Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Krasi

Effectieve micro organismen

Recommended Posts

Tijdens m`n onbegrensde nieuwschierigheids zoektochten naar organische kweekmethodes, producten en technieken ben ik gestuit op het volgende interessante apparaat en producten.

 

Kijk er even naar, en naar de bijbehorende producten

 

http://www.eco-logisch.nl/EM-Agriton-EM-Activator-2271

 

Een pdf handleiding en info

 

http://www.eco-logisch.nl/pdfupload/Handle...-Activator4.pdf

 

Hier een site gespecialiceerd in effectieve micro organismen en bokashi

 

http://www.emwinkel.nl/index.php?option=co...60&Itemid=4

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuke sites, zie ook dat zout waar elmanito het regelmatig over heeft; wel aan de prijs!! :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is al eens een topic over geweest, geloof ik

Je kon toen een gratis tester krijgen van die EM A en B , activator en mellasse

 

Je kan dat spul voor de raarste dingen gebruiken ,om schoon te maken jekan het drinken en het is goed voor je planten

 

Gr, Liz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, het is multi purpose, schoonmaken, drinken, ontroesten, compost maken, insmeren op huid, dieren voeding, planten bestuiven en substraat bodemleven verbeteren. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat EM bactiën werken is een bewezen feit, dat het gehele plaatje niet stap voor stap te bevatten is kun je soms niet evengoed bevatten.

 

greetz sannie

 

Ik heb idd een ander topic gevonden waar dit ten sprake kwam, Sannie is ovetuigd en ook Elmanito.

Btw, met Humboldt Mayan Microzyme en Honey Es, kan je hetzelfde bereiken.

Wel dien je rekening te houden met hoeveelheden en combinatie met bv Bacto, dan wil het nog wel eens teveel van het goede zijn, bij een teveel aan dit soort producten schiet je bodem-ph omhoog en/of krijg je voedings overschotten/blokkades.

Dit heb ik zelf ondervonden m`n huidige ronde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog wel ergens zo een gratis setje staan, als je het wilt proberen. EM-A en B geloof ik, maar dat moet ik even nazien.

Een beetje mengen, wat water erbij en laten fermenteren.

 

Ik heb er wel eens iemand op een ander forum mee zien werken, maar in mijn beleving was er niet echt iets merkbaars aan. Wel waren er verschillen van mening over de dosering.

 

Deze persoon was best eigenwijs, ( wie niet :huh: ) en gebruikte het meestal onverdund.

 

Dus als je wilt testen mag je het best gebruiken.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi DJ, bedankt voor je aanbod, ik ga zelf de aankomende ronde een stap terug doen, ik ben begonnen met organisch en heb net ff teveel stappen gezet, thee, bacto en erg veel toevoegingen :huh:

 

De volgende ronde ga ik over op alleen buffertabs, myco`s, bacto en bac bio bloei, en een klein beetje GL in de vorm van roots/batboost.

De ronde erna contra, wel buffertabs, geen bacto maar juist weer thee van Humboldt mayan microzyme en honey es, bac bio bloei en deucedeuce en de GL producten roots/batboost.

 

Dus dan wordt het de ronde erna, nou dan koop ik wel een setje :)

Maar nogmaals bedankt, misschien kan je een ander organisch kwekend forum lid hier blij mee maken. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

interesante links

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo brouwen Nederlandse wijnboeren: http://www.wijngaardelplacer.nl/compostthee.html

 

Enkele quotes:

 

"Een wilde druivenplant heeft in de vrije natuur minstens 300 soorten micro-organismen (schimmels, bacteriën, nematoden, amoeben, etc.) in voldoende concentratie nodig om gezond te blijven. Zelf ‘levert’ de druivenplant zo’n 60 planteigen soorten, de overige 240 leent hij bij naburige planten die elk ook over planteigen soorten beschikken en op hun beurt van de druif lenen. Eendrachtig samenwerkend in ketens zorgen deze 300 soorten voor genoeg organisch gebonden en dus voor de plant goed opneembare voedingsstoffen. De plant geeft zelf via de wortels ook voeding terug aan de micro-organismen, en dat bijeengenomen noem je een biotoop op basis van symbiose. Een vergelijkbare symbiose van microleven bestaat op het blad en in de loofwand, en daarnaast heeft de plant nog een eigen weerstandssysteem om schimmelinfecties te neutraliseren. Wormen, insecten, kleine gewervelde dieren en vogels maken de biotoop compleet. Zo werkt het in de vrije natuur."

 

"Compostthee is daarentegen geen middeltje dat je zomaar kunt gebruiken in plaats van iets anders. Het is wel een centraal onderdeel van het management van het bodemleven in je wijngaard, en moet met zorg worden ingezet. Het maakt bijv. alles uit of jouw bodem bacterie- dan wel schimmeldominant is, of dat moet worden. Het maakt veel uit of je structuurcompost gebruikt als theebasis dan wel wormenmest. De brewer – de machine die de thee maakt – kan werken door te blazen dan wel te pompen. Je kunt langdurig (drie tot vijf dagen) brouwen, of kort (acht uur) blazen (= extraheren, van vooral schimmelsporen en bacteriën in rust).

Langer brouwen bij 25º C. vermeerdert geen schimmels, vermindert de diversiteit aan bacteriën, en of je dan goede bacteriën overhoudt is altijd de vraag."

Share this post


Link to post
Share on other sites

weet niet zeker of dit is toegestaan, maar hier een link over em.http://www.agriton.com/Nl-nl/index.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eens in de zoveel tijd komt het weer naar boven. Ik maak mijn WC, wastafel en bad er mee schoon :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

tegen voetschimmel werkt het ook! ;)

Ja, ik gebruik t wel hoor in mijn biokweek, als watergift, heb t onlangs ook in wietthee geprepareerd voor een paar kennissen, maar nog weinig feedback; moet je potverd ook nog zelf achteraan!! ;)

Een van de waarschuwingen van het inwendig gebruik van EM voor de mens, is de mogelijkheid tot het krijgen van een beetje schijterij!; kan zijn dat ik daardoor nog niets gehoord heb van hen! ;)

in de neusspray werkt t ook zeer goed; je bijholten voelen aan als een balzaal!

 

heb destijds met het zout , ook de agrigrow, of agrigroei gekocht, dat is een homeopatischprodukt uit EM 1 -lijn,... dat ideaal is om mee te geven bij jonge planten, en omdat je toch voorzichtig moet zijn in de beginfase met stoffen( voor t overpotten in bemeste grond, is t wel een aanvulling op je bodemmilieu, en vitaliteit van de jonge plant. prebioticum ahw: daar zit m een beetje de clou, zal een feest zijn voor de mycorhyzas, en de bactos.

Er staat ook ergens een filmpje van een kweker in Acers( een bepaalde plant zeg maar), die agrigrow gebruikt in z,n hele kweeksysteem, waarbij het hoofdzakelijk gaat om t opkweken van jonge nieuwe planten.Kan t effe zo snel niet vinden!

 

Heb t spul, ook gebruikt bij t ontkiemen van een aantal churchzaden,.... het werkt!, terwijl de andere drie zaden onlangs verloren zijn gegaan, met alleen water, in de methode tissue uitgeknepen water, in plastic , omwikkeld met folie( wel een goede methode).

 

EM, past volgens mij heel goed bij de gedachte , minder is meer; dus mogelijk minder meststoffen ,....maar genoeg!..., maar ik ben er nog te kort mee bezig, om over aantoonbare resultaten te praten, dat is ook iets te hoog gegrepen voor deze lekenbroeder!!Maar m,n kushoogst van afgelopen ronde smaakt, echt super! Stevige rook, maar geen scherpte :D :lol: :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Ik heb thuis nog een hele zak Vulkamin staan die goed te gebruiken is, maar ga nog ook zo EM-activator aanschaffen die tevens ook te gebruiken is om zaden te ontkiemen.:)

 

Namaste :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja , leuk!

Heb hier de site van bio ron, ben ook geinteresseerd in die keramiekpijpjes, van wege het harde water hier in noord holland, denk ik dat deze p[rodukten erg goed zijn voor een betere waterkwaliteit.

zag dat er Gaia aqua- vitalisator bestaat, die je op je waterleiding aansluit, en voor degene die van uitpakken houd, zou dat zeer interessant kunnen zijn! Voor mij helaas te duur!

zie de link.

http://www.bio-ron.com/producten/gevitalis...orgaiaaqua.html

 

Elmanito, Ik maak altijd een flacon met emzout en dadelstroop, zoals je weet inmiddels, dat is een gram zout en twee eetlepels stroop, welke oplossing voldoende is voor 10 liter afghezuurd water, dat gaat heel goed heb ik de indruk, maar ik heb wel gemerkt, dat je na een dag of tien toch ook anerobe werking krijgt; dus maak ik ook beblist niet meer aan dan dat ik in 1 a 2 weken kan meegeven.

Ik weet niet hoe erg dit is , die anerobe ontwikkeling, behalve dat t stinkt, en je kans op insecten krijgt.

wat de fermentatie betreft, begrijp ik dat dat eigenlijk ook de bedoeling is;, dmv verhitting zoals bij het maken van mijn recepje( en dat moet wel verhitten, wil de stroop en het zout oplossen,), de verhitting zorgt voor de ontwikkeling van de micros, en dat is juist de bedoeling!

Denk wel dat op bevenstaande wijze maken van dressings met meststoffen veel eerder gaan stinken, kan me dat mooie verhaal van macerror nog herinneren , die tijdens zijn werk met flessen beendermeel heeft lopen schudden , en zo het buskruit effect verkreeg. Heb ik ook een keer gehad, en t is erger dan een kippenfarm!

Vulkamin is dat lavagruis, he? OOk mooie dingen over gelezen, waarschijnlijk een bijdrage van jou! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die keramiekpijpjes? bedoel je deze...

Iets goeiekoper of nie?

Zitten in filters van aquaria om een groter opp voor bac te creeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_32015_13565_46452.jpg

gallery_32015_13565_148601.jpg

 

Hier wat fotos van mijn eerste kweek bio, met EM zout.

hindu kush van zaad op 12/12 vanaf de start.

in de vaas zie je links een getopte plant, dat was een waardevermeerderende ingreep, plant stond er ook het beste bij, de gehele cyclus.

 

Heb nogeens gelezen op de site van EM, ivm die activator! De ingredienten zijn anders dan het zout; de melasse valt te vergelijken met het gebruik van dadelstroop , maar het zout, is hier een ander produkt uit de EM lijn, en is een vloeistof met micros, hier is het juist de bedoeling om door langdurige verwarming, zeg maar op 25 graden, gedurende tenminste een week het proces van fermentatie te stimuleren, en dat resulteerd in een zurig ruikende vloeistof met witte vlokken; dat had ik dus ook na tien dagen met slechts verwarmen voor het oplossen van stroop en zout; alleen dacht ik dus dat niet meer goed was, en heb t verdund in de tuin gebruikt! Heb de fles gewoon buiten de koelkast staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Variant erop Korean Natural Farming

 

 

 

 

Namaste :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie instruktie, elmanito!

in het tweede filmpje , vertelt hij dat je bijvb kraanwater dat zoals bij ons chloor bevat , kunt neutralieren met een theespoon citroenzuur! Dat is ook een mooie wetenschap.

een theespoon op 10 liter water is voldoende , en 24 uur laten staan! Klaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

EM-1 van Agriton moet eerst geactiveerd worden. Kun je niet Microferm (kant en klaar) gebruiken?

 

Microferm is een kant-en-klaar product op basis van geactiveerde EM, Effectieve micro-organismen. Het zorgt voor ziekte onderdrukkend effect op uw planten. Tevens zorgt Microferm voor de stimulering van het leven in de bodem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij ook hoor! zijn verschillende produkten, voor verschillende toepassingen; die microferm zal je wel aan je water moeten toevoegen??

Valt me op dat in de videos de fermentatie ontzettend snel verloopt trouwens! Bij die compostering komen er geen extra meststoffen kijken; misschien zit m daar ook het verschil met produkten als microferm, en "mijn receptje".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jongens bedenk wel dat er miljoenen verschillende soorten bacterieën zijn. Volgens mij bevat EM voornamelijk melkzuurbacteriën als ik het me goed herinner, je kunt die niet vergelijken met bacto. Bacto is een mengsel van bacteriën (en voeding en stimulatoren) die in de bodem thuishoren en in een bepaalde balans leven. Het is nog helemaal niet gezegd dat die twee culturen elkaar goed verdragen, hoewel de melasses in de EM oplossig natuurlijk ook goed zijn voor het bodemleven. Ik vraag me alleen af dan of het het effect van de bacteriën is of van de melasses. Ik heb het geprobeerd en zoals ik al zei, het is wonderspul, maar ik merkte persoonlijk geen verschil in de kweek.

 

Wat was nou precies het effect van de toppen een dag in EM zetten? Heb je ook een referentie zonder?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi whazzup,

Ik zeg er nogmaals bij , dat t voor mij allemaal betrekkelijk nieuw is, en dat ik me laat leiden door de idee van een gezond bodemleven; dat deze Em technologie een bioverantwoorde manier van kweken zou zijn. Ik kan daar zelf echter niet zoveel zinnigs over vertellen, in vergelijk met andere systemen , die er volop zijn!

OP de site van agriton , staan trouwens allemaal tests uitgevoerd door geloof lab wageningen, heb geprobeerd dat te lezen , en wat wel opvalt is dat er nauwelijks meeropbrengsten worden behaald! , in vergelijk met andere bestaande kweekmethoden die gangbaar zijn in de tuinbouw.

Maar ik begrijp, en daar heeft Elmanito ook weleens over gepubliceerd hier , dat in de tuinbouw het probleem van roofbouw op de grond een heus probleem is, naast dat van vervuiling door mestproblemen, e.d.!

Maar , dat gaat mij ook boven de pet, als leek!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...