Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

weedy woodpekker

Ontwerp kastje

Recommended Posts

Ik ben van plan een kastje te bouwen om buitenplantjes te groeien tot 0,5m(om

dan uit te planten), zie hieronder, als er iemand opmerkingen heeft, altijd welkom,

dit word mijn eerste keer dat ik weed kweek dus ik denk dat er wel nog veel zal

aan mankeren

Het bestaat uit een metalen doos (verschepen van materiaal), rechtgezet en dan

zal ik die isoleren met een isolatie van 3cm (aangezien ik hem niet binnen kan

zetten moet hij dus goed zijn warmte kunnen behouden).

Voor ventilatie zal ik normaal pc fans gebruiken (stuk of 4) gekoppeld aan een

thermostaat. Iemand goede goedkope merken van thermostaatjes, radiatortjes of

iets anders.

Lamp heb ik ofwel halogeen ofwel TL,

 

kast_0001.jpg

 

Weet er iemand als je zo'n natriumlampen in halogeensockets kan steken??

Anders koop ik wel zo'n natriumlampje :D

 

Thx, Greatz bij voorbaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op de 1e plaats vind ik je tekening wel erg groot van formaat, maak die ook maar wat kleiner.

 

Verder is tl voldoende om je plantje mee voor te groeien. Halogeen werkt niet.

Vraag me verder af wat je zo met die aquarium verwarming meent te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ewel, das omdat zo'n aquariumverwarmingkje klein is en met dat da kastje al nie te groot zal zijn zou ik graag zo veel mogelijk plaats besparen.

Maar kzal natuurlijk eerst kijken als die lamp de kast niet warm genoeg kan houden. Want dan heb ik geen verwarming nodig é.

De kast zal in een half vervallen huisje staan dus zal het wsh wel nodig zijn om extra te verwarmen.

Kben van plan om te guerrillaplanten (overal rond maar nie bij mij thuis), is da goe of nie?

Enneuh, eiglik, kheb ier hoooooopen bijgeleerd op dees forum gwoon door te lezen, kdenk dat ik msh 100g van mijn plant zou gehaald hebben :wacko: moest ik mijn eigen denkwijzekes gevolgd hebben, so.... Admins gulle doen goe werk, keep it up ;) (kwist bv nie da hasj van dezelfde plant werd gmaakt :blink: :D )

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit slaat echt nergens op :wacko:

 

kheb ier hoooooopen bijgeleerd op dees forum gwoon door te lezen
.....

 

...weet je wat...slaap er nog een nachtje over en vraag jezelf af of je echt wel iets wil gaan kweken...

 

........met je agquariumverwarming :D

 

 

DJAGO

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da slaat just wel ergens op en ik gaan weed kweekn, nanana, binn maand of 4 staat er daar bij mij thuis een plantjen of 3 van een meter ofzo, da zegge kik, en ja, msh kank wel wa slaap gebruikn wan twaarn nog zware nachtn.

De leute nog é enneuh, tkan mij echt wel nie scheeln oor wadda jij dervan vindt

En aquariumverwarming geeft goe warmte en das nie zo overdreven duur, kmoe ik dus wel me 100 euro mijn kastjen bouwen é.

Share this post


Link to post
Share on other sites
aquariumverwarming geeft goe warmte en das nie zo overdreven duur

 

weet je wel wat een aquarium is???????

 

kneem aan dat je aquariumverwarming toch niet gaat gebruiken als HOKverwarming???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die verwarming houd het op die manier nog geen dag vol.

Bedenk je eerst eens hoe de dingen werken.

 

Verder zou het ook wel netjes zijn iets op je spelling te letten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaha....'t moet niet veel gekker worden hier :wacko:

 

Wil je je huis in de fik steken ofzo, met je aquarium/hok verwarming :D

 

Als je een natriumlamp koopt, heb je geen verwarming nodig...

 

hallogeenlicht valt sowieso al af...en er passen ook géén natriumlampen in de fittingen.....ook al zou 't passen, dan werkt 't nog steeds niet !

 

en je kan 't beter wit maken dan met alluminiumfolie te bekleden...

 

Verder heb je ook méér afzuiging nodig als je een natriumlamp gaat gebruiken...

 

en de thermostaat moet natuurlijk op plant/top hoogte hangen

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als ik nu van mijn aquariumverwarming een CV maak voor in mijn kastje, heb ik alleen nog maar een pompje nodig en dan staat da water altijd op 40°, en kheb geen natriumlamp, maar wel TL, of zalk goekoper uitkomen met toch een Na-lamp? (tzal mij 30 euro kosten voor zezlfgemaakt mini-CV'tje:P

Merci voor de hulp al alleszinds.

Die kast staat wel niet in een verwarmde ruimte, dus kweet nie als die Na-lqmp dat dan toch zou kunnen warmhouden. Ken er echt nog nie veel van hoor, dus sorry voor al de domme dingen dak msh zou zeggn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou toch nog eens de moeite nemen om alles nog een keer goed door te nemen, voordat je de planten gaat neerzetten. Die aquarium verwarming komt van pas bij een voedingsvat vol met voedings water maar dat wil jij niet. Maak gewoon in de onderkant van je kast een waterdichte bak en zet daar je plantjes op. TL verlichting is inderdaad voldoende voor jouw doeleinden. De tl's op 5cm a 10 cm zetten anders strekken de plantjes teveel. Maak je om die temperatuur maar niet druk. Als het koud is groeien je plantjes langzamer. Maar dat is voor jou geen probleem. Je wilt immers alleen plantjes laten voorgroeien om ze half mei buiten te zetten en dan hoeft het ook niet zo hard te gaan. Zet je plantjes op niet te grote potten neer dan groeien ze ook je kast niet uit. (dat komt later buiten wel op grote potten..)

En ook ik vind net als Oni dat je niet in spreekdialect moet schrijven. We komen niet allemaal uit jouw streek vandaan en in puzzelen heb ik geen zin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké, in orde, zal ik aan denken, maar ben het zo gewoon van op forums in dialect te typen. Sorry mannekes :D

Maar ik zit nog altijd met een vraagje: Als ik dan in februari ofzo die plantjes begin te groeien en we dan zo temperaturen van -5° krijgen, zal die isolatie en die lamp dat dan genoeg kunnen tegenhouden?

Het is wel een kleine ruimte (kwartje kubieke m), maar een TL geeft bijna geen warmte af, juist toch.

Kheb de foto aangepast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmm weedy woodpekker spreekt hier van voorgroeien tot 50 cm :blink:

Ik weet niet of zo'n hok met ventilators,verwarming enzo wel nodig is??

en voor de warmte hoeft het ook niet als je in de paasvakantie ofzo begint dan vriest het bijlange niet meer en ben je heel ruim op tijd denk ik toch.

want zo zal ik vandejaar ook guerrillafarmen :wacko: en het hopelijk beter doen of vorig jaar!

 

je wil ze in een vervallenhuisje zetten omdat je ze thuis niet mag kweken van je ouders of wat? zorg dan wel dat je in dat huisje electriciteit hebt é :D

Ik zou persoonlijk gewoon een paart tl's hangen in dat huisje en je planten er onder zetten zonder al te veel gedoe... tenzij als het binnen regent of als het wat gecamoufleerd moe zijn ofzo.

 

Ik wil ook met stekken werken maar ik kan ze hier ook niet laten wortelen en voorgroeien om ze tegen eind april/mei buiten te planten

man, man man... wat een mezerieee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd, dat is zo een beetje het plaatje.

Mijn zus praatte met mijn ouders, msh mag ik ze binnen houden :D

Maar ik had gehoopt van ze zo ergens maart-april buiten te zetten, en ja, het mag wel wat meer zijn dan een halve meter hoor dat voorgroeien, ze mogen gerust tot het plafond van dat kastje komen(1m).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weedy de planten mogen pas half mei naar buiten (na Ijsheiligen). Eerder loop je de kans op nachtvorst en dan kan je de plant afschrijven want die is niet vorstbestendig. Voorts moet je rekening houden met het aantal lichturen. Als je maart al naar buiten gaat dan schieten je planten de bloei in door de korte dag.

Zolang het in je binnenkastje niet vriest is er nix aan de hand. Maar zoals Coolradijsje al zei, je bent wat vroeg met je voorbereidingen.

Maart is vroeg genoeg om met zaad te beginnen.

Als je met stekken aan de gang gaat is eind april, begin mei ook goed. Die plant groeit buiten toch als kool.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk die afkraakberichtjes, alleen daar heeft weedy natuurlijk niks aan... hij is duidelijk een beginner die het vanaf het begin af aan al goed wil doen op een manier waarvan hij denkt dat goed is.

Het zijn goede ideeën alleen praktisch werken ze niet (goed).

Begin eerst eens met wat wietplantjes buiten in de tuin van de zomer, de ervaring is je beste leermeester.

 

Als je in je hok een 400 watt hogedruk neerzet dan heb je ook niet echt verwarming nodig, behalve eventueel voor als de lampen uit zijn.

Aquariumverwarming (termostaat) wordt loeiheet als je dat staafje niet in het water legt en daarvoor is hij ook niet bedoeld (als je leest in de gebruiksaanwijzing: doe alleen de termostaat aan als hij in het water zit).

Dus als je bij wilt verwarmen koop een radiatortje ofzo.

Je kan de termostaat wel gebruiken in je voedingsvat (als je die hebt) om het water op kamertemperatuur te krijgen/houden.

 

Verder: stel je vragen wat gerichter, dan krijg je ook een gerichter antwoord :D

 

 

Suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

We kraken hier niemand af Joris, we zijn enkel zeer verbaast over de denkwijze van sommige mensen.

En het idee is zeker goed, maar ook al eens aan de orde geweest.

Voor voorgroei voor buiten is en vorstvrije omgeving en tl voldoende.

Helemaal niet aan natrium beginnen, want dan krijgen je plantjes een harde terugval als ze naar buiten gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joris, ik ben het eens met Oni . Naar mijn mening loop ik ook niemand af te kraken en geef gericht antwoord op zijn wensen. Ik voel me dus niet aangesproken door jouw kritiek. En Joris, zoals je hebt kunnen lezen is zijn kast alleen bedoeld om voor te groeien voor buiten. Als je met natrium gaat beginnen groeien ze echt die kast uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit ik allemaal niet mee in hoor Joris, toch bedankt voor de steun. Ik heb hier al veel dingen nu gelezen en denk dat het wel zal lukken. Kzal anders eerst de kast in dat kotje zetten met een thermometer erin, dan zie ik als het er vriest of niet.

Dus normaal met een TL zal ik dan ook geen ventilator nodig hebben of zal de CO2 dan opgeraken?

Voedingsvat heb ik niet dus geen aquariumverwarming :D

Dus dan heb ik kast, TL lamp en verwarming. Komt in orde.

Joris, twas eigenlijk alleen Djago die wat ambetant deed, de anderen hebben mij goed geholpen :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ik had ooit zon aquarium verwarming, en nou die dingen zijn levensgevaarlijk buiten het water, maar dan echt.

met wat geluk branden ze gewoon door,

met wat minder geluk zetten ze de plek in de hens!

dat cv-idee is gewaagd!

ik heb er ook al aan gedacht, het is best mogelijk hoor, maarreuh dan moet je wel rekening houden met t feit dat water verdampt, of je hele cv in 'n gesloten kanaal organiseren nou ja...

ik denk dat ik wat voor je heb...

ik heb in duitsland bij conrad wat gezien, thermische folie die je op 'n stroombron aansluit wel goed uitkijken voor voltage enz,

kost 5€ voor zo'n matje...

je hebt er wel een transformator voor nodig...

en een potentiometer om hem hoger of lager te kunnen zetten

ga naar Conrad en zoek op heizfolien.

die dingen werken op 'n laag voltage, maar gebruiken denkelijk wel een grote stroomhoeveelheid, let hierop als je d'r 'n transfo voor moet hebben ofzo.

Grtz Mo

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik neem aan dat je hok wel 50 cm breed is , ik zou nog 2 kleine tl's aan je bovenkant hangen van 50 cm breed

over de aquarium verwarming is al genoeg advies gegeven zie ik, die dingen kunnen niet boven water (dat is duidelijk dacht ik )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...