Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Bastet

Roze Kf

Recommended Posts

Aangezien een aantal mensen al een tijdje zoeken naar 100 % pure roze kf, dacht ik even te helpen.

 

Roze kf word roze vanwege intermediare overerving. Duur woord, maar t komt er op neer dat een rode tulp x een witte tulp een roze tulp word.

 

Paarse kf P1 ( AA ) x Groene kf P2 ( aa ) = F1 Aa. ( 100 % )

 

Wat hiervan het probleem is dat je niet weet of de paarse / groene kf homozygote is ( AA / aa ) of heterozygote ( Aa ).

Dat is alleen terug te vinden door terug te kruisen met P1 of P2.

 

F1 ( Aa ) x P1 ( AA ) = AA + Aa Dus 50 % paars en 50 % Aa roze.

 

Dan heb je dus een P1 die homozygote is.

 

F1 ( Aa ) x P1 ( Aa ) = AA + Aa + Aa + aa Dus 25 % paars, 50 % roze en 25 % groen.

 

Hier een P1 die heterozygote is.

 

gallery_23901_10532_7419.jpg

 

 

Hoop dat jullie er misschien wat aan hebben. ( Voor iedereen die dit interreseert, Mendel op Google zoeken! )

 

grts bastet

Share this post


Link to post
Share on other sites

of gewoon een stekje er van nemen... ;)

 

nee kinderachtig, ben benieuwd of iemand het gaat toepassen. :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het ook :tu

 

Maar men kent de voor en nadelen van de zaden en ik dacht ik plak em er even op.

Binnenkort wil ik wat leukere dingen plaatsen over uitzaaiingen, Mendel theroien en veredeling en troep.

Hoe je kan selecteren op die ene speciale eigenschap, of misschien wel 5 eigenschappen tegelijkertijd!

 

'T is allemaal wel makkelijker als de meeste denken.

 

+ Chriet! :

 

Je hoeft niet perse terug te kruisen, maar je moet wel weten wat je ouders zijn. AA of aa of Aa.

Maar je kan ook gewoon Paars x Groen doen en dan een aantal kruisingen maken met verschillende paarse en groene ouders.

Zaad appart houden per ouder en zaaiproeven doen.

De gene met 100 % roze.. Naja is 100 % roze ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Roze kf word roze vanwege intermediare overerving. Duur woord, maar t komt er op neer dat een roze tulp x een witte tulp een roze

 

Wat je hier zegt klopt niet helemaal. Als je roze met wit kruist en er komt roze uit is er gewoon sprake van dominantie of van een homozygote recessieve nakomeling. Inter mediair is als beide allelen gelijkwaardig zijn. Je kruist bijv een rode bloem met een witte als het intermediar is komt er uit de kruising een roze bloem als er sprake is van dominantie komt er er en rode of witte bloem uit.

 

Mvg kierewiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan ook kleur dragen dacht ik Chriet, zelfde als met trichomes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Roze kf word roze vanwege intermediare overerving. Duur woord, maar t komt er op neer dat een roze tulp x een witte tulp een roze

 

Wat je hier zegt klopt niet helemaal. Als je roze met wit kruist en er komt roze uit is er gewoon sprake van dominantie of van een homozygote recessieve nakomeling. Inter mediair is als beide allelen gelijkwaardig zijn. Je kruist bijv een rode bloem met een witte als het intermediar is komt er uit de kruising een roze bloem als er sprake is van dominantie komt er er en rode of witte bloem uit.

 

Mvg kierewiet

 

niet waar volgens Mendel.

 

*EDIT: Ik zag dat ik in de tekst in het begin roze had gezet, in dat geval had je gelijk! Gewijzigd!

 

Chriet: Mannen kunnen ook kleur dragen, maar dit is wat moeilijker om te zien lijkt mij.

Om even terug te komen op het stekken verhaal:

 

Tuurlijk is het makkelijker om stekken te nemen! Ik zou het in mijn geval misschien ook zelfs doen.

Het gaat er meer om dat je op eigenschappen kan selecteren ( veredelen ) en daarnaast

is het verkopen van 100 roze kf'jes een stuk legaler dan een 100 stuk stek ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil je het even verder toelichten?

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Intermediair_(genetica) volgens mij en Wikipedia komen Bij een intermediaire kruising de eigenschappen van beide ouders naar voren, dit is te zien bij de kruising van een rode en witte bloem waar een roze uit komt.

Als er een rode witte bloem uitkomt is er sprake van dominantie van 1 van de allelen en beide ouders zijn heterozygoot.

 

Kierewiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er een rode witte bloem uitkomt is er sprake van ... Kierewiet. ;)

 

En bij mannen zie je die kleur evengoed, moet je ze wel lekker laten bloeien natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wil je het even verder toelichten?

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Intermediair_(genetica) volgens mij en Wikipedia komen Bij een intermediaire kruising de eigenschappen van beide ouders naar voren, dit is te zien bij de kruising van een rode en witte bloem waar een roze uit komt.

Als er een rode witte bloem uitkomt is er sprake van dominantie van 1 van de allelen en beide ouders zijn heterozygoot.

 

Kierewiet

 

'T staat er erg raar beschreven. Het kan inderdaad dat ook beide allellen werkzaam zijn op het fenotype, maar genotype is natuurlijk wel iets anders.. Dit komt trouwens bijna niet voor, en zo wel, is dit bijna niet erfelijk te maken.

Mendel is de basis van elke studie, dus dit houd ik dan ook aan.

 

Je ziet bijvorbeeld nooit een top die half groen en half paars is toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...