Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Harry_1967

TL en PL proefje met foto's

Recommended Posts

Hoi hoi

 

Hier dan eindelijk de foto's van mijn TL en PL proef kweekje

 

De PL proef is gedaan met 4 stuks 13watt, kleur 827 spaarlampen, er staan 4 plantjes (Santa Maria) in één bak met 25 liter grond

Het kastje is 40cm breed X 40cm lang en 120cm hoog (had makkelijk gepast in een kastje van 60cm hoog)

Voorgroeitijd ongeveer 3 weken, afbloeitijd 59 dagen, opbrengst 31 gram lekkere wiet.

Hier de link naar de foto's: http://pub4.bravenet.com/photocenter/album...6029&album=9478

 

De TL proef is gedaan met 5 stuks 36 watt, 3 X kleur 840 en 2 X kleur 827 (in de groei met 5 X kleur 33), er staan 4 bakken met 25 liter grond in de kast met elk 1 plantje (3 X Jack Herer en 1 X Power Plant)

De kast is 140cm lang X 40cm breed en 50cm hoog.

Voorgroeitijd ongeveer 8 weken !! (volgende keer dus meer plantjes per bak :D ), afbloeitijd 60 dagen, opbrengst: Jack Herer - 80 gram, Power Plant - 35 gram

Zoals je kunt zien op de foto's was er een ventilatie probleempje (de verse lucht werd niet goed verdeeld) waardoor de planten links in de kast veel beter en groter waren dan de planten rechts in de kast, het probleem is halfweg de bloei opgelost maar heeft er toch voor gezorgd dat de twee rechtse planten veel minder opbrengst gaven dan de linkse twee

Hier de link: http://pub4.bravenet.com/photocenter/album...6029&album=9479

 

Algemeen: ik merk met roken geen verschil (dezelfde kwaliteit wiet als onder natrium) en ook in afbloeitijd heb ik geen verschil gemerkt, wel is de voorgroeitijd langer dan onder natrium, dus meer steks.

Ik heb dezelfde voeding gebruikt (canna flores) als onder natrium en dat ging goed, wat me wel opviel is dat je de planten rustig een week alleen kunt laten omdat ze lang niet zoveel water gebruiken.

 

Al met al dus best een geslaagd proefje wat zeker nog een keer herhaald gaat worden als het weer beter weer wordt.

 

Groeten Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn complimenten Harry, ik ben wederom zeer aangenaam verrast met je praktijk testresultaten. Dat vond ik ook al zo mooi bij die buigplant van je.

 

Wat heb je hiermee mooi de relatie tussen ingelegde Watts en opbrengst vastgelegd.

Nog 1 vraagje: was na droging de wiet compact of flossig? (ik denk het laatste)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus als ik het goed begrijp heb je 8 weken groeiperiode gedaan met 5 tl lampen van kleur 33 van 36 watt? en dan 60 dagen bloeiperiode met 3 tl lampen van kleur 840, 36 watt en 2 tl lampen van kleur 827 en 36 watt?

 

Klopt dit?

prachtige kast.

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zullen heel wat mensen blij zijn met jouw testen in zo'n klein tl hokje.

Zeer mooi gedaan weer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interresant..

Je gaat je afvragen wat nu voordeliger is.

36 watt....

 

10 x 36 watt = 360 watt

Is bijna de helft op een 600 watt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten eerste bedankt voor alle positieve berichtjes :wacko:

 

Bambo: Nog 1 vraagje: was na droging de wiet compact of flossig? (ik denk het laatste)

 

De wiet was zeker niet flossig (ik noem dat "half doorgeschoten" meestal door teveel N aan het einde van de bloeiperiode) maar wel wat minder compact (hard) dan onder natrium, maar een verschil zien, voelen of proeven doe ik niet.

 

Wat me nog wel opviel was dat bij natrium, de thc die er op komt ook weer gedeeltelijk lijkt te verdwijnen en zeker recht onder de lamp, dit was met TL en PL niet het geval waardoor de wiet wat witter is.

Bij TL en PL is het wel belangrijk dat de grond goed droog is tegen de tijd dat ze PK 13-14 nodig hebben, als de grond nl nog "nat" is tegen die tijd dan gebruikt de plant zijn PK veel te laat en te lang.

 

 

Seven: Dus als ik het goed begrijp heb je 8 weken groeiperiode gedaan met 5 tl lampen van kleur 33 van 36 watt? en dan 60 dagen bloeiperiode met 3 tl lampen van kleur 840, 36 watt en 2 tl lampen van kleur 827 en 36 watt?

 

Yep, helemaal correct, ik ga alleen de volgende keer die 8 weken wat minder lang maken door middel van meer plantjes per bak

Bij de PL was dit in de groei 4 X kleur 840, en in de bloei 4 X kleur 827

 

Groetjes Harry

en op naar het volgende proefje :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toppie ziet er allemaal mooi uit !

 

 

Deze viel mij erg op:

 

FBD08157AD.jpg

Dat was het vorige expirimentje met een overgebleven stekkie, resultaat: 1 plantje Jack Herer met een beetje buigen en toppen en snoeien 100 gram droog, verdeeld over 58 toppen.

 

Groeten Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus als je dezelfde lampen gans de cyclus gebruikt wordt dit niks? grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek ook ons TL licht... is wel grappig maar ik gebruik kleur 33 wat naar mijn weten perfect werkt eigenlijk.... hoe heb jij het geregeld met de warmte? Ik heb een infraroodlamp die ronddraaid voor warmte , misschien weet jij iets beters?

Rix

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harry kan je mischien wat schema's er op zetten van hoe je hokje hebt gemaakt ?

Ik kweek nu gewoon op de ouwe manier met 12x 600 watt natrium lampen en de rest maar dit is wel een keer leuk om er bij te doen.

Echt topie hoe je het voor elkaar hebt gemaakt.

 

Alvast badankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

M'n opstelling van 6 TL's Versus een 400 watt natrium lamp zonder reflektor

Gemeten met een luxmeter.

 

NATRIUM:

 

op 25 cm afstand - 528 lx

 

30 cm , , - 400 lx

 

35 cm , , - 283 lx

 

40 cm , , - 219 lx

 

45 cm , , - 176 lx

 

TL opstelling:

 

op 2 a 3 cm afstand - 400 lx

 

7 cm , , - 280 lx

 

12 cm , , - 182 lx

 

17 cm , , - 134 lx

 

20 cm , , - 116 lx

 

Voor de natrium lamp heb ik 25 cm afstand als minimum gekozen ,maar dat zal in de praktijk al te warm zijn,dan is 30 cm reëler . En voor de TL opstelling 2 a 3 cm als minimale afstand.

 

De tl's zijn overigens voorzien van reflecterende folie op het glas van de buizen,dit scheelt aanzienlijk . Alle lichtstralen die de verkeerde kant opgaan worden op die manier zo snel mogelijk gereflecteerd. De onderlinge afstand tussen de buizen is zo'n 1 a 2 millimeter.

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uit het voorgaande kun je de conclusie trekken dat de TL opstelling even sterk licht aan je planten kan geven als een 400 watt HPS lamp . De TL's kunnen er namelijk dichter op . De tl opstelling in de meting ontwikkeld een vermogen van 170 watt trouwens .

 

Op dit moment ben ik de tl opstelling aan het uitbreiden en verbeteren. Er komen nu ook TL buizen bij met meer rood/oranje in het licht voor de bloei. Met deze opstelling kun je in een extra laag hok kweken , bv een hokje met een hoogte van slechts 1,2 meter. Dit biedt de mogelijkheid om in 2 kweekhokken bovenop elkaar te plaatsen.

 

met 1 of 2 TL buizen in een normaal armatuur zijn zulke hoge lichtsterktes niet te realiseren ,daarvoor moet je een hele reeks TL's van reflectie materiaal voorzien en ze heel dicht op elkaar plaatsen . Hiermee kun je normale kasten ,die vaak niet diep zijn , ombouwen tot kweekhokje.

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi hoi

 

Ik heb gewoon de allmix van de growshop gebruikt.

 

Mijn hokje/kastje was niet meer een kast van 140cm breed, 40 diep en 50 hoog, gemaakt van witte geplastificeerde spaanplaat van de gamma.

In de kast stonden 4 curver bakken van 30x40x30 (lxbxh), het inlaat gat zat bij mij in linkse zijwand net onder de tl's om te zorgen dat de warmte af gezogen werd en de lucht goed door de planten ging, het afzuig gat zat aan de rechtse zijkant (ik blies door het filter uit)

In de kast zaten 5 tl's van 36watt/120cm (tegen de bovenkant van de kast ongeveer 4cm van de wand en 8cm uit elkaar), ik zorgde ervoor dat de planten zo dicht mogelijk (1a2cm) bij de tl's kwamen door stenen onder de bakken te leggen.

 

De planten heb ik in het begin 1 keer getopt en toen langs een stukje tuingaas (wat met stokjes, laag boven de plant in de bak vastzat) gebogen, toen de rekjes bijna volgegroeid waren heb ik ze in de bloei gezet, de planten kwamen aan het einde van de bloei zo'n cm of 10 boven het rek uit

Edited by Harry_1967

Share this post


Link to post
Share on other sites

ha helemaal te gek :verrygood .

zo zie je nog eens wat.

als ik de plaats had zou ik het zeker proberen.

petje af :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn tl-opstelling gaat dienen als verlichting in een voorbloei hokje . Het hokje is gewoon een verstevigde grote kartonnen doos die lichtdicht is gemaakt . De lucht gaat naar binnen via een labyrint en de lucht die eruit gaat ook weer .

 

De doos is bedoeld om een stuk of 25 zaailingen gelijk in de bloei te zetten tot het moment dat de mannetjes hun geslacht tonen. Het TL licht dringt net zo diep door in het gewas als het licht van een 400 watt hps lamp. De Tl opstelling heeft het voordeel dat het de planten mooi gelijkmatig belicht ,zodat ze ongeveer even groot blijven.

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na hoe lang vanaf het uitkomen zet je die zaailingen dan in de bloei? Meteen of laat je ze eerst nog even groeien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zet ze gelijk in de bloei , op 12 uur licht en 12 uur donker . ze ontkiemen dus ook in die lichtcyclus .

Share this post


Link to post
Share on other sites

kleur 33 & 830

 

en gebruik die zoekfunctie toch eens... die is er niet voor niks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...