Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
seven

varenrouwmug

Recommended Posts

Ik denk dat ik last heb van varenrouwmuggen. Kleine zwarte vliegjes die over de grond kruipen en rondvliegen. Het zijn er ni echt veel. Ik moet al goed zoeken voor ik er 1 tegenkom. Als ik blaas tegen en tussen de planten en de potten zie je er af en toe is 1 of 2 vliegen.

Ik geef elke dag de planten een neveldouche van buzzof.

Elke keer ik sproei valt er water op de grond en dus als die beesten uit de grond komen raken ze die buzzof aan en (denk ik) dat die kapot zullen gaan.

Volstaat dit of moet ik echt van die nematoden gaan halen?

 

M'n plantjes zijn nog maar 1 week oud dus ik zou ni graag willen dat de wortels worden opgevreten.

 

greetzzz... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niets aan de hand ,en niets aan doen zolang het geen plaag wordt .Heb ik zowat iedere kweek en kan geen kwaad. Bij mij zijn het er een paar en die vliegen zich kapot op de lamp :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is eigenlijk geen kruid tegen gewassen. Die nematoden klinken leuk en zullen je plaag wel onder controle houden maar wat echt helpt is van onder watergeven. De plaag verdwijnt dan vanzelf aangezien de bovenlaag van de aarde uitdroogt en de varenrouwmug hierdoor geen kans meer heeft om zich te vermenigvuldigen. Die vind namelijk dat vochtige bovengrondje lekker en elke keer als jij water geeft begint het hele verhaal weer van voor af aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok thanckx, ik ben juist nog is op varenrouwmuggen-jacht gegaan met een vliegenklopper. Ik ben er maar 2 tegengekomen en die zijn er nu aan.

 

Dat klinkt als muziek in m'n oren dat het geen kwaad kan. :D

 

Over da water dat ge vanonder moet geven, hoe doe je dat dan?

Da water gaat toch automatisch naar beneden?

Hou jij die pot dan onderste boven ofzo?

 

greetzzz... :a

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seven als je op potten kweekt, kan je die potten ook in een waterdichte bak zetten of stuk voor stuk op een watergeefschaal. In plaats van dat je het water op de aarde geeft doe je het nu in de bak of schaal. De aarde zuigt door de gaten in de pot het water vanzelf op. Dit is een zeer beproefde methode Seven, handiger kan eigenlijk niet. Het is je voeding aanmaken en je kiepert het er gewoon bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er is eigenlijk geen kruid tegen gewassen.

Jawel een wietplant. :D

 

Niet zo moeilijk doen om die rottige vliegjes. Er kruipt nog veel ergers rond in en om je planten wat jij niet ziet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jawel Sjeepee ik weet het, ze kennen nauwelijks kwaad. D'r zijn ergere dingen op de wereld. Maar zeg nou zelf, zo'n vliegende kudde in je tuin is drie keer nix. Op een gegeven moment plakken ze in de hars vast. Zitten je hele toppen onder die schijtvliegjes. Ik rook dat bij voorbaat al met tegenzin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaal vliegen ze zich kapot op de lamp. Ik weet echt niet anders. Al mijn grondjes hebben het, zit volgens mij in die turfmolm die ze toevoegen.

je kunt van die gele plakstrips ophangen. Ik heb ze nooit in of op mijn toppen zitten.

Ik bedoel het gif niet waard. Ga niet met Spruzit ofzo aan de gang want je raakt ze toch niet kwijt.

voor de rest de planten goed aanblazen (lage stand) met een zwenkventilator of zoiets.

Vinden ze niet leuk.

 

Verder suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had echt een hele plaag in me planten een tijdje terug en toen heb ik idd de bovenkant volledig uitgedroogd en de nematoden gehaald en dat heeft verdere vererging tegengegaan. Verder 3 a 4 keer (om de 3 dagen) sproeien met vertimex (ofzo) of dichlosfor en je bent alles kwijt. Tis ff klotespul maar het heeft z'n werk wel gedaan moet ik zeggen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik had echt een hele plaag in me planten een tijdje terug en toen heb ik idd de bovenkant volledig uitgedroogd en de nematoden gehaald en dat heeft verdere vererging tegengegaan. Verder 3 a 4 keer (om de 3 dagen) sproeien met vertimex (ofzo) of dichlosfor en je bent alles kwijt. Tis ff klotespul maar het heeft z'n werk wel gedaan moet ik zeggen :D

Niemand weet wat je rookt met dat spul.

Ik werk in uiterste geval alleen met predatoren en die ik voor trips gebruikt heb werkten prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha ik bloei dan ook niet he :D

 

vertimex = voor groeiers (gaat over de plant )

 

dichlosfor = gaat niet over je plant, natte habdoek leggen in je hok en voila

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoel alleen maar dat je als je voor jezelf gaat kweken , gewoon een grondbeginsel in de gaten moet houden.

Nooit chemicalien en of de zgn. biologische bestrijdingsmiddelen moet toepassen.

Ik heb ooit spintplaag bestreden met sluipwespen . ging prima Duurt alleen twee weken.

Maar na het drogen perfekt wietje.

pas op met gif , daar je het spul rookt :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij vliegjes helpen die gele plakkaarten die je op moet hangen ook goed en er komt geen gif op of in de plant.

Zelf hang ik elke oogst een nieuwe kaart in het hok en aan het einde van de kweek zitten er altijd wel een paar beestjes op, die anders misschien wel een plaag veroorzaakt hadden.

 

Groeten Harry

 

ps: is ook minder werk als met de vliegenklopper :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan vind ik mijn methode nog steeds het milieuvriendelijkst. Gewoon die toplaag laten uitdrogen en je heb nergens meer last van. De volwassen beestjes vliegen mettertijd tegen de lamp en vermenigvuldigen zich niet meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Bambo en natuurlijk de rest van de Gang..

 

Respect..

 

Doe jij niet 1x in de 2 weken van boven wateren met enzymen...?!?

Omdat je zout afzettingen krijgt in de toplaag van de aarde, het plantje gooit al haar vuilnis naar buiten in de toplaag van de bodm, waardoor je met een beetje pech overvoedingsverschijnselen kan krijgen.

 

Toen ik hier achter kwam deed ik het nog met zaadjes en die stonden een stuk langer... Dus misschien heb ik het mis in jouw geval....

 

 

En de larven van de Varenrouwmug zijn WEL" degelijk schadelijk! De vlieg zelf niet, maar onder de grond! Daar schuilt het gevaar...En dat zijn de larven!! Deze doen zich te goed aan dode en levende wortels.. Dus ook je tere wortelpunten. Er zijn kwekers die binnen 4 weken hun hele kweek naar de fillistijnnen hebben zien gaan!

 

Nematoden werkt(e), al werkt het naar mijn mening niet snel genoeg, signaleringskaarten, en als je nog groeit dan.....Voor die keus sta ikzelf nu! Vorige kweek Nematoden uitgezet en werkte naar mijn mening binnen 2 weken.. Echter heb ik geoogst en de grond opgewaardeerd, maar"de grond is een paar dagen kurkdroog geweest, Na het eerste wateren zag ik in 1X weer zo'n kutbeessie en nu zie ik er 30.... Nu ben ik dus bang dat mijn Nematoden die het het hele jaar horen te doen, kapot zijn gegaan van die droge periode.. (weet iemand dit?)

Volgens mij moeten Nematoden "droog" onder de 5 gr.Celsius bewaard worden........

 

Als ik ze deze week niet onder controle heb met bovengenoemde oplossingen, dan gaat Vertemex der overheen! Daar ga je Pas sky high van... Misschien zie je dan jezus wel..lol

Mijn opstelling op dit moment laat ook niet toe dat ik van onder kan wateren.

 

'Toch twijfel ik er over om het toch maar niet te doen.. Je hebt toch een soort van verandwoording voor schade die je anderen misschien aan kan richten...Kende het spulletje ook eiogenlijk niet toen ze me de Vertemex in de maag splitsten....

Hoorde ik later pas van Oni dat dit een zeer giftig illegaal goedje was.. Dus.. Wel of niet?????!

 

We wachten nog even af.

GrtZz

Jan, die vleugels wel schieten kan!

blink: :o :) :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...