Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Chillum

Bouw eerste kweek kast

Recommended Posts

Omdat ik voor mezelf wil gaan kweken ben ik begonnen met de bouw van mijn eerste kast.

 

Erg veel gebruik ik niet dus het hoeft geen grote kweek te zijn.

 

Ik heb gekozen voor een oude koelkast omdat deze (volgens mij) aan vrijwel alle eisen van een kweek kast voldoet. Ze zijn (vaak) gratis, vochtbestendig, geisoleerd, lucht dicht en wit van binnen. Ideaal toch?

 

De koelkast die ik heb gekozen is 95x48x42 (lxbxd) ik wil hier 1 a 2 plantjes in grootbrengen. Ik had al wat gezocht naar een geschikte plant, ik denk dat het een gefeminiseerde Lowryder #2 gaat worden, klein en lekker snel klaar.

 

 

Ik had de volgende set-up in gedachte:

 

Koelkast

100-150W lamp

150m3 afzuiging [GAMMA]

300-400m3 koolstof filter [Empire]

Smart pot (7.4L?)

Green label totall mix aarde

 

Fan controller ben ik nog niet uit deze?(tips?)

 

Qua lamp weet ik ook nog niet echt wat ik moet kiezen, zelf twijfel ik tussen een Plug and Grow 125 watt set en een 150W HPS set (nog niet gevonden).

Omdat ik een autoflower wil gaan kweken wou ik gelijk met een bloeilamp beginnen.

 

De kast komt in een onverwarmd fietsen schuurtje (steen) te staan. Omdat ik bang ben dat de luchtinlaat wat te koud kan worden word een deel van de afgevoerde lucht hergebruikt. Als de lamp uit is word er (indien nodig) verwarmd met een warmte kabel.

 

 

 

Hieronder alvast een begin van mijn projectje:

 

De koelkast

kweekkast001.jpg

 

Leeg gehaald

kweekkast002.jpg

 

De achterkant met de motor en het koelsysteem

kweekkast003.jpg

 

Alles gestript, de kast is erg licht nu.

kweekkast004.jpg

 

De onderste 2 bakjes ga ik bewaren, hierin zet ik de Smart pot

kweekkast005.jpg

 

Zo dat was hem eerst weer. Van de week ga ik de eerste onderdelen online bestellen, daarna weer verder.

 

 

Op of aanmerkingen? Ik hoor ze graag! :rofl

 

 

Groet Bert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo BertS,

 

veel succes met het knutselen, er staan nog wel wat frigo kweekjes hier en daar zoals deze maar wellicht heb je dat al gezien.

 

Ik ben wel een beetje bang dat je de temperatuur niet echt hoog genoeg krijgt met een verwarmingskabel, maar dat zal de tijd moeten leren.

Wat is de temperatuur nu in de ruimte?

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je autoflowers neemt kan je toch gewoon 24 uur licht per dag doen? zal wel een stuk makkleijker voor je zijn kwa de temp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoek bijvoorbeeld eens op 'minimax 150 watt evsa'. Maar er zijn ook magnetische vsa's te vinden van dat wattage.

 

Ben ook bang dat je meerdere maanden per jaar problemen krijgt met de temperatuur!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarschijnlijk kan je beter een koolstoffilter kopen van een ander merk, heb hier wel eens gelezen dat mensen niet zo tevreden zijn met de filters van Empire.

Liever een paar tientjes meer voor een filter waar mensen wel goede ervaringen mee hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ben wel een beetje bang dat je de temperatuur niet echt hoog genoeg krijgt met een verwarmingskabel, maar dat zal de tijd moeten leren.

Wat is de temperatuur nu in de ruimte?

Ik denk dat het wel goed komt met die warmtekabel, ik heb hier ook nog een kakkerlakken kweek staan in een onverwarmde kelder (+/- 15Gr) welke ook verwarmd word met een warmtekabel. De kweek blijft aardig op temp, terwijl de kweekbak slecht is geïsoleerd. Nu is het in het schuurtje vast iets kouder, maar de koelkast isoleert natuurlijk ook veel beter.

 

We zullen zien ik knal er in ieder geval een extra dikke kabel in via een thermostaat, mocht het niet werken dan moet ik er maar een verwarmde lucht inlaat op maken ofzo.

 

 

 

als je autoflowers neemt kan je toch gewoon 24 uur licht per dag doen? zal wel een stuk makkleijker voor je zijn kwa de temp.
Da's ook een idee ja, maar is het niet beter dat de plantjes toch nog even een paar uurtjes rust (geen licht) hebben per dag?

 

 

Waarschijnlijk kan je beter een koolstoffilter kopen van een ander merk, heb hier wel eens gelezen dat mensen niet zo tevreden zijn met de filters van Empire.

Liever een paar tientjes meer voor een filter waar mensen wel goede ervaringen mee hebben.

Oh ok, bedankt voor de tip.

 

Is de Can 2600 300m3 een beter keus?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een filter van Can vind ik een betere keus.

Je wilt alleen een gamma afzuigertje van 150 m3 gebruiken, ik weet niet of je de Gamma afzuiger al hebt, maar ook daar zou ik wat anders voor kiezen.

Je kan daar wel een 300 m3 filter op zetten, maar ik denk niet dat je die afzuiger dan nog heel veel kan dimmen, op 100% is die afzuiger (maar) 50% van je filter, het filter en eventueel een stuk slang geven ook weer weerstand.

 

Is een 250 m3 of een 500 m3 afzuiger in stalen box niets voor jou? Deze zou je met een variac in kunnen stellen (kan ook automatisch, maar een variac dimt stiller). Deze kan je tenminste nog een stuk dimmen: een grotere afzuiger, ventilator langzamer laten draaien, maakt minder geluid dan een kleinere op volle toeren laten draaien.

 

Die stalen afzuigboxen zijn het stilst en compleet, van alle afzuigboxen. Houten softboxen worden vaak, zo niet altijd, zonder flenzen gebruiksklaar geleverd, ook zitten die van binnen anders in elkaar waardoor een softbox die op dezelfde snelheid als een stalenbox aan staat, minder lucht verplaatst.

 

Hier is hij bijvoorbeeld al te koop voor 91 euro en een beetje: http://www.eugrowshop.eu/nl/luchttechniek-...talenbox-250m3/

 

Een variac waarmee je tot 500 watt kan dimmen (kleinste model, is goed genoeg voor deze afzuiger) is o.a hier te koop voor 62,95: http://www.hmk.nl/view_product.php?databas...amp;groep=power

 

Voor hps lampen heb je een (e)vsa nodig, anders werken ze niet. Ik raad je een evsa aan, deze zijn veiliger, maar worden ook minder warm, wat ideaal in jou situatie is, een 150 watt evsa vind je o.a. hier: http://www.growshop-outlet.nl/minimax-150-watt-vsa

Ze verkopen ook de 150 watt lampen: http://www.growshop-outlet.nl/verlichting/...nt-hps-150-watt

En deze kap hoort daarbij: http://www.growshop-outlet.nl/Megalux-20-cm-Reflector

 

Hps lampen zijn bij deze growshop vanaf 70 watt te koop, je hebt ook nog 100 en 150 watt, 250 etc. Kijk onder GIB: http://www.eugrowshop.eu/nl/verlichting/

 

Maar ik weet eigenlijk niet of een 150 watt hps te warm word, je hebt wel erg weing hoogte in die koelkast.

Misschien is het een idee om een stuk uit de bovenkant te halen waar de kap gedeeltelijk in past, zodat de kap aan de bovenkant gekoeld kan worden en je nog wat extra ruimte maakt voor de plantjes.

Niet te grote potten gebruiken, hou rekening dat die ook nog ruimte in beslag nemen en hoe groter de pot, hoe groter de lowryder, ongeacht het aantal lichtuur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoop dat je dat koelsysteem veilig hebt afgevoerd bij het chemisch afval en niet in het riool hebt gedumpt ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

 

Een filter van Can vind ik een betere keus.

Ok, dan ga ik voor de Can, eerst maar even de afmetingen opvragen. Straks past ie niet.

 

 

De afzuiger moet ik mij nog maar even in verdiepen dan. Ik dacht aan een kleine afzuiger en die dan ongedimt laten draaien zodat ik geen wervelstorm krijg in m'n kweek :rofl

 

Qua geluid... Hmm.. tja... Ik heb nog niet zo'n afzuiger in het echt gehoord dus dat is wat lastig inschatten. De afzuiger komt in de koelkast te hangen welke in een stenen schuurtje staat achter in de tuin. Dus misschien valt het mee.

 

Anders probeer ik gewoon wat, als er netjes gewerkt word dan kan ik hem vast nog wel omruilen voor een betere (hoop ik).

 

 

Even over de lamp. Is het niet makkelijker om met een spaarlamp te werken? Minder warmte en makkelijker aan te sluiten.

 

Daar worden toch ook redelijke resultaten mee behaald?

Plug_and_grow_250_watt.JPG

 

 

Niet te grote potten gebruiken, hou rekening dat die ook nog ruimte in beslag nemen en hoe groter de pot, hoe groter de lowryder, ongeacht het aantal lichtuur.

Weet je toevallig de diameter van die dingen?

 

Ik hoop dat je dat koelsysteem veilig hebt afgevoerd bij het chemisch afval en niet in het riool hebt gedumpt ?

Nee hoor dat word netjes afgevoerd bij de gemeente, samen met een kar vol zooi die er nog ligt van de verbouwing :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n plug and grow spaarlamp als die je daar hebt kan je ook gebruiken. Bij dat specifieke type die je daar hebt zit de vsa in de lamp ingebouwt, dus heb je alleen nog een armatuur nodig.

Hiervoor kan je gewoon een hamerslag- of spiegelkap met E40 fitting van een tientje pakken. Zo uit mijn hoofd zijn die kappen 40x50 cm zo ongeveer, dus zou je die kap wel een beetje moeten aanpassen, het is vrij stevig materiaal, maar wel buigbaar en je kan er ook stukken afknippen. Ziet er misschien een beetje lomp uit, maar is functioneel. :rofl

 

Bij Conrad hebben ze spaarlampen van Megaman. Megaman Clusterlite. Die hebben spaarlampen van een nog veel hoger wattage, zelfs van 320 watt (89 euro). Megaman heeft of had nog zwaardere spaarlampen, maar die verkoopt Conrad niet. Ik weet niet of die van 320 watt teveel is, anders hebben ze ook nog een 200 watt (69 euro) en heeft een lichtsterkte 14400 lumen, kleur: daylight white, kleurcode 865, dat is kleurtemp. 6000/6500K, dit is blauwachtig licht, voornamelijk noodzakelijk voor de groeifase. Je zou voor de bloeifase nog een lamp erbij kunnen kopen met rood licht, maar ik weet niet of dat noodzakelijk is bij lowryders, ik denk het niet.

 

Die spaarlamp waar jij het over had, de plug and grow heb je in 125w, 200w en 250w. De 200w versie heeft een lichtsterkte van 13000 lumen. Die van Megaman hebben dus meer lumen per watt en die van 320 watt heeft dus nog meer lumen.

 

Wel neemt een spaarlamp meer ruimte in dan een hps lamp, maar als je het allemaal aan de bovenkant van de koelkast kan monteren, zodat de lamp geen ruimte aan de binnenkant van je koelkast inneemt, dan is dat geen issue. :)

 

Megaman Clusterlite 200 watt: http://www.conrad.com/Megaman-Clusterlite-...6e07558c%2Fmd5}

Megaman Clusterlite 320 watt: http://www.conrad.com/Megaman-Clusterlite-...6e07558c%2Fmd5}

 

Nog even over die gamma afzuiger, die kan je niet meer echt dimmen, anders heb je te weinig luchtstroom om de filter goed zijn werk te laten doen. Een grotere afzuiger dimmen tot het vermogen van de gamma afzuiger gaat prima. Een wervelstorm krijg je echt niet hoor bij zo weinig luchtverplaatsing.

De stalen box zou je met het licht aan bijvoorbeeld tot 35% dimmen, dus dat hij op 65% draait. Met het licht uit, misschien wel 50% dimmen, zo heb je een rustige afzuiger en een goed werkend filter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bij Conrad hebben ze spaarlampen van Megaman. Megaman Clusterlite. Die hebben spaarlampen van een nog veel hoger wattage, zelfs van 320 watt (89 euro). Megaman heeft of had nog zwaardere spaarlampen, maar die verkoopt Conrad niet. Ik weet niet of die van 320 watt teveel is, anders hebben ze ook nog een 200 watt (69 euro) en heeft een lichtsterkte 14400 lumen, kleur: daylight white, kleurcode 865, dat is kleurtemp. 6000/6500K, dit is blauwachtig licht, voornamelijk noodzakelijk voor de groeifase. Je zou voor de bloeifase nog een lamp erbij kunnen kopen met rood licht, maar ik weet niet of dat noodzakelijk is bij lowryders, ik denk het niet.

 

Woot! 200Watt? :rofl

 

Ik dacht dat je ongeveer 400W/m2 moest hebben voor een goede kweek.

 

48x42cm is 0.2m2 400x0.2 = 80W

 

Dus ik dacht dat de 125W lamp wel voldoende was. Of maak ik ergens een fout?

 

Een Lowryder autoflower begint toch gelijk met bloeien? Kan ik dan beter direct met een bloeilamp beginnen aangezien deze de groeifase overslaat?

 

Wat is de temperatuur nu in de ruimte?

 

Bijna het zelfde als de buiten temperatuur, zal ietje hoger zijn.

 

Als de kast straks warme lucht uitblaast zal het misschien nog 2 of 3 graad stijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als een hoger wattage mogelijk is, dan zou ik altijd voor het hogere wattage gaan.

Lowryders brengen al niet veel op, dat wil je toch wel zoveel mogelijk maximaliseren 125 of 200... is maar 75 watt verschil... ik zou die extra watt's er in ieder geval liever bij hebben. :rofl

Even voor de goede orde, we hebben het nu over spaarlampen hè.

 

Die berekening die jij bedoeld is eigenlijk voor hps.

 

400 Watt -> 55000 Lumen, effectief oppervlakte 0,7 m2. (zie: http://growguide.wietforum.nl/index.php/Licht) Die bedoel je toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als een hoger wattage mogelijk is, dan zou ik altijd voor het hogere wattage gaan.

Lowryders brengen al niet veel op, dat wil je toch wel zoveel mogelijk maximaliseren 125 of 200... is maar 75 watt verschil... ik zou die extra watt's er in ieder geval liever bij hebben. :D

Klinkt logisch inderdaad :)

 

 

Even voor de goede orde, we hebben het nu over spaarlampen hè, niet over hps.
Jazeker :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou even hier zoeken over de spaarlampen, het werkt wel, maar ze zijn niet zo efficient. , de gevouwen buizen geven ook veel licht naar de binnenkant van de lamp en daar heb je het niet nodig.

 

En dan is minder warmte meestal een voordeel, maar als het buiten 10 graden of minder is, en dus in je ruimte ook zo koud, is meer warmte wellicht een pluspunt.

En als de ruimte dan een graad of 3 of 4 zou opwarmen, zit je toch nog veel te koud denk ik.

 

Kun je de ruimte niet isoleren?

 

Dan nog even het vergelijk met je kakkerlakkenkweek, ververs je daar ook constant de lucht?

Als dat niet het geval is, zul je de kweekruimte makkelijker op temeratuur krijgen en houden.

 

Er bestaan ook 75 of 100 Watt HPS-jes dacht ik, misschien is dat wat, Ik denk dat de opbrengst daar zeker niet slechter van zal worden. hier BV of een 150W.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die berekening die jij bedoeld is eigenlijk voor hps.

 

400 Watt -> 55000 Lumen, effectief oppervlakte 0,7 m2. (zie: http://growguide.wietforum.nl/index.php/Licht)

Die bedoel je toch?

Aha! Daar gaat het fout dus :rofl

 

Misschien is het een idee om een 125W groei lamp te nemen samen met een 125W bloei lamp? Dat heb ik van elke kleur een lamp er in hangen. En kan ik het licht ook wat beter verdelen over het oppervlak.

Edited by BertS

Share this post


Link to post
Share on other sites
En dan is minder warmte meestal een voordeel, maar als het buiten 10 graden of minder is, en dus in je ruimte ook zo koud, is meer warmte wellicht een pluspunt.

En als de ruimte dan een graad of 3 of 4 zou opwarmen, zit je toch nog veel te koud denk ik.

Da's waar. En voor de hoogte is het ook handiger.

 

Misschien toch maar een HPS.

 

 

Er bestaan ook 75 of 100 Watt HPS-jes dacht ik, misschien is dat wat, Ik denk dat de opbrengst daar zeker niet slechter van zal worden. hier BV of een 150W.
Dat is ook wel een leuk setje.

 

Hmm... Keuzes keuzes... Gelukkig heb ik de tijd :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi BertS,

 

Een autoflower slaat de groeifase niet over hoor, maar gaat automatisch in de bloei na een week of 4, zonder dat je daarvoor het aantal lichturen hoeft aan te passen.

Ik zou de eerste weken gewoon met een groeilamp doen en pas de bloeilampen erin doen als ze beginnen met bloeien. Volgens mij gaan je planten meer strekken als je meteen begint met een bloeilamp.

 

Misschien een optie om zelf een armatuurtje op maat te maken met PLL lampen à la Torsti, maar dan micro-micro met bijvoorbeeld 3 x 24 watt PLL. Zo zit je op 357 Watt per m² (als 4 stuks zou passen, nog beter) en is volgens mij genoeg om lowriders onder af te bloeien.

 

Succes met je keuze :) .

 

Groeten Beaker :rofl

 

Edit: Even 2 linkjes toegevoegd en ter aanvulling: ik heb zelf een autoflower (Big Bang) onder 2 x 36 watt t-neon afgebloeid en het resultaat viel niet tegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is ook een idee BertS, als je ze kwijt kan in je kast tenminste.

Ik denk dat het licht van één 125w spaarlamp op +- 0,2 m2 goed genoeg verdeeld hoor, daar hoef je niet 2 spaarlampen tegelijk voor te gebruiken.

Wel heb je met een spaarlamp met blauw en een spaarlamp met rood licht een breder lichtspectrum, alleen is 2x 125 watt, 2x 125 watt en geen 250 watt (250 watt geeft meer lumen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er leuk uit! Volgens mij is een koelkast redelijk geisoleerd en lichtdicht!

Lowryder #2 brengt zeker genoeg op als je er genoeg wegzet en 16 uur licht geeft.

Pll is inderdaad fijn omdat de buis is uitgestrekt en je er een groot opp. mee bedekt.

Succes met de bouw verder!! :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had nog wat pakken wandtegels over van de verbouwing, dus die heb ik zojuist omgeruild voor een 150m3 afzuiger (kreeg zelfs nog € 1,50 terug :rofl ).

 

Ik ga het eerst proberen met deze afzuiger (hij was immers gratis), werkt het niet prettig dan bestel ik een slakkenhuis.

 

Ga toch eerst even uitgebreid test draaien voordat de planten er in gaan.

 

Qua verlichting ga ik toch maar voor HPS. Van de week ga ik deze set bestellen.

 

Het koolstoffilter is nog best lastig aangezien de meeste (betaalbare, het moet immers wel leuk blijven) niet in mijn kastje passen. De Phat/ Rhino past er wel met gemak in dus ik denk dat ik die maar bestel. Al lees ik wel veel tegenstrijdige dingen over Phat/ Rhino, de een vind de filters prima de ander vind het niks.

 

We zullen zien.

 

Een autoflower slaat de groeifase niet over hoor, maar gaat automatisch in de bloei na een week of 4, zonder dat je daarvoor het aantal lichturen hoeft aan te passen.

Ik zou de eerste weken gewoon met een groeilamp doen en pas de bloeilampen erin doen als ze beginnen met bloeien. Volgens mij gaan je planten meer strekken als je meteen begint met een bloeilamp.

 

Bij de omschrijving van de Lowryder staat het volgende:

 

[Omdat de groeifase ontbreekt, kan Lowryder feitelijk niet gekloond of geregenereerd worden. Herplanten van zaden is een noodzaak. Maar met de unieke voordelen die deze plant biedt is er sowieso geen reden om te klonen. De oorsprong is een ideale variëteit die enkele afstammelingen produceert... Bla bla]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoveel verschillen de prijzen tussen de koolstoffilters nou ook weer niet, de prijzen zijn wel behoorlijk verschillend tussen de verschillende growshops.

Zou wel voor een filter gaan waar goede resultaten mee zijn behaald, als straks de halve wijk kan meegenieten met je hobby, dan sla jij je voor je kop dat je niet een paar tientjes meer hebt uitgegeven, geloof me... :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zoveel verschillen de prijzen tussen de koolstoffilters nou ook weer niet, de prijzen zijn wel behoorlijk verschillend tussen de verschillende growshops.

Zou wel voor een filter gaan waar goede resultaten mee zijn behaald, als straks de halve wijk kan meegenieten met je hobby, dan sla jij je voor je kop dat je niet een paar tientjes meer hebt uitgegeven, geloof me... :rofl

 

Da's ook wel weer waar ja :)

 

Heb je misschien een tip? De pot mag namelijk niet langer zijn dan 300mm, anders past het niet.

 

Edit: Deze? -> Carboriginal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zojuist besteld:

 

Complete set 150w PRO V T remote (vsa+kap+FS HPS lamp)

Green Label Totall Mix 10 liter

Pot vierkant 15x15x20cm 3,6 ltr

Carboriginal filter 250m3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een autoflower slaat de groeifase niet over hoor, maar gaat automatisch in de bloei na een week of 4, zonder dat je daarvoor het aantal lichturen hoeft aan te passen.

Ik zou de eerste weken gewoon met een groeilamp doen en pas de bloeilampen erin doen als ze beginnen met bloeien. Volgens mij gaan je planten meer strekken als je meteen begint met een bloeilamp.

 

Bij de omschrijving van de Lowryder staat het volgende:

 

[Omdat de groeifase ontbreekt, kan Lowryder feitelijk niet gekloond of geregenereerd worden. Herplanten van zaden is een noodzaak. Maar met de unieke voordelen die deze plant biedt is er sowieso geen reden om te klonen. De oorsprong is een ideale variëteit die enkele afstammelingen produceert... Bla bla]

 

Da's een beetje een ongelukkige woordkeus in die omschrijving om aan te geven dat je geen stekken kunt nemen van Lowryders :) .

 

Maakt ook niet uit :D , ik denk dat je met die 150 watt HPS ook wel een goede keuze hebt gemaakt.

 

Ik kijk al uit naar je kweekverslag, succes verder.

 

Groeten Beaker :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...