Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Indicaan

Sannie's Mycorrhiza Symbiosis

Recommended Posts

Er is momenteel iets leuks gaande in mijn kastje, wat ik jullie niet wilde onthouden.

 

Even korte info vooraf over het medium: Na elke draai haal ik ongeveer een derde van het medium weg (bovenlaag) en laat alle wortels zitten. Vervolgens gaat er weer verse custum mix op met schimmels, bacto, buffertabs en GK complete. De aarde helemaal onderop de bodem is nog nooit ververst, ronde nr 3. Er leven behoorlijk wat wurmen in de bak die er al vanaf de eerste ronde inzitten.

 

gallery_22913_8408_179367.jpg

Zo is de setup. Drie suikerklontjes van Sannie in scrog onder 250W. Let even op het witte zeiltje met de visloodjes erop, want daar gaat het nu om.

 

gallery_22913_8408_79123.jpg

Een kiekje onder het zeiltje. Het broeit hier flink, de wormen laten zich nu ook regelmatig aan de oppervlakte zien.

 

gallery_22913_8408_100181.jpg

De wortels kruipen gewoon over de aarde doordat ze geen licht krijgen vanwege het zeil, en het constant vochtig is vlak onder het zeil.

 

gallery_22913_8408_97769.jpg

Overal waar je nu kijkt lopen er wortels over de bodem te kruipen, ook onderop de kuip komen wortels uit de gaten dus het zit nu de hele kuip rond en het hele medium maximaal benut

 

gallery_22913_8408_109421.jpg

En pats daar is de eerste paddestoel, zo ongeveer om mn grondthermometer heengegroeit.

 

gallery_22913_8408_111286.jpg

wortels en overal sporen van opkomende paddestoelen…

 

gallery_22913_8408_125431.jpg

En nog meer

 

gallery_22913_8408_94983.jpg

WTF komt hier nou omhoog zetten

 

gallery_22913_8408_58783.jpg

En het feest gaat maar door

 

gallery_22913_8408_109342.jpg

Nu het zeil eraf gaat en ik niet wil dat de blootliggende wortels weer afsterven door het licht, besluit ik er een extra laag custom mix overheen te gooien. Binnen een dag waren de eerste wortels alweer te zien...

 

gallery_22913_8408_70630.jpg

En even later plopte ook de paddestoelen overal weer tevoorschijn door de nieuwe extra laag aarde

 

gallery_22913_8408_39431.jpg

Plop! En nog iets geks, behalve de paddestoelen en wormen lopen er ook roofmijten rond. Die zijn op zich welkom, maar het is al 2 rondes geleden dat ik die heb uitgezet, volgens de info zouden die beestjes zichzelf niet in stand houden? Afijn, ze lopen er wel degelijk, zo af en toe kom ik een roofmijtje tegen.

 

gallery_22913_8408_114493.jpg

Onder deze parasol ontstond een klein paddofeestje

 

gallery_22913_8408_15184.jpg

Paddo gangbang

 

gallery_22913_8408_83735.jpg

Maar ook aan de rand van de kuip heeft de mycotrofie toegeslagen

 

gallery_22913_8408_18005.jpg

Mooie foto vind ik zelf met de wazige wietplant op de achtergrond

 

gallery_22913_8408_48036.jpg

"Als paddestoelen uit de grond schieten"

 

gallery_22913_8408_108320.jpg

De planten lijken het in elk geval erg fijn te vinden met hun vriendjes bij de voetjes, de stammen zijn ontzettend dik en ik heb nog niet eerder zo'n enorme groeiexplosie bij de wortels gezien als deze keer (gebruik die schimmels elke ronde)

 

 

Moest ik ff kwijt.

 

Indicaan B) LOVES :o mycorrhiza

 

Groet,

 

Indicaan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha ziet er goed uit man. Je hebt bedat een natuurreservaat daar hahaha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zier er echt lache uit :lol:

 

2 kweekjes in 1 hok B)

 

 

 

succes met je plantjes en je stoelen :o

 

 

Groetjes,

Taiga

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komt me bekend voor die pado's :lol:

 

Kwam door de schimmels die ik had toegevoegt :o

Ben er weer bij deze ronde ook al kijk ik vanaf de zij lijn B)

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even conclusies trekken...

 

Als je witte folie op je medium plaatst:

 

-Wordt je medium beter doorworteld en ga je hogere opbrengst hebben.

-Heb je meer reflectie in je hokje en dus weer een hogere opbrengst.

-Kan je bovendien Psilocybe Cubensis gaan kweken?

 

Niets dan voordelen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Even conclusies trekken...

 

Als je witte folie op je medium plaatst:

 

-Wordt je medium beter doorworteld en ga je hogere opbrengst hebben.

-Heb je meer reflectie in je hokje en dus weer een hogere opbrengst.

-Kan je bovendien Psilocybe Cubensis gaan kweken?

 

Niets dan voordelen?

 

en je vergeet nog een stabielere en koelere bodem temp.. :lol:

ik zou wel altijd als het bladerdek het medium ''bedekt'' de folie er weer afhalen,

beestjes vinden het namelijk ook erg lekker onder de folie...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mitc: Jeps, mijn eigen beschermd natuurgebiedje met waardevolle flora & fauna!

 

@taiga2: Eigenlijk drie kweekjes zelf, ik kweek onderin de bak ook nog verse wormenmest voor de volgende ronde (zie wormenpoep liinkie in handtekening)

 

@skikey: Gaaf he. Heb al eens vaker een paddestoeltje voorbij zien komen bij de bio kweekjes, maar in deze getale had ik nog niet eerder gezien (40-50 paddestoelen in een 65L kuip rondom 3 plantjes).

 

@Thanatos: Het belangrijkste is de schimmels voor bovenstaan effect. Maar het zeil activeert het bodemleven wel extra goed, helemaal als je het zeil nog extra afdekt met wat gewichtjes. En verder is het natuurlijk om verdamping en uitdroging tegen te gaan, en het beter op peil houden van de grondtemperatuur. Vorige rondes gebruikte ik radiatorfolie als afdekzeil in de groeiperiode, maar op een of andere manier werkt het z/w zeil veel beter. Door het zeil is de aarde absoluut pikdonker, lekker broeierig als je de bovenlaag dagelijks vochtig houdt (niet nat). Wel elke dag het zeil er even af voor beetje luchten en bovenlaag opnieuw vochtig maken. Het allergrootste voordeel is de enorme wortelgroei in de bak, de wortels komen onderop uit de gaten en aan bovenkant ligt een heel tapijt fijne wortels zelfs boven de oppervlakte. Die paddo's zijn erg leuk, maar het gaat natuurlijk om het bijbehorende wortelnetwerk. Niets dan voordelen inderdaad!

 

@amnesiah: thnx!

 

@pablo187: De bodem leeft zeker, er komen dagelijks nieuwe paddo's bij en oude vergaan, zie steeds op nieuwe plekken weer wortels uit de grond schieten en als je goed luistert dan hoor je de wortels zingend groeien en de wurmen gillen van geluk.

 

@Stikkie 2.0: Jeps. Het zeil was al verwijderd bij week 2 bloei, en heb er toen ongeveer 2 cm verse lightmix overheen moeten gooien om de wortels weer te bedekken, onder het zeil lag een heel netwerk van wortels open en bloot! Die nieuwe bovenlaag zit inmiddels ook weer helemaal vol met wortels. Tensio hou ik tussen 100 en 200, dageijkse bewatering onder- en bovenaf, voedingswater altijd 21,0C.

 

@Shilizous: Thnx!

 

 

Bedankt allemaal voor de leuke reacties,

 

Indicaan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

meer biologischer kan bijna niet

hiermee moet je gemakkleilijk over de twee ons komen

en wat zal ie lekker smaken

 

ik ga ook over je schouder meekijken

 

wordt vast een errug mooie run

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

een prachtig geluidje is dat he.. al dat bodem levennn!

 

lekker bezig man... ik wil foto'sss hahaha ;)

 

Grtz P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de mooie reacties mannen!

 

Het was eigenlijk niet echt bedoeld als een kweekverslag, maar meer een topic om te laten zien hoeveel paddo's er wel niet omhoogkwamen in de bak. Maar ik zal even wat fotootjes schieten hoe de boel er nu bijstaat, en natuurlijk zal ik achteraf wel even melden wat de score is geweest, want de hamvraag blijft natuurlijk of het gunstig is om zoveel paddo's te hebben of juist niet. De planten zijn in elk geval uitgerekend tussen kerst en oud & nieuw, we zien wel waar het schip strand voorlopig nog geen herfst in zicht.

 

Tot dusver heb ik in elk geval de indruk dat die paddo's slechts een indicatie zijn dat het bodemleven goed op gang is, en ja bij een goed bodemleven doen je planten het ook erg goed. Het is tot dusver een zeer goede draai, geen tegenslagen of plagen, en de panten staan er kerngezond bij. Nu staan ze er bij mij altijd kerngezond bij natuurlijk ;) maar deze keer straalt het er echt van af, de aarde is echt een broeibak deze keer. Ook de wormen laten zich deze ronde vaker aan de oppervlakte zien doordat ik nu iets natter kweek. De bladeren zijn tot het uiterste puntje groen, bij vorige kweken was het uiterste bladpuntje altijd een beetje "burned" (ik dacht altijd dat die bladpuntjes die niet verder gaan teken was van goed bodemleven) maar gek genoeg deze ronde geen puntjes aan het blad.

 

 

Die paddo's, het zijn er uiteindelijk meer dan 100 geworden. Het enige wat je er nu nog van ziet is wat hompjes verschrompelde paddokopjes, soms komt er nog een nieuwe boven maar sinds het zeil weg is sterven ze binnen een dag ook weer af.

 

Deze ronde is voor mij in elk geval wederom een hele leerzame. Volgens mij begint alles een beetje op zn plaats te vallen, ik begin steeds meer het waarom bij bepaalde dingen te begrijpen, niet alleen de mycorizza maar ook met de bacto. Door een beetje met de bacto te spelen ipv standaard 1x per week op zondag heb ik het idee dat ik meer verandering zie dan voorheen. Bij beginnend geel blad ben je bijvoorbeeld geneigd om je voeding op te schroeven, maar met de bacto blijk je ook prima te kunnen sturen om meer los te weken wat al in de bodem zit. Even een stevige bacto ronde en een dag later staan de planten er weer diepgroen bij, en had zo ongeveer hetzelfde met guano+deuce deuce (hoog P + K) die ik in week 7 tweemaal gegeven had: die 2 pk shotjes leken niet veel te doen met de planten totdat ze op gegeven moment een bacto badje hadden gehad, de volgende dag had ik echt even een WoW momentje bij het opendoen van de kast, alles zichtbaar aangedikt en alsof de voeding die die week was opgebouwd nu allemaal pas tot zijn recht was gekomen en de planten dat met een groeispurt lieten blijken. Leek mij geen toeval meer, volgens mij begin ik nu ook de kracht van die bacto goed in te zien, of ik heb vorige keren gewoon niet goed op zitten letten, dat kan natuurlijk ook.

 

 

Ik heb zelf het idee dat het beter is bij elke water- of voedingsbeurt een kleine hoeveelheid bacto mee te geven, ipv wekelijks de hele dosis in 1 keer. Dat ga ik de volgende ronde dus eens even proberen.

 

 

Fotootjes volgen.

 

 

Groet Indicaan :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie info Indicaan, bacto is een mooi goedje idd, en het elke waterbeurt minimaal meegeven zou best een goed kunnen werken.

Deze ronde heb ik zelf de kracht van bacteriën ondervonden, ik brouwde elke week een thee van mayan microzyme, daar voegde ik bacto aan toe voor het geven, daarnaast ook nog deucedeuce, die ook bacteriën bevat, dus het werd erg druk in m`n medium, waardoor er teveel voeding werd vrijgemaakt.

De leer van producten is erg belangrijk, van elk product dat je toevoegd zou je de werking van dat product moeten weten, het forum is gelukkig een bron van informatie.

Mvg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad goeie informatie te vinden hier ;)

 

De paddenstoelen zijn een resultaat van een wel riekend bodemleven en het ideale klimaat door het zeiltje om vruchtlichaampjes te kunnen produceren. Dit zeiltje is zeer belangrijk voor een stabiele temperatuur en vocht huishouding.

De paddenstoelen komen niet van de symbiosis af aangezien endo mycorrhiza's geen vrucht lichamen vormen dit zijn ecto mycorrhizas's die je ziet.

De Bacto is een product welke zijn gelijke niet kent vanwege de combinatie van echte bodem bacterien, suikers, trichoderma schimmel en nog vele andere lekkernijdjes voor het tot stand brengen van een florerend bodem leven. bacto is ook bedoeld om zekerheid te hebben dat de positieve bacterien de overhand houden in je aarde en door dit 1-2 wekelijks mee te geven zorg je voor deze overhand van positieve bacterien. Dagelijks mee geven zie ik niet veel voordelen in maar lijkt me niet kwaad te kunnen.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
De paddenstoelen komen niet van de symbiosis af aangezien endo mycorrhiza's geen vrucht lichamen vormen dit zijn ecto mycorrhizas's die je ziet.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als ik schimmels gebruik krijg ik paddestoelen, anders niet. Misschien een besmetting met onbedoelde sporen? Zie foto: gallery_3710_8293_220686.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sannie & Jack the Ripper: Laatste 2 rondes heb ik de mycorizza van Sannie gebruikt, die ronde daarvoor de Myco van Humboldt. Ik hergebruik mijn aarde, dus in theorie zou er wat verdwaalde sporen van eerdere draaien actief kunnen zijn geworden, weet niet of er in die van Humboldt wel ecto's aanwezig zijn... Afijn, al komen ze niet met de mycorizza mee dan moeten ze toch uit de aarde komen, Art en ik gebruiken dezelfde aarde, gebruik jij toevallig ook Goldlabel custom light mix, jack the ripper? Of een van de thee-tjes mischien, in al die organische brouwsels kunnen mischien ook wat sporen voorkomen....?

 

Deze ronde is bijna ten einde, ik heb me een beetje verkeken op de groeikracht van de sugar punches. Ze gaat eerst heel traag alsof ze nergens haast mee heeft, om dan volledig uit haar voegen te klappen. En dat uit haar voegen klappen doet ze eigenlijk pas heel laat in de bloei en dus volkomen onverwacht. Wel zeer welkom, want vanaf dan gaat alles in sneltreinvaart en haalt ze de achterstand zeer rap in. Ik hou wel van een beetje vooruitgang, dat elke dag opnieuw je weer verrast wordt door die vooruitgang. Je hebt wel eens dat je tussen de ene en andere dag weinig verschil merkt, alsof ze even stil staan, dit soortje doet het zo lang mogelijk op het gemakkie om dan om te slaan in een wildgroeiend monster. Dit soortje maakt nu al een grote indruk op me, spierwit en een moddervette meurende zoete walm die je tegemoet komt bij het openrekken van de kast.

 

gallery_22913_8408_126915.jpg

Spierwitte zoete diamanten

 

M'n scrog is niet helemaal zoals ik wilde, ik had niet veel te vertellen tegenover deze krachtige dame. Aangezien ik dit keer niet wilde knakken, heb ik haar een klein beetje haar gang laten gang, dus meer gebuig en gevouw dan geknak. Hierdoor een iets minder mooi egaal vlak, maar ik klaag niet want ze heeft een ruige wildernis vol dikke toppen teruggeven die het predikaat "volle bak" waardig is. Ik ben weer een gelukkig man met zoveel zoete pracht in de kast.

 

Het zat me alleen toch niet helemaal lekker dat sinds het zeiltje weg is de bovenlaag niet mooi vochtig gehouden kan worden. Na watergeven is de bovenlaag zeiknat maar later droogt het toch in, je ziet dat de kracht eraf gaat en ook het leven en broeiende effect verdwijnt, zelfs de wormen komen niet meer omhoog als de grond droog is. Wel goed tegen de vliegjes natuurlijk die droge grond, maar aangezien ik op een paar vliegjes na daar geen last van heb, kies ik toch liever voor een iets vochtig grondje. Ik heb nu een handdoek om mijn planten heengelegd op de bovenlaag, en bewater nu elke dag gewoon over de handdoek heen. Een handdoek is ademend en niet zo broeiend als een zeiltje, toch heeft wel een bijna dezelfde werking, namelijk het vochtig houden van de bovenlaag. Als ik nu de volgende ochtend de kast opendoe, is de handdoek alweer helemaal hard uitgedroogd, maar daaronder is de aarde nog ardig vochtig en de wormen liggen ook weer terug op de bovenlaag onder de handdoek te feesten. De handdoek neemt de functie over van de uitdrogende toplaag, maar nu niet tenkoste van mijn wortels! Tevens werkt de handdoek nog enigzins goed tegen de vliegjes, want die kunnen nu niet overal in de bodem kruipen.

 

Ik geef ongeveer 2 uur nadat de lampen aan zijn water. Dan is er dus nog 10 uur over dat de lampen schijnen, mijn planten drinken en er water verdampt. In die 10 uur ging mijn toplaag (1 - 2 cm) steeds van zeiknat naar kurkdroog, nu met de handdoek erop is na 10 uur de handdoek helemaal uitgedroogd, maar de grond daaronder net-niet. Perfect dus!

 

Verder wil ik nog even melden dat het volgens mij echt heeeeel belangrijk is op welke temperatuur je watergeeft, en wanneer. Voorheen deed ik dat nog wel eens een beetje uit de losse pols, colaflessie onder de koude kraan, beetje warm erbij, ff schudde, ja zo is het wel ongeveer 20C. Ik meette het wel na voor het erin ging maar alles tussen 18C en 23C vond ik wel goed. Maar had stukkie gelezen over de opname van de wortels bij verschillende temperaturen en daar deze ronde beter op gelet, had Sannie ook ergens horen zeggen dat 's zomers 20C een perfecte temp is voor onze plant, en 's winters mag dat iets hoger tot 22C. Met andere woorden, met 21C als richtlijn zit je snel goed, en dat heb ik deze kweek vrij consequent geprobeerd door te voeren, ik heb het idee dat deze ronde het watergeven veel constanter is geweest en ik heb bijna geen dagen gehad dat ik geen water hoefde te geven. Het blijft natuurlijk beetje gissen, maar kan best dat door 1x water van 23C te geven de boel teveel op slot gaat en je de volgende dag geen water hoeft te geven omdat de rem er nog op zit.

 

gallery_22913_8408_44565.jpg

Check ook de temperaturen, we gaan het laatste weekje in zo ongeveer, dus heb de kachel uitgezet en krijgen nu een inlaat temperatuur van 18C, terwijl de bodemtemperatuur niet onder de 21C komt, met als gevolg echt spierwitte toppen (vooral aan de kant van de inlaat). NB: Het lichtgroene wiet aan de voorkant is weer "geplette" wiet van de kastdeur als ie dicht zit, ziet er op de foto altijd beetje vreemd uit qua kleur, in het echt vooral qua vorm ;-)

 

 

Als het lukt (als ik eraan denk dus) maak ik nog even een fotootje van het wortelgestel zodra de planten omgaan, ik ben ervan overtuigd dat de hele godganze bak VOL zit met wortels! :) :P :D

 

Groet Indicaan :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant leesvoer weer Indicaan, en wat een gigantische stammen heb je zeg :huh: :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Laatste 2 rondes heb ik de mycorizza van Sannie gebruikt, die ronde daarvoor de Myco van Humboldt. Ik hergebruik mijn aarde, dus in theorie zou er wat verdwaalde sporen van eerdere draaien actief kunnen zijn geworden, weet niet of er in die van Humboldt wel ecto's aanwezig zijn...

 

Ik heb de myco madness van Humboldt en die heeft ecto's. Rhizopogon villosullus en rhizopogon luteolus.

myco madness is trouwens een bacto/myco mix met humuszuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...