Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

TheRealDopey

12\6 systeem is dat mogelijk?

Recommended Posts

Als opvulling in m'n bloeikast heb ik 4 Lowryder #2 auto flowers ontkiemd.

 

 

tja...je bloeikast volmaken is zowieso altijd een goed idee... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog eens gesnuffeld en ben wel kwekers tegengekomen die de lichtperiode in de BLOEI oprekken van 12u naar maximaal 13,5u (soms wel tot 14u) door iedere dag een kwartiertje erbij te zetten. Dit zou een week schelen op een oogstperiode. Het gevaar als je over de 14u licht heen zou gaan is dat je planten weer gaan GROEIEN. Dit zou feitelijk betekenen dat ongeveer 10 uur donker afdoende zou moeten zijn voor de plant om te groeien en alle stoffen te verwerken.

 

Ik ga (denk ik) de test aanpassen naar 9 uur donker en 12 uur licht met dit hernieuwde "inzicht". ;) Dit zou een winst kunnen betekenen van 12,5%. Dus een kweek van 63 dagen is klaar in 55 dagen. :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lees ook eens: http://www.vakbladvoordebloemisterij.nl/se...rysant-lastiger

 

Is pas in 2009 ontdekt, maar lijkt te werken. Is natuurlijk niet te vergelijken met onze plantjes, maar dat er mogelijkheden zijn dat is zeker.

 

We zijn er uit, iemand heeft al een test gedaan. De kritische grens voor cannabis is een donkerperiode van minimaal 9uur en 40 minuten. Dus als je 17% meer energie op je plantjes wilt hebben, moet je afboeien op 14 uur licht en 10 uur donker.

 

Kijk maar, http://mjgrowers.com/book_what_exper1.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraag me af hoe betrouwbaar die test is geweest, als je haar zo 65 dagen ziet staan. :spliff: ;) :D ;)

 

gallery_9381_2898_354.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

jongens lezen is ook een vak hoor :spliff:

 

Hoe lang de donker periode is hangt af van de plant. In het begin 12 uur is veilig, 10 uur niet meer. Dat hoef je echt niet meer uit te testen dat is al meerdere malen gedaan. De randjes opzoeken is indoor niet handig. Er is ook heel veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het Circadiaans ritme, voor de geïnteresseerden staat hier een aardig overzicht en hier een aardig stuk over fotoperiode (inclusief de invloed van rood en ver-rood).

 

Lange nacht, dat is de kern van de zaak. Autoflowering planten hebben veel minder last van een lange of korte licht cyclus. Daar gaat het meer om de DLI.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik vraag me af hoe betrouwbaar die test is geweest, als je haar zo 65 dagen ziet staan. ;) :D ;) :nerd

 

gallery_9381_2898_354.jpg

 

 

das echte liefde voor je plantje :lol: :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, da's nog eens toewijding ;)

 

wat ik overigens bedoelde met veilig voor binnen is dat je het risico loopt dat je planten niet omschakelen naar generatief als je op 10 uur donker gaat zitten. Met als gevolg dat je plafond te laag wordt :spliff:. Zou dat zeker altijd even in een kleine proefomgeving testen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yup, uiteraard wil ik dit in een kleine omgeving testen.

 

Ik wil beginnen op 12\12 en dan dagelijks een kwartiertje extra licht geven tot ik op 14\10zit. Met 8 dagen zou ik dan op 14\10 zitten. Hopelijk blijven de plantjes dan in de bloei en dan kijken naar het resultaat. :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 14/10 zit je toch nog steeds op 24uur? Waar is je tijdwinst dan?

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites
Met 14/10 zit je toch nog steeds op 24uur? Waar is je tijdwinst dan?

 

Gr

 

14 uur licht is ongeveer 17% meer energie\licht voor je plantjes. Per dag 2 uur meer licht en dat een week of 8, is 8x8x2=128 uur meer licht op je plantjes. Je plantjes zouden hiermee ongeveer een week tot 10 dagen eerder klaar moeten zijn. Laten we uitgaan van een week eerder klaar per oogst, dat betekent weer een extra oogst per jaar. :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb fftjes het onderwerp goed doorgelezen, en zit nu met een vraag..

 

Zou het kunnen dat je langer in de groeifase blijft door in principe gewoon langer door te gaan met 18/6 en dus grotere planten krijgt, en later in de bloei gaat gewoon zoals normaal zodat je grotere planten krijgt met meer opbrengst. Je bent dan wel langer bezig met groeien en kost dus ook meer energie.

 

Stel het zou kunnen, heb je meer opbrengst met meer energie. dus een langere periode van groei/bloei, maar meer in de groei gooit, en evenveel in de bloei wat normaal zou zijn. je hebt dus meer opbrengst in meer tijd, dus nog steeds hetzelfde als je opbrengst/tijd vergelijkt. maar gewoon meer opbrengst in 1 teelperiode die dus langer duurt.

 

En ik ben ook zeer benieuwd naar de test van kortere dagen, met meer licht. hoop dat er binnekort een mooi testje van komt en die ga ik ook zeker volgen. Vind t zeer interessant hoe je de natuur kan foppen, en dat t ook echt zou werken :spliff:

 

Grtz Skillz

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 uur licht is ongeveer 17% meer energie\licht voor je plantjes. Per dag 2 uur meer licht en dat een week of 8, is 8x8x2=128 uur meer licht op je plantjes.

 

Ik ben van mening dat een plant die klaar is in bv 65dagen ook daadwerkelijk 65x van dag naar nacht moet gaan. De daglengte verandert daar weinig aan.

 

Ook blijft de vraag of je met zo.n lange dagen de fotosynthese 14uur lang aan de gang kan houden. Bij veel kwekers houdt de sapstroom het nog niet eens 11 uur vol.

 

Als je korter wil kweken moet je toch echt 10/10 of 11/11 gaan proberen.

 

@skills, als je langer voorgroeit krijg je grotere planten, je moet er dus ook minder zetten per m2. Langer voorgroeien heeft alleen een voordeel als je elders kan voorgroeien anders verlies je teveel tijd.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb weleens gehoord dat als je de klok omzet naar 12/12 dat je gerust de planten 24uur donker kan geven zodat ze sneller de bloei ingaan... iemand hier ervaring mee???????

Share this post


Link to post
Share on other sites
Met 14/10 zit je toch nog steeds op 24uur? Waar is je tijdwinst dan?

 

Gr

 

14 uur licht is ongeveer 17% meer energie\licht voor je plantjes. Per dag 2 uur meer licht en dat een week of 8, is 8x8x2=128 uur meer licht op je plantjes. Je plantjes zouden hiermee ongeveer een week tot 10 dagen eerder klaar moeten zijn. Laten we uitgaan van een week eerder klaar per oogst, dat betekent weer een extra oogst per jaar. ;)

 

Volgens mij zie jij soms spoken :D als jij gewoon een cyclus aanhoudt van 14-10, heb je nog altijd 24uren in 1 dag.. dan is je kweek ook niet eerder klaar, dan heb je gewoon alleen in je bloeiperiode, 2uur meer licht dan donker als bij een normale 12/12. Je veranderd wel een beetje vaak van gedachten in dit topic om eerlijk te zijn.. :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En zoals wazzup ook al aangaf is dat planten 12 uur donker nodig hebben om te bloeien.

Zomers buiten gaan sommige soorten ook al de bloei in met 14 uur licht en maar 10 uur donker. Dit

zijn dan volgens mij wel semi-auto's? (danish Gold)

Met 14 uur licht krijg je Mischien iets dikkere toppen, maar sneller

de plant oogstklaar lijkt me sterk. Al is de Danish Gold wel 1 v.d. eerste. :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

het enige wat je gaat doen met 14 uur licht is de DLI verhogen. Er zijn veel proeven gedaan met DLI en over het algemeen kun je zeggen dat korter, meer licht geven hetzelfde resultaat geeft als langer minder licht. Er is een optimaal maximum wat planten per dag kunnen verwerken aan licht. Daarboven heb je wel meeropbrengst, maar niet meer in verhouding tot de hoeveelheid licht en energie die je daar in stopt.

 

Bij zaailingen geldt daarbij nog eens dat ze eerst volwassen moeten worden voor ze kunnen bloeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zie jij soms spoken :D als jij gewoon een cyclus aanhoudt van 14-10, heb je nog altijd 24uren in 1 dag.. dan is je kweek ook niet eerder klaar, dan heb je gewoon alleen in je bloeiperiode, 2uur meer licht dan donker als bij een normale 12/12. Je veranderd wel een beetje vaak van gedachten in dit topic om eerlijk te zijn.. :spliff:

 

Kijk als je het topic goed zou lezen, dan zie je de vraag in het onderwerp 12\6 of dat mogelijk is. Hier start alles mee. Gaande weg door reacties van forumleden en zoeken op het net komen we tot de conclusie dat een wietplant minimaal 9uur en 40 minuten donkerperiode moet hebben, laten we dus zeggen 10 uur. Hierdoor veranderen de mogelijkheden natuurlijk, maar daarvoor hoef je geen Einstein te zijn om dat te begrijpen. Ik begrijp dat 12\12 kweken voor veel mensen al moeilijk genoeg is, maar dat neemt niet weg dat er ook anderen zijn die het anders willen proberen. Gewoon om uit te vinden wat de meest ideale omstandigheden zijn. Het is maar net wat je wilt. En geloof me, om de JSF te bouwen moeten ze ook nog tig keer terug naar de tekentafel.

 

@Racker,

Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik ken iemand met 2 identieke hokjes. Hij doet dezelfde tegelijk stekken in hok A en hok B en gebruikt ook dezelfde voeding e.d. Toch is hok A telkens 4-6 dagen eerder klaar. Hoe verklaar je dat dan? Op de een of andere manier zijn de omstandigheden gunstiger en bloeit de plant sneller af.

 

Iedereen kent Top44 wel, een snelbloeier. Deze kan men in het lab binnen 44 dagen afbloeien. Waarom duurt het dan 52 dagen gemiddeld bij anderen?

 

Ik denk door meer licht te geven in het begin door de donker periode te verkleinen dat je planten eerde klaar kunnen zijn. In de tuinbouw krijgen de bloemetjes ook niet allemaal 12\12 of iets dergelijks. Daar is men al verder door de plant in de donkerperiode met zgn. stresslicht te bekogelen zodat deze planten door blijven groeien. ;)

 

We zijn er wel achter dat 18\6 niet gaat lukken, dat geloof ik wel. Maar waarom geen 14\10 of als je perse minder uren in een dag wilt stoppen 12\10?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kijk als je het topic goed zou lezen, dan zie je de vraag in het onderwerp 12\6 of dat mogelijk is. Hier start alles mee. Gaande weg door reacties van forumleden en zoeken op het net komen we tot de conclusie dat een wietplant minimaal 9uur en 40 minuten donkerperiode moet hebben, laten we dus zeggen 10 uur.

Nou, daar ben ik het toch volstrekt niet mee eens hoor. Ten eerste concluderen we dat niet gezamenlijk en ten tweede is niet alles wat op het internet staat waar. Ten tweede ben ik het er niet mee eens dat je tot die conclusie zou moeten komen als je dit topic goed leest :spliff:. Ik zou eerst eens wetenschappelijk kijken en meerdere onafhankelijke bronnen raadplegen. Ik kan je verzekeren dat 10 uur onvoldoende is om de meeste planten in binnenteelt in de bloei te krijgen en je zult naaar alle waarschijnlijkheid te maken krijgen met ernstige strekking en groei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...