Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sompie

Instellen Irrigatie

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje! ik heb een nieuwe setup gemaakt. Dit keer met een irrigatie systeem!

Ik heb 10 ltr potten en ik weet dat je de eerste keer zelf water moet geven omdat de pot genoeg bevat (Denk ik)

Nou is mijn vraag..... Als de lamp aangaat! dan moet je 2 uur na de lamp gaan wateren? en zo ja hoe lang moet tie dan wateren en om de hoeveel tijd?

Hoop vragen in een paar zinnen haha

Ik heb wel wat gevonden maar was me niet duidelijk! hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

Ik heb sproeiers erop zitten weet niet of het uitmaakt!

 

Groet Sompie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey sompie,

 

 

wanneer je water geeft kan je zelf bepalen. een paar keer een klein beetje blijkt beter te zijn dan 1 x een grote hoeveelheid.

Heb gelezen dat water het best gegeven kan worden net voor ze gaan slapen, maar als je gewoon doet voor ze aan gaan en als ze uit gaan moet het wel goed komen.

Het beste is of om te kijken hoelang je vat er over doet voor hij leeg is en het aantal liter te delen door het aantal planten en je weet wat ze ongeveer per plant gehad hebben.

Of je houdt een bekertje onder 1 sproeiertje en kijkt hoelang hij er over doet voordat hij vol is. Zolang zet je dan bijvoorbeeld je timertje aan.

 

 

hopelijk heb ik je vragen beantwoord:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja en als je dan de hoeveelheid die je wil geven verdeeld over een paar keer, als de lamp aan is,. zijn ze helemaal blij.

Maar welke medium gebruik je? (aarde steenwol, cocosus)

 

Gr Kut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik zelf aarde.

zelf denk ik dat het dan erop neer komt dat ik 100 ml voor dat het licht aan gaat en 100 ml voor dat het licht uit gaat?

ik heb ook geen idee hoeveel ik moet geven voor 10 lt potten.

 

thnx voor zover :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ligt er allemaal aan hoeveel je planten drinken!

een klein plantje heeft zat aan 100ml per dag, maar als je in de 4de week bloei zit is dat al snel 1 liter per dag..

wat voor irrigatie systeem heb je?

 

zorg er iig voor dat de wortels niet nat staan als ze gaan slapen, dan krijgen ze geen lucht en dan krijg je wortel rot..

 

groeten,

Shilizous

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb van die sproeiers.. Naam weet ik niet helaas.

Maar als ik het goed begrijp is het dan niet de bedoeling voor dat de lampen uit gaan nog eens te sproeien?

Dan is het misschien handig om 150ml te geven 1 uur na het licht is aan gegaan? En dan in de gaten houden dat ze niet te licht blijven die potten!

 

Thnx

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi sompie

 

maak de aarde eerst gewoon goed vochtig maar niet zeiknat.

en ga pas met de sproeiers werken als ze meer water gaan verbruiken,

als je de sproeiers nu op de klok zet gaan ze waarschijnlijk teveel water krijgen.of je moet ze om de dag water gaan geven met een sec. timer.

 

als je met een rayet een minuut sproeit komt er rond de 300 / 400 ml. water uit. en dat is een beetje teveel aan vocht elke dag.

je kan het beste water geven 2 uur nadat je lampen zijn aangegaan. dan kunnen ze nog een beetje droog drekken voordat ze de nacht in gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Zo'n systeempje van jou lijkt me wel lastig om af te regelen.

Zelf heb sinds kort een systeempje met membramen dat werkt op vacuum.

Er zitten kegeltjes aan die water opnemen, zodra die droog komt te staan, gaat het membraampje weer open en laat hij weer water door.

Zo krijgen de plantjes precies waar ze om vragen.

Bovendien kost het geen stroom.

 

Tot nu toe werkt het prima, maar weet mischien iemand hier de nadelen van?

Zodat ik me daar iig op voor kan bereiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hou er idd rekening mee dat kleine plantjes niet zoveel drinken,.

dus kan best zijn dat je dan het systeempje maar 1x in de 2 a 3 dagen aan hoeft te zetten.

Gewoon goed kijken naar je planten en je potten zorgen dat ze niet te nat komen te staan

 

Gr Kut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blumat bedoel je.

 

Nadeel?

 

Jah dat je altijd een vat moet hebben die hoger moet staan.

Verstopping is snel mogelijk.

Niet ideaal voor grote setups.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Blumat bedoel je.

 

Nadeel?

 

 

Dat het evengoed je hele hoger gelegen vat leeg trekt B)

 

Been There :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Been There :lol:

 

Vertel vertel....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon een SJ met 200 liter B)

Blumat bleef gewoon doorlopen,.....houd het nu op schakelklokken en pompen. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaja dat kan zkr.

Als er een kegel lekt of wat dan ook.

 

Krijg je een naar natuurkundig wetje die intreedt.

 

Zo heb ik een mogelijk heid om regen water op te vangen.

Gewoon me dakuitloop dicht zetten...wachten op een vol dakkie.

Slang erin leggen... Zuigen en hoppaaa....honderden liters regenwater..

Die ideaal is al je geen tappunt heb..

 

Jaja dat kan zkr.

Als er een kegel lekt of wat dan ook.

 

Krijg je een naar natuurkundig wetje die intreedt.

 

Zo heb ik een mogelijk heid om regen water op te vangen.

Gewoon me dakuitloop dicht zetten...wachten op een vol dakkie.

Slang erin leggen... Zuigen en hoppaaa....honderden liters regenwater..

Die ideaal is al je geen tappunt heb..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ik heb nu alles aangesloten...en heb er een maatbeker bij gehouden en verdomd;-) Tuintechniek had gelijk! gaf 300 ml in 1 minuut.

Nou ga ik het gewoon proberen om de eerste 2 weken om de dag 300 ml te geven, 1 uur nadat ligt is aangegaan.

En na de 2 weken ga ik proberen om 300ml per dag te geven.

 

Zou dit goed zijn?

 

Gr Sompie

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou dit goed zijn?

 

lees dit topic nog een keer door zou ik zeggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
zou dit goed zijn?

 

lees dit topic nog een keer door zou ik zeggen.

 

Weet je! als je nou niet normaal antwoord kan geven zeg dan niets! Het is altijd fijn als mensen hun ervaring delen....

Als ik onzeker ben en om advies vraag dan zijn er altijd wel mensen die antwoord of advies geven.

en dan kom jij met je (zou dit goed zijn??? lees dit topic nog een keer door zou ik zeggen.... pfff

jammer hoor

 

Gr Sompie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ga ik het gewoon proberen om de eerste 2 weken om de dag 300 ml te geven, 1 uur nadat ligt is aangegaan.

En na de 2 weken ga ik proberen om 300ml per dag te geven.

 

 

dit staat haaks op wat andere in dit topic zeggen, dus neem aan dat je dat over het hoofd hebt gezien? geef je planten zoveel water als ze nodig hebben, niet STANDAARD 300mL per 2 dagen, en dan klats boem 300mL per dag. in het begin zuipen ze amper(is al gezegd) en in de bloei zuipen ze onderhand 500mL per dag op zo'n potje. maar dat zul je toch echt zelf moeten aanvoelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi sompie

 

geeft ze eerst gewoon 1 minuut water en kijk na een paar dagen hoe zwaar de potten zijn.

als je het echt wilt weten dan weeg je de potten en schrijf het gewicht op voor het water geven en na het water geven

dit is een goede indicatie van wat ze verdampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

helemaal super! dank je! cheers :verrygood

 

hoi sompie

 

geeft ze eerst gewoon 1 minuut water en kijk na een paar dagen hoe zwaar de potten zijn.

als je het echt wilt weten dan weeg je de potten en schrijf het gewicht op voor het water geven en na het water geven

dit is een goede indicatie van wat ze verdampen.

 

thnx! ik heb het nu zo ingesteld en de potten zijn niet echt topzwaar,maar beetje vochtig.

Stekken staan er ook netjes bij alleen zijn bij sommige de bladeren een beetje verbrand! zou dit kunnen zijn dat het water op de bladeren sproeit? en dat het dan verbrand door de lampen?

 

gr Sompie

Share this post


Link to post
Share on other sites
thnx! ik heb het nu zo ingesteld en de potten zijn niet echt topzwaar,maar beetje vochtig.

Stekken staan er ook netjes bij alleen zijn bij sommige de bladeren een beetje verbrand! zou dit kunnen zijn dat het water op de bladeren sproeit? en dat het dan verbrand door de lampen?

 

gr Sompie

 

laat eens een foto zien het zou wel kunnen ja

door de sproeiers dieper in de aarde te steken kan het oppervlakte verkleinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je niet alsnog je planten op hydro zetten. Met van die netjes en kleikorrels. Dan hoef je geen rekening te houden met hoeveel je ze geeft. Dan pakken ze wat ze nodig hebben...

 

Drie keer als het licht aan is. Een kwartier ofzo.

 

Zul je vast ook wel ergens gelezen hebben...

 

(geintje)

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_31823_13109_914221.jpg

Bladeren lijken een beetje te verbranden heb de sproeiers wat dieper gestoken.

gallery_31823_13109_394596.jpg

Ook vind ik de kleur wat licht! ik gebruik Canna Light mix en ben begonnen op 1.0ec en ph op 6.0

gallery_31823_13109_1227173.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...