Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
sensiri

spoelen?

Recommended Posts

Dat kun je op verschillende manieren doen.

 

Het beste is dit te doen met afgezuurd water met enzymen.

Afzuren doe je dan wel met citroenzuur.

Eventuele verdere toevoegingen hangen af van de rede van spoelen.

Schadelijk is het zeker niet :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik mij dus af vraag is wat de ec waarde is van je drain water als je bijna klaar ben met spoelen. Ik weet namelijk niet hoeveel water ik ongeveer door mijn bak met mapito heen moet spoelen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit je op de standaard bak :unsure:

Dan spoel ik totdat ik de hele buffer onder in de bak goed heb ververst.

Dit doe ik net voordat het licht uitgaat. Dan kan dat tijdens de donkere periode netjes zijn werk doen en begin ik als het licht aan gaat gewoon weer met voeding geven volgens het schema.

Je hebt dan toch weer meteen alle voedingstoffen voorhanden. Dat is het grote voordeel van hydro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb inderdaad zo`n standaard bak :D

Ik spoel normaal zo ongeveer tussen de 5 en 10 liter door deze bak heen.

Maar als ik dan aan het eind van het spoelen m`n ec meet is die vaak nog best wel hoog (rond de 1.2 a 1.4).

Het spoelen doe ik in ongeveer 24 uur. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat er niet om alle voeding eruit te spoelen, maar de oude voeding op te lossen en eventuele verzadigingen op te lossen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een vraagje over het spoelen

Ik gebruik bij het spoelen bio-nova enzym.

Ik vraag me af hoeveel ml jullie van deze enzym gebruiken per 10 liter water.

Ik heb gewoon het standaard mapito systeem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik zelf ook BN Zym en de dosering is 2 cc per liter. Dus 20 cc per 10 liter water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik ga spoelen trek ik het t stukslangetje los en wissel die voor een tuinslang en die leg ik beneden in de wc (mijn kast staat op de eerste verdieping)en spoelen maar. :D :no

Share this post


Link to post
Share on other sites
als ik ga spoelen trek ik het t stukslangetje los en wissel die voor een tuinslang en die leg ik beneden in de wc (mijn kast staat op de eerste verdieping)en spoelen maar. :D :no

Zeker een goede oplossing.

Ik heb een regenwaterpomp op die ringleiding aangesloten.

Zo kan in ook nog mijn bakken recirculairen naar het voedingvat, om meer greep te hebben op wat er ook daadwerkelijk in de bakken zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt ja, maar ik gebruik het dus niet enkel om de bakken te legen bij het spoelen.

Maar omdat bij die growboxen de waardes in de bakken nogal eens behoorlijk willen afwijken van de waarde die je in je vat hebt zitten.

Ik recirculair continu terug naar mijn voedingvat, waar ik constante controle uitvoer. Zodoende kan ik veel beter regelen wat de planten daadwerkelijk aan voeding krijgen. Ook is het veel makkelijker de ph goed te houden.

Tevens heb ik dadelijk in de winter het voordeel dat het water in de bakken ook op temperatuur is en niet teveel afkoeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...