Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

TheRealDopey

12\6 systeem is dat mogelijk?

Recommended Posts

Hoi,

 

Zat een beetje te brainstormen omdat de elektronische schakelklokken steeds beter zijn geworden de laatste jaren. Is het mogelijk om een cyclus van 18u te draaien? Dus 12 uur de lampen aan en 6 uur de lampen uit. Hebben de plantjes dan genoeg "rust"?

 

Als dit werkt zou het namelijk de kweektijd met 25% kunnen verkorten, terwijl de planten evenveel licht krijgen. Een 8 weken bloeier is dan in 6 weken klaar. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

;) 12 uur ligt aan en 8 uur ligt uit wat ben je dan van plan met de resterende 4 uurtjes?

schakeklokken zijn prima tegenwoordig maar kunnen ze dan ook 4 uur van een dag afsnoepen?

 

m.v.g

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Dopey

Vind het wel een interessante vraag die je stelt, tis morgens vroeg en het voelt ff als een hersenkraker ;)

Ik ben helaas geen plantkundige, daarvoor wil ik even een paar dingen op een rijtje zetten. Kijken of we er samen uit kunnen komen:)

 

Wij gebruiken een lichtcyclus van 18/6 soms zelfs 24/0 om planten in de groei te laten staan, licht is gewicht dus hoe meer aantal uren licht we ze geven hoe meer ze kunnen groeien, het feit is dat wij in onze kastjes gewoon de natuur nabootsen. In de zomer, stel het is van 6uur smorgens tot 11uur licht hebben we een lichtperiode van 17uur. Ik weet helaas niet weet hoeveel uren licht de langste dag is in Nederland.

Naarmate het aantal uren licht afneemt, gaat een plant de bloei in, beetje raar als ik er nu over denk, want als een plant midden augustus de bloei ingaat, dan is het trouwens toch ook niet maar van 7uur smorgens tot 7uur savonds licht ofwel? (dus geen 12/12 cyclus) Dus 1, waar ligt de grens? Vanaf hoeveel uren licht/donker gaat een plant daadwerkelijk de bloei in?

 

2 Ligt het wel echt aan het aantal uren licht, of aan het aantal uren donker? In jouw hypothese gaat het hier alleen maar om het aantal uren licht wat een plant ontvangt. Dus die 12uur licht periode, en hopelijk kun je daar wat donkerperiode van afsnoepen zodat je iedere dag weer eerder begint. Het lijkt mij sowieso ongezond voor een plant en dat die hierdoor in de stress kan raken, herma trekjes kan krijgen of wat dan ook. Verder zegt mijn gevoel, dat juist die donker periode net zo'n belangrijke rol speelt..

 

Ik ben zeer benieuwd na een goed antwoord op jou vraag :D

 

Peace out MJ

Share this post


Link to post
Share on other sites
:D 12 uur ligt aan en 8 uur ligt uit wat ben je dan van plan met de resterende 4 uurtjes?

schakeklokken zijn prima tegenwoordig maar kunnen ze dan ook 4 uur van een dag afsnoepen?

 

m.v.g

 

Hi Orange, ik snap idd wat jij bedoelt, vind maar eens een tijdklok die niet op 24uur is afgesteld, dan zou je om iedere 18uur zelf alles weer anders moeten instellen. Maar als je nu gewoon een digitale schakelklok of zoiets zou hebben en gewoon een cyclus van 12/6 instelt, dan zou de stroom toch gewoon 12 aanstaan en dan 6uur uit, weer 12uur aan 6uur uit etc. Technisch gezien lijkt me dit zeker te doen, ik vraag me juist af of der geen problemen te verwachten zijn met onze dametjes als je dit zou toepassen, en of dit überhaupt wel kan werken

Peace MJ ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planten zijn 's-nachts ook aan het werk. Als je hun de nacht halveert zal dat niet het resultaat opleveren wat jij verwacht! (als jij voor de helft werkt lever je ook in). Het wiel is al 100x opnieuw uitgevonden in deze branche, dus het heeft geen zin om dat weer te doen. Als het had gewerkt, dan werd het al lang gedaan. ;)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben toch wel nieuwschierig wat, en hoeveel er zou veranderen,......een 6e draai zou dan ook mogelijk zijn ;)

Maar het 12/6 schakelen klinkt eenvoudiger dan het is :D

 

 

heb hier ook nog geen expiriment van gezien ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

ik vrees dat het je een partij hermas op gaat leveren door lichtstress .

 

 

houzgroen

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat dit eens getest moet worrden !!!

 

Waarom zou dit niet werken ??

 

Denk dat je dan het beste langzaam uurtje per uurtje wat van je donkere periode af moet snoepen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom het niet werkt?

 

Een plant kijkt niet naar hoe lang de lichtperiode duurt

Ze kijkt naar hoe lang de donkere periode duurt

 

met 6u donker gaat ze groeien

Met 12u donker gaat ze bloeien

 

Hoeveel licht je geeft is onbelangrijk

Zorgt alleen maar voor meer of minder assimilatie.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

een plant maakt bloeihormoon aan

 

gaat helemaal vanzelf

 

alleen wij sturen de plant met fotoperiodes en voeding en warmte

 

doen we dit niet gaat de plant evengoed in de bloei

 

alleen het duurt langer voordat

 

en het gaat trager

 

daarom is buitenwiet nooit als binnenwiet

 

omdat dus!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waarom het niet werkt?

 

Een plant kijkt niet naar hoe lang de lichtperiode duurt

Ze kijkt naar hoe lang de donkere periode duurt

 

met 6u donker gaat ze groeien

Met 12u donker gaat ze bloeien

 

Hoeveel licht je geeft is onbelangrijk

Zorgt alleen maar voor meer of minder assimilatie.....

 

Hey Chriet

Bedankt voor deze uitleg, alleen vraag ik me nu af waarom dit zo is, iemand anders zou precies het zelfde kunnen zeggen, alleen dan zo:

 

Een plant kijkt niet naar hoe lang de donkerperiode duurt, ze kijkt naar hoe lang de lichtperiode duurt

met 18uur licht gaat ze groeien, met 12uur licht gaat ze bloeien

Hoeveel donker je heeft is onbelangrijk

 

Omdat dus?

 

Peace MJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja zo zo je dat ook kunnen zien . ;)

 

Niemand die ooit getest heeft of je er wat uren af kan halen `??

 

Weet wel als je een paar uur meer licht geef dat dat werkt .

Share this post


Link to post
Share on other sites

het schakelen kan je de dimlux voor gebruiken dus das geen probleem.

 

probleem werd al aangekaart, je planten laten de meeste vooruitgang zien in eht donker als ze de opgeslagen energie van de dag (fotosynthese) omzetten in massa, je donker periode is dus weldegelijk erg belangrijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waarom het niet werkt?

 

Een plant kijkt niet naar hoe lang de lichtperiode duurt

Ze kijkt naar hoe lang de donkere periode duurt

 

met 6u donker gaat ze groeien

Met 12u donker gaat ze bloeien

 

Hoeveel licht je geeft is onbelangrijk

Zorgt alleen maar voor meer of minder assimilatie.....

 

Je was me een uurtje voor.

 

@Mary Jane

 

Die ander heeft het fout.Plant groeit in de donker periode,niet in de lichtperiode.Bij 12 uur donker(gemiddeld)gaat de plant bloeien,bij 6uur blijft ie in groei.Vergeet die lichtperiode.De term licht = gewicht geld dan ook alleen maar voor de kracht van je lamp,niet voor de branduren(grofweg gezegd).

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een dimlux kun je alle combinaties instellen qua licht/donkerperiode. Als je de instelling op bv 11/11 of 10/10 zet ben je een weekje eerder klaar. Je hebt dan waarschijnlijk iets minder opbrengst, al hoor ik in de wandelgangen wel eens dat het toch goede resultaten oplevert.

 

Aangezien de plant bij veel kwekers toch al niet veel meer doet de laatste 2 lichtuurtjes, zou het voor deze jongens wel eens gustig kunnen uitpakken.

 

Je moet er wel rekening mee houden dat je nooit weet of je licht aan of uit is als je je hok binnengaat. Dat verandert dan elke dag.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites
een plant maakt bloeihormoon

Gestuurt door de donkere periode

 

Gaat het licht uit gaat de plant "tellen"

 

Gaat na 6u t licht aan blijft de plant vegetatief

 

Kan ze doortellen na 6u gaat ze bloeihormoon maken

 

Is wetenschappelijk bewezen mary jane....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd gebruikt de plant de donkerperiode om de opgeslagen energie van tijdens de dag te verwerken

Waar het hier dus gewoon om gaat is de cyclus, of je nu praat over licht of donker, maakt eigenlijk niks uit behalve als je de vraag van Dopey wil beantwoorden dat de donkerperiode inkorten dus geen zin heeft. Immers als je kiest om de periode als donker te omschrijven, is de rest van de periode ook licht, of bestaat er nog iets tussen licht en donker in? :D

 

De cyclus die wij gebruiken is dus hoogstwaarschijnlijk optimaal voor ons gewas (zodat het vrouwtje tijd heeft om energie op te nemen ed. en erna tijdens rust te verwerken en te groeien), groei 18/6 en bloei 12/12, al zijn der ook mensen die groei 20/4 of 24/0 doen toch, zelfs bloei kan met autoflowers 18/6 -24/0 zijn. Bloei is 12/12 optimaal, terwijl je ook 10/14 kan doen op het einde, ik heb vaker gehoord dat dit ervoor zorgt dat je planten sneller afrijpen, en meer thc aanmaken, verdedigingsmechanisme ofzo, wel kun je hierdoor minder compacte toppen krijgen, correct of niet?

 

Ik ben ook van mening idd, als dit wel zou kunnen werken iedereen het al lang zou doen :D

 

Peace MJ

 

een plant maakt bloeihormoon

Gestuurt door de donkere periode

 

Gaat het licht uit gaat de plant "tellen"

 

Gaat na 6u t licht aan blijft de plant vegetatief

 

Kan ze doortellen na 6u gaat ze bloeihormoon maken

 

Is wetenschappelijk bewezen mary jane....

 

Ja dat geloof ik ook hoor ;) Ik snapte het alleen niet helemaal precies wat je toenstraks zei, vanwaar dat ik vroeg om wat meer uitleg..

Bij deze duidelijk ;)

 

Merci Beaucoup, MJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

In een plaatje samengevat:

kortedagplantA.gif

Korte-dag planten gaan bloeien wanneer de lengte van de donkerperiode een bepaalde kritische waarde overschrijdt.

Bloei is 12/12 optimaal, terwijl je ook 10/14 kan doen op het einde, ik heb vaker gehoord dat dit ervoor zorgt dat je planten sneller afrijpen, en meer thc aanmaken, verdedigingsmechanisme ofzo, wel kun je hierdoor minder compacte toppen krijgen, correct of niet?

Niet optimaal, maar bij 12 uur donker gaan alle soorten bloeien, op de evenaar is het gehele jaar 12/12 van toepassing. Cannabis in haar natuurlijke omgeving heeft wat verder van de evenaar weg altijd te maken met teruglopende lichturen gedurende de bloeicyclus, en daarom wil het vooral bij langbloeiende soorten wel eens helpen om de lichturen in de laatste bloeiweken nog wat terug te brengen. Dat van die fluffy toppen klopt zeker bij een teveel aan lichturen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken wel iemand die de spoelweek aan het eind op 10/14 doet. 10 uur licht. Ook met de reden om het afrijpen/spoelen beter te laten gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan beter een beetje aan je persoonlijke rust denken ;)

 

mvmg newgrow

Share this post


Link to post
Share on other sites
een plant maakt bloeihormoon

Gestuurt door de donkere periode

 

Gaat het licht uit gaat de plant "tellen"

 

Gaat na 6u t licht aan blijft de plant vegetatief

 

Kan ze doortellen na 6u gaat ze bloeihormoon maken

 

Is wetenschappelijk bewezen mary jane....

 

klopt helemaal wat Chriet zegt ;) ....voor normale binnen soortjes dan... :D

Dit is ook op de Canna planten kurses verteld in zaandam...

 

vroege buitensoortjes hebben minder als 6 uur donker nodig om vegatief te blijven... :D

 

gr ;)

Carpie

 

Dit is tevens de reden dat je nooit met licht uit in je hok moet gaan in de bloei...ze zijn in 2 seconden wakker :D .....

Als je niet weet of het licht aan of uit is :) ...zet een klein verklikkerlampje op je relais...

en fotos maken...net als je licht uit is ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dit is tevens de reden dat je nooit met licht uit in je hok moet gaan in de bloei...ze zijn in 2 seconden wakker ;) .....

Als je niet weet of het licht aan of uit is :D ...zet een klein verklikkerlampje op je relais...

en fotos maken...net als je licht uit is ;)

 

 

Maakt tegen het einde ook niet echt uit. De laatste 2 weken en soms nog eerder doe ik gewoon een klein lampje aan en er gebeurt niks.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

..lijkt me logisch ja ;) ...zover in de bloei gaan ze niet makkelijk reveggen... :D ..

 

doe je groen lampje...des te beter.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...