Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

alevaps

Potgrond Belgie

Recommended Posts

Heeft er al iemand kweek-succes gehad met potgrond die gekocht was in Belgie?

Ik bedoel daarmee in 'gewone' zaken als Gamma, Brico of AVEVE.

 

Indien ja: Welk merk en waar gekocht? Indien gemengd, waar kwamen die produkten dan weer vandaan?

 

Er komen in de forums vele merknamen voor maar in Belgie zijn dat spijtig genoeg andere merken en growshops zijn hier niet in de buurt.

Zaken zoals 'wormenmest', 'perliet' of 'kaliumfosfaat' kom je hier ook nergens tegen.

 

Ik ben benieuwd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ooit zakken gaan halen uit noodzaak, in Briko Depot. Het merk ken ik niet meer van buiten, maar het was zaai- en stekkengrond, er zat perliet in gemengd, en had een PH-waarde van 5.8 en EC-waarde van 1.2 (stond zo op de zak vermeld).

 

Die drie dingen zijn heel belangrijk (perliet om de aarde luchtiger te maken, een vrij lage EC-waarde (voorgemengde aarde voor andere doeleinden heeft vaak een te hoge EC-waarde), en de juiste PH (onze plantjes nemen OP AARDE (want op hydro is dat anders) het meeste verschillende voedingsstoffen op als ze in een PH-omgeving zitten van 5.8 tot 6.4))

 

Oogst was toen perfect, dus het kan, is alleen duurder dan de zakken uit nederland ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik maak men grond zelf neem potgrond bij briko met de hoogste ph waarde ong 6

voeg hierbij kalk en kant en klare korrels (kuiken-paarde en koemest) toe men ph sommelt tussen de 6.8 a 7.1 ideaal zou ik zo zeggen als je nu op men handtekenig hieronder klikt dan zie je dat ik behoorlijk goede opbrengsten heb met men zelf gemaakt grondje :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoek naar een grond met hoge NPK waarden en die zo luchtig mogelijk aanvoelt. Rozenpotgrond zullen ze vast wel hebben en dat is al een mooie basis. Doe dan net als Jean, bekalk je grond met zeewierkalk (zeer belangrijk!) en koop evt. wat snelwerkende meststoffen als bloedmeel en beendermeel. Het lijkt me toch stug dat jullie dat daar niet hebben. Geen compost gebruiken. Dat is niet geschikt!

 

Stek en zaaigrond gebruik je alleen om zaadjes mee uit te broeden. Als je eenmaal een klein plantje hebt, gaat die gewoon in de bovengenoemde grond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeker bambo als ze naar de brico gaan vinden ze alle benodigdheden hoor

beendermeel , guano bloedmeel en zeewierkalk vind je bij de boerebond (aveve)

dus in het begin beetje testen met de kalk en dergelijke en als perliet gebruik ik kattebakvulling :o lach er maar mee maar het houd men grond ook luchtig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bambo, jij schrijft dat het een hoge NPK-waarde moet zijn.

 

Ik had begrepen dat de EC-waarde laag moet zijn (1.2 of zo), gaat dat samen met een hoge NPK?

 

De EC wordt toch hoger naargelang er meer meststoffen inzitten, en dat zijn toch net de N, P en K - waarden.

 

Sorry voor de vervelende vragen maar ik probeer die zaken eindelijk eens te begrijpen ipv gewoon blindelings over te nemen.

 

 

En inderdaad: beendermeel, bloedmeel en zeewierkalk (viano) zijn te vinden in de brico (kattebakvulling ook :o ), maar in welke verhoudingen moeten die gemengd worden met je potgrond als die vb: een Ph heeft van 5.8 (zonder meetapparatuur), is daar misschien een tabelletje voor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe meer meststoffen er in een potgrond zitten hoe hoger de EC zal zijn.

Maar dat is geen enkel probleem bij wietplanten.

Op een zak van 50 liter potgrond meng je 5 procent kattebakvulling en

5 handjes kalk.

Hou gewoon een handje van elk per 10 liter grond aan. Gewoon niet te gek

 

Die lage EC is alleen maar goed op het moment dat je zaad aan het uitbroeden bent. Wiet moet je gewoon goede volwaardige grond geven met behoorlijk wat meststoffen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey,

 

Was aan thet rondlopen in het tuincentrum en ineens stuit ik op een universel potgrond, ik kijk naar de n-p-k waarden (12-14-16) die vond ik hoog dus dacht ik is deze grond ook geschikt voor je wietplant???

 

info : - merk: Compo

-sporenelementen: 1.65 kg/m³

- Ec: 400 nano seconden per cm ( kan iem dit vertalen en zeggen

wat de ec waarde is ??)

-30% org materiaal.

 

Hoop dat dit de goede potgrond is

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey,

 

Was aan thet rondlopen in het tuincentrum en ineens stuit ik op een universel potgrond, ik kijk naar de n-p-k waarden (12-14-16) die vond ik hoog dus dacht ik is deze grond ook geschikt voor je wietplant???

 

info : - merk: Compo

-sporenelementen: 1.65 kg/m³

- Ec: 400 nano seconden per cm ( kan iem dit vertalen en zeggen

wat de ec waarde is ??)

-30% org materiaal.

 

Hoop dat dit de goede potgrond is

nS betekend nano-Siemens.

 

http://www.wietforum.nl/editie6/index.php?showtopic=6574

 

Hier ging het ook over de EC-Waarde, maar we waren er nog niet echt uitgeraakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jongens vergaap je nou niet op allerlei NPK waarden. Pak gewoon een grond die lekker luchtig is, desnoods maak je het luchtiger. Gooi er wat meststoffen en kalk doorheen en laat die kuipen nog maar 2 maanden staan. Als je daarna je stekjes half mei buitenzet gaan ze als een speer. Ga niet lopen te kloten met 10 liter emmertjes, als je buiten kweekt doe het dan goed en gebruik minimaal 45 liter!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey

 

ik heb al enkele oogsten succes op potgrond van Brico & Aveve...

laatste kweek heb ik het aangevuld met 40-50% perliet, lekker luchtig

 

absolute aanrader: een zak perliet kost toch zo goed als niets, gooi die samen met lekker goedkope potgrond uit de Brico :o

ben je even goed gesteld dan met die dure allmix uit de growshop :)

 

Suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...