoeken aanwijzingen naar voren dat ftalaten de oorzaak kunnen zijn van leveraandoeningen bij baby’s en van de opvallende toename van vroeggeboorten.

Elk jaar wordt een kleine vijfhonderd miljoen kilogram ftalaten geproduceerd voor de vervaardiging van PVC en andere plastics, om ze week en buigzaam te maken. Verder worden ze gebruikt in toiletartikelen, haarspray, parfums, smeermiddelen en bij de afwerking van hout.

 

tekst van medisch dossier..

dus heb je aftershave opgedaan uitkijken? het is te ziek voor woorden als je er bij stil staat, plastic verpakkingsmaterialen, voor voedingsmiddelen en frisdranken.

Het valt allemaal wel mee (de schadelijke gevolgen) willen ze je doen geloven, ook hier speelt de grote industrie dus geld weer de hoofdrol.

 

De Curver bakken kun je ook beter links laten liggen, maar zijn de gewone bloempotten en bakken wel te vertrouwen???

 

grtz..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op dit topic zat ik te wachten.

Ik ben blij dat hij begonnen is. ;)

 

mogelijke vergiftiging door:

1.witte merkloze kweektenten

2.vloerbeddekking (zijl)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aahh het giftige gassen syndroom,......

 

Valt me altijd weer op dat de planten in de huiskamer nooit last hebben van die weekmakers in: Verf, Mdf, Spaanplaat, Lijmen, Diverse soorten plastic, Zeil, Vloerbedekking, Slechte/goedkope aftershave, Haarlak, Kunstof lamellen, Plastic vazen, Gordijnen, Nicotine, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, ZZZZZ zzzzzz zzzzzz .....

 

 

 

 

Op een uitzondering in het verre verleden na, wordt het één grote opsomming van: Ik denk, vermoedelijk, waarschijnlijk, kans op, gehoord dat, bij een kennis, het schijnt dat,....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe vaak laat jij de temperatuur in je huiskamer naar de 28 graden gaan?? Met name door verwarming komen de stoffen vrij.

De industrie moet gewoon eens kappen met het maken van die troep en het importeren van goedkope giftige shit uit China..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aahh het giftige gassen syndroom,......

 

Valt me altijd weer op dat de planten in de huiskamer nooit last hebben van die weekmakers in: Verf, Mdf, Spaanplaat, Lijmen, Diverse soorten plastic, Zeil, Vloerbedekking, Slechte/goedkope aftershave, Haarlak, Kunstof lamellen, Plastic vazen, Gordijnen, Nicotine, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, Enz, ZZZZZ zzzzzz zzzzzz .....

 

 

 

 

Op een uitzondering in het verre verleden na, wordt het één grote opsomming van: Ik denk, vermoedelijk, waarschijnlijk, kans op, gehoord dat, bij een kennis, het schijnt dat,....

 

 

In je huiskamer heb je over het algemeen ventilatie en verse lucht.

Dit gaat specifiek over gesloten kweekruimtes.

Lijkt me toch echt een andere situatie.

 

Valt me altijd weer op dat de planten in de huiskamer

 

Kweek je wiet in je huiskamer??? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
oftewel de kans dat je het in je hokje hebt is groot.

Hoe zit met curverbox dan racker?>?>

 

Ik denk (maar ik ben daar voorzichtig mee) dat plastic die hard is, geen of weinig weekmakers bevatten. Volgens mij is harde pvc vrij veilig om te gebruiken in je hok.

Het zit m in plastic die soepel is bv zeil, folie, boodschappen-zakken de weekmakers zorgen ervoor dat de pvc soepel en buigbaar wordt.

 

Ik weet uit ervaring dat je echt wel zonder problemen een hokje kan maken zonder giftige gassen. Gewoon steen, beton, hout en harde plastic vormt tot nu toe geen enkel probleem. Wel kan goedkope kabel en samengesteld hout een probleem zijn.

 

Rubber zoals in epdm is ook nog niet gevaarlijk gebleken. Een lijst met wel bruikbare materialen is misschien ook handig.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sticky!!! ;)

 

De Curver kratjes zijn gewoon veilig.

Als je een stukje afbreekt en in het water gooit en het zinkt dan zit je goed.

 

Echt super topic dit, als ik na deze ronde ga verbouwen pak ik dit topic er bij :execute

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe vaak laat jij de temperatuur in je huiskamer naar de 28 graden gaan??

je wilt beweren dat er bij 23 graden niks vrijkomt, en 5 graden hoger wel ???

Hahahahaha, arme jongen

 

In je huiskamer heb je over het algemeen ventilatie en verse lucht.

Zelfs mensen met een 4250m3 afzuiging hebben er last van ;)

Kweek je wiet in je huiskamer??? :execute

Beetje een domme vraag, waar je waarschijnlijk zelf het antwoord wel op weet.

 

....maar ik wist niet dat het gassyndrome alleen boven de 28c voorkwam en alleen wietplant gerelateerd was.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze verkloten hun kweek en geven het materiaal de schuld, zoooooow jammer dit ;)

 

:execute :wtf2:

 

Leer toch kweken! :D

 

green-lady :wtf:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Formaldehyde bijvoorbeeld, wordt idd in lijmen gebruikt, maar na de reactie met ureum is het een stof die niet meer vrij kan komen of terug kan veranderen in formaldehyde.

En dan hebben we het over giftige gassen, waar een plant geen affiniteit mee heeft, en vooral schadelijk is voor mensen. Hou er rekening mee dat stoffen die voor de mens schadelijk kunnen zijn, helemaal niet erg hoeven zijn voor planten. En dan ook de hoeveelheden die gebruikt worden.

 

Er staan genoeg waarschuwingen op de voedingsflessen, dat het giftig is. (voor mensen) Toch geeft iedereen die giftige stoffen aan de plant.

 

Mijn gedachte, al die vergeelde bladeren bij de actieve inlaat zal waarschijnlijk door de extreem droge warme lucht komen die actief tussen de bladeren geblazen wordt. Dan sluiten de huidmondjes, en als dat lang duurt is zo'n blad nutteloos voor de plant, en stoot de plant deze af. Passief aanvoeren scheelt al een hoop.

In gesloten systemen met veel licht, en verhoogde co2, moet je ook veel meer voeding geven. Soms wel het dubbele.

Dus geen co2 vergiftiging etc.... gewoon versnelde herfst door gebrek aan voeding of andere componenten.

 

Formaldehyde bijvoorbeeld, wordt idd in lijmen gebruikt, maar na de reactie met ureum is het een stof die niet meer vrij kan komen of terug kan veranderen in formaldehyde.

En dan hebben we het over giftige gassen, waar een plant geen affiniteit mee heeft, en vooral schadelijk is voor mensen. Hou er rekening mee dat stoffen die voor de mens schadelijk kunnen zijn, helemaal niet erg hoeven zijn voor planten. En dan ook de hoeveelheden die gebruikt worden.

 

Er staan genoeg waarschuwingen op de voedingsflessen, dat het giftig is. (voor mensen) Toch geeft iedereen die giftige stoffen aan de plant.

 

Mijn gedachte, al die vergeelde bladeren bij de actieve inlaat zal waarschijnlijk door de extreem droge warme lucht komen die actief tussen de bladeren geblazen wordt. Dan sluiten de huidmondjes, en als dat lang duurt is zo'n blad nutteloos voor de plant, en stoot de plant deze af.

In gesloten systemen met veel licht, en verhoogde co2, moet je ook veel meer voeding geven. Soms wel het dubbele.

Dus geen co2 vergiftiging etc.... gewoon versnelde herfst door gebrek aan voeding of andere componenten.

 

Wel opletten met bepaalde stoffen en je voeding. Sommige stoffen kunnen reageren met je voeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jongens jongens toch....

 

Het topic gaat over giftige gassen, waar ze in kunnen zitten en wat de gevolgen kunnen zijn. Niet over "of een probleem al dan niet aan giftige gassen zou kunnen liggen"

 

Dat is allang passé.

 

@BBB, klopt idd dat mensen met een afzuiging er ook last van kunnen hebben. Zuig je echter minder af bij dezelfde licht/warmte intensiteit, dan zal het probleem zich ook intenser voordoen.

 

Etheen is bv een afbloeihormoon dat ook in planten voorkomt. Zit het in je ruimte, dan zal de plant beginnen met afbloeien. Hoe oud of jong de plant ook is.

Gevolg> gele blaadjes, te snel bruine haartjes, weinig of bijna helemaal geen opbrengst.

 

@kweekfreek, klopt idd dat het vaak door droge lucht uit de inlaat komt dat de boel geel wordt, maar een gesloten systeem heeft geen inlaat. Interesant verhaal over die ureum. Waar vindt die toepassing plaats?

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo racker terug in je hok

 

 

 

 

 

 

 

 

jammer hoor volgens mij bedoelde je het goed

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar een gesloten systeem heeft geen inlaat.

Wel een koolfilter ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wel een koolfilter ?

 

Dat ligt aan de bouwer lijkt mij.....ik zou het wel doen. Semi zoiezo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zouden toch ook de "giftige stoffen" door de Aktieve Kool in het filter geabsorbeerd moeten worden ?

 

het is niet de bedoeling je topic af te kraken, maar veel van die zgn. giftigematerialen zijn inmiddels broodje aap verhalen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tijdens de productie van de panelen wordt het ureum gebonden aan de formaldehyde, en wordt zo lijm die ingesloten blijft in je paneel.

Veel andere gassen komen ook vaak niet eens vrij bij kamertemperaturen.

Wel kunnen sommige stoffen reageren met je voeding, of slecht zijn in de aarde.

Deze plant, staat tussen de goedkope witte meubelpanelen van de gamma, met vinyl in de kamer waar de lucht vandaan komt, en in een KOMO zak, die in de pot zit om het water in de pot te houden.

gallery_31247_12536_260967.jpg

 

Met een inlaat, moet je maar eens je rv meten als je buitenlucht van -10 en een rv van 70% opwarmt naar +20 graden. Mijn rv meter in de huiskamer staat op LOW...veel te laag dus.

Daarom ben ik op zoek naar een goede luchtbevochtiger. Ik heb namelijk astma, en weet hoe belangrijk een aangename rv is. En ik heb ook opgezocht hoe belangrijk die is voor een wietplant.

Zo zie ik de mooiste planten in de gebieden waar de temp vaak 25-30 graden is, met een rv van 50-80%, met buitenlucht. (300-400ppm co2)

 

En in gesloten systemen, is het vaak een voedingstekort, die voor de vergeling zorgt.

CO2 vergiftiging, of andere vergiftiging, gebeurt namelijk niet snel. Jouw adem, als je die zou opvangen als je uitademt, heeft een co2 concentratie van 40.000 ppm.

Lucht binnenshuis heeft al 600-1200 ppm, afhankelijk van de hoeveelheid mensen, en ventilatie. Die hoor je ook niet klagen over een co2 vergiftiging.

Met verhoogde co2 (tot 1500 ppm), en veel licht (minimaal 1000W hpsjes) gaat een plant ook meer voeding vragen.

En als een plant die niet kan opnemen, haalt ie het uit de bladeren. Met name mobiele macro-nutrïenten, zoals stikstof.

Een normale ec is bij lange na niet voldoende bij die omstandigheden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tenzij het in de ruimte zelf verwerkt zit.

 

Wel jammer dat dit niet inhoudelijk wordt op deze manier,

het lijkt me duidelijk dat een deel van de kwekers er last van heeft gehad.

 

De koppeling hogere temperatuur en luchtvochtigheid= verhoging risico lijkt mij ook duidelijk, uit de praktijkgevallen.

bijzonder opvallend is altijd die 3e a 4e week bloei. dus de problemen beginnen in 2e week bloei.

 

owjah, goedkope emmers,kweekbakken kwamen we laatst nog tegen.

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik een hok bouw komt die compleet in de zw/w-folie en over de vloer vijverfolie. Alles goed dichtplakken (naden, kieren etc.) en dan kun je volgens mij nergens last van krijgen, welk materiaal je ook gebruikt. ;)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
De koppeling hogere temperatuur en luchtvochtigheid= verhoging risico lijkt mij ook duidelijk, uit de praktijkgevallen.

 

Als je de aangezogen lucht niet filtert, en veel minder blauw/uv licht geeft, maakt een plant ook weinig afweerstoffen aan.

Zoals ik al zei, planten in een klimaat van 30 graden met 50-80% rv, zie ik ook niet vaak last krijgen van schimmels. Ik zie maar heel weinig buitenplanten met rot of schimmels, als de rv niet boven de 80% uitkomt gemiddeld. Dat ligt aan ook het licht, aangezien je buiten veel meer blauw/uv licht heb dan binnen. Daar reageert een wietplant op door bepaalde ziekte-werende stoffen en hormonen aan te maken, zoals hars, auxines etc.

In het najaar, zwerven er ook veel meer sporen in de lucht, door de hoge rv. De meeste planten in de natuur hebben daar weinig last van, doordat ze die stoffen aanmaken, die ze onder hps veel minder aanmaken.

Het is de combinatie van veel sporen van buiten, en verminderde weerstand binnen, die voor de problemen zorgen.

 

 

(die stoffen die een plant buiten wel kan aanmaken, kan je trouwens ook kopen in een flesje, bij bepaalde voedingsfabrikanten ;))

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dan zouden toch ook de "giftige stoffen" door de Aktieve Kool in het filter geabsorbeerd moeten worden ?

 

Een goede filter in je ruimte is idd een must. Helaas helpt de filter niet tegen alle boosdoeners. Limit heeft dat laatst al onderzocht.

 

Ik quote ff

 

Sommige gassen hebben een lichte affiniteit met actieve kool, meerdere keren circuleren kan dan werken. Als CO2 ook een lichte affiniteit met actieve koolstof zou hebben zou uiteindelijk ook alle CO2 uit de ruimte gefilterd worden volgens de theorie. Ik ga er nog maar even van uit dat CO2 niet wordt geadsorbeerd. Zal eens een testje doen om dit uit te sluiten.

 

Teveel andere gassen hebben geen enkele affiniteit met met actieve kool, chemiesorbtie is dan de enige optie. Sommige HEPA filters maken hier gebruik van en zou daarom een optie kunnen zijn, het probleem is alleen om een goed HEPA filter te krijgen die ook echt minimaal 99,97% filtert. In mijn stofzuiger zit ook een HEPA filter en die stelt echt niets voor. In de EU heb je iets van 7 klasse HEPA filters waarvan de laagste klasse slechter zijn als elke koolstof filter die je bij de shop koopt.

 

Een HEPA filter wordt geclassificeerd voor de deeltjes (grootte hiervan in micrometer) die bij inademing het schadelijkst zijn. Het kan zijn dat de gassen die de problemen veroorzaken buiten deze grootte vallen en de efficiëntie voor dit gas daarom heel anders uitpakt en alsnog niet voldoende werkt.

 

@kweekfreek, dus je wil het gifgas etheen probleem ontkennen?

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...