Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
MRT

uitgeschoten met de B.A.C Kalk

Recommended Posts

Hey hallo allemaal,

 

ik heb een vraag, bij het op waarderen van mijn aarde gebruik ik B.a.c. kalk.

Ik heb denk ik veelste veel kalk vermengt met de aarde, kwam er achter dat ik bijna 2,3 keer teveel kalk heb toegeveoegd,

en nu zijn mijn plantjes van een week nog bijna niks opgeschoten, veel is verbrand en het is een treurig aanzicht..

 

ik trek denk ik de hele rotzooi der uit.. maar dat vind ik wel zonde,

 

Heeft iemand een tip wat ik kan doen bij een overschot aan kalk? Ik heb de eerste week gewoon wat water en voeding gegeven... en dat had weinig effect, nu heb ik gister 70 liter voeding gemaakt en afgezuurd naar 5,5, ook een uitvloeier gebruikt... (planten lijken een ph issue te hebben) en mijn bakken he-le-maal vol gegooid.. hopelijk doet die 5,5 ph ze goed..

 

iemand nog tips wat ik zou kunnen doen.. behalve alles eruit trekken?

 

thanx alvast!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou ze eruit trekken en misschien ff op de intensive care zetten in nieuwe aarde. Kun je ondertussen de aarde met teveel kalk misschien opwaarderen door er een bepaalde hoeveelheid nieuwe aarde bij te doen.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

intensive care .... :D

 

daar had ik nog niet aan gedacht, dit schept weer nieuwe perspectieven... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hergebruikte aarde en dan voeding geven voor nieuwe stekken?

 

Denk dat daar je verbrandingsprobleem zit, hete aarde waar de s5 best wel gevoelig voor is :D

Aangezuurd water ph 6-6.5 geven en op de nieuwe scheutjes letten, zijn die lekker groen en groeien ze dan komt het wel goed maar duurt even.

 

Ik heb nu 4 stuks op hergebruikte aarde staan, opgewaardeerd met bio korrels en maerl en dan niet zuinig..

toen de s5'jes er net in stonden dacht ik ook dat ik weer op me bek ging ermee (hergebruiken) maar na een paar keer water met ph6 verdorde oude blad en gingen ze flink groeien en zijn ze nu, op 11ltrs al 70cm :D

 

Voeding geef ik pas op hergebruikte aarde als ik zie dat de nieuwe scheutjes zich flink ontwikkelen, voor die tijd zet je ze er eerder mee stil dan dat ze er wat aan hebben want die verse voeding verschilt teveel van wat er nog in de aarde zit.

 

Wat ze ook wel lekker vinden denk ik is een paar keer een bladdouche met calgel of ph 6.5 water als het licht net aan is, krijgen ze onder de grond weer een beetje speling.

 

hergebruikte aarde en dan voeding geven voor nieuwe stekken?

 

Denk dat daar je verbrandingsprobleem zit, hete aarde waar de s5 best wel gevoelig voor is :)

Aangezuurd water ph 6-6.5 geven en op de nieuwe scheutjes letten, zijn die lekker groen en groeien ze dan komt het wel goed maar duurt even.

 

Ik heb nu 4 stuks op hergebruikte aarde staan, opgewaardeerd met bio korrels en maerl en dan niet zuinig..

toen de s5'jes er net in stonden dacht ik ook dat ik weer op me bek ging ermee (hergebruiken) maar na een paar keer water met ph6 verdorde oude blad en gingen ze flink groeien en zijn ze nu, op 11ltrs al 70cm ;)

 

Voeding geef ik pas op hergebruikte aarde als ik zie dat de nieuwe scheutjes zich flink ontwikkelen, voor die tijd zet je ze er eerder mee stil dan dat ze er wat aan hebben want die verse voeding verschilt teveel van wat er nog in de aarde zit.

 

Wat ze ook wel lekker vinden denk ik is een paar keer een bladdouche met bladvoeding (calgel kan ook maar alleen via blad) of ph 6.5 water als het licht net aan is, krijgen ze onder de grond weer een beetje speling.

 

Als je ze alsnog uit wilt graven haal dan een laag van de bovenkant van de grote bakken die net zo diep is als je wortelkluit groot is en vul dit aan met verse aarde en zet de stekken daarin, dan zetten ze zich 1st in de breedte met de wortels en gaat het ook goed komen met de aarde onderin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanx Lost!

 

Hete aarde.. interessant.. de laatste ronde heb ik de S5 een dag of 12 geen voeding gegeven aan het einde, vandaar dat ik zat te denken om wortel en groei mee te geven in het begin...

Ik heb wel nieuwe scheutjes zo her en der.. maar deze zijn dor en droog en hangen naar beneden.. (terwijl de lv rond 60%) zit..

 

sja.. wat is wijheid..

 

bedankt voor de info iig, daar kan ik wat mee! thanx!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de aarde hebt opgewaardeerd met de kalk daarna inwateren met zoiets als Bacto, wordt organische sneller omgezet in direct bruikbare stoffen voor de plant en hebben ze niet zo'n last om aan te slaan want dat is toch wel het belangrijkste, helemaal met stekken,

dat ze als een gek naar beneden gaan wortelen in de pot en de ph is dan ook wat minder van belang omdat ze zelf kan sturen.

 

Staan ze alleen op hergebruikte aarde en doe je niks met je ph sturing of nutrificering waardoor de ph ook daalt bij de wortelzone, dan is de start ph van de grond veel te hoog en zullen ze niet tot amper kunnen wortelen.

 

12dgn alleen water maar wel flink gevoedt en een buffer van 90ltr, in de laatste weken neemt de plant niet zoveel stoffen meer op.

De kalk zelf is voor een gedeelte ook nog voeding, naast ph buffer ;)

 

als ze echt verdord zijn heeft een intensive care ook weinig zin, kun je er nog van 1 wat stekken of hangt alles er zo bij?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hergebruik van groeimedium........................... Heb er ervaring mee. Van aarde mengen met kleikorrels , alles van Ecostyle (bloed en beendermeel mearl , vinassekali om op te waarderen. Ouwe aarde jaartje bewaren en na opwaardering weer in zetten.............. De compostmaker van Ecostyle heb ik ook al eens gebruikt om door de aarde te donderen.

 

Je hoeft echt geen speciale aarde te hebben om toch leuke resultaten te boeken. :D

 

Ff ontopic...........Ik denk dat je idd beter de boel kunt gaan intensive caren. Wie weet. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor het meedenken guys..

 

Ik heb 8 zakken light mix gehaald en gemengt met de oud aarde, eerst de planten eruit gehaald... Vervolgens het meeste aarde van de kluit ontdaan, en weer fris in de grond gezet...

 

kijk het nog een paar dagwn aan met 2 lampen aan.. Hopelijk trekt het bij..

 

Vanmiddag ook nog een extra luchtbevochtiget gekocht, kom ik thuis, blijk ik eentje met hete stoom heb gekocht... Ohhnee..haha.. Tis al warm genoeg in het hok, koele lucht naar binnen doet alleen de lv dalen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...