Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dos_XX

D'n DOS gooit er weer een verslagje in!

Recommended Posts

Beste kwekers,

 

Ik gooi er maar weer eens een verslagje tegenaan. Foto's komen nog, lampjes zijn nog uit nu. Het gaat hier om de volgende setup:

 

We gaan kweken: 64 plantjes uit zaad -> Spliff AK.

 

We kweken in 11 liter potten gevuld met Plagron Lightmix. Er staan 16 potten per vierkante meter onder 1 x 600W verlichting.

 

Qua voeding maken we het niet te moeilijk: Basisvoeding; House & Garden A+B -> Supplementen van Aptus; Regulator, Startbooster, Topbooster, later misschien nog wat Super PK en de een na laatste week K-Boost om ze lekker hard te laten afbloeien.

 

Het hok zal voor velen bekend zijn, maar dan toch maar een kleine opsomming:

 

4 x 600W met reflectors van Top-Grow-Systems en SON-T's van Philips

 

2500 kuub afzuiging d.m.v. een softbox (Roserv) met 2500 kuub Carboriginal filter.

 

Passieve inlaten: 2 x 250mm onder in het hok die openen en sluiten bij licht aan/uit + luchtverdeling d.m.v. een P.V.C. pijp

 

Ook nog een actieve inlaat van 325 kuub (die tevens als verwarming dient) omdat dit weer een afzuiger is van een naastgelegen tent waar moederplanten instaan. Deze moeders hebben licht als de bloeiruimte slaapt, dus pik ik daar mooi de warmte van de lampen mee voor verwarming van de bloeiruimte tijdens de nacht.

 

Trafo gestuurde fancontroller.

 

Automatische bewatering -> PE-systeem (druppelaars), tijdgestuurd door een Nutrimatic secondentimer.

 

Verder weet ik zo even niet veel te melden. Ik zal eens een kwak foto's maken vanavond om alles wat te verduidelijken. Ik zal ook niet dagelijks updaten, ik doe dat als ik zin en tijd heb.

 

Foto's volgen later...

 

Groetjes Dos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey ouwe.

Fijn dat je weer terug bent.

 

Ik volg je...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat belletje komt op zeker. Ik heb 't zoals gezegd heel druk met mijn project, dusja... even geduld a.u.b. :D

 

Zoals beloofd wat foto's. Eerst maar wat foto's van de setup en zoals jullie kunnen zien; alles heel netjes opgeruimd en neergezet op om de foto te gaan :D

 

gallery_27772_12944_146076.jpg

 

Het schakelbordje.

 

gallery_27772_12944_936092.jpg

 

De basisvoeding -> House & Garden.

 

gallery_27772_12944_1880176.jpg

 

De extra'tjes en allemaal heel netjes neergezet, speciaal voor de foto! :)

 

gallery_27772_12944_1608646.jpg

 

En nog wat andere hebbedingetjes die ik voor jullie uitgestald heb.

 

gallery_27772_12944_103673.jpg

 

Mijn reflectors van Top-Grow.

 

gallery_27772_12944_534285.jpg

 

gallery_27772_12944_965952.jpg

 

En tot slot mijn klimaat regeling.

 

Er volgt zo nog een update over de plantjes...

 

Gr. Dos :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je ruimte ziet er lekker uit, alles netjes bekabelt... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, dan nu een update:

 

Ik kweek op aarde, maar zuur wel af tot zo'n 6,3 en de EC die ik gegeven heb was 1,2. Het is zoals gezegd een lightmix, dus een beetje bijvoeden is dan niet verkeerd. Verder hebben ze wat Startbooster van Aptus meegekregen. Dit blijven ze krijgen totdat ik bloei zie.

 

Verder wil ik ze gewoon laten gaan, niet fimmen of toppen. Als het nodig is ga ik buigen of eventueel supercroppen. Dat schijnt bij dit soortje heel goed te werken.

 

Ze staan nu 4 dagen op 12/12 en hebben zo'n 12 dagen voorgroei gehad, gerekend vanaf het moment dat de zaden de grond in zijn gegaan.

 

De pica's:

 

gallery_27772_12944_1881244.jpg

 

gallery_27772_12944_941045.jpg

 

gallery_27772_12944_2402630.jpg

 

gallery_27772_12944_1803577.jpg

 

gallery_27772_12944_2037302.jpg

 

gallery_27772_12944_2133271.jpg

 

gallery_27772_12944_1192502.jpg

 

gallery_27772_12944_42429.jpg

 

gallery_27772_12944_422197.jpg

 

Groetejs Dos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh, voordat iemand begint over die Deense bodems... :huh: Ik kweek ook regelmatig op mapito, vandaar. Anders denken er straks weer mensen dat ik een drain heb op aarde... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuuuk, zoveel zaailingen, en wat gaan ze hard, ook lekker de breedte in zo te zien. Bushy komt zo, ik ga er op wachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dos_XX, Damn dude, jouw hok is nog steeds het mooiste dat ik ooit hier op het forum heb gezien, toppertje. Ik ga je volgen uiteraard.

 

Cheers en keep em green,

Pieterpost

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook zeer gecharmeerd, mooie plantjes ook :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar istie weer hoor.. vertel is wat over dat ''supercroppen''?? nooit van gehoord eerlijk toegegeven... :)

 

Ik hou m in de gaten.

 

grts. O-K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Ketsert! :) Heb je mij ook zo gemist als ik jou?

 

Dat supercroppen is eigenlijk niks anders als knakken. Voorzichtig eerst de stengel wat fijnknijpen onder het begin van de hoofdtop zeg maar en dan de boel buigen cq knakken, maar dan zorgen dat niet het hele geneuk afbreekt. Ik ben er zelf ook nog nooit aan geweest, maar heb het wel gezien van dichtbij. Schijnt ook niet bij ieder soortje te werken, maar toevallig zegt de zaadboer dat het bij AK zeer goed kan. Overigens wil ik daar alleen aan als ze te hoog doorschieten, zoals ik dat toen bij die Northern Lights had uit zaad, weet je nog?

 

Wel leuk dat je er weer bij bent en ook Pieter Post en Krasi -> dank voor de complimenten!

 

En de rest die gereageerd heeft ook natuurlijk! Timmie de kampert :huh: o.a.

 

Fijne nacht mensen!

 

P.S. Mensen die veel weten van dat supercroppen zijn welkom uitleg te geven... zo heel veel weet ik er ook weer niet van. Misschien iets voor Sannie ofzo? Wazzup? :D Ik geloof trouwens Ketsert dat er al een topic ergens is hierover, maar ben me niet zeker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

He he, d'r is eigenlijk toch ook niks mooiers als deze plantjes kweken en er lekker over op te scheppen en te zeveren... heb ik wel gemist... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat weet ik nog wel ja :huh:

en ja hoor, heb jou ook gemist :)

Dus kom maar op met die superkroppende narcose kletsers!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb je laatste test gelezen.

Je hebt er geen voordeel mee behaald.

 

Ik zie dat er kwekers zijn onderanderen ikzelf die er tevreden mee zijn.

Waarom zijn die Topshield kappen er uit ?

Die kappen komen ook van Top-Grow-Systems en de Topshield is volgens mij een van de beste die er nu te krijgen is. Of heeft dat sterk te maken met hoe je kweekt ?

 

vr gr Murc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedenacht,

 

Ik heb nu deze kapjes, omdat deze eigenlijk (zo blijkt uit tests) veruit de beste kapjes zijn als je gaat kijken naar prijs/kwaliteit verhouding. Ik wil dieper kunnen stralen en dat gaat met de TSP simpelweg niet. Tenminste niet zoals ik dat wil. Ik zie nu ook dat er veel mensen die "shield" eronder vandaan hebben gehaald. Wat er dan overblijft is een wing die van hetzelfde materiaal gemaakt is als de kapjes die ik heb. Komt inderdaad van TGS af. Het is hun eigen fabricaat. Ik ken deze mensen redelijk goed :tu Kortom, die wing is super, maar straalt vooral in de breedte, waar ik juist meer diepte wil.

 

Dat is eigenlijk het antwoord op je vraag.

 

Groetjes Dos

Share this post


Link to post
Share on other sites

In Engeland testen ze de Gavita Pro nu een maand of 4 en de eerste resultaten komen binnen. Er worden veel hogere oogsten gehaald, getallen van 20-30% meer. Dat is echter wel een beetje een vertekend beeld: de meesten hebben de afgelopen jaren hun reflectoren niet vernieuwd. In dat geval haal je al veel winst door alleen maar je reflector te vervangen door een nieuwe. Dat is ook vaak de reden van het succes van een nieuw type reflector. Als je dan een betere lamp én een betere reflector hebt dan scheelt dat wel veel ja.

 

Als je echter wel altijd op tijd je reflectoren vervangt dan kun je objectiever testen. Twee nieuwe naast elkaar is natuurlijk het beste.

 

Mooi tuintje weer Dos! Doe je een beetje lief tegen de dames? :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whazzup,

 

20-30% lijkt me inderdaad een vertekend beeld, alleen door je kappen. Ik ben daarom altijd een beetje sceptisch t.o.v. dit soort testen. Alleen wanneer de omstandigheden in een test 100% gelijk zijn, kun je mijns inziens aantonen wat de verbetering t.o.v. de oude situatie is. :tu

 

Zelf denk ik dat dat je wanneer je alles perfect onder controle hebt hooguit 20-30% betere opbrengst kan scoren (CO2 daarbuiten gelaten). Dus enkele % als je licht en kappen perfect zijn, enkele % wanneer je de juiste voeding gebruikt, enkele % als het klimaat optimaal is, enkele % etc. etc.

 

Maar mochten deze kappen echt revolutionair zijn, dan kopen we ze natuurlijk allemaal. Overigens ben ik overtuigd van de kwaliteit die Gavita levert.

:rofl

 

Ik denk dat DOS hele redelijke kappen heeft en ben benieuwd naar zijn verslag en resultaat. :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Uhh... reflectors kun je ook schoonmaken en evt. polijsten

nee, dat kun je niet. Miro aluminium kun je eigenlijk alleen maar beschadigen. Zachte doek, schoonmaakazijn, daarna spoelen met demi water en nog krijg je hem niet zoals hij was toen je hem kocht. Getrokken reflectoren worden in de professionele tuinbouw opnieuw geanodiseerd. Miro reflectors worden over het algemeen vervangen. Er zijn speciale wasstraten voor reflectoren maar zelfs met die technieken en al dat werk is het niet mogelijk om ze weer 100% te krijgen.

 

 

@Whazzup,

 

20-30% lijkt me inderdaad een vertekend beeld, alleen door je kappen. Ik ben daarom altijd een beetje sceptisch t.o.v. dit soort testen. Alleen wanneer de omstandigheden in een test 100% gelijk zijn, kun je mijns inziens aantonen wat de verbetering t.o.v. de oude situatie is. :tu

 

Die 20-30% meer is niet alleen het gevolg van de betere reflector, maar het gevolg van het feit dat ze een nieuwe reflector én een lamp met een hogere lichtopbrengst gebruiken. Je moet het effect van de reflector NIET onderschatten, in een "gesloten" kap gaat 2/3 van het licht via de reflector. 10% verlies in de reflector is 6,6% minder licht op je planten en dat merk je echt wel hoor. Dat nog samen met 10-20% meer licht door een betere lamp en een betere kap en voila. Ik wilde alleen aangeven dat het verschil niet alleen komt doordat ze een betere reflector of lamp gebruiken, maar ook doordat ze hun oude reflector eindelijk hebben vervangen door een nieuwe. Daarnaast heeft de Gavita reflector een efficientie van 96%, de meeste reflectoren blijven onder in de 80 regionen hangen. Onderschat dat vooral niet.

 

Kijk eens wat men onder een Pro 1000 vandaan haalt, dat is serieus consequent meer dan een gram per watt. Polletje zit met zijn eerste gesloten kweek aan 1,3 - 1,4 gram per watt (rekening houdend met de boost stand die hij een gedeelte van de grow heeft gebruikt).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kweekvrienden!

 

Even een update in het verslagje. Staan nu een weekje 12/12 en ze doen het heel goed. Absoluut geen enkele stress en nog geen rood (of iets wat er ook maar in de buurt komt) steeltje te bekennen. Planten groeien ook als kool, vooral in de breedte en voor een zadenkweek is het echt een mooi homogeen veldje!

 

PH 6,3 - EC 1,2

 

De foto's:

 

gallery_27772_12944_570953.jpg

 

gallery_27772_12944_1407184.jpg

 

gallery_27772_12944_300560.jpg

 

gallery_27772_12944_331639.jpg

 

Groetjes Dos!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...