Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
haxxorz

WTF... in 1 dag dit....

Recommended Posts

Ik heb even verder gezocht, en het lijkt toch op een calciumgebrek.

Calciumgebrek ziet er zo uit: http://extratuin.nl/data/mediablocks/CANNA...rierCalcium.pdf

Ph heeft niet direct te maken met de hardheid.

Bij lage hardheid mis je calcium en magnesium. Die bepalen namelijk je hardheid.

Calciumgebrek lijkt idd op een kaliumprobleem.

 

Bij de kennis kwam het ook voor, en die zorgt dagelijks goed voor de planten en laat ze normaal gesproken niet droog staan, maar het kan ook een keer gebeurd zijn, waar ik niets van weet.

Die had het bij meerdere planten. De aangetaste bladeren kreeg ik ook niet meer goed.

Die heeft ook water met een lage hardheid.

 

Als je in omgeving arnhem/velp woont, heb je een hardheid van 4-5. Met ph van 7,5-8. Heel erg weinig kalk.

Edit: daarbij dacht ik er ook aan dat ze bij zacht/RO water calcium/magnesiumoplossingen aanbevelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup Hmmm, weer stof om over na te denken! nee ben voorzichtig met de veranderingen, doe het licht, stapje voor stapje en kijk vooral naar de reactie van de plant...

Toch leek het bij die ene plant erop dat ie bij sommige gele bladeren weer wat groen had terug gekregen, misschien dat die bladeren gewoon nog net konden genezen, andere bladeren lijken idd wel opgegeven te hebben.

 

En idd wat mij zo op viel en volgens mij had ik dat al eerder gezegd, maar het bevestigd jou theorie, is dat de ik onder het dek van de grote beschadigde fanleaves veel mooi groen klein nieuw spul zag....

 

@kweekfreek vergeet ff dat hele "water uit arnhem verhaal" :wacko:

 

mijn water is 7,8 ph en 7,3 - 10 dh hardheid en dat is hoog !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vergeet het verhaal wel verder, maar zeg er toch nog iets over. :wacko:

Een DH van 10 is idd erg hard.

Dan woon je niet in Arnhem. :rofl Verkeerde informatie kan leiden tot verkeerde conclusies.

Ik weet hoe het water daar is, want ik heb er 30 jaar gewoond, en kom er nog regelmatig. Ik heb nu wat harder water met DH 6 en ik merk het gelijk, aan de kalkaanslag.

 

Ik zal het ook eens navragen aan die kennis of hij die potten een keer droog heeft laten worden.

Zo ja, dan weet ik dat ie dat niet meer moet doen, en dat dat het probleem is.

Ik heb het namelijk ook niet kunnen oplossen, maar de planten zijn verder wel afgebloeid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dan woon je niet in Arnhem. :wacko:

 

ik wel, maar het tentje niet :rofl wel bedankt voor je hulp en meedenken hoor, want daar had ik het niet over natuurlijk ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmmm, die gele verschompelde bladeren kan ik denk ik maar beter weghalen ivm toprot toch?

denk niet dat ze daar nog iets uit trekken aan voedingsstoffen.... of zal juist de beschadigingen van het weghalen risico voor rot met zich meebrengen?

 

edit: een beetje rare vraag, maar kan een wietplant uit zelfbescherming tegen onderbelichting van de hoofdtop bladeren afstoten?

omdat ik zoek de verschillen aan het spelen was met de planten die er geen last van hebben,

lijkt het op een of andere manier alsof de planten (ik heb gescrogd) waar de grote bladeren het belichten van de gehele top belemmeren er alleen last van hebben.

beetje vergezocht ik weet het... maar toch :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

het enige wat ik wel weet is dat bladeren die voor 50% of meer niet groen zijn, die kan je weg halen.

Anders voorlopig laten zitten..

Share this post


Link to post
Share on other sites

bladeren die geen licht meer vangen en geen waarde meer hebben voor de plant (en met name de fan leafs aan de stam) vallen naarmate de plant bloeit vanzelf af. Doordat een scrog meer licht doorlaat zie je dat iets minder, maar het zal toch gebeuren. Als de plant het blad loslaat is het vroeg genoeg om hem er af te halen. Als je veel beschadigde bladeren hebt met veel verdroogd materiaal kun je dat weghalen, maar haal niet te veel blad weg en niet te veel in een keer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was het toevallig een GAMMA emmer, ik had er laatst een gekocht, en deze stond in een kamer waar de verwarming aan stond, de dag erna stonk de hele kamer naar die emmer :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

weet het niet... maar zat voor de zoveelste keer te piekeren glurend in de ellende tent,

kijk ik in die andere.... GVD DAAR OOK!!!! dus toen viel het kwartje... ergens weekmakers...

konden twee dingen zijn... of de nieuwe tuinslang... leek me sterk TUINslang... toen dacht ik aan die emmer.... KUT hij is blauw en komt uit de schoonmaak sectie... niet TUIN

 

hoe dom... LAAT HET EEN LES ZIJN!!!!! CHECK JE EMMER, VOORAL ALS JE JE WATER OP TEMP LAAT KOMEN IN DIE EMMER!

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad een goede les! maar zeker weten doe je eht nooit!

 

Was die emmer nieuw? of is week makers: als er stoffen vrij komen van de emmer (kunststof)

 

Gr L€on

Share this post


Link to post
Share on other sites

je zoekt en zoekt en zoekt... en geeft info :wacko:

 

water op temperatuur laten komen in de emmer?

water uit de kraan is rond de 20C en da's genoeg toch?

 

hoe vaak maak jij je emmer(s) tussendoor schoon en waarmee?

 

biofilm in je emmer door het water op temperatuur laten komen, voeding aanmaken en dan heb je zooi die mee de aarde in gaat zou ik me eerder druk over maken

 

nog een goeie... tuinslang is niet zomaar tuinslang, als je tuinslang vd bouwmarkt oid hebt:

dat is alleen geschikt voor water en stikt vd weekmakers om de slang soepel en oprolbaar te houden voor in de tuin.

ZSM je tuinslang eruit en een stuk slang halen wat geschikt is voor voedingsmiddelen, bij de GS hebben ze dat wel of een Wildkamp ofzo :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je spullen gebruikt voor de aquariumtechniek zit je altijd goed, een stuk slang van Eheim kost ook geen drol.

@Lostshield, jouw water 20 gr. uit de kraan?? Op dit moment hier beneden de 10 gr. k weet niet waar je woont maar eh...

grtz..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@andy

Bij wijze van dan he :wacko:

in de winter is het altijd kouder

 

Als je de kraan openzet en meteen de emmer eronder krijg je litertje of 2 "lauw" mee, daarna wordt het pas kouder.

op een 10ltr emmer tap ik hier in de badkamer nog steeds 20C en start ik de 2e emmer altijd met 2ltr lauw water uit de kraan, daarna koud want als ik die 2e emmer meteen vul dan is het iets van 14C nu met de vrieskou buiten.

Dat lauwe water uit de kraan.. geen zuurstof, niet goed ivm meer metalen etc zegt men maar altijd nog beter dan water anders opwarmen omdat het "vers" uit de kraan is en metalen ed goed opgelost zijn, iets wat met in de emmer laten staan niet altijd het geval is

 

Had in mij DWC'tjes alles van Eheim qua aan/afvoer omdat dat zo mooi op elkaar aansloot en geen gedoe gaf :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je had gelijk lost, het was de tuinslang, wat een meur lucht zat er in dat water, ik vertrouw de emmer overigens ook niet maar goed, de tuinslang ligt er iig uit.

 

Hij was niet nieuw genoeg om hem als schuldige te zien / al overwoog ik het wel, las gister op het garnalenforum dat vaak pas na een maand ofzo de weekmakers echt los beginnen te komen.

Eigenlijk zou ik focking terug moeten gaan met die tuinslang naar de gamma en ze vertellen dat heel mijn tuin dood is door dat ding... voel me echt dom nu... maarja je kan niet alles weten he.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Garnalen zijn idd. verrekte gevoelig en daar gaat het ook vaak mee mis. Leg eens een tuinslang een dag in de zon met water erin, na een dag giet je de slang leeg en moet je er eens een watertest op uitvoeren, niet normaal wat een rare waarden je dan meet.

Dit heb ik een keer gedaan in verband met problemen met mijn Bonsaiboompjes, ook midden in de zomer herfst leek het, nu haal ik mijn water uit een houten regenton, niks meer aan de hand, groeien de hele zomer door en houden hun blad..

Grtz..

Share this post


Link to post
Share on other sites

iig blij toch de waarschijnlijke oorzaak(en) kunnen vinden.

nu weet ik waar ik aan toe ben... word weer emmers sjouwen :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij de dierenwinkel hebben ze wel slangen te koop doorzichtig en groene absoluut zonder weekmakers, met een koppelstukje passen die gewoon op je kraan..

grtz..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb precies dezelfde symptomen...

 

Eerst paar bladeren nu bijna alles. Deze run kan ik wel opgeven ? Iemand die weet wat het probleem is ?

 

Ik kweek biologisch. Special mix.

 

Eerste 4 weken geen voeding erbij gegeven. Daarna voeding gedaan. Toen begon het. Ik dacht eerst na het lezen van deze post dat ik ook een kalium blokkade had. Extra kalium gegeven. Probleem is alleen maar verergert. Daarna alleen nog maar water gegeven. Nu is bijna alles geel en verdord en dood.

 

Hier een foto van toen het probleem net begon.

 

370864.jpg

 

 

Een vriend van mij denkt dat het een probleem met de zuurgraad is geweest van het water. Ik heb verder geen tabletten gebruikt voor zuur te regelen.

 

Ik ben een beginnend kweker en dacht dat als ik biologisch zou doen ik geen rekening hoefde te houden met PH e.d

 

Hoe kan ik dit voorkomen de volgende keer ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb precies dezelfde symptomen...

 

Eerst paar bladeren nu bijna alles. Deze run kan ik wel opgeven ? Iemand die weet wat het probleem is ?

 

Ik kweek biologisch. Special mix.

 

Eerste 4 weken geen voeding erbij gegeven. Daarna voeding gedaan. Toen begon het. Ik dacht eerst na het lezen van deze post dat ik ook een kalium blokkade had. Extra kalium gegeven. Probleem is alleen maar verergert. Daarna alleen nog maar water gegeven. Nu is bijna alles geel en verdord en dood.

 

Hier een foto van toen het probleem net begon.

 

370864.jpg

 

 

Een vriend van mij denkt dat het een probleem met de zuurgraad is geweest van het water. Ik heb verder geen tabletten gebruikt voor zuur te regelen.

 

Ik ben een beginnend kweker en dacht dat als ik biologisch zou doen ik geen rekening hoefde te houden met PH e.d

 

Hoe kan ik dit voorkomen de volgende keer ?

 

Ik bedoelde geen kalium maar calcium

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo begon het bij mij ook... vooral die donkere steel is erg kenmerkend erbij :wacko: als strax die bladeren compleet geel worden met grote dode/opkrullende punten en langzaam de rest van de plant geler en geler word maar verder niet lijkt stil te staan, als in de toppen dikken gewoon aan etc, dan is de kans groot dat ook jij ergens weekmakers hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed dat je de oorzaak hebt kunnen achterhalen, mijn vermoeden (heb zelf al aardig wat weekmaak perikelen gehad in de loop der jaren) was dus juist, soepele tuinslang zonder binnenmantel :wacko:

 

zit er geen Wildkamp oid bij je in de buurt, daar hebben ze wel goede slang en scheelt je weer koppelstukken die toch nog aardig wat kosten, wel weer makkelijk als je er 1 met kraantje neemt, kun je de flow regelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
zo begon het bij mij ook... vooral die donkere steel is erg kenmerkend erbij :wacko: als strax die bladeren compleet geel worden met grote dode/opkrullende punten en langzaam de rest van de plant geler en geler word maar verder niet lijkt stil te staan, als in de toppen dikken gewoon aan etc, dan is de kans groot dat ook jij ergens weekmakers hebt.

 

 

Yep, dat is nu gebeurd.

 

Als je kijkt naar hoe ze er nu allemaal uitzien... Ik denk dat geen enkele plant nog een mooi groen blad heeft. Alles is geel/bruin half dood afgebroken of opgekruld.

 

Het grappige is dat ik ook net als jij special mix heb gebruikt. En ook bac biologisch voeding :blink:

 

 

Wat bedoel je precies met weekmakers ?

 

En weet je al precies de oorzaak van het probleem ? Ik ga de posts eens even goed doorlezen ;p

 

Groet !

 

Edit:

 

Ik snap het al wat betreft weekmakers...

 

Ik gebruik een plastic emmer en een plastic maatbeker..

 

Zou daar het probleem liggen ?

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weekmakers hebben meer te maken met de omgeving van je kweekhok.

Dus bv heb je een zeil liggen in je kweekruimte, of je kweekruimte gemaakt met bepaalde soorten hout.

Het probleem zal niet liggen bij je emmer en je maatbeker waar jij voeding mee geeft

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt vaak zijn weekmakers aanwezig via bouwmateriaal. Ik had dat expres al vermeden.

Daarom dat ik er in eerste instantie ook niet aan dacht, andere tentjes ernaast HADDEN ook geen problemen.

 

Toen ik dezelfde eerste symptomen zag in de andere tent was het voor mij meteen duidelijk, dat was namelijk andere grond, ander medium, andere tent...

dus moest het iets gemeenschappelijks zijn, dat kon dan of de emmer zijn of de tuinslang. Ik dacht de emmer, maar na losts opmerking en mijn neus als second opinion...

 

Bruinevingers ik zou heel goed nadenken, wat er allemaal in de ruimte staat en eventueel kan vergiftigen. Denk aan je vloer (zeil, laminaat), denk aan je behang/recent geverfd?

En dus ten slotte denk aan waar je water vandaan komt... via een tuinslang? een andere besmetting in je water? succes!

 

p.s. je emmer en maatbeker zullen het niet zijn denk ik... of laat je daar het water soms meerdere uren in staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...