Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Nerderwietje

Voedingstekort maar alle waardes kloppen - hulp gewenst

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Hoop dat iemand mijn kan helpen want weet het ff echt niet meer. Het volgende is er aan de hand:

Heb 80x pp staan en ze staan nu 5 weken in bloei. Ze krijgen het volgende aan voeding mee:

Dutch pro A&B EC 1.8

Sinds deze week begonnen met Explode van Dutch pro 10ml per 10liter water

PH 6.0

 

Tempratuur: Licht aan: 27 graden - Licht uit: 20 graden

Luchtvochtigheid gem. 30%

 

Heb nu sinds een week dat er bruine vlekjes op het blad verschijnen en dit trekt door naar vergeeling en uiteindelijk het afvallen van het blad. Zie foto's

 

gallery_18258_13437_244936.jpg

gallery_18258_13437_343538.jpg

gallery_18258_13437_428896.jpg

 

Na zoeken in de categorie voedingstekorten dacht ik in eerste instantie aan een calciumtekort. Aangezien er in dit stuk stond omschreven dat het belangrijk is om er achter te komen hoe het tekort ontstaat (ophoping van zouten door slechte ph of ec bijvoorbeeld) ben ik mijn aarde gaan meten. Dit heb ik gedaan zoals staat omschreven in het stuk. 1 deel grond, 2 delen gedeminiraliseerd water. Half uurtje laten staan en gezeefd. Ik kwam op de volgende waardes uit: PH 5.9 en EC 1.1 Volgens mij dus correcte waardes, misschien dat de ph met 0,2 puntjes omhoog zou kunnen (staat in het stuk dat je er ongeveer 0,2 punten vanaf moet trekken) en de EC is nu 1,1 met gedeminiraliseerd water als ik daar de EC van het kraanwater bij optel 0,7 kom ik dus uit op een EC van m'n grond van 1,8.

 

Hoop dat iemand een idee heeft wat het kan zijn, beestjes heb ik zeer naukeurig op gecheckt en die zijn niet aanwezig. Ook heb ik gisteren opnieuw mijn PH en EC meter gekalibreerd en een nieuwe meting gedaan van de grond met dezelfde uitkomsten.

 

Heb trouwens wel gisteren met voeding/water geven wat calcium meegegeven in de vorm van BN Ca 15% calcium van Bio Nova

 

Alvast bedankt voor de hulp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ziet er idd uit als calcium, maar wat is de rede, blokkade door, bv te nat medium :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Ik heb hetzelfde probleem...

 

6de week bloei... heb ook opgezocht en idd een calcium te kort...

bij mij sstaan ze niet te nat denk ik!...

 

Ik plaats vnvnd wat pics want bij jouw valt het nu nog goed mee...

bij zijn de blaadjes echt volledig geel en HARD!!!

het lijkt of de bloei beetje stil staat...

 

Mss helpen mijn pics je ook wat om dat in de toekomst te vermijden...

Ik post vnvd wat pics...

see ya

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem bij een calciumprobleem iets waar het in chelaatvorm inzit zoals Sensical.dan is het direct beschikbaar voor je plant en werkt het nog sneller.

 

Succes.

 

twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Krasi, thanks voor de reply

 

Denk niet dat ze te nat staan, ben daar altijd erg voorzichtig mee want hou d'r niet van om ze zeiknat te zetten. Kijk ook elke dag hoe ze erbij staan en hoe droog of nat ze nog zijn. Geef daarom ook maar om de twee/drie dagen water en momenteel is dat 80 liter dus 1 liter per pot (geef trouwens van onderaf water)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat van onderaf watergeven snap ik ook niet helemaal.Waarom zet je dan die potten neer???Neem dan lage bakken,scheelt je de helft aan aarde inkopen.De bovenste laag doet helemaal niks als je alleen van onderaf watergeeft.

 

En uiteindelijk komt de regen ook van boven he :rofl

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

@twindaddy80: Thanks voor je reply ga eens kijken voor sensical. En het van onderaf water geven is nu alleen omdat ik er bijna niet meer tussen kom met telescoop spuitlans (of hoe je zo ding ook noemt haha). Geef altijd zo lang mogelijk water van bovenaf tis nu alleen zo dicht gegroeid dat het niet meer gaat. Maar blijft de vraag hoe is het tekort ontstaan.

 

@Bleuberry: Ben inderdaad ook bang dat als ik er niets aan doe het hele zooitje een beetje stil blijft staan, vandaar mijn zoektocht naar een oplossing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik trouwens vergeet te vermelden is dat ik altijd plagron heb gebruikt en nu eens ben overgestapt op dutch pro, bij me plagron voeding gaf ik altijd enzymen van plagron mee en realiseer me nu pas dat ik dat deze ronde helemaal niet meegegeven heb :rofl zou dat een oorzaak kunnen zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede enzymen ruimen wel een lading restzouten op wat blokkades kan voorkomen.Dus in die zin is het een optie.

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens het voedingsschema moet je omhoog met je explode.

grtz..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Twin

Oke dus dan maar als een speer langs de growshop om enzymen te halen of heeft dat geen nut meer nu? Zo ja.... Nog advies over merk? Of gewoon kijken voor multi total van dutch pro om in dezelfde lijn te blijven

Share this post


Link to post
Share on other sites

@andy321: Volgens het voedingsschema had ik eerder moeten beginnen (in week 3 al, met 5 ml per 10ltr) ben alleen altijd wat voorzichtig met boosters en extra toevoegingen zoals explode vanwege overvoeding. Dacht eigenlijk dat explode een soort vervanger/uitbreiding was voor de PK13/14 en die geef ik normaal gesproken ook altijd pas vanaf week 5 mee. Zou dat het tekort of blokkade kunnen verklaren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja volgens dutch pro vangt dit alle tekorten op die in de bloei kunnen optreden zal even een linkje zoeken..

 

 

 

 

Explode is de bloeistimulator bij uitstek, om de in volle bloei verkerende plant te voorzien in alle tekorten die zich in deze fase voordoen. Deze bloeistimulator, bestaande uit diverse geselecteerden spoorelementen, vitaminen en zuren, zorgt voor een explosieve uitharding van de toppen. De plant zal door het toedienen van Explode meer weerstand opbouwen.

 

 

 

 

Geschikt voor: Ieder irrigatiesysteem. Teelt op aarde, hydro en cocos.

En je moet in week 5 naar 10ml en week 7 naar 15ml. zelfs..duur goedje by the way

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Andy321: Thanks dat wordt dus de volgende ronde wel beginnen in week 3 haha.

 

Maar oke heb nu een aardig beeld hoe het tekort is ontstaan. Nu nog hoe op te lossen.

Is dit wat:

Ga sensical meegeven, enzymen meegeven en hou voor de rest de waardes aan die ik al geef. Zou ik het hiermee weer onder controle krijgen? Of heeft het nog nut om met iets van bladvoeding te gaan spuiten? Aangezien ik gisteren water met voeding en calcium van bio nova heb gegeven, kan ik nu niet weer water gaan geven anders staat alles zeiknat. Anders moet ik 2 a 3 dagen wachten maar ben dan weer bang dat het verder doorslaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou even afwachten en volgende voeding gewoon weer volgens schema doen...niet teveel en te snel gaan willen handelen, ze hebben gewoon 2 weken te weinig gehad en dat zie je nu terug tenminste dat denk ik..

grtz..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kan het me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat je onvoldoende calcium toevoegt. Je geeft al basisvoeding met een redelijk hoge ec en je kweekt op aarde (welk substraat gebruik je?). Een goed substraat bevat al behoorlijk wat calcium. Bovendien begonnen je problemen juist met het geven van de booster. Je pH is behoorlijk laag voor grond, calcium is beter opneembaar bij een wat hogere pH. Ik vindt je bladeren ook behoorlijk donker, dus ik zit meer te denken aan een lockout van Calcium. Ik zou DutchPro eerst eens bellen, rustig aandoen met de voeding en de pH iets omhoog brengen naar 6.3 om een betere opneembaarheid van je calcium te garanderen. DutchPro adviseert op aarde niet voor niks 5.8 - 6.5, je zit aan de lage kant voor de calcium.

 

Eerst kijken waardoor het ontstaat voordat je middeltjes gaat toevoegen om het op te lossen. Dat kan nog veel grotere problemen geven, het toevoegen van te veel calcium kan lock-outs van vele elementen veroorzaken. Het toevoegen van sommige sporenelementen werkt als antagonist op Calcium, net als veer fosfor. Dat, in combinatie met mogelijk een wat lage pH zou in mijn ogen eerder het probleem kunnen zijn want aan je blad verder te zien geef je niet onvoldoende voeding.

 

post-5211-1327494680.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Whazzup,

 

Thanks voor je reply. Ik heb als grond Goldlabel en dan de Special Mix light gebruikt. En ben pas na 2,5 a 3 weken begonnen met voeding. Me PH is inderdaad iets aan de lage kant dus deze ga ik dan ook opschroeven en dan eerst maar eens kijken of dat helpt. Eventueel inderdaad ook de voeding iets omlaag, zie denk ik snel genoeg of de dames tekort gaan komen aan voeding. Ga ook proberen contact op te nemen met dutch pro kijken wat hun te zeggen hebben. Zal me bevindingen daarvan hier plaatsen voor anderen :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraag is nu ook voorgelegd via de mail bij dutch pro inclusief foto's. Zodra ik wat van ze hoor laat ik hun antwoord ook hier weten

Share this post


Link to post
Share on other sites

extra mearl toevoegen voor je start zal deze problemen voorkomen

En zijn je meters wel geeikt

en neem gewoon de goedkoopste cal/mag niet die dure slangen olie AN

mg8 of zoiets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik de complete voedingslijn van DP. En die multi total is dan ook wel aan te raden.

Zijn enzymen, vitaminen etc etc eens in de 2 weken mee geven.

 

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe niet teveel moeite.

Het blad wordt toch niet meer groen.

Nieuw blad wordt niet meer aangemaakt in de bloei.

Blijf gewoon voeden zonder toevoegingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

precies. Wat beschadigd is blijft beschadigd, ik zou teruggaan naar de laatste situatie die geen problemen gaf. En een iets hogere pH. Voorzichtig met de calcium gift! Te veel calcium is helemaal een drama.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@duvelduvel: zoals i'm mijn omschrijving de meters nog eens extra geeikt maar met dezelfde waardes.

 

Ik ga voorlopig door zonder extra toevoegingen maar krik wel de ph wat op. Dat het blad niet meer groen wordt dat besef ik uiteraard, gaat mij er vooral om dat de bloemvorming niet stil komt te staan.

 

Van duch pro nog geen reactie gehad dus dat wachten we ook nog even af

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had me mail niet goed gecheckt en het antwoord van dutch pro over het hoofd gezien. Dit zegt dutch pro:

 

Hi als ik het zo zie is het inderdaad een calcium tekort om dit op te lossen zou ik de ec omhoog brengen naar 2.1 je zit zowiezo aan de schrale kant op 1.8 dat is het probleem denk ik ook even goed spoelen dus op 2.1 ph op 5.8 dan denk ik dat je probleem opgelost is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vind het wel een erg hoge ec met lagen ph waarde... :rofl

en waar wil hij dat je je ec mee opvoert..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...