Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

BBB

Backup Afzuig Unit 500m3

Recommended Posts

Zou graag weten watvoor relais ik hiervoor precies nodig heb?

 

Nc Relais :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er ook een gemaakt:

gallery_28849_11267_118841.jpg

 

gallery_28849_11267_13804.jpg

Bestaand uit een Victron 12/180 inverter, een 92Ah accu, een driepolig relais en een druppellader die ik nog moet kopen.

Het setje draait.

Mijn afzuiger voor 4x600W verbruikt maar zo'n 6W, het setje houdt het bij stroomuitval dus theoretisch acht dagen uit.

^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zitten weekmakers in je deksel :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

+ kunt beter de nerf van het hout ook in de lengte laten lopen net zoals de bak, net wat mooier!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze hoort nog bij mijn back-up van een paar posts geleden. Die zit dus altijd tussen stopcontact en afzuiging.

gallery_28849_11267_61628.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat doet die remote ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op de omvormer zit een tweepolig contactblokje waar je twee draadjes in kunt schroeven. De schakelaar (On-Off-Remote) staat op Remote waardoor de omvormer van afstand aan en uit te schakelen is. Als er netstroom is staat de omvormer dus echt 100% uit.

Altijd grappig de stroom er uit te trekken en dan te horen dat mijn afzuiger gewoon doordraait. Ik test het af en toe. :jump:

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, vroeg het me af omdat ik die niet gebruik bij mijn backupding.

De output van de omvormer wordt via het relais ontkoppelt van de fan.

Omvormer blijft spanning van de accu op staan, en de omvormer blijft aan, ook al is de fan niet aangesloten.

Heeft dit nadelen dan, behalve de kortere levensduur van de omvormer ?

Edited by soca

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is een erg oud topic.

Begonnen ooit door lid BBB die geweldige bouwtips gaf.

Maar hij leed - zoals veel techneuten - aan het 'het is heel simpel'-syndroom.

Hij maakt iets, maar vergeet dat de meeste mensen werkelijk bij sommige onderdelen geen idee hebben waar het over gaat.

In dit topic beschrijft hij hoe hij een back-up afzuiger maakt (Dat is een losse afzuiger die gaat werken als in je straat of je huis de stroom uitvalt. Hij werkt op een auto-accu)

Je kan/kon die dingen ook ready made kopen, maar die zijn/waren erg duur.

Hij geeft redelijk weer welke materialen gebruikt, maar bij het essentiële apparaat - het relais - is hij lekker vaag.

Hij komt niet verder dan 'NC Relais'.

Geen close-up foto, geen typenummer, niks.

Ook hoe je dat ding aansluit... niets.

Zijn er actieve leden die weten welk relais hij gebruikt?

En hoe je dit precies aansluit in de getoonde opstelling?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben hier ook wel benieuwd naar.
Electra heeft sowieso mijn interesses de laatste tijd gezien de meeste stroommensen het standaard werk doen.
Net dat beetje extra controle/veiligheid is altijd welkom.

Hoeveel zou dat kosten een online cursus stroom/meterkasten/groepen, of is het echt praktijk?

Edited by BigBellyGrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A

Je moet een NC relais gebruiken. Dit is echt heel simpel en als je een relais begrijpt, is dit zo’n beetje de basis. Maar ik doe een poging!

Een relais is eigenlijk een schakelaar. Je hebt verschillende types, zoals:

- tijdgestuurde, zoals een tijdklok werkt

- vertragingsrelais, bijvoorbeeld na het inschakelen van de stroom gaat deze na x minuten de stroom aanzetten.
- NO, (normaly open) deze geeft de stroom door net zolang als dat er stroom op de schakelaar staat.

- NC, (normaly closed) deze geeft de stroom pas door als er geen stroom op de schakelaar staat.

Voor een back-up accu wil je dat deze aanslaat als er geen stroom op staat. Dus je sluit een NC-relais aan op het stroomgroep van de ventilators. Als het stroom eraf gaat (relais krijgt dan geen stroom), dan schakelt hij aan. Als je dan op de schakelaar een back-up stroomvoorziening zet. Gaat die dus aan.

Hier een voorbeeld van een NC-relais:

https://www.conrad.nl/p/eltako-es12-110-stroomstootschakelaar-din-rail-1-stuks-1x-no-1x-nc-230-vdc-230-vac-16-a-2000-w-504603

Ik ben bezig met het bouwen van een systeem dat automatisch en en vloed. Hierin zitten ook relais met NC. Principe is hetzelfde, alleen het doel is anders. Ik zal dit een uitwerken en een topic ervan maken. Dan heb je een praktijk voorbeeld.

Op deze topic staat ook uitgelegd alles over relais.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb die uitleggen van BBB allemaal gelezen.

Maar als ik niet precies weet welk draadje ik waar in moet stoppen, begrijp ik er geen reet van.

Dus ik zou het enorm waarderen als je een goed bouwverslag (met foto's!) zou maken.

 

Ik wil namelijk nog een keertje een systeem bouwen waarin een back up pompje bij hydro gaat werken, mocht onverhoopt de stroom uitvallen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hierin zie je een (erg slordig) zelf in elkaar geknutseld secondetimertje. Ook met een relais. Is niet erg duidelijk, maar wellicht heb je er wat aan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...