Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Da_Was_Ik_Nie

Een stel Amneesjes onder de zon

Recommended Posts

Net aangemeld en nu al de start van een hopelijk mooi en interessant kweekverslag.

 

Na veel tijd (jaren) hier te hebben doorgebracht ga ik nu zelf eens een verslagje maken

in de hoop nog wat bij te leren of wellicht iemand anders nog iets wijs te maken.

 

Mijn grote leermeester is HenkiePenkie, en je zal dan ook wat overeenkomsten tussen

zijn kweken en de mijne zien. Henk, als je dit leest, nog bedankt voor je geweldige

verslagen! Ze hebben mij zeker goed opweg geholpen!

 

Goed, genoeg geouwehoert...

 

Setup hok I

5x 600W Lumatek superlumen met Adjust a Wings medium en Philips Greenpower

4250m3 afzuig

2500m3 inblaas

Carboriginal 4250m3 filter

SMSCOM SPC7 climatcontrol

3x Davin DV12 relaiskast

Kacheltje

Tafelmodel zwenkventilatoren

Luchtbevochtiger AIRFRESH 60L/24H(max)

Luchtonvochtiger

 

Medium

Cana Cocoslabs

 

Bovenstaande geeft huis aan 99 127 Amnesia Haze dames

 

 

Setup hok II NEW!!

Tent SJ 240x120x200

2x 600W Lumatek EVSA Superlumen met Lumatek Reflector en Philips Greenpower

2500m3 afzuig (softbox, zelfbouw)

1300m3 inblaas (even kijken of dat met deze temperaturen nodig is)

1000m3 CAN filter

Voltregelaar (geweldig apparaat! Geen zoemende fans meer!)

Davin DV12

Kacheltje

Tentwaaiers

Brons luchtbevochtiger

 

Medium

Cana Cocoslabs

 

Bovenstaande geeft huis aan 42 54 Amnesia Haze dames

 

---------------

 

Voeding is in beide hokken gelijk

Bionova CocoNova A+B

Bionova The Missing Link

Bionova X-Cell

Bionova Zym

Bionova PK-13-14

Canna PH-

Aptus Systemclean

 

--------------

 

Begin van het nieuwe jaar wordt het begin van een nieuwe kweek, dus vanaf dat moment

gaan we los! ;)

 

Op dit moment ben ik het tentje nog aan het inrichten. Zojuist de 2500m3 in een zelfgemaakte

softbox gebouwd. Met afmetingen van 75x60x60 valt hij wat groot uit, maar het gaat er mij vooral

om dat het stil is, en dat is ie! Zeker in combinatie met een voltregelaar, aanrader!

 

Om de CAN in de tent te monteren moet ik nog even wat stevige balken plaatsen, want anders

vouwen m'n tentstokken direct dubbel ben ik bang. Maar komt allemaal goed.

 

Ik ben vooral benieuwd naar de prestaties van de Lumatek reflectoren t.o.v. de geprezen Adjust a Wings!

 

 

Foto's volgen!

 

To be continued...

Edited by Da_Was_Ik_Nie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik scrog met die lumatek kappen krijg ik altijd een bladerkom... zijkanten hoog, midden verdrongen... misschien laat ik ze te lang te laag hangen...

Heb nu 2 wings aangeschaft en ga kijken of ik een vlakker veldje kan creëren... Ben benieuwd wat jou bevindingen zijn... tot over een maand of 3 ;) ik gluur mee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dikke set-up x2, laat maar komen die dames ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Na veel tijd (jaren) hier te hebben doorgebracht ga ik nu zelf eens een verslagje maken

in de hoop nog wat bij te leren of wellicht iemand anders nog iets wijs te maken.

knap, aangezien je je aagemeld hebt op 23 december :)

nee gekheid, je setup laat niks te wensen over en ik wens je dan ook veel succes,

persoonlijk ben ik meer van het lumatek verhaal, weetniet waarom maar ben altijd in voor een goede les!

good luck man!

 

lemon ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Jij die het niet was, ik heb zelf ook een Davin DV12, deze hebben 2 stekkers, 8 stekkercontacten, 4 aan elke zijde, worden de 4 linkse en de 4 rechtse apart van stroom voorzien, dmv de linker en rechter stekker, dus zou ik die over 2 groepen kunnen verdelen???

Share this post


Link to post
Share on other sites
Om de CAN in de tent te monteren moet ik nog even wat stevige balken plaatsen, want anders

vouwen m'n tentstokken direct dubbel ben ik bang. Maar komt allemaal goed.

Of je neemt een goede lichtgewicht filter.

Ik weet op zeker dat een Phresh filter in die tent kan hangen zonder extra latjes.

 

De reflector vraag:

Het grote voordeel van de Lumatek reflector is dat je de reflectorplaatjes na een jaar kan vervangen voor een klein bedrag.

Miro aluminium verliest per jaar ongeveer 5% aan reflectiviteit en je wilt na een jaar toch niet je dure reflector in zijn geheel weggooien.

Je kan ook even kijken naar de Gavita IR (interne reflector) hps lampen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

In een sj 240 kan makkelijk een can filter zonder af te stempelen plus 6 lampjes .

Verder mooie spullen succses!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekkere setups, veel succes met deze kweekjes!

 

Zoals Doc zei, gewoon een lichtgewicht filter pakken. Ik prefereer zelf Carbon Active.

 

Gr,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel rondes gaat je ir lamp eigenlijk mee?

Lichtgewicht filters zijn idd erg handig, ik heb zelf ook carbon-active, erg goede en zeer lichte filter, Phresh hoor ik ook erg goede dingen over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zelf ben meer van de carboriginal filters, maar heb nu voor het eerst 2 preshfilters hangen en die doen echt niks onder aan ze duurdere broertje..!

+ je krijgt 2 schone hoesjes die je makkelijk met klitterband kan vervangen.. ;)

en ze zijn nog kleiner als de carboriginal ook.!

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Jij die het niet was, ik heb zelf ook een Davin DV12, deze hebben 2 stekkers, 8 stekkercontacten, 4 aan elke zijde, worden de 4 linkse en de 4 rechtse apart van stroom voorzien, dmv de linker en rechter stekker, dus zou ik die over 2 groepen kunnen verdelen???

 

 

daar is die idd voor gemaakt om hem te verdelen over 2 groepen

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Jij die het niet was, ik heb zelf ook een Davin DV12, deze hebben 2 stekkers, 8 stekkercontacten, 4 aan elke zijde, worden de 4 linkse en de 4 rechtse apart van stroom voorzien, dmv de linker en rechter stekker, dus zou ik die over 2 groepen kunnen verdelen???

 

hey man !

 

bedoel jij geen davin dv28 ?

ik heb de dv 14 met 4 stekkerdozen en kachel.

de 28 heeft 8 stekkerdozen .

 

en bij de 28 is het idd de bedoeling dat je ze over 2 groepen gooit .

mits je er natuurlijk maar 2 lampen schakeld.

dit heeft volgens mij te maken met de piekspanning .

zelf heb ik een 6x + kachel gehad voor deze (petten ;) )en die had ook 2 stekkers(voedingen)

erg handig EN veilig !

 

GroeneGroet ,

UrbanGrower!

 

p.s. alvast de beste wensen van de Fam. Grower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt UrbanGrower, die bedoel ik, ik heb hem toen voor m`n 8x150watt minimaxen, die konden gewoon op 1 groep, maar ik wil binnenkort 2400watt aan lampen op 1 groep gooien, en de randapparatuur op een andere groep, ik dacht eerst aan 1200 om 1200watt lampen per groep, maar 2400wat trekt een groep wel. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voltregelaar. Ja oke

 

maar hoe regel je de temp?

Of laat je deze op 1 stand draaien?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Of je neemt een goede lichtgewicht filter.

Ik weet op zeker dat een Phresh filter in die tent kan hangen zonder extra latjes.

 

De reflector vraag:

Het grote voordeel van de Lumatek reflector is dat je de reflectorplaatjes na een jaar kan vervangen voor een klein bedrag.

Miro aluminium verliest per jaar ongeveer 5% aan reflectiviteit en je wilt na een jaar toch niet je dure reflector in zijn geheel weggooien.

Je kan ook even kijken naar de Gavita IR (interne reflector) hps lampen. ;)

Sja....presh heb ik ook al eens naar gekeken, maar nog geen ervaring mee. Inmiddels hangt de CAN zonder al te veel problemen. De

middelste draagstang verstevigd met twee balkjes en voila.

 

Nu ik die twee kap(jes) in die tent heb hangen vraag ik me wel direct af of ze de gehele oppervlakte wel goed kunnen bestralen.

Ik ben natuurlijk verwend met de Adjust A Wing... Maar het is een eerste indruk, laat ze zich maar bewijzen.

 

Die Gavita IR kende ik nog niet. Maar die lijkt me qua oppervlakte bestrijking onderdoen aan de Lumatek of Wing, toch?

 

 

Lekkere setups, veel succes met deze kweekjes!

 

Zoals Doc zei, gewoon een lichtgewicht filter pakken. Ik prefereer zelf Carbon Active.

 

Gr,

 

Donnie

Thnx B)

 

Voltregelaar. Ja oke

 

maar hoe regel je de temp?

Of laat je deze op 1 stand draaien?

Yup, op 1 stand. De temperatuur van de aanvoer is redelijk constant, dus is het met een kacheltje

voor de nachten goed te regelen. Achteraf gezien had ik bij Hok I ook geen SPC hoeven hangen, want ik gebruik

die temp-sensor niet. Maarja...achteraf is het mooi wonen...

 

Als ik scrog met die lumatek kappen krijg ik altijd een bladerkom... zijkanten hoog, midden verdrongen... misschien laat ik ze te lang te laag hangen...

Heb nu 2 wings aangeschaft en ga kijken of ik een vlakker veldje kan creëren... Ben benieuwd wat jou bevindingen zijn... tot over een maand of 3 ;) ik gluur mee

SCROG met Wings geen ervaringen. Amnezen moeten de lucht in, niet plat :) Ik ben ook benieuwd wat de Lumateks gaan doen. Keep it tuned!

 

In een sj 240 kan makkelijk een can filter zonder af te stempelen plus 6 lampjes .

Verder mooie spullen succses!

Ik heb een 240x120x200 tentje, en daar gaan geen 6 lampen in passen. Ja, oke... 6x150W? :o

 

Hoeveel rondes gaat je ir lamp eigenlijk mee?

Lichtgewicht filters zijn idd erg handig, ik heb zelf ook carbon-active, erg goede en zeer lichte filter, Phresh hoor ik ook erg goede dingen over.

Sorry, IR lamp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zowiezo 3 lampen in de 240x120 hangen.

Je afzuig capp is overkill so why not?

 

4 lampen kan ook zat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu ik die twee kap(jes) in die tent heb hangen vraag ik me wel direct af of ze de gehele oppervlakte wel goed kunnen bestralen.

Ik ben natuurlijk verwend met de Adjust A Wing... Maar het is een eerste indruk, laat ze zich maar bewijzen.

 

Als je 2 Lumatek kappen hebt hangen moet je ze asymetrisch afstellen.

Dit omdat je de planten wilt belichten en niet de wanden.

Dat houdt in dat je de middelste reflectorplaatjes in diep zet (volledig naar binnen) en degene die aan de zijkant van de tent zitten volledig naar buiten.

Op deze manier krijg je een perfect lichtbeeld van de reflector.

 

Sorry, IR lamp?

Gavita IR (interne reflector) hps lamp is echt een toplamp omdat de reflector perfect is en nooit vervuilt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sorry, IR lamp?

Gavita IR (interne reflector) hps lamp is echt een toplamp omdat de reflector perfect is en nooit vervuilt.

`

De vraag was idd gericht aan Doc :)

Dat het een mooie lamp is weet ik, dat ie niet vervuild raakt ook, maar hoeveel rondes kan je er mee draaien ;) :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoelang je een bulb wilt gebruiken hangt af van jezelf.

Ik zou hem na een jaar toch wel vervangen maar dat vind ik van elke goede kwalitetslamp en reflector.

Mindere hps lampen (straatlampen) die niet specifiek zijn ontwikkeld voor plantengroei zou ik na 3 keer al vervangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geld dat niet voor alle lampen doc.

Dat de reflectors naar binnen moeten staan.

 

Tenzij je wide reflectors plaatst.

Maargoed ik wil zoveel mogelijk licht per m2.

 

En niet 1 600watt wide. Die 1.5x1.5 kan verlichten.

Want dan cheat je betreft 1gr per watt verhouding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super bedankt, dat is dus het voordeel van de ir lamp, wanneer je je bulb vervangt, vervang je gelijk je reflector (van Whazzup gejat ;) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste wensen!!!

 

Ik zou zowiezo 3 lampen in de 240x120 hangen.

Je afzuig capp is overkill so why not?

 

4 lampen kan ook zat.

En waarom dan precies? Ik kan alleen naar mezelf kijken, maar als je het over opbrengst v/s kosten/wattage gaat

hebben is mijn ervaring dat twee lampjes in zo'n tentje prima werkt. En met prima bedoel ik een opbrengst die

niet onder de 1:1 komt. Ik geloof niet dat een 3e of 4e lamp hier veel aan toe kan voegen, maar hey...thats me ;)

 

PS: De overkill is er vooral om een zo'n stil mogelijk systeem neer te zetten.

 

Als je 2 Lumatek kappen hebt hangen moet je ze asymetrisch afstellen.

Dit omdat je de planten wilt belichten en niet de wanden.

Dat houdt in dat je de middelste reflectorplaatjes in diep zet (volledig naar binnen) en degene die aan de zijkant van de tent zitten volledig naar buiten.

Op deze manier krijg je een perfect lichtbeeld van de reflector.

Aha! Dank voor de tip Doc!!

 

Nog even wat anders. Naar wat ik begrepen heb ben jij een beetje de Lumatek goeroe en ik heb een vraag over de EVSA's. Mogelijk kan je die

beantwoorden.

 

Tussen de 7 ballasts die ik heb zitten verschillende uitvoeringen.

De eerste was er een met geintegreerde bekabeling en superlumen switch (geen dimmable knop)

De tweede was er een zonder bekabeling en met dimmable knop (50%-75%-100%-SL)

De derde is er een met geintegreerde bekabeling en met dimmable knop, maar met als indicatie hierbij (400-400-600-SL) zoiets ongeveer.

 

Wat opvalt is dat er steeds een iets andere uitvoering op de markt is... Kan je dit bevestigen en eventueel toelichten?

 

Wat ik overigens tegen vond vallen van de Lumatekkappen is dat er geen aansluiting aanwezig was voor de mooie stekker die vast zit aan

de Lumatek ballast. Geen plug en play dus, maar aan de gang met knip en striptang... Niet erg, maar niet logisch in mijn optiek.

Edited by Da_Was_Ik_Nie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben al een tijdje niet meer bezig met Lumatek.

In het begin waren er veel onwikkelingen die elkaar snel opvolgden.

Daar moet je dan zo snel mogelijk op inspelen.

Vandaar dat je dan af en toe meerdere veranderingen/modellen in 1 jaar hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag weer wat verder geknutseld. Hok I van nieuw filter en nieuw slakkenhuis voorzien.

Slabjes klaar gelegd. Stofzuigen...sja...laat ze maar komen ;)

 

Hokje II proefgedraaid met EVSA op SuperLumen stand. Temperatuur na 3 uur: 25graden met

afzuig en inblaas op <100volt.

Draait zo rustig dat je amper wat hoort. Alleen wat windgeruis, maar ik heb ook geen

geissoleerde slangen...

Lumatek kappen op advies van DOC a-symetrisch afgesteld. Ben benieuwd.

 

Morgen irrigatie in de tent aanleggen, librabakken plaatsen, drain regelen en dan zijn we er helemaal

klaar voor.

 

Voor de impressie en omdat paars gewoon een geweldige kleur is even wat foto's:

 

Gemaakt met GSM, sorry voor belabberde kwaliteit.

 

Hok I

gallery_32988_13310_1387987.jpg

 

Voorheen zag het er wat georganiseerder uit, maar met de komst van een 5e lamp moest ik m'n

schakelbord een beetje herschikken...

gallery_32988_13310_1281589.jpg

 

Mooi schoon filtertje met afzuigbox. Alles hangt netjes aan kettingen

gallery_32988_13310_1422958.jpg

 

Afwatering van de slabs via gootje. Komt uit in de werkruimte in grote emmer. Hier kan ik PH/EC meten

en percentage drain in de gaten houden

gallery_32988_13310_305087.jpg

 

SPC in werkruimte gemonteerd zodat ik zonder de kweekruimte te betreden het klimaat kan beheersen.

De plank met strepen is een schuif waarmee ik de afzuigcapaciteit kan beperken. Een soort zelfgemaakte

regelklep. Handig in de eerste weken wanneer de minimale afzuigstand (20%) van de climatcontrol nog te veel

laat afzuigen. Met deze schuif kan ik de eerste weken de luchtvochtigheid prima beheersen :)

gallery_32988_13310_66967.jpg

 

Tentje met CAN filter en de 2 lumatek kappen

gallery_32988_13310_228864.jpg

 

Al dat paars....heerlijk. Ook plaatje van de voltregelaar welke mij echt positief heeft verrast. Fans dimmen

zonder brom of wat dan ook, heerlijk :rofl

gallery_32988_13310_250398.jpg

 

Laat die chicks nu maar snel komen :wacko:

Edited by Da_Was_Ik_Nie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ben al een tijdje niet meer bezig met Lumatek.

In het begin waren er veel onwikkelingen die elkaar snel opvolgden.

Daar moet je dan zo snel mogelijk op inspelen.

Vandaar dat je dan af en toe meerdere veranderingen/modellen in 1 jaar hebt.

Hmm...ik kwam nog een bericht van Whazzup tegen wat bovenstaande bevestigd.

Er is een Dutch uitvoering met schroefaansluiting (daar heb ik er 1 van) en zo

zijn er nog meer uitvoeringen.

 

Whazzup wist ook wat te vertellen over waarom er geen plug en play uitvoering is.

Heeft te maken met de daarvoor bedoelde stekker. Deze zou niet 100% bestand

zijn zeker de hoge piekspanning bij start van de lamp. Dat verklaart een hoop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...