Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Krasi

Effectieve micro organismen

Recommended Posts

Goed t begint mij meer duidelijk te worden!

EEn aantal posten geleden heb ik een fout interpretatie gemaakt ivm het stinken van anearobe werking van mijn flesje Em dadelstroopmix. Daarvoor bij deze excuus.

de enige juiste betekenis daarvan is nl zonder zuurstof;( gisten of fermenteren zonder zuurstof), in bovenstaande video van de bokashi is dat ook het geval, en het gaat erom om juist niet tijdens de fermentatie bloot te stellen aan zuurstof, want juist dat geeft de stank, ten gevolge van rotting, en dat is net niet de bedoeling.

 

Ik heb een nieuwe flacon gemaakt, en in m,n kweekkast gezet, stond eerst toch nog te koud, en heb m tegen m,n verwarmingsmat aangezet.

ben ruim tien dagen onderweg, en heb afgelopen dagen telkens geroken naar de geur.

Die is nu wel echt aangenaam te noemen , lichte zuring maar zeker ook een geur die je kunt vergelijken met een gebrouwd biertje, ga er maar niet van proeven , maar denk dat ik zo beter het proces in de hand heb., en gat wel gebruiken met m,n waterbeurten.

 

Ik ga de dosering terugbrengen, naar een dopje per fles water, per liter, ook heb ik maar een eetlepel stroop gebruikt op 1 gram zout met het maken van de oplossing.

L:ijkt me gewoon even verstandig! Bij de vorige variant waren het twee eetlepels, en gaf ik bovendien zo,n 80 cc op 2 liter afgezuurd water mee. Als je dat dan dagelijks doet wordt t wel wat veel schat ik zo!

Het is dus in mijn geval ook zoeken naar maat, en dat doe ik uitsluitend op m,n gevoel.

Foto uploaden werkte wederom niet, maar t geeft niet , je kunt er toch niet aan ruiken.

 

Ik begrijp verder niet nav de opmerking van whazzup ( die steeds om bewijzen vraagt, schijnbaar), of ik t wetenschappelijk kan onderbouwen, en dat t mogelijk niet werkt met de bacto,s?

Geen idee, dus, maar ik heb wel de mycorhyza gebruikt tijdens voorgaande rondes, en dat heeft mooie beworteling opgeleverd,ook met de em. ;ben matig tevreden met de groeiontwikkeling geweest in beide rondes, maar ik heb zo opngeveer alles veranderd aan de start van het seizoen, dus ik kan ook verder geen vergelijk en of waarheden verkopen!

 

De enige leidende gedachte is steeds geweest, om bijvb het gebruik van kalk te beperken , en kalmaan te doen met meststoffen, en ik gebruik geen vloeibare meststoffen, maar bactoforce, en guano complex, en een beetje mearl in opgewaardeerde aarde., Dan ook nog met 12/12 systeem en zaden, dus ik kon m,n borst wel nat maken.

 

Waarom zou de emtechnologie niet goed gaan met bactos?, en mogelijk mycorhyza!

Kan me daar niets bij voorstellen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hoeft het van mij niet te onderbouwen hoor, maar brouwen van EM moet je echt met een waterslot doen.

 

Ik geef alleen aan dat niet alle bacteriën hetzelfde zijn en ze niet allemaal een ander doel hebben. Meet ook de pH van je oplossing eens, volgens mij ruikt die niet allen zurig, maar is de pH ook vrij laag. Als ik het me goed herinner krijg je bij de kit ook teststrips om het te controleren. Ik heb verder ook geen bijzondere effecten geconstateerd bij het meegeven aan mijn planten ten opzicht van de controlegroep, niet in kwaliteit en niet in opbrengst. Dat wil niet zeggen dat ik tegen EM ben, helemaal niet, ik kan het alleen nog geen plekje geven in mijn kweek als ik niet begrijp wat ermee gebeurt als ik het in mijn substraat stop en als ik er geen resultaat mee zie. If it ain't broke don't fix it zeggen ze wel eens :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank voor je reaktie!

ja, idd waterslot , dat is een goeie, zijn trouwens helemaal niet duur.

Ja, ph is laag , t is ook zuur, maar dan heb je weer je ph meter voor controle.

Verder, heb ik ook nog wel vragen , hoe t verder moet met meststoffen; bij de bokashi ontstaan die door de compostering; met mijn flesje niet, maar ik interpreteer t zo voorlopig ,: dat de micros de buffervoorraden die in de grond zitten efficienter verbruiken. Eigenlijk zoek ik t daar in.

In tuinen zal t misschien nog wel beter werken, omdat daar veel organisch materiaal in de bodem opgeslagen zitten, binnen is toch weer een beetje kunstmatig allemaal.

Ben momenteel maar even afgestapt van de 12/12 methode, kan de conditie van mijn jponge planten beter beoordelen met wat langer voorgroei, en dan ga ik t sopje samen met guanoextract vloeibaar meegeven, dat extract heb ik net binnen, als nieuwe meststof.

Ach , en weet je , t is ook experimenteren en leren, goed voor t koppie zeg maar! :)

 

n.b. ik lees dat jij t over die kit hebt, weet wel welke je bedoelt, maar die heb ik niet hoor, ik heb zo,n zakje emzout, dus in mijn geval wordt t meer een theetje( geen bokashi dus).; wel gisting dmv de melasse!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Doe niet moeilijk, maar dit flesje kan je ook gebruiken door gewoon de dop ff open te draaien elke dag.Flesje kan aardig wat druk hebben.:lol:

 

med_gallery_16467_6951_549403.jpg

 

 

Namaste :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt helemaal gelijk!

het werkte ook met die sneetjes in de dop van een smoothie flesje, gisting in orde, flesje laat gewoon een scheetje als het ware. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...