Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
FutureOne

Lucht inlaat Homebox XL

Recommended Posts

Even een vraagje over de Homebox XL (1,2m x 1,2m x 2m)... Ik heb verschillende malen gelezen dat de passieve lucht toevoer optimaal is wanneer deze 2x de lucht afvoer is. De Homebox heeft boven 1 uitlaatflens waar de afzuiger momenteel op uitblaast door een 125mm slang in de kamer. Links onder zit 1 inlaatflens met een 125mm slang die uitkomt bij het raam en daar dus de verse lucht haalt. Een 2de inlaatflens is niet aanwezig. Aangezien dit dus zou betekenen dat 2x 125mm inlaat optimaal is, zou ik er dus zelf een extra opening bij moeten maken?

 

Momenteel heb ik de slang die onder in de tent binnenkomt binnenin de tent vastgemaakt aan de bovenkant en hij blaast de verse frisse lucht vlak onder de lampen door (2x 400W). Wat is nu het beste om te doen? Zelf een 2de gat erbij maken aan de bovenkant van de tent en hierdoor een 125mm slang hangen en deze onder de lampen door laten blazen, en de huidige opening aan de onderkant open zetten (zonder slang) en hierdoor dus extra lucht uit de kamer laten pakken? Of is de lucht toevoer zo voldoende met 1x 125mm? Wat is overigens jullie mening wat betreft de locatie van de frisse lucht (boven zoals ik het nu heb, of onder?). De opening zit onderaan dus als ik daar de lucht door zou laten komen dan blaast de lucht op de potten (en dan voornamelijk de voorste potten en veel minder op de achterste potten.

 

De afzuiger is een 125mm 365m3 buisafzuiger die over het algemeen op 30% draait.

Share this post


Link to post
Share on other sites

die tenten hebben toch 3 inlaat gaten aan de bovenzeide?

En waarom 2x 400W wat is je achterliggende gedachte een 600W geeft 2x zoveel licht dan een 400W en gebruikt de helft meer, zonde van je stroom vriend!

Share this post


Link to post
Share on other sites

plastic flenzen nemen wat boutjes en moertjes,dan kan je zo een extra gat in de tent snijden,met een stanley mes :wacko:

 

een iets grotere afzuiger scheelt ook

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je gaat toch geen gat maken in een tent :wacko:

 

aktieve inlaat erop.... Klaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb wel eens zo een tent van 125mm naar 160 uitlaat met een kunstof flens gemonteerd nix aan de hand,

en ik kan me voorstellen dat met die tentjes beter die flapjes dichthoud en gewoon extra gat met een slang,dan heb je ook geen licht die binnen sluipt :wacko:

 

en tim voor een grote hok zou ik ook een buiventilator of softbox als inlaat gebruiken

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je gaat toch geen gat maken in een tent :wacko:

 

aktieve inlaat erop.... Klaar.

 

als je meer licht en dus meer afzuigcapaciteit er in hangt dan bedoelt is werkt het ideaal hoor.. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Klaproos... Nee, er is bovenop slechts 1 gat voor de uitvoer, achteraan een kleintje voor de bekabeling en aan de zijkant onderaan een gat voor de invoer. 800W is meer dan 600W? Gezien de afmeting past 2x 400 mooi naast elkaar en kunnen ze lekker laag hangen zonder in de problemen te komen met de temperatuur.

 

@Locc... Thanks, dat was inderdaad ook de manier waar ik aan zat te denken. Grotere afzuiger gaat hem niet worden, dit is de grootste met 125mm. Geen zin om alles moeten wijzigen en de temperatuur is prima onder controle met de 365m3.

 

@Tim... 1x actief 125mm beter dan 2x passief 125mm ?? Ik heb ook liever zo min mogelijk extra apparatuur dat weer extra geluid maakt :wacko:

 

@Iedereen... De gaten zijn sowieso te openen te 160mm (koordjes met sluiting). Is het anders verstandig om de passieve inlaat te vergroten naar 1x 160mm? En dan de lucht onder of boven laten binnenkomen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon alle openingen op maximaal.

En zorg dat er een raampje open staat voor lucht toevoer...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gewoon alle openingen op maximaal.

En zorg dat er een raampje open staat voor lucht toevoer...

 

Afzuiger + slang is 125mm. Bovenste opening op 160mm zetten lijkt me dus niet zo handig dan is de boel niet goed meer afgesloten. Raam staat open en vanuit de onderste opening gaat er een 125mm slang naar het raam. Deze slang vervangen voor een 160mm zou dus al voldoende moeten zijn? En dan de lucht boven of onder binnen laten komen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

de boel is zoiezo niet afgesloten.. de afzuiger zorgt voor onderdruk, met 160mm zorgt je afzuiger nog steeds voor voldoende onderdruk, en ik denk met alle openingen max open dat je nog steeds genoeg onderdruk hebt.

 

al snap ik niet dat je met 800 watt aan verlichting een 365 kuub buisafzuiger gebruikt die op 30% draait. je zegt dat je geen temp. probleem hebt? dan hoef je toch zoiezo niks aan te passen? verse lucht is wel belangrijk maar die komt wss toch wel voldoende binnen als je je temp op orde kunt houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat zijn thermmeter kapot is...

 

800watt met 365m3 op 30%

 

Dat is knap hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amnees, de temperatuur is inderdaad geen probleem. Minimale temperatuur komt nooit onder de 20 graden (lampen uit) en de maximale temperatuur nooit boven de 31. Gemiddeld hangt deze rond de 28graden met de lampen aan (de DCS 8A staat ook ingesteld op 28graden). Het was meer dat ik al verschillende malen gelezen heb dat de luchtinlaat optimaal gezien 2x de luchtuitlaat moet zijn. Vandaar dat ik zat te denken om een 2de 125mm opening toe te voegen. Denk je dan dat een 160mm slang ten opzichte van de 125mm slang ook geen toegevoegde waarde zal hebben?

 

Ik denk dat zijn thermmeter kapot is...

 

800watt met 365m3 op 30%

 

Dat is knap hoor.

 

Nope. Zowel de min/max meter als de DCS fancontroller zijn het met elkaar eens. Ook de planten zijn het eens met de temperatuur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar ik neem aan dat je DCS gewoon op 100% staat ingesteld icm die 28 graden celsius? je kunt mij niet vertellen dat je DCS op 30% draait, als je 'm instelt op 28 graden, met 2 x 400 watt, icm die buisventilator, terwijl de omgevingstemperatuur een graad of 20 is (temp lamp uit)

 

maargoed je hebt perfecte waardes, dus niks aanpassen nee :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar ik neem aan dat je DCS gewoon op 100% staat ingesteld icm die 28 graden celsius? je kunt mij niet vertellen dat je DCS op 30% draait, als je 'm instelt op 28 graden, met 2 x 400 watt, icm die buisventilator, terwijl de omgevingstemperatuur een graad of 20 is (temp lamp uit)

 

maargoed je hebt perfecte waardes, dus niks aanpassen nee :wacko:

 

Minimale % op 30% max op 100%. Draait 90% van de tijd op 30% en wanneer hij harder draait is dat nooit langer dan 30/ 60min. De inlaatslang krijgt verse/ frisse lucht direct vanaf het raam en blaast net onder de lampen dus met de huidige buitentemperaturen is dat makkelijk onder controle te houden. De omgevingstemperatuur is enkel 20graden wanneer de lampen uit zijn (dan wordt de kamer verwarmd, wanneer ze aan staan niet). In de zomer verwacht ik hier wel wat meer moeilijkheden mee ja.

 

Maar de vragen gingen om de lucht inlaat/ verversing. Ok, dan laat ik het zo :blink: thnx

Share this post


Link to post
Share on other sites

6 luchtververversingen moet voldoende zijn per uur.

 

Reken maar uit wat je nu heb :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een homebox heeft achter en aan de 2zijkanten passieve inlaten net boven de bak zeg maar zitten op 15 cm van de vloer en zyn 10 cm hoog 80 cm breed

 

Deze kun je vanaf binnen omvouwen en met klitteband vastzetten

Wel even letten op lichtlekkage vanaf 2 kanten !

 

Heb zelf 1x1x2

en 1,2x2,4x2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...