Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
LED_KROKET

[LED + HPS] > Bubbles in Aeorponic-Systeem

Recommended Posts

Hallo allemaal.. hier begint mijn eerste verslag op dit forum.

Ik ben sinds kort overgestapt naar aero-kweken, het is een soort van hydrocultuur.

 

 

De setup:

 

1x 250watt HPS Philips SON-T

2x 250watt Spectrabox PRO II (LED)

 

1x Yaroots Producer 909 (aeorponic system)

 

1x 225 m3/h afzuiging

 

 

De liquid's:

Groei: GHE Grow Sensation

Bloei: Canna Aqua

Wortels: Canna Rhiztonic

Extra's: Canna PK 14 en Hesi Supervit

 

 

Verhaaltje:

Sinds 1 week hieraan begonnen. Bubbles stekjes gehaald. Eerst ging het bijna fout (lampen hingen te laag) dus ze hebben 2-3 dagen vertraging gehad. Zit nu op dag 7 (met dit post). Op de eerste foto zie je een aantal stekjes die niet aangeslagen zijn, komt waarschijnlijk door 't hele lampen probleem, die gaan dus eruit! De hele tuin is 1 m2 hoewel mijn tent groter is, ik wilde het eerst klein proberen aangezien aeroponic iets heel nieuw voor mij is. Ik merk dat ze snel groeien, ben een beetje bezorgd over het feit dat de netpots aardig dicht op mekaar zitten, ik heb geprobeerd waar mogelijk was een vrije netpot tussen elk plant te laten. Ik heb wel de vrije gaten afgeplakt met stuk vuilniszak en daar zwarte tape overheen.

 

FOTO's:

tuin.jpg

 

undergroundv.jpg

 

ps1p.jpg

 

ps2t.jpg

 

ps3t.jpg

 

Hier is de "Progress" misschien duidelijker: :verrygood

plantenwortel.jpg

 

Ik heb op 2 van de planten soort van groen/bruine slijm ontdekt op de wortels, foto volgt hier onder.. wat kan dat zijn? Doe ik iets fout?

ziekewortel.jpg

 

 

STATS:

Temperatuur: 25-26 graden

Luchtvochtigheid: 55-65 %

Afstand lampen van de plantjes: +- 75cm

EC: 1.4

PH: 5.7

Extra: Krijgen 1x per week een Canna Cure spray overheen ter preventie van beesten en als bladvoeding.

 

 

Onduidelijkheden:

Ik wil ze graag kleiner houden, en om mekaar niet in de weg te zitten met uitbossen ga ik ze straks dieven als het tijd is. Dat is toch verstandig?

 

Owja vraagje.. ze zitten nu 1 week op 18/6, zal ik ze al in de bloei zetten of niet?

 

Wanneer moet ik de lampen lager gaan hangen met hydro/aero? Op de 1e dag dat ze in de bloei gaan of later?

 

Alvast bedankt :showoff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die groenbruine slijm is van algen (hebben licht nodig!), en de onderste zijtakken kun je nu al dieven, dan gaat de groei/energie die je anders later wegknipt naar de toppen die blijven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je eens uitleggen hoe dat systeem precies werkt?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

KLIK

 

Wortels moeten wit zijn!

 

Te warm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zeg ik te warm :verrygood

 

Groei: GHE Grow Sensation

Bloei: Canna Aqua

Wortels: Canna Rhiztonic

Extra's: Canna PK 14 en Hesi Supervit

Jammer van dat bijelkaargeraaptzooitje

Een voedingslijn werkt in senergie.

Ik heb op 2 van de planten soort van groen/bruine slijm ontdekt op de wortels, foto volgt hier onder.. wat kan dat zijn? Doe ik iets fout?

[

KLIK

KLIK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo .. dat zijn veel reacties in 1 uurtje tijd :verrygood .. bedankt allemaal!

 

Chriet Tittulaer //

Temperatuur van me water is 21-22 graden.

 

 

P H donner//

Bedankt voor de links, dat wordt waarschijnlijk aanschaffen!

 

 

racker//

Dit is een systeem waarbij je planten in de lucht (vandaar aero) hangen en de wortels worden besproeid met voedingsrijke water.

 

 

Groen Gif//

Hoe bedoel je ze hebben licht nodig? Owja.. en de dieven, die onderste zijn nog geen takken geworden maar bladeren, alsnog afknippen?

 

 

Kan iemand mij vertellen of ze rijp genoeg zijn voor 12/12?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Besproeid door wat? pomp ofiets..... vernevelaars?

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites
Besproeid door wat? pomp ofiets..... vernevelaars?

 

Gr

 

Zoiets.. ja door een pomp die soort van mist sproeit onder de wortels.

aeroponics.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Top dat je voor de combi Led/hps hebt gekozen.

Ben benieuwd wat het je gaat brengen.

Suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij aeroflow worden de wortels besproeid door vernevelaars

De druppels zijn van een bepaalde microngrootte om te kunnen functioneren

 

Niet zomaar wat druppels dus!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede filters nodig lijkt me...

Share this post


Link to post
Share on other sites

De aerosysteem die ik heb biedt me geen mogelijkheid tot zo'n BioFilter simpel omdat die BioFilter moet hangen aan de rand van een watertank.. bij mij is dus het geval dat alles dicht zit en de randen zijn niet ontworpen zo dat iets daarop evt zal kunnen hangen.

 

Ik heb me even verdiept in 't algen onderwerp wat betreft hydro/aero systemen en wat ik heb geleerd is dat ik alle naden en gaten van mijn systeem voor de zekerheid moet afplakken on-doorzichtige tape voor 100% lichtpreventie bij de wortels, als dat gelukt is kan alg niet leven zonder licht. Ook blijkt het goed te zijn om een paar eetlepels 3%-waterstofperioxide in de watertank te doen, die doodt algen en schimmels. Het moet onder-gedoseerd blijven om non-toxic te blijven voor de planten zelf, dus heel klein aanpakken, 1% waterstofperioxide tegenover 99% medium (water). :icecool

 

Ik heb een extra 100L watertank waar ik mijn oplossing klaar maak voor de aanstaande waterverversing als de plantjes op 12/12 gaan. Daar heb ik alvast een stabiele EC 1.5 PH 5.7 oplossing gemaakt met Canna Aqua A+B, klein beetje Canna Rhiztonic en 20 druppels HesiVIT (1 druppel per 5L water staat op 't flesje). Ik heb ook al wat 3%-waterstofperioxide erin gedaan zoals ik het gelezen heb op 't internet, er kwammen na een paar uur meteen water-ballonetjes op t water.. op de website werd verteld dat dit betekent dat bacterien/algen dood aan t gaan zijn en omzetten naar oxygen. Dus gaat goed zover :showoff: :verrygood !

Share this post


Link to post
Share on other sites

"1% waterstofperioxide tegenover 99% medium (water)"

 

NEEEEEEEEEE, veeeeeeeeeeeel minder!!

wat dacht je van 2 a 3 druppels H2O2 in je medium, dat is zat!

 

blijven je wortels ook mooi wit!

en inderdaad geen licht in je tank laten komen.. ben ook aan het kijken of het mogelijk is voor mij :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee misschien is 1% idd te veel. IK heb zelf 2 cola dopjes in 100L water gegooid.. dat is dus veel minder dan 1% (ben slecht in rekenen) aangezien 1 dopje +- 10ml is en 100L = 100.000 ML

 

 

Mijn enige vraag.. hoe lang moeten ze nog op 18/6 als je naar de foto kijkt waar ik een van de plantjes vasthoud. Bladeren zien er wel erg dik,groen,breed en gezond uit. Ben ik echt blij mee. Hoewel het niet perfect gaat, gaat het wel veel beter dan mijn 1e keer op aarde lol :verrygood .

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoeveel groeien ze per dag?

 

mag best 2 cm zijn

 

gaat het langzamer zijn ze niet echt sterk nog

gaan ze goed moet je ze zo'n 20 cm laten worden voordat je omschakeld

 

jammer dat je je veld niet helemaal vol hebt......

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoelang staan die stekken er nu in?

 

en ja lichtdicht maken, heel belangrijk tegen algen

 

2 dopjes is prima op 100 liter

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja er kunnen dus 56 netpotjes in.. ik heb nu maar 22 van benut. In de growshop werd het me afgeraden om het vol te proppen omdat ze dan te bossig gaan worden en dat zal voor problemen zorgen blablabla.

 

Ze groeien ongeveer 1.0 - 1.5 cm per dag.. grootste is al 20cm.. rest rond de 16 cm gemiddeld. Ze staan precies 1 week op 18/6, maar hebben 2-3 dagen stress gehad omdat de lamp te laag hing de eerste dagen, na dat ik de lamp hoger had gezet begonnen alle bladeren naar boven te wijzen en toen begon de echte groei pas. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik 300ml op 1000l peroxide van 35%. Niks mis mee. Ook ben ik bezig met een uv waterfilter.

 

We blijven bezig he

 

De peroxide moet uitreageren in de ton en niet in je wortels. Gebruik je wel een ton?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou ze gewoon symetrisch verdelen en dan flink voorgroeien dat het goed vol komt

 

wacht ff

 

22 op een meter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou nog even wachten met op 12/12, laat ze iets groter worden om een beetje volume te krijgen

 

hoeveel x krijgen ze per dag water, of staat je pomp continu aan?

 

groetjes

 

 

ps. dat symetrisch verdelen is geen slecht plan inderdaad

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had eens een partij vijverpompen met uv reiniging

kan je kant en klaar kopen bij een tuincentrum

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een party? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

22 op 1 vierkante meter ja. De hele systeem is precies 1x1 meter. met 56 netpots in. ik gebruik 22 met een lege netpot tussen elk plant zover dat kon.

 

 

De pomp staat kwartier aan / kwartier uit ,in de donkere periode gaat die om de 1 - 1.5 uur aan voor 15min.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...