Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

maartenna

vragen over de bouw van mijn nieuwe hokje

Recommended Posts

ik ben bezig met de bouw van een nieuw hokje

 

nu is dit niet super groot

 

maar ik wil hier 4 x 600 watt gaan ophangen

 

ik zit er aan te denken cool tubes te nemen omdat er dan toch al redelijk wat warmte word afgezogen

 

nu wil ik ook een wat grotere afzuiger nemen zodat ik hem maar heel weinig toeren hoef te laten draaien in verband met geluid........

 

maar mij vraag is nu dus iegenlijk kan ik 1 grote afzuiger nemen en daarzowel de cooltubes op laten afzuigen en de gewone warmte

 

of is het beter een klein kistje apart te nemen voor de afzuiging van de lampen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe groot is je hokje???

Share this post


Link to post
Share on other sites

hokje is 2 bij 3 meter

 

heb net een beetje zitten lezen en zie dat de cool tubes toch een beetje worden afgewezem

 

misschien kan ik dan toch beter 4 adjust wings ophangen zoals in eerste instantie mijn plan was

 

maar wil echt het geluid van de afzuiger zo veel mogelijk beperken dus wat voor kist kan ik dan het beste nemen ?

 

zat zelf te denken aan een 3250 kub of een 4250 en die dan op een laag toerental laten draaien

Share this post


Link to post
Share on other sites

2x3 dan zou ik al voor 6x600 watt gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja maar krijg ik dan geen warmte problemen ?

 

en ik laat het over de meter draaien.....dus ik weer niet of 3600 wat niet te veel is voor over de meter.......

 

het is een een zolder hokje..........dus ik wil het liefst zo min mogelijk geluid wat van buitenaf te horen is .......

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey gozer

 

mooi idee heb jij. ik vind 4 lampjes mooi in een kamer van 2 bij 3 kun je nog vat kwijt voor bewatering en alles in 1 kamer.

punt 2 je kan alles op 1 groep doen met 4 lampjes!

ik zou danwel als afzuiger een softbox doen van 2500 m3 is genoeg voor 2400 wat vooral in de winter.

ik draai met 2 gavita's van 1000 watt in een tentje ook op zolder met een afzuiger van 1500 m3 en die draait ook niet volop maar op 40%

je hoort geen geluid buiten hoor gwn softbox en geluidsisolerende slangen gebruiken dan heb je alles super stil :huh:

 

wat voor lampen wil je gaan gebruiken evsa's of gwne vsa's?

 

groetjess dretjuhhh

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk hier heb ik nog is wat aan :huh:...

 

ja dan houd ik het gewoon bij 4 x 600 wat met adjust wings zodat ik toch goed het licht kan verdelen

 

ik denk dat ik dan ga voor een 3250 kub softbox en natuurlijk isolerende slangen

 

ik weet niet wat het verschil is tussen die 2 typen lampen ...... ik bedoel dus vsa of evsa

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey maartenna

 

vind slim dat je het bij 4 lampen houd vind het genoeg voor zoon kamertje.

ja zoon afzuiger kan ook. ik zou gwn 2500 m3 houden en 1000 m3 inblaas.

waar ga je eigenlijk je lucht uitblazen? via schoorsteen of onder de pannen?

en waar haal je je verse lucht weg?

 

en het verschil tussen een vsa en een evsa is:

 

vsa: is een voorschakel apparaat voor je 600 watt bulp alleen de vsa regeld het magnetisch en word heel warm.

 

evsa: is ook voorschakel apperaat voor je 600 watt bulp alleen de evsa is electronisch en word ook niet warm.

 

dus voor brandveiligheid zeg ik evsa. en dan het liefst de gavita's deze zijn wel stuk duurder geloof voor 600 watt zoon 250 euro met kap en lamp erbijin bij gavita. voordeel is dat ze sterker schijnen en dimbaar zijn.

mijn 1000 watt kan ik ook regelen op max moet die voor 1175 watt stralen. dus meer lichtopbrengst en het idee dat het helemaal veilig is veel minder brandgevaar. vind dat wel fijn idee als ik er zelf beneden lig of als je ook kinderen op bed hebt liggen.

alleen ja de inverstering word dan wat duurder maar je haald het er zeker weten uit!!!

 

groetjess dretjuhh

Share this post


Link to post
Share on other sites
dus voor brandveiligheid zeg ik evsa. en dan het liefst de gavita's deze zijn wel stuk duurder geloof voor 600 watt zoon 250 euro met kap en lamp erbijin bij gavita. voordeel is dat ze sterker schijnen en dimbaar zijn.

mijn 1000 watt kan ik ook regelen op max moet die voor 1175 watt stralen. dus meer lichtopbrengst en het idee dat het helemaal veilig is veel minder brandgevaar. vind dat wel fijn idee als ik er zelf beneden lig of als je ook kinderen op bed hebt liggen.

alleen ja de inverstering word dan wat duurder maar je haald het er zeker weten uit!!!

 

Geld dit zelfde dan ook voor die lumateks ? zijn die bv net zo veilig als de gavita

(vind dat ook wel belangrijk idd ivm brand etc etc )

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi ja

 

is een inblaas wel nodig ? of kan ook een inblaas nemen zonder motor dat heeft passief toch..... de verse lucht kan ik halen via een slang uit een andere kamer dat is niet zo'n probleem het uitblazen doe ik het liefst onder de pannen.......heb ook wel een zolder raam waar ik kan uitblazen maar dan moet ik het op een kiertje laten en dat is natuurlijk weer meer opvallend van mensen van buitenaf...heb geen schoorsteen jammer genoeg en ik ga dan denk ik toch maar voor die iets duurdere en veiligere trafos...

 

mijn doelstelling is om uiteindelijk ongeveer 1.3 a 1.4 kilo droog te halen

 

diet moet toch wel te doen zijn ?? heb wel enige ervaring al in het kweken

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey maartenna

 

ik zou het zolderraam op een kiertje zetten en bakje om heen maken vitrasche voor raampje langs en in de bak een gat maken met een vlens en daar op uitblazen. maja onder de pannen kan natuurlijk ook. ik zelf heb het mooi omdat ik schoorsteen heb.

met 4 gavita's moet je zeker wel 1.5 halen als je het gwn doet.

 

groninger: lumatecs zijn ook veilig hoor. alleen de gs waar ik kom zegt altijd dat de lumatecs achterhaalt zijn. en hen zijn weg van de gavita's en ben zelf ook zeker erg tevreden over de gavita's

 

groetjess dretjuhh

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat doe ik liever eigenlijk ook

 

maar het probleem is dat de mensen hier in de buurt heel oplettend zijn en als ze zien dat het raampje een beetje open staat ben ik bang dat ze snel een vermoeden krijgen van wat er gaande is vandaar dat ik toch liever onder de pannen ga uitblazen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onder de pannen uitblazen is toch een minder goed idee, blaast je lucht ook 10 tegen 1 onder de pannen van de buren in...

 

Maar als je al zo bang bent voor een raampje open te zetten weet ik nog niet of dit zo een goed idee voor jou is...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey maartenna,

 

Onder de pannen blazen geeft weer het effect dat er geen sneeuw op je dak blijft liggen. En dat is pas opvallend!

 

Ik heb altijd de was op zolder hangen en daarom staat het raampje eigenlijk ook heel het jaar op een kier..

 

Dit valt helemaal niet zo op. Het nadeel is wel dat als je maar een klein raampje hebt, je het raam al behoorlijk ver open moet zetten wil je voldoende lucht door kunnen laten. Anders krijg je alsnog zo'n suizend geluid bij je raam..

 

Zou je niet bijvoorbeeld de toch al koele lucht van buiten kunnen zuigen en de warme lucht een ander vertrek in blazen? Dit scheelt ook weer stook kosten :huh:

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat zou ook eventueel wel kunnen .........

 

maar 1 voordeel is dat ik een hoekwoning heb dus ben niet zo heel bang dat ik de lucht bij de buren zal blazen als ik onder pannen uit zou blazen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ga hem zeker extra issoleren tegen het geluid van de afzuiger.....het mooieste is dat ik zer maar een muur van hout heb en daar achter een leze ruimte daar wil ik de afzuiger in hangen en de rest van de ruimte helemaal opvullen met isolatie materiaal zoals glaswol of iets dergelijks ook ga ik natuurlijk gebruik maken van isolerende slangen.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

zit toch nog steeds te twijfelen over de afzuiger die ik ga gebruiken....zal ik gaan voor een 2500 kub of toch een 3250 kub ? zal het verschil groot zijn ?

 

en is het voor mij beter een passiefe inlaat of een active inlaat te gaan gebruiken ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

actieve inlaat lijkt mij beter, fresh air is belangerijk... En hoe groter de afzuiger hoe zachter je m kunt laten draaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

over het algemeen geldt dat je met minder watt op een m2 meer gram/watt kweekt.

 

stel je pakt 6 x 400 watt (omdat dat nu eenmaal mooi verdeeld) dan heb je niet snel een warmteprobleem, en je kunt zomaar 400 gram op een m2 halen. dus 6x400=2400 gram.

 

met een 3250 kuub afzuiging kun je alle kanten op, 1x3100 kuub filter erop. prijsverschil tussen 2500 of 3250 is miniem, dus pak gewoon die 3250.

 

extra isolatie lijkt mij overbodig omdat dit vrij stil draait met de juiste slang, fancontroller, etc.

 

actieve inlaat.. tja.. lijkt mij ook overbodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok ik ga dan denk ik toch voor die 6 x 400 wat.... en die die verstelbare kappen omdat ik daar veel positiefe ervaringen over gehoord heb ...........

 

ga dus denk ik deze week maar een kijken voor een 3250 softbox zitten volgens mij zo rond de 300 euro.......

 

zal ik dan toch maar voor een active inblaas gaan van 500 kub ? of is dit te weinig ? en welke fancontroller raden jullie me aan ........zat zelf naar zo'n digitale te kijken die zijn volgens mij wel goed en makkelijk in te stellen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja maar ga toch liever voor 6 kappen dan 2............. die 6 zal toch wel een beter licht verdeling geven denk ik ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...