Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
DanielS

Church komt langzaam aan haar einde...

Recommended Posts

Beste kwekers,

 

Vorig seizoen toch maar weer eens besloten twee plantjes te zetten, eentje daarvan bleek mannelijk.

Na deze extreem slechte/natte zomer had ik er niet veel vertrouwen meer in maar de afgelopen weken ziet ze er toch weer beeldschoon uit.

Op enkele punten na dan...

Paar dagen terug ontdekte ik heel wat witte vlekken op de bladeren, meeldauw dus. In de smartshop raadde ze me de nieuwe biologische cannacure spray aan, gelijk maar eens geprobeerd.

Ook zitten er een heleboel tropisch uitziende insecten op, maar daar heb ik al ieder jaar last van.. Ik heb niet het gevoel alsof ze niets verkeerd doen.

Hieronder wat foto's, wat vinden jullie ervan? Hoelang shatten jullie dat deze griet nog moet blijven staan en wat vinden jullie van de meeldauw en van de kleine vrienden die op bezoek zijn??

Ik hoor het graag, tips zijn altijd welkom!

 

gallery_7628_12956_4103475.jpg

 

gallery_7628_12956_4744.jpg

 

gallery_7628_12956_1587447.jpg

 

gallery_7628_12956_1422257.jpg

 

gallery_7628_12956_972860.jpg

 

gallery_7628_12956_3482698.jpg

 

gallery_7628_12956_589267.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee, zeker nog niet klieven

 

die plant kan nog wel minstens 3-4 weken.

 

cannacure kan je best gebruiken tot 2 weken voor je oogst. Niemand wil bespoten wiet, ook jij niet.

 

 

En wat die beestjes betreft, geen idee wat dat is, lijken wel sprinkhanen, nog nooit gezien iig.

 

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klieven zou ik helemaal niet doen buiten. Het voordeel is nooit bewezen, en het risico op schimmel is 1000x groter.

 

Dat beestje kun je hier wel vinden op het forum hoor, die ziet iedereen wel eens buiten.

 

Rododendron-cicade.

 

Deze mooie blauwgroene cicade met rode lengte strepen veroorzaakt heel veel schade aan de bloemknoppen van de rodos.

In deze periode gaan larve (die nog geen vleugels bezitten) aan de onderzijde van de bladeren zuigen waardoor een schadebeeld kan ontstaan zoals dat van spint.

De volwassen dieren gaan in september – oktober op zoek naar de nieuw gevormde knoppen om daarin gleufjes te -zagen- en daar eieren in te leggen.

Daarbij wordt ook de schimmel Pycnostysanus azalea overgebracht. Hierdoor ontstaan de typische zwarte knoppen, lijkend op indroging.

Door vraat van de larve of door aantasting van deze schimmel zal er dus weinig bloei te genieten zijn.

 

Wat te doen?

De komende paar maanden zijn de larven gemakkelijk te bestrijden, kortom een preventieve aanpak.

Spuit de rodo met Luisfree (en uitvloeier Yuccaflow) in op met name de onderkanten van het blad en herhaal dat na 3 tot 4 weken.

 

Worden alle rododendrons aangetast?

Nee, met name de hybriden zoals Doncaster, Earl of Athlone en Bagshot Ruby evenals Rh. nerii florum, phaedropum en ponticum.

Andere soorten met vooral kleverige middelgrote knoppen zijn ook gevoeliger. Veel minder last hebben de falconeri, fictolacteum, croceum en wardii.

 

(Dit gaat over de cicades op rododendrons, die je op die manier bestrijd)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Klieven zou ik helemaal niet doen buiten. Het voordeel is nooit bewezen, en het risico op schimmel is 1000x groter.

 

Dat beestje kun je hier wel vinden op het forum hoor, die ziet iedereen wel eens buiten.

 

Rododendron-cicade.

 

Deze mooie blauwgroene cicade met rode lengte strepen veroorzaakt heel veel schade aan de bloemknoppen van de rodos.

In deze periode gaan larve (die nog geen vleugels bezitten) aan de onderzijde van de bladeren zuigen waardoor een schadebeeld kan ontstaan zoals dat van spint.

De volwassen dieren gaan in september – oktober op zoek naar de nieuw gevormde knoppen om daarin gleufjes te -zagen- en daar eieren in te leggen.

Daarbij wordt ook de schimmel Pycnostysanus azalea overgebracht. Hierdoor ontstaan de typische zwarte knoppen, lijkend op indroging.

Door vraat van de larve of door aantasting van deze schimmel zal er dus weinig bloei te genieten zijn.

 

Wat te doen?

De komende paar maanden zijn de larven gemakkelijk te bestrijden, kortom een preventieve aanpak.

Spuit de rodo met Luisfree (en uitvloeier Yuccaflow) in op met name de onderkanten van het blad en herhaal dat na 3 tot 4 weken.

 

Worden alle rododendrons aangetast?

Nee, met name de hybriden zoals Doncaster, Earl of Athlone en Bagshot Ruby evenals Rh. nerii florum, phaedropum en ponticum.

Andere soorten met vooral kleverige middelgrote knoppen zijn ook gevoeliger. Veel minder last hebben de falconeri, fictolacteum, croceum en wardii.

 

(Dit gaat over de cicades op rododendrons, die je op die manier bestrijd)

 

Hier in de tuin hebben we heel wat rododendrons staan.

Ik heb ook al jaren wietplanten staan hier in de tuin en heb niet echt het gevoel alsof deze beestjes mijn plant aantasten hoor, hoewel mijn plant deze beestjes wel duidelijk aantrekt.. zijn verder ook geen larven te zien.. Dat bestrijdingsmiddel zou ik in eerste instantie niet direct vertrouwen, zal een heleboel chemische troep inzitten denk ik, aangezien rododendron niet om op te eten of op te roken is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...