Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

groenefingers

buffer bodemleven

Recommended Posts

Hoop dat elmanito dit ook leest!

Heb onlangs een zakje met gedrrogde vijgen gekocht, wilde daar een rode wijnsaus meemaken, voor bij eend ofzo!

Van een turkse collega hoorde ik eens , dat vijgen voor mensen een wondermiddel zijn!

In elk geval lijkt dit me ook interessant voor de suikers voor je bacterieen; om je bodemleven te voeden dus!

Ik ga t een keer proberen, denk dat ik ze stuk snijdt, en door de aarde meng; 1 per pot van 7 liter!

 

Ik heb nu rinseappelstroop oplossing in m,n zuurwater; in het najaar knijp ik ook trosjes verse druif uit bij mijn planten in de tuin, heel soms krijgen ze ook een glaasje pils, maar t gaat me hier serieus over t gebruik van dit soort vruchten!

Elmanito, weet jij hier meer over??

 

heb ook onlangs een fles "ripen"gekocht bij alieengrow, dit is speciaal voor de laatste fase einde van de bloei; dit ga ik proberen binnen; heb al meer gelezen dat de eindfase nogaleens opname van stoffen verhindert wordt, of geremd raakt, en ik meen dat ik dat vaak zie bij m,n kweken, alsof die narijping niet meer wil.Er staat op de fles, dat het gebruik van het product de plant allarmeert ahw, dat die aan z,n einde komt( :D , wel goed interpreteren!) dus echt pas aan het eind gebruiken, laatse 10 dagen!

groet bart.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Vijgen zit barstensvol goeie stoffen in, zoals verschillende mineralen, maar ook veel koolhydraten.Persoonlijk heb ik nooit iemand gesproken die het toepast in de plantenteelt.Ik haal zelf altijd de vijgen bij de Marokkaan.Als je het wilt toepassen, dan kan je beter biologische vijgenjam of Marokkaanse nemen.Los goed op in water.Een andere optie buiten rietsuikermelasse of vijgenjam, is dadelstroop.Met een dadelstroopoplossing krijgen je planten calcium, magnesium, fosfor & kalium + een zootje koolhydraten voor stimulering van het bodemleven.

 

In Marokko heb je nml ghassoul (vulkanische aarde) dat enorm vruchtbaar is, wordt trouwens ook in de cosmetica gebruikt.;)

 

Namaste :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank jewel elmanito!

Ik dacht al dat het een goede keuze zou zijn, leuk dat je zoveel verstand hebt van al die bouwstoffen.

Dadels klinkt helemaal top. ja ik zal toch eens goed kijken of er stroop van is bij de biosupermarkt, of bij de turk.

Stroop lost idd niet makkelijk op in water, zal t eerst toch een beetje verwarmen, en daarna aflaten koelen! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chemische samenstelling gedroogde vijgen op fooddata.nl. Verse vind je er ook.

 

Ik zou ze lekker opeten, voor 2,50 heb je een liter suikerbietenmelasse in de betere hengelsportzaak (de biowinkel in A'foort heeft geen Horizon rietsuikermelasse in het assortiment). Wist je trouwens dat appelstroop 10% ijzer bevat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Graag gedaan, maar wie niet waagt, die niet wint.Voor melasse kan je beter rietsuiker nemen dan suikerbiet ivm een bepaalde stof die in suikerbiet voorkomt is mij door Whazzup een keer vertelt.Misschien dat iemand anders een toelichting kan geven.

 

Het hoge ijzergehalte(20mg per 100gr)in de appelstroop van nu, wordt veroorzaakt door de toevoeging van ingedikt bietensap (bietwortelsap)dat wel rijk aan ijzer is,en de appelstroop ook zoeter maakt.

 

Namaste :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb de pot appelstroop erbij gehaald.

voedingswaardetabel per 100 gram;bestanddelen:

energie 268kcal

eiwit 1 gr,koolhydraten 66 gr,waarvan 55 gr suikers,0 gr vetten,3 gr voedinhsvezels, 0,06 gr natrium(bingo ;) ), ijzer 10mgr.

ingredienten:geconcentreerd suikerbietensap, 26 procent geconcentreerd appelsap, citroensap, en pectrine(geleermiddel)

 

Nou het zijn allemaal niet de duurste ingredienten! dadels staan ook op het menu van nomaden in de sahara, wist m,n moeder te vertellen vanavond, maar zij heeft verder geen weet van mijn bodemonderzoeken :tu .

Share this post


Link to post
Share on other sites

hebben jullie die post van macerror gezien, met die vijverbaskets; da,s ook een mooie manier om je gedrag van je wortelgebeuren te checken, en je kunt zo de grond in als een kluit! leuke truc!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elmanito, ik heb de dadelstroop toch gevonden! Hoera!

Bij de turk, voor 3,- euro! Ontzettend lekker trouwens, heb t inmiddels aan m,n zuur met appelstroop toegevoegd, klein beetje op een pitje verwarmd om t oplossen te bespoedigen!

 

groengif, dank je voor je snelcursus youtube inbedden vids!

 

een klein verhaaltje over appeltjesazijn! Gebruik hier even geen link, maar zal t een beetje vertellen.

Ik was vandaag op een schaatssite, een soort forum, waar een topschaatster, vertelde dat ze gekuurd had met appelazijn, dagelijks toegevoegd in de appelsap bij het ontbijt!

Ze vertelde ,dat de zwaarte van topsport, haar systeem fysiek had aangetast, waardoor ze alle plezier verloor, aan stress leed, en slecht sliep. Na medisch onderzoek, was de conclusie, dat ze langzaamhand zichzelf had vergiftigd door te grote krachtsinspanning; letterlijk was ze verzuurd geraakt, lichamelijk was haar darmflora van streek geraakt, en mentaal gesloopt zeg maar! Op advies , weet niet meer van wie, is ze met die kuur begonnen; die de balans in haar lichaam hersteld heeft! Ik moest natuurlijk aan alles wat hier geschreven wordt denken over ph en bijsturing!

 

groetje , bart.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Elmanito, ik heb de dadelstroop toch gevonden! Hoera!

Bij de turk, voor 3,- euro! Ontzettend lekker trouwens, heb t inmiddels aan m,n zuur met appelstroop toegevoegd, klein beetje op een pitje verwarmd om t oplossen te bespoedigen!

Toch eens op het etiket kijken of er geen zwaveldioxide in zit, want dan bereik je juist het tegenovergestelde.Zoja, anders deze ff halen.

 

gallery_16467_6951_7895.jpg

 

Namaste ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoorde in de US over kwekers die Ahorn siroop gebruiken. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch eens op het etiket kijken of er geen zwaveldioxide in zit, want dan bereik je juist het tegenovergestelde.Zoja, anders deze ff hale

 

Namaste ;)

 

Dank je elmanito, Nee ,zie het er gelukkig niet opstaan!

Merk heet basra date syrup. het is wel in nederland gemaakt, maar wel met arabisch opschrift.

samenstelling:per 100 gr.

protein 1,3

carbohydrates 71, waarvan suikers 64

sodium 12

moisture 22

phosfor 126

calcium 106

magnesium 58

potassium ( kalium)858

energu value 1240

 

Denk dat het wel gaat.

Maar ik ben gestart met zoveel veranderingen, andere meststoffen, en het zuren, opwaarderen oude aarde, dat ik inmiddels niets goed kan controleren of vergelijken, en de zaailingen, heb er nu tien staan zijn echt traag gestart, daarbij ben ik ook nog op meteen onder hps, en op 12?12 gestart1 Allemaal iets teveel van het goede!

Ik denk dat ik met de meststoffen inmiddels wel goed zit, ec meter is inmiddels ook al stuk( fastech) de dop met een draaibeweging los moeten maken omdat die zo klemde, heb de aansluiting met de electrode vernaggeld!

Ben nu in kleine stappen steeds grondmomsters aan het meten om de dag, en daar m,n zuur water aan het bijstellen, heb ook bladsproei met wat wortelstimulator gegeven de eerste week! Het begint wel gelukkig bijtetrekken, en de grotere exemplaren krijgen tenminste weer een donkergroen bladerkleed!

 

Iedereen bedankt voor de tips, en de vijgen ga ik lekker zelf opeten, das goed voor mijn eigen bodemleven (eerst kijken en dan doortrekken)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Groengif, Is wel een toffe site, zeg dat fooddata.nl, in de bladwijzer ;)

Word je toch duizelig van als je allemaal leest wat er in zo,n vijg zit!

 

De dadelstroop gebruik ik nu, gaat nu met t natuurazijn mee, met elke watergift, weet niet of dit de juiste manier is; wordt toch erg verdund door azijn en water, wil ik m,n phwater boven de 5 houden. Ga er maar niet onder, ondanks dat m,n medium schommelt rond de 7,4, maar in m,n achterhoofd heb ik de waarschuwing voor teveel zuur goed opgeslagen, juist nu ik ook met bacto (h en garden) en de mycorh werk.

Dan zou ik t bodemleven , waar t nu juist omgaat, meer kwaad dan goed doen! heb een mini regenworm in m,n grond gezien. :spliff:

 

M,n zaailingen zijn nu toch erg bijgetrokken, krijg er weer helemaal vertrouwen in, maar doe dat nooit meer: planten voordat je aarde helemaal oporde is. Maar goed ik kon niet langer wachten vond ik. het terugbrengen van de ph in het medium gaat nu wel trager dan ik zou wensen, maar ik heb ook gelezen dat zaailingen in de eerste weken met zo,n 7 ph niet verkeerd is.

meststoffen laat ik de komende weken achterwege! LES HIER! START met je medium OP een goede ph!!

 

Misschien, als je de stroop met klei mengt, en daar balletjes van draait, die je met de start door de grond mengt ook een optie is!

 

groetje bart,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van Horizon gebruik ik de Rietsuikermelasse, zal eens kijken naar die dadelstroop. :wacko:

 

gallery_32840_13248_24209.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

kantklos,

ja, is lekker, niet alleen voor je planten, maar bijvb met walnoot/vanilleijs! :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...