Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Seminarian

Die Deense planten

Recommended Posts

Guest Seminarian

Hey growers,

 

Ik heb een paar tuin- en guerillakweeks op touw staan en daar heb ik dit weekend wat zaad voor gekocht in Ijzendijk.

 

Eerlijk gezegd had ik verwacht dat de persoon van de shop wel wat kennis van z'n zaad had en me effectieve vroegbloeiers kon aanraden maar dit was niet het geval! 'k Heb dan zelf in de winkel gekeken naar de beschrijvingen op de site en geselecteerd op vroegbloeieigenschappen en schimmelbestendigheid.

'k Ben naar huis gegaan met

Dutch Passion: Purple 1 en Hollands Hope. En van Sensi Seeds: Early Pearl en Early Girl.

 

'k Heb na thuiskomst wat gezocht op het forum en heb ontdekt dat de afbloeitijden niet helemaal kloppen en dat er door vele growers hier Deense planten aangeraden worden voor buitenkweek.

 

'k Heb veel gelezen over die beruchte Denen.. Ze zijn niet stabiel. Er komen hermas van. Ze zijn niet te stekken. Je kan ze niet voorgroeien binnen want dan komen er alleen maar mannetjes van enzovoort. Wat is er nu allemaal van aan?

 

Ik ben op zoek naar een soortje dat met zekerheid afgebloeid is tegen mid september of eind september. En dat eventueel kan voorgegroeid worden onder een hpi lamp maar als dat niet het geval is is het nog geen ramp.. Wat kan er me aangeraden worden van soort en graag ook een linkje erbij waar ik ze kan bestellen. Want een site dat ik veel vermeld zag was froebanken maar daar vind ik bijna geen deense soorten (meer?)

Share this post


Link to post
Share on other sites
'k Heb veel gelezen over die beruchte Denen.. Ze zijn niet stabiel. Er komen hermas van. Ze zijn niet te stekken. Je kan ze niet voorgroeien binnen want dan komen er alleen maar mannetjes van enzovoort. Wat is er nu allemaal van aan?

 

Alles wat je zegt klopt.

 

De deense vroegbloeiers, kan je best buiten voorgroeien. Vorig jaar heb ik geprobeerd er een paar binnen voor te groeien, maar ze werden raargenoeg allemaal mannelijk.

 

Het beste is om ze 1 mei buiten voor te groeien (als de temperatuur het toelaat). Dan ga je echt mooie boompjes krijgen.

 

Een soortje dat ik kan aanraden is de Royal dane 09. Dit jaar was die wat fluffy, en niet zo groot geworden, maar dat kwam vooral door de natste zomer sinds de metingen.

Een ander soortje is de Danish gold, iets stabieler dan de royal dane die nogal wat phenotypes kent (maar ze zijn wel allemaal zeker klaar rond eind september), en de DG heeft ook iets compactere toppen (naar het schijnt), zelf geen ervaring mee, maar komt er dit jaar wel te staan.

 

Royal dane 09 kan je krijgen bij froebanken. Danish gold kan ik niet meer terugvinden op de deense zaadbanken. (Mss eens kijken in ruilsectie?)

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou je aanraden de heribei te nemen

 

Het is dan wel geen deen maar meer een frieze soort ierdbei gekruist met het beste van de mensen van sanniesshop.nl

 

Erg lekker en stabiel.

Hele mooie plant zoek er maar naar op forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denen zijn goed te stekken, als je maar weet dat ze minimaal 22h licht moeten hebben, anders gaat het helemaal mis. Allemaal zelf ervaren. Heb met grote aantallen stekken van een Deen gewerkt en ook met zaden. Ook met zaad buiten voorgegroeid en dat gaat allemaal prima.

Ik had met Danish Gold een perfecte wiet. De mooiste buitenwiet die ze ooit gezien hadden zei de opkoper. De toppen waren net als binnenwiet met ietsje meer blad. Iedereen draaide fluffy troep terwijl de mijne mooi en compact was.

 

Niks mis met zaden of stekken van Denen! :wacko:

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga mee met nighthaunter..

Bekijk anders ff mijn "guerilla 2011" topic, zie onderaan.

Ik vind dat ik welliswaar kleine maar goeie resultaten heb geboekt met heribei ondankts een zeer natte zomer.

Wel wat rot gehad, maar dat is te verwaarlozen bij zon zomer als vorige, ik heb eind september geoogst, en binnen voorgegroeid.

Al t zaad is opgekomen, en t waren allen dames zoals beloofd, alleen bij de dames in de tuin wat hermasporen(zaad) maar dat komt denk ik zelf door de lantaarnapaal iets verderop, ben zeer tevreden met Heribei en heb ze dan ook alweer besteld voor aankomend seizoen.

Veel succes met uitzoeken van een geschikte soort :wacko:

 

Mvg, Knowledge

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Seminarian
Alles wat je zegt klopt.

 

De deense vroegbloeiers, kan je best buiten voorgroeien. Vorig jaar heb ik geprobeerd er een paar binnen voor te groeien, maar ze werden raargenoeg allemaal mannelijk.

 

Het beste is om ze 1 mei buiten voor te groeien (als de temperatuur het toelaat). Dan ga je echt mooie boompjes krijgen.

 

Een soortje dat ik kan aanraden is de Royal dane 09. Dit jaar was die wat fluffy, en niet zo groot geworden, maar dat kwam vooral door de natste zomer sinds de metingen.

Een ander soortje is de Danish gold, iets stabieler dan de royal dane die nogal wat phenotypes kent (maar ze zijn wel allemaal zeker klaar rond eind september), en de DG heeft ook iets compactere toppen (naar het schijnt), zelf geen ervaring mee, maar komt er dit jaar wel te staan.

 

Royal dane 09 kan je krijgen bij froebanken. Danish gold kan ik niet meer terugvinden op de deense zaadbanken. (Mss eens kijken in ruilsectie?)

 

grtz

Thanks voor de info, die Royal dane 09 heb ik gevonden op froebanken. Kwamen die van jou ook van daar?

En hoe zit het met het risico op hermas? Zijn ze daarom eigenlijk niet af te raden om uit te kweken?

 

 

Thx, zal ik zeker uitgebreid checken. De zenseeds outdoor sectie is wel leeg blijkbaar?!

 

Ik zou je aanraden de heribei te nemen

 

Het is dan wel geen deen maar meer een frieze soort ierdbei gekruist met het beste van de mensen van sanniesshop.nl

 

Erg lekker en stabiel.

Hele mooie plant zoek er maar naar op forum.

De heribei wil ik ook wel testen. Kheb gekeken op sanniesshop maar ik vind alleen maar de feminised seeds. En 'k heb wat schrik dat een herma heel m'n kweek verpest dus probeer ik feminised wat te vermijden. Zijn ze ook regulier te verkrijgen? Is het een familie van de dame blanche?

 

 

 

Denen zijn goed te stekken, als je maar weet dat ze minimaal 22h licht moeten hebben, anders gaat het helemaal mis. Allemaal zelf ervaren. Heb met grote aantallen stekken van een Deen gewerkt en ook met zaden. Ook met zaad buiten voorgegroeid en dat gaat allemaal prima.

Ik had met Danish Gold een perfecte wiet. De mooiste buitenwiet die ze ooit gezien hadden zei de opkoper. De toppen waren net als binnenwiet met ietsje meer blad. Iedereen draaide fluffy troep terwijl de mijne mooi en compact was.

 

Niks mis met zaden of stekken van Denen! :wacko:

 

green-lady

Hmm klinkt wel interessant mochten ze stekbaar zijn onder 22h licht. En hoe zit het dan met de stelling dat er alleen maar mannetjes uitkomen bij het indoor voorgroeien?

En had jij last van hermas?

Blijkbaar is die Danish Gold het musthave soortje van de denen maar nergens meer te verkrijgen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Seminarian
Ik ga mee met nighthaunter..

Bekijk anders ff mijn "guerilla 2011" topic, zie onderaan.

Ik vind dat ik welliswaar kleine maar goeie resultaten heb geboekt met heribei ondankts een zeer natte zomer.

Wel wat rot gehad, maar dat is te verwaarlozen bij zon zomer als vorige, ik heb eind september geoogst, en binnen voorgegroeid.

Al t zaad is opgekomen, en t waren allen dames zoals beloofd, alleen bij de dames in de tuin wat hermasporen(zaad) maar dat komt denk ik zelf door de lantaarnapaal iets verderop, ben zeer tevreden met Heribei en heb ze dan ook alweer besteld voor aankomend seizoen.

Veel succes met uitzoeken van een geschikte soort :wacko:

 

Mvg, Knowledge

Kheb gekeken en ziet er idd een leuk soortje uit! :rofl 't Enigste dat ik wat schrik van heb is dat het zaad feminised is, want zou niet graag hebben dat het allemaal verpest voor de rest!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thanks voor de info, die Royal dane 09 heb ik gevonden op froebanken. Kwamen die van jou ook van daar?

En hoe zit het met het risico op hermas? Zijn ze daarom eigenlijk niet af te raden om uit te kweken?

 

 

Met de royal danes 09 heb ik geen herma's gehad, wel +-1 zaadje per plant, maar dat heb je altijd met buitenwiet. Je moet deze dus wel buiten voorgroeien, (of binnen op 22/2 zoals GL zegt.)

 

 

Danish gold is dus blijkbaar wel nog te vinden

 

Moet je ff kijken op zenseeds.dk ipv. zenseeds.com. Zelfde winkel, maar met ander assortiment, staat Esbens DG gewoon nog op de kaart.

http://www.zenseeds.dk/shop/hybridsfromhell-17c1.html

 

Groeten,

 

GG

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Seminarian
Danish gold is dus blijkbaar wel nog te vinden

 

Moet je ff kijken op zenseeds.dk ipv. zenseeds.com. Zelfde winkel, maar met ander assortiment, staat Esbens DG gewoon nog op de kaart.

http://www.zenseeds.dk/shop/hybridsfromhell-17c1.html

 

Groeten,

 

GG

Cool, deze ga ik wss bestellen. Enigste probleem is dat er bij country in de dropdownlist wanneer ik m'n order wil placen op zenseeds.dk alleen maar scandinavische landen staan. En op de site vind ik helaas geen email adres om "manueel" te bestellen dus kzit een beetje vast. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ga mee met nighthaunter..

Bekijk anders ff mijn "guerilla 2011" topic, zie onderaan.

Ik vind dat ik welliswaar kleine maar goeie resultaten heb geboekt met heribei ondankts een zeer natte zomer.

Wel wat rot gehad, maar dat is te verwaarlozen bij zon zomer als vorige, ik heb eind september geoogst, en binnen voorgegroeid.

Al t zaad is opgekomen, en t waren allen dames zoals beloofd, alleen bij de dames in de tuin wat hermasporen(zaad) maar dat komt denk ik zelf door de lantaarnapaal iets verderop, ben zeer tevreden met Heribei en heb ze dan ook alweer besteld voor aankomend seizoen.

Veel succes met uitzoeken van een geschikte soort :wacko:

 

Mvg, Knowledge

Kheb gekeken en ziet er idd een leuk soortje uit! :rofl 't Enigste dat ik wat schrik van heb is dat het zaad feminised is, want zou niet graag hebben dat het allemaal verpest voor de rest!

 

Hier heb ik geen ervaring mee ^^ :rofl

Ik zou zeggen probeer t eens.

 

mvg, Knowledge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik groei mijn Denen altijd voor, binnen onder LED, 24 uur licht, afbouwend naar 18 als ze naar buiten moeten.

Beduidend minder mannen als vrouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je geen feminized maar wel female wil...........dan is er een zeer goede optie met vroegbloeiers eigenlijk alleen:

 

http://www.femaleseeds.nl/

 

ik kweek er wat langer mee, vrouwelijk zaad, dus niet vervrouwelijkt......en erg snel klaar, de maroc is een TOPPER de easy sativa kan mega veel opbrengen etc etc etc

 

succes ermee

 

gr ejb

 

en de heribei is de sterkste buitensoort voor mij ooit!!!! zelf zo sterk dat ik ut nooit rook...........hahahahaha

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Seminarian

Thx voor de tip.

 

Maar 'k heb deze besteld bij froebanken: :wacko:

DCF - Royal Dane 09

DCF - Royal Dane x Thyphoon - F1

 

Nu is mijn plan om mijn Hollands hope, Early Pearl enzovoort samen met mijn denen te zaaien onder 22h licht binnen onder een hpi lamp. Dit met de bedoeling later wat stekken ervan te nemen nog.

 

Loopt dit goed af? Op wat moet ik zoal letten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel licht, 22u minstens, 24u is beter.

Veel voetenruimte, hoe groter de potten hoe minder kans op mannen/herma's/vroegtijdige bloei :wacko:

Goeie soortjes trouwens

 

Veel succes,

DL

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik groei mijn Denen altijd voor, binnen onder LED, 24 uur licht, afbouwend naar 18 als ze naar buiten moeten.

Beduidend minder mannen als vrouwen.

Hier hetzelfde. Ik gebruik alleen TL, 24 uur licht. Drie van de vijf waren vrouw.

 

Beste oogst sinds jaren. (zie ondertekening)

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 weken binnen voorgroeien. Ik denk niet dat een plantje daar last van heb.

Overigens ben je half mei naar buiten gegaan met DG, precies waar ze van houdt.

Dus die 'beste' oogst heeft weinig te maken met voorgroeien binnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voorgroeien is voor mij voorpret en daarna zet je iets grotere spruiten naar buiten welke iets meer inhoud hebben, voor de rest heb je er weinig aan qua opbrengst....april gaan hier de eerste naar buiten btw.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Gewoon buiten op laten groeien of beginnen in een koude kas, maar oppassen met kunstlicht.

 

Een leuk soortje is ook trouwens Flatland Basic (Danish Passion x UK08).

 

Namaste :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

he ik wilde deense zaden in mijn kas zetten.. royal dane en henkes dat kan toch wel gewoon ofniet? heb er greenspan folie op

 

omdat je zegt pas op met kunstlicht

Share this post


Link to post
Share on other sites

als het goed is heb je geen lampen boven je kas hangen dus dat moet helemaal goedkomen :wacko:

 

Lamp = kunstlicht

zon = echt licht

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gewoon buiten op laten groeien of beginnen in een koude kas, maar oppassen met kunstlicht.

 

Een leuk soortje is ook trouwens Flatland Basic (Danish Passion x UK08).

 

Namaste :wacko:

 

Ik groei een paar van de Denen elk jaar voor onder kunstlicht, dit heeft nog nooit problemen opgeleverd btw.

 

Flatland Basic x Nepal staat voor dit jaar op de lijst van mogelijke kanshebbers.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dus die 'beste' oogst heeft weinig te maken met voorgroeien binnen.

Klopt. Scheelt wel zaden. Buiten heb je toch minder kans dat zaden opkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...