Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
weetje

Klaplong

Recommended Posts

Mensen met klaplong vaak cannabisgebruikers

 

Bijna de helft van de mensen jonger dan 50 jaar die in het ziekenhuis komen met een klaplong, gebruikt ook cannabis. Dat heeft onderzoek van het Atrium Medisch Centrum uitgewezen. Op scans van deze patiënten zijn zeer vaak holtes te zien die vooral voorkomen bij oudere mensen met COPD. Een klaplong ontstaat als tussen de longen en de longvliezen lucht komt. De longen kunnen dan niet meer volledig uitvouwen en de gevolgen zijn hevige pijn en ademhalingsproblemen.

 

Het onderzoek is voor het Atrium reden om jonge patiënten met een klaplong te analyseren.

 

Vandaag 07:37

 

http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_lin...lickpage/1_1013

 

 

 

Dit artikel was door RS 81 in de media rubriek geplaatst,

t leek me zinnig dat iedereen deze link ziet.

 

Ik moet het nog ff laten bezinken :)

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ietsjes meer info op de Atrium MC website.

Aardig gek inderdaad,ken toevallig ook iemand die een klaplong heeft gehad,maar wij dachten allemaal dat het meer met de scuba-duiken hobby ipv het behoorlijk hoge cannabisgebruik te maken had...

Wel jammer dat ze niet ook de resultaten hebben bekeken(of hier gepubliceerd) van de mensen die wel cannabis maar geen tabak rookten(vroeg de sinds welgeteld 10 dagen ex-roker zich af :) ).

Houden we zeker in de gaten,thanks Weetje.

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken niemand van mijn blowende kennissen die een klaplong heeft gehad.(en ik ken er veel)

 

Ik had juist gehoord dat cannabis gebruik juist preventief werkt tegen een klaplong. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is ook bekend dat magere langere mannen meer kans hebben op klaplongen.

 

Dat heeft dus niks met wat dan ook te maken :)

 

En kijk naar mijn reply in de nieuwssectie

 

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopi...mp;#entry924879

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb gelukkig nog nooit een klaplong gehad,wat me wel opvalt sinds ik me eigen gekweekte wiet rook ik geen luchtwegklachten meer heb,met de plaatselijke coffeeshopwiet was ik vaak verkouden en hoesterig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Typisch weer zo`n geval van rechtse propaganda.

Waarschijnlijk ook nog eens totaal uit zijn verband getrokken of

gewoon gelul.

 

 

En in welke rechtse krant staan deze

berichten regelmatig,...juist :)

 

Zou bijna zeggen zal wel weer van die M Koolhoven zijn , maar die zit vast. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ken 2 blowende wietforum gebruikers die klaplong hebben gehad, als ze zich geroepen voelen zullen ze zich hier wel kenbaar maken :huh:

 

Het herstel is in elk geval heel erg pijnlijk kon ik bij beide mensen merken. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tanx Aad, come on, niet zo para, lezers.

 

 

 

Mogelijk verband tussen roken hasj en optreden longschade

 

 

 

Een opvallend groot deel van de jonge mensen die in het ziekenhuis wordt opgenomen met een ‘primaire spontane klaplong’ (PSP) meldt dat ze naast tabak ook cannabis gebruiken. Op scans van hun longen zijn zeer vaak holten te zien die normaal vooral bij (oudere) COPD-patiënten voorkomen.

 

Dat melden onderzoekers van Atrium Medisch Centrum Parkstad vandaag (28 september 2011) op een groot internationaal congres over longziekten in de RAI in Amsterdam.

 

Volgens onderzoekers Lizza Hendriks en collega’s moeten de resultaten worden gezien als een extra aanwijzing voor het optreden van longschade door het roken van cannabis. “De aanwijzing is voor ons reden om de komende jaren jonge patiënten met een klaplong en hun (mogelijk) gebruik van cannabis systematisch en grondig in kaart te gaan brengen,” aldus Hendriks.

 

Een klaplong (‘pneumothorax’) ontstaat als door een ‘lek’ lucht tussen de longen en de longvliezen komt. De longen kunnen zich dan niet meer volledig uitvouwen, met als gevolg hevige pijn en ademhalingsproblemen.

 

Klaplongpatiënten in Atrium Medisch Centrum Parkstad wordt vrijwel altijd gevraagd of ze tabak en/of cannabis gebruiken. Omdat cannabisgebruik regelmatig leek voor te komen, besloten de onderzoekers de dossiers van de laatste twee jaar systematisch te analyseren.Van de 53 patiënten jonger dan 50 jaar die zich van 2008 tot 2010 met een PSP bij het ziekenhuis meldden, zeiden 26 (49%) naast tabak ook cannabis te gebruiken. Dat percentage ligt hoger dan het landelijk gemiddelde. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek rookt bijvoorbeeld rond de 10 procent van de 15- tot 25-jarigen regelmatig cannabis.

 

Op CT-scans van de cannabisgebruikende patiënten waren bijna altijd ‘bullae’ te zien, holten in het longweefsel die zijn ontstaan door het samengaan van meerdere longblaasjes. Zulke longschade is gebruikelijk bij oudere patiënten met COPD. Bij tabaksrokers die geen cannabisgebruik meldden, lag het percentage een stuk lager.

 

Hoe een mogelijk verband zou ontstaan is onbekend, maar te denken zou bijvoorbeeld zijn aan een gewoonte om bij het roken van hasj dieper te inhaleren dan bij het roken van alleen tabak, en de geïnhaleerde rook enige tijd onder druk in de longen te houden.

 

“Ons onderzoek is geen bewijs voor een oorzakelijk verband tussen het gebruik van cannabis en het optreden van longschade,” zegt Lizza Hendriks. “Het laat wel zien dat een disproportioneel gedeelte van onze jonge klaplong-patiënten naast tabak ook cannabis rookte. Dat is reden genoeg om deze groep patiënten en de precieze aard van hun cannabisgebruik de komende jaren systematisch te gaan volgen.”

 

 

__________________________________________________________________-

 

 

Ik denk toch dat we het kunnen zoeken in een overbelasting die wij onze longen soms bezorgen door het diep inhaleren

en vasthouden van de rook.

De bevindingen zijn niet los te koppelen van tabak.

 

 

Evert zegt:

Waarom dan nu opeens die bevinding?

en daar ben ik het mee eens, gezien het feit dat er a;tijd al is gevraagd.

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites
k denk toch dat we het kunnen zoeken in een overbelasting die wij onze longen soms bezorgen door het diep inhaleren

en vasthouden van de rook.

De bevindingen zijn niet los te koppelen van tabak.

 

Wat doe je als je jong bent en graag blowt?

Flink aan de waterpijp (gevuld met tabak en cannabis natuurlijk, the dutch way) en dan de rook zo lang mogelijk inhouden.

 

Zal me niks verbazen als van de 26 er zeker 20 aan dit criterium voldoen :)

tabak in combi met cannabis is een doodzonde maar ons ben zuunig is denk ik waarom (bijna) iedereen begint met tabak in zijn joint te doen, mogelijk ook luiheid omdat het wat makkelijker rookt ook ipv puur met steeds maar uitgaan en lastig rollen :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

grtz ;

 

Gelukkig wordt er niet meer gesproeid op de plantjes , anders zouden we het daarop

kunnen steken .....

Hoeveel liter werdt er jaarlijks verkocht in nederland ??

Ik voel in elk geval het verschil tussen eigen gras en wat ik op straat koop

Ruikt beter , smaakt beter en moet er bijna nooit van hoesten en geen benauwd gevoel meer

erna ....

 

popz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja een klaplong doet ontzettend veel pijn. De inhoud van de geklapte long ontsnapt de borstholte in. Die 2-3 liter lucht zorgt voor druk in de borstholte die immense pijn veroorzaakt. Behalve helse pijn snak je naar beetjes lucht en lijkt het alsof de lucht die je ademt geen zuurstof bevat.

 

Zodra de arts een punctie doet in de borst (aan de zijkant, halverwege de ribben tussen twee ribben) voel je de ergste pijn wegtrekken. Je hoort de lucht door de naald uit de borstholte lopen, dat klinkt ongeveer zoals een leeglopend ventiel op een fietsband :). Herstel duurt 7-14 dagen, op bed in het ziekenhuis aan een vacuümpomp. Half jaar niet vliegen en nooit meer diepzeeduiken :huh:.

 

Als dezelfde long voor een tweede keer klapt wordt deze geplakt door talkpoeder de long in te blazen. Zo ontstaat op het lek een ontsteking die uiteindelijk geneest en met littekenweefsel het lek dicht. Sorry voor mijn klok-klepel-melk-tepel-uitleg, maar ik ben geen arts.

 

Toen ik werd opgenomen werd alleen gevraagd of ik rookte, waarbij er alleen over tabak werd gesproken. Uiteraard heb ik de artsen wel gemeld dat ik cannabis rookte. Goed dat de onderzoekers achter het geposte artikel meer informatie verzamelen van patiënten en zo deze constatering hebben gedaan. De cijfers lijken mij reden genoeg voor nader onderzoek :D.

 

StoneTwisted, ondanks dat het off-topic is ben ik erg benieuwd naar wat je precies bedoelt.

 

19589_6077_5.jpg pneumothorax_radiograph.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben waarschijnlijk niet lang genoeg dan. :)

35 jaar blowen met tabak dan zou ik volgens de statistieken toch minimaal 1x een klaplong gehad moeten hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt volgens mij ook. Ken er twee die meerdere klaplongen hadden. Na hun eerste te krijgen zijn ze elk lange tijd gestopt. Toen ze opnieuw begonnen kregen ze elk kort daarna opnieuw een klaplong...

 

Beide vrij fijn gebouwde mensen: slank, mager, weinig borstspieren = risicofactoren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En zodra het niet in ons straatje past

schilderen we het af als een hoax?

Een koe is een dier,

niet ieder dier is een koe.

 

Ik denk dat hier cynisme genoeg rond dwaalt

om demonisering uit de weg te gaan.

 

Ik blijf ook op het pad van lostchild hangen.

En gister vroeg ik me af, net zoals met kweek problemen:

Hoe lost de natuur dit op?

Bij mijn weten gaat ieder mens oppervlakkiger ademen

bij het detecteren van rook.

Dit zal dus natuurlijke defensie zijn.

 

Hier gaan wij als rokers knap tegen in.

D'r zit hier een stelletje gasten

wat gister zo'n 10 maal een horky heeft gerookt(waterpijp met hash)

Nou die laat ik echt niet waaien :huh:

die zit dus 10/15 seconden in mijn longen.

 

enne heel gek,,,,

ik moet daarna hoesten :)

 

Ik bracht 2 weken gelee een makker naar het ziekenhuis,

30 jaar, zittend op een bmx fiets, dacht die dat hij 16 was= vette crash.

Gebroken sleutelbeen en een klaplong,

maar de artsen hadden maar moeite met diagnose,

omdat die vent geen krimp gaf.....

achteraf kreeg die op zijn donder van de arts,

dat die zich voortaan niet zo groot moest houden

omdat dit de diagnose dus vetraagde.

2 weken plat, in de derde nacht de drain uit zijn long gefloept= klaplong nummer 2.

 

Hij is maandag half 2 ontslagen,

zat om 2 uur in de shop,

en om half 3 heb ik hem een damper in zijn handen geduwd

en hem verzekerd dat het nu een prachtig moment was

om te stoppen met tabak.

 

Want dat gedampte cannabis een klaplong kan veroorzaken????

Da's heel andere koek,

die je er bij mij niet inschuift!!!!

 

zonnige groet, Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu maar hopen dat het zonder tabak beter is, ik ben ook aardig dun gebouwd, maar heb nooit van tabak gehouden dus ik rook al sinds het begin puur, en nu zo'n 1,5 jaar aan het verdampen

maar neem nog wel af en toe een paar hijsjes van een joint met tabak als die langs me komt, en in sommige gevallen is roken handiger dan verdampen, dan heb ik meestal een pijpje bij me en rook ik wat hasj puur(aangezien het dan vrij dunne rook word is het maar net wat harder als verdampen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het volledig met weetje eens, door de manier waarop wij onze cannabis consumeren en onze wijze van roken waarbij we de rook gemiddeld toch iets langer in onze longen vasthouden geeft meer tijd om schadelijke bestanddelen uit deze rook in te laten werken op onze longen. Als gevolg hiervan ontstaan Bulbae en worden weefsels minder sterk.. Het zelfde gebeurd min of meer met je huid, word ook beschadigd. Aangezien longweefsel niets anders is als speciale dunne huid die gaswisseling mogelijk maakt door het grote contact oppervlak is dit ook nog eens een heel gevoelig stuk huid.

 

Getallen liegen niet en lang niet alles is overheids propaganda prutsers!

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites
StoneTwisted, ondanks dat het off-topic is ben ik erg benieuwd naar wat je precies bedoelt.

 

Dat betreffende krant meer dan vaak fluitonderzoekjes publiceert,...valt mij gewoon op dat ze altijd negatief

berichten over Cannabis,...of het nu waar is of niet. Maar ja dat is in heel deze maatschappij en de media helaas zo.

Weet je wat je allemaal van alcohol en vet slecht eten krijgt. :) Ik rook gewoon tot ik klap :D

Trouwens puur roken ,..ik doe nie anders.

 

En die Martijn Koolhoven,..niet te verwarren met Martin Koolhoven ,...ach Google de naam maar eens dan weet je genoeg. :huh:

 

Interessant Toppic geworden trouwens. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het nu ook al een aardig verhaal worden.

of een juiste ontkleding van een halve waarheid :huh:

nu stond ik vandaag achter een balie

met zo'n 6 verdampers,

jawel zo'n vervelende beurs :)

En wat wil het geval: 99% van de mensen die moeten hoesten van de verdamper,

roken tabak.

 

Zoals ik het nu begrepen heb:

tabak vernauwt de bloedvaten en verkleint de werking van de longblaasjes,

 

Cannabis verdampt geeft de longspieren ontspanning

zodat het oppervlakte van de longblaasjes verruimt

en er dus meer oppervlakte ontstaat om zuurstof uit te wisselen.

De longblaasjes gaan zich actiever gedragen

en doen dus beter hun best de longen te schonen.

 

wel een beetje oftopic,

maar een beetje aangrenzend.

 

geschreven in kindertaal,

dus helemaal kloppen zal het dus niet :D

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...