Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Nesta

De wereld achter de wietteelt rapport pdf

Recommended Posts

De wereld achter de wietteelt

Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum van het Ministerie van Justitie.

2007

182 pagina's

Ook WF komt er in voor :rofl

 

Download PDF (Lukt me niet om pdf te plaatsen, ik wil wel graag weten hoe)

 

Voorwoord:

De voor u liggende rapportage is het resultaat van een studie die werd uitgevoerd om inzicht te krijgen in de ‘wereld achter de wietteelt’ in Zuid-Nederland. De opdracht tot dit onderzoek was afkomstig van

het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum van het Ministerie van Justitie. Het project is ingekaderd binnen het beleid met betrekking tot de bredere aanpak van de georganiseerde bedrijfsma-

tige hennepteelt, die in 2004 door de regering werd aangekondigd in de zogeheten ‘Cannabisbrief’. Het pilotproject ‘Hennep en georganiseerde criminaliteit’, dat eind 2005 in Zuid-Nederland van start is gegaan, is één van de uitvloeisels van de maatregelen die in de voornoemde brief werden beschreven. Het onderhavige onderzoek was in de eerste plaats bedoeld om, met name ook ten behoeve van deze pilot, nader inzicht te bieden in de organisatie(s) achter de bedrijfsmatige wietteelt. Een onderzoek naar illegale activiteiten die zich grotendeels in het verborgene afspelen, is echter slechts mogelijk wanneer uiteenlopende informanten daaraan hun medewerking willen verlenen.

In de eerste plaats gaat het daarbij om functionarissen bij de politie, het Openbaar Ministerie en andere instanties die, uit hoofde van hun dage- lijkse werkzaamheden, over het nodige inzicht in de materie beschikken. Onze dank gaat dan ook uit naar degenen die ons welwillend hebben geholpen door cijfermateriaal bijeen te brengen, toegang te bieden tot dossiers van afgesloten opsporingsonderzoeken, en door hun visie op de georganiseerde hennepteelt te geven. In het bijzonder bedanken wij daarbij Christel Poelmans en Ad Clarijs van het parket Roermond; Gerard Banus en Leen Quist, werkzaam bij de politieregio Brabant Zuid-Oost respectievelijk de politieregio Brabant-Noord, en Annemarie van der Burg, werkzaam bij Meld Misdaad Anoniem.

In de tweede plaats kon, in het kader van deze studie, in het ‘vrije veld’ worden gesproken met een zestiental mensen die, in verschillende hoeda- nigheden, actief waren (geweest) met de bedrijfsmatige wietteelt. Het ging bijvoorbeeld om personen die zelf één of meerdere hennepkwekerijen in bedrijf hadden in woningen of bedrijfspanden, of betrokken waren bij growshops of coffeeshops. Om begrijpelijke redenen kunnen deze respon- denten hier niet met naam en toenaam worden genoemd, maar het zal duidelijk zijn dat wij ook hen zeer dankbaar zijn voor de informatie die zij ons hebben verstrekt.

Tot slot is een woord van dank op zijn plaats aan de begeleidingscommis- sie, onder voorzitterschap van professor Tom vander Beken van de Univer- siteit Gent, voor de kritische maar opbouwende kanttekeningen die de leden bij de conceptversies van deze rapportage hebben geplaatst.

Tilburg/Rotterdam, april 2007

Toine Spapens Henk van de Bunt Laura Rastovac

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ook WF komt er in voor :rofl

 

gallery_6678_2947_50447.jpg

 

Dat prijzen noemen was vroegah, en nu niet meer toegestaan :rofl

 

Download PDF (Lukt me niet om pdf te plaatsen, ik wil wel graag weten hoe)

Even aan een mod vragen.....leden kunnen geen bijlage's plaatsen vrees ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Even aan een mod vragen.....leden kunnen geen bijlage's plaatsen vrees ik.

Klopt

 

Namaste :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er een degelijk verslag uit, bedankt voor de link.

Share this post


Link to post
Share on other sites

interesant stuk ja

wel allemaal gasten met meer dan 100/ 500/ 1000 planten en dus geen hobbyisten meer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken genoeg kwekers die hun hobby hebben uitgebouwd om zielige mensen te helpen die zelf niet durfen te kweken.

Die "grote" hobbyboeren mag je niet afserveren die moet je toejuichen. :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies Doc.. met alleen hobbykwekers verkoopt een coffeeshop ook niks..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Doc

ik serveer ze ook zeker niet af :rofl

zeg alleen, dat het wel mensen zijn die meer dan 300 planten per hokje en dan 10 van die hokjes als hobby bij vrienden en kennissen onderhouden .. vind dat toch wel een heel uitgebreide hobby dan

 

 

en als iedereen die wil blowen, z`n wiet ook zelf gaat kweken

 

heb straks je geen shops meer nodig

 

en daar gaat het straks toch naartoe met dit beleid...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ken genoeg kwekers die hun hobby hebben uitgebouwd om zielige mensen te helpen die zelf niet durfen te kweken.

Die "grote" hobbyboeren mag je niet afserveren die moet je toejuichen. :rofl

 

Ik juich de criminaliteit niet toe, eerder de productie voor LOKALE consumptie.

 

@ Doc

ik serveer ze ook zeker niet af :rofl

zeg alleen, dat het wel mensen zijn die meer dan 300 planten per hokje en dan 10 van die hokjes als hobby bij vrienden en kennissen onderhouden .. vind dat toch wel een heel uitgebreide hobby dan

 

 

en als iedereen die wil blowen, z`n wiet ook zelf gaat kweken

 

heb straks je geen shops meer nodig

 

en daar gaat het straks toch naartoe met dit beleid...

 

Dan is er toch nog iets postief aan dat beleid :(

 

Die "grote" geld parasieten, brengen de kwaliteit van deze heilig plant naar beneden en hebben er een wellust object van gemaakt dat in hun ogen euro's of dollars zijn en geen medicijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt

een groot geld product terwijl het 1000en jaren vrij heeft gegroeid

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die "grote" geld parasieten, brengen de kwaliteit van deze heilig plant naar beneden en hebben er een wellust object van gemaakt dat in hun ogen euro's of dollars zijn en geen medicijn.

 

 

voor mij is het ook geen medicijn.. maar enkel plezier.. is dat erg?

 

en als ik het goed begrijp stel je dat een kleine kweker kwaliteit wiet kweekt, en een grote kweker niet. kun je dat toelichten want ik volg dat niet.

 

voor de rest.. vraag en aanbod! de mensen die het beleid maken, daar mag je op zeiken, niet op de mensen die er van profiteren, al verdienen ze er tonnen mee. als jij het niet doet, doet iemand anders het wel. ik heb respect voor de mensen die ergens het maximale uit willen halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helemaal mee eens, dat gedoe tussen grote en kleine kweker, medicijn en genotsmiddel.

Wie bepaald wie er slecht doet.

Ik vindt dat wanneer er veilig gekweekt wordt er weinig aan te merken valt op de grotere kweker.

Wanneer deze grote kwekers het geld gebruiken om wapens en illigale praktijken te bekostigen (overvallen e.d) daar sta ik ook niet achter.

Maar ik zie veel grote kwekers ook genieten van hun kweek, en die willen ook kwaliteit kweken.

Dus voor hun ook gewoon een hobby, niet allemaal maar veel wel.

Ik ben ook geen grote kweker, ook geen hele kleine, maar geniet er wel degelijk van.

We moeten juist naast elkaar staan, en lekker doen wat we allemaal zo graag doen.

 

Zo, dan heb ik nu weer genoeg sentimenteel geluld :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die "grote" geld parasieten, brengen de kwaliteit van deze heilig plant naar beneden en hebben er een wellust object van gemaakt dat in hun ogen euro's of dollars zijn en geen medicijn.

 

+1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grote kwekers? wel eens in een kassencomplex rondgelopen? :rofl

een zolder met 500 planten kan natuurlijk gewoon nog steeds een hobby zijn...

komt zelden voor maar het kan :rofl ben je zo kwijt hoor 3kg gratis wiet...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die "grote" geld parasieten, brengen de kwaliteit van deze heilig plant naar beneden en hebben er een wellust object van gemaakt dat in hun ogen euro's of dollars zijn en geen medicijn.

 

 

voor mij is het ook geen medicijn.. maar enkel plezier.. is dat erg?

 

en als ik het goed begrijp stel je dat een kleine kweker kwaliteit wiet kweekt, en een grote kweker niet. kun je dat toelichten want ik volg dat niet.

 

voor de rest.. vraag en aanbod! de mensen die het beleid maken, daar mag je op zeiken, niet op de mensen die er van profiteren, al verdienen ze er tonnen mee. als jij het niet doet, doet iemand anders het wel. ik heb respect voor de mensen die ergens het maximale uit willen halen.

 

Ik heb evenveel kritiek op iedereen die van weed houdt op welke manier dan ook en er niets aan doet om voor deze plant en zichzelf op te komen, ook om plezier te maken kan je medicijn gebruiken, denk gewoon dat jij een andere definitie hebt voor medicijn... ik bedoel geen pharmaceutische medicatie...

 

Ik geloof inderdaad dat als jij zelf je weed kweekt dat die beter is of als je die hebt uit BETROUWBARE bron , dus van echte vrienden die het niet voor het geld doen, ja dan kunnen "grotere" kwekers zeker een goede dienstbaarheid verlenen, daar ben ik mee akkoord, maar als ik naar nederland naar de sjops ga kom ik GEEN weed meer tegen die plakt aan mijn vingers, als ik zelf kweek plakken mijn handen haast aan elkaar... ook is de smaak heel ondermaats en nooit gecured....

 

Ik heb geen respect voor mensen die het maximale uit anderen willen halen, maar heb wel respect voor mensen die proberen het maximale uit zichzelf te halen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Helemaal mee eens, dat gedoe tussen grote en kleine kweker, medicijn en genotsmiddel.

Wie bepaald wie er slecht doet.

Ik vindt dat wanneer er veilig gekweekt wordt er weinig aan te merken valt op de grotere kweker.

Wanneer deze grote kwekers het geld gebruiken om wapens en illigale praktijken te bekostigen (overvallen e.d) daar sta ik ook niet achter.

Maar ik zie veel grote kwekers ook genieten van hun kweek, en die willen ook kwaliteit kweken.

Dus voor hun ook gewoon een hobby, niet allemaal maar veel wel.

Ik ben ook geen grote kweker, ook geen hele kleine, maar geniet er wel degelijk van.

We moeten juist naast elkaar staan, en lekker doen wat we allemaal zo graag doen.

 

Zo, dan heb ik nu weer genoeg sentimenteel geluld :wacko:

 

Niet goed of slecht, dat is een weerspiegeling van een dualistische wereld die ons net van elkaar scheidt...

 

Maar er is wel degelijk een verschil als je de term medicijn als volgt determineert:

 

Medicijn= datgene wat lichaam en geest ten goede komt...

Toxisch= datgene wat niet thuishoort in lichaam en geest en dat de harmonie tussen beide verstoort...

 

Maar waar ik op doel is hoe we die plant bekijken, hoe we ermee omgaan, wat we eigenlijk weten wat dit medicijn allemaal kan en hoe het best te gebruiken...

 

En als je ziet welke prijzen ze tegenwoordig durven vraag voor cannabis, heb ik helemaal niet het gevoel dat het voor mensen te helpen is, maar voornamelijk zichzelf...

 

Want je hebt kwekers en dealers.... :blink:

 

En de kweker wil graag zo ver mogelijk van de klant staan, om zichzelf te beschermen... en er wordt tegenwoordig een HOOOOOOOP geknoeid met de weed!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

en daarom kweek ik het zelf wel :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Sex'n Combi, wanneer dringt het tot je door dat de situatie waarin we verkeren niet de schuld is van de gebruiker, niet de schuld van de hobbykweker, niet de schuld van de broodkweker, niet de schuld van de niet-blower.. maar van het fucking systeem! De leiders die de regels in een land bepalen hebben deze situatie zelf uitgelokt.

 

Jij wilt de wereld het liefst als een grote roze pluche deken zien waar we met z'n allen hand in hand op liggen te knuffelen en elkaar vertellen hoe goed we wel niet voor elkaar zijn. Je ziet ieder ander die dat gevoel niet heeft, of dat een beetje anders ziet, meteen als de boosdoener.

 

Je hebt zo'n idealistisch beeld van jezelf dat je vergeet dat jij alleen de wereld ook niet gaat redden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi gezegd amnees....

 

En een heilige plant?

Het is gewoon een geldboom die goed geld brengt.

 

:wacko:

 

laat mij maar een geld parasiet zijn.

Ik kan me er niet druk om maken

Share this post


Link to post
Share on other sites

@amnees: ik leg bij niemand de schuld... maar ik leg wel de verantwoordelijkheid bij ons allemaal!

 

Het is niet aan het systeem om te veranderen, het is aan ons omdat systeem te veranderen...

 

De lijders hebben inderdaad de grootste verantwoordelijkheid en op zen minst mag er geeist worden dat die ten dienste staan van iedereen en niet enkel en alleen bepaalde belangen verdedigen van een kleine groep van mensen.

 

Heb ik het woord boosdoener in de mond genomen? Bij mijn weten niet... ik ben het alleen beu dat we blijven zeggen, ach ik kan hier alleen niets aan doen, dus doe ik maar lekker niets...

Ach ik ben al jaren ontchoogeld in het leven, maar blijf toch hopen dat het ooit wonderbaarlijk in orde komt wanneer ik de lotto win :lol:

 

Als je het zo beu bent, waarom doe je er dan niets aan?

 

En ik zal wel degelijk een invloed gehad hebben op de toekomst :blink:

 

Waarom heb ik zo een idealistsich beeld van mezelf? Dat zeg jij weer en je hebt me nog niet eens de kans gegeven mezelf te laten kennen...

 

Peace out

 

:wacko:

 

Mooi gezegd amnees....

 

En een heilige plant?

Het is gewoon een geldboom die goed geld brengt.

 

:rofl

 

laat mij maar een geld parasiet zijn.

Ik kan me er niet druk om maken

 

Dan heb jij echt heel weinig inlevingsvermogen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar iedereen heeft zo z'n eigen kijk op de wereld. (laat ik het dan even beperken tot wiet..) Ik denk dat je heel, heel, heel lang kunt zoeken totdat je iemand tegen komt die PRECIES dezelfde opvattingen, idealen, ideeen heeft als jij. Ik ben het eens dat het anders moet, ik erger me ook kapot aan de situatie, ik wil er ook best wat aan doen, (hoef ik eigenlijk niet uit te leggen want ik lees veel van jou berichten, denk dat je mijn berichten ook wel eens voorbij ziet komen als het gaat om de achterlijke achterbakse stupide opvattingen van de regering) maar ik besef wel dat niemand DE oplossing heeft. je moet dus juist als 1 grote groep in hoofdlijnen hetzelfde willen, en niet te ver afdwalen van die hoofdlijnen, en vooral realistisch blijven.

 

over de lotto winnen... in een paar jaar verdien ik met kweken waar iemand anders over zegt: Als ik dat bedrag in de Lotto win ben ik blij :wacko: ..

 

Ik heb de kans om de lotto te winnen teruggedraaid van kans 1 op 2.000.000 naar 1 op 2..

 

heb daar zelden iemand voor lastiggevallen, heb niemand neergeschoten, heb altijd m'n best gedaan eerlijk te handelen. dat is het ondernemerschap wat in mij zit. dat heb je of dat heb je niet.

 

MAAR

 

dat staat verder los van mijn beeld over een beter beleid, vind het wat frustrerend dat op dit forum een bekrompenheid heerst dat de hobbykwekertjes met 4 zaadplantjes zogenaamd het beste voor hebben met de hele wereld en niks fout kunnen doen, en de kwekers die er geld (wellicht veel geld) mee verdienen elke keer dat gezever over zich heen krijgen. voor de zoveelste keer.. vraag en aanbod.

 

Het mooiste voorbeeld is iemand die elke dag naar de shop gaat om voor te veel geld 3 jointjes koopt, en daarna gaat liggen zeiken als de buurman in z'n schuur 200 planten heeft staan. JA KUT DIE FINANCIEER JE ZELF MET JE GEBLOW!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weinig inlevingsvermogen?

het boeit me niks wat een ander ervan denkt.

 

Daarom stop ik er ook mee :wacko:

 

Ik zal er nooit voor strijden o.i.d

wat ik heb me eigen domeintjes.

En daarbuiten wil ik niks met wiet o.i.d te maken hebben.

Want ik ben voor de buitenwereld nog steeds zwaar tegen drugs :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar dat komt omdat je met kampregels bent opgegroeid toch Tim.. daar geldt: Never get high on your one supply..

 

daar kan ik dan ook wel weer inkomen hoor!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...