Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

racker

Zaden vs Stekken

Recommended Posts

een zaadplant gaat pas bloeien als ie groot genoeg is aan de hand van het medium waar ze in staat :) ???

als je zaden direct op 12-12 zet gaan ze inprincipe toch gelijk in de bloei? of zie ik dat verkeerd

 

 

grts

GM

Share this post


Link to post
Share on other sites

nop, ze zoekt met dr wortels hoeveel ruimte ze heeft, dan eerst nog doorgorien voordat ze de bloei ingaat.

als je een stek in de bloei zet krijg je een plantje van 10cm, gewoon in een stekblokje laten he.

als je een zaadje in hetzelfde stekblokje steekt word ze iets langer, 15 cm, maar dat is het.

 

doe je de zaadplant in een groter medium binnen 3 weken, zal ze zich daar aanpassen.

 

grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sannie heeft dus gelijk, best of two worlds.

 

Van zaden moeders maken en die verstekken....

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

@PH

Het is geen probleem om zaadplanten kwijt te kunnen hoor, zelfs niet bij de grote shops. :)

Als de phenotypes niet te ver uit elkaar liggen hoeft dat helemaal geen probleem te wezen.

Verschillende kleurtjes is wel een moeilijk verhaal, maar dat kan je bij grote hoeveelheden

scheiden als je perse gekleurde soortjes wilt kweken.

 

Voor de klanten is het een geschenk uit de hemel (mits goed gekweekt). Eindelijk weer eens

iets nieuws, vaak beter van kwaliteit als de gemiddelde shopwiet. Kenners halen de pheno

verschillen er wel uit, maar je zal altijd proeven dat het dezelfde soort is. Cannabis is van

oorsprong altijd een gewas geweest die vanuit zaad geteeld werd. Misschien een taak voor

de breeders om meer IBL's te maken.

 

@Polletje

Dat probleem ken ik, gezeur of je niet veel meer kan leveren. Als je kwaliteit levert kom je al

gauw op een punt dat je ruimte tekort komt. Tegen die vraag valt niet tegen op te kweken.

En dat met zaadplanten. :o

 

Zaad vind ik minder werk dan zelf een moeder onderhouden en stekken nemen. Zaad koop

je en dat stop je in spongepots, veel makkelijker toch.

 

Ik ben nu met een test bezig om te kijken hoe Shackzilla stekken het doen als ik ze kort

voorgroei en hoeveel extra planten ik nodig heb om een optimale bezetting te krijgen.

Nou dat valt flink tegen. Ondanks dat het stekken zijn verwachte ik toch een beetje die

explosieve groeikracht terug te vinden, maar dat valt tegen. Je hebt veel meer voorgroei

nodig om tot een mooie hoogte en breedte te komen. Dat is voor mij een groot nadeel als

je met een 12/12 setup draait. Daarbij komt dat door de langere voorgroei van stekken,

je bijna net zo snel klaar bent als met zaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je een goede moeder hebt gevonden heb je de voorgroei ook niet nodig.

het ondehouden en stekken maken is idd kutwerk, maar zaden ontkiemen op gelijke hoogte brengen en overpotten vind ik ook wel wat werk hoor.

een zaadplantje doet er imo langer over om goed af te bloeien, stekje maken en wortelen is goed te doen in 8 dagen, daarna 1 dag 18/6 en dan 12/12 8 weken later klaar.

zaadje wortelen 3 dagen, overpotten nog minimaal 7 dagen 18/6, overpotten en dan 8 weken 12/12, vaak nog een 9e week 12/12 want ze doen er echt langer over om af te bloeien.

 

voordeel van stek is dan alles tegelijkertijd klaar, niet een paar die wat langer konden.

als je alles tegelijk om wil hakken zijn er vaak een paar te ver met grotere kans op toprot.

sommige zijn nog te wit en dus gewichtsverlies, wat de zaadplant wel op kan vangen met extra opbrengst van de goede pheno's.

 

ik denk in jou geval dat een grotere pot voor shackzilla niet verkeerd is, gaan ze net ffe wat harder en kan je zo wat extra groei pakken in eerste week 12/12 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
een zaadplantje doet er imo langer over om goed af te bloeien, stekje maken en wortelen is goed te doen in 8 dagen, daarna 1 dag 18/6 en dan 12/12 8 weken later klaar.

zaadje wortelen 3 dagen, overpotten nog minimaal 7 dagen 18/6, overpotten en dan 8 weken 12/12, vaak nog een 9e week 12/12 want ze doen er echt langer over om af te bloeien.

 

Als ik praat over hydro....;

Zaadje ontkiemen (dag of 3) dan direct op 12/12. Geen gedonder met stilstaan en bijtrekken door overpotten, want hij kan zo op zijn 7,5x7,5 voorgroeiblok en daarna direct de mapito/quantigo in. Niks geen 18/6 gedoe.

 

Punt 2 is dat een zaadplant veel sterker is en niet eerst zijn noodwortels moet aanmaken, en een zaadplant heeft meer opbrengst.

 

Punt 3 is dat je bij stekken heel veel tijd en geld kwijt bent aan het onderhouden van je moederplant(en).

 

Ach ja, ieder zijn ding.

Ik bedoelde dat de stekkenboer hier alleen nog maar gefem. dames vanuit zaad in week 3/4 gaat leveren. Je krijgt dus een vitale snol die al minimaal 3 weken oud is en direct op 12/12 is grootgebracht.

Beter dan die zielige stekjes die 5-10 cm hoog zijn en heel veel TLC nodig hebben (TLC=time/love/care)

Dat betekend in mijn geval spoelen, stekken erin en gaan met dames van 20cm. Reken uit je winst.

Misschien komt er wel eens een verslagje van, wie weet....... :P

Eerst nog ff een nieuwe locatie opstarten.

 

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Dudes,

 

Lees dit ook eens: https://www.nomercysupply.nl/nomercy/nl/node/546

 

Zelf ben ik over van stekken op uitsluitend Fem. Zaden, maar ook nog geen man tegengekomen. Eerst kocht ik dure zaden via diverse zaadbanken, maar ook bij gerenomeerde merken had ik wel eens wat ellende. Zo wil ik het niet helemaal zeggen, maar dan merkte ik bijv. dat de zaden minder kiemkracht hadden, dan bij andere merken.

 

Nu koop ik FEM zaden via internet, bijv. http://www.growshop.nl/marktplaats/page,sh...der,0/expand,1/

MAAR LET OP, NIET IEDEREEN IS TE VERTROUWEN. Wees dus zuinig op je adresjes. Je betaalt zelfs minder voor je zaden dan voor stekken. Ik betaal tussen 1,50€ en 3€ per zaadje, afhankelijk van de soort. En bovendien is zaadhandel niet verboden (stekken wel). :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

dopey come on, als je 5 zaadjes gaat kopen op mp ok, maar ga dit niet adviseren.

ik heb het nu 3x gedaan via mp soortjes kopen, nog nooit goeie genetica gekregen of geen problemen met hermannen :P

 

@greenlady, dus een plant van 4 weken oud verkopen noem ik geen stek meer hoor.'

maar goed snap nu wat je bedoelde, ben het niet eens met punt 2 en 3, dit zijn meningen en geen feiten.

verslagje zou mooi zijn, zijn er neit veel zaad op hydro :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

punt 2 en 3 zijn inderdaad een mening ben ik het ook niet echt mee eens.

fem plantjes uit zaad kopen bij je stekkeboer is echt bull shit. Wat heb je

daar nou aan heeft hij ze laten stressen heb jij allemaal herma's. En ik denk

dat de meeste stekkeboeren wel iets slimmer zijn dan zaad te gaan

ontkiemen en vervolgens te verkopen!

 

gr parve

Share this post


Link to post
Share on other sites
dopey come on, als je 5 zaadjes gaat kopen op mp ok, maar ga dit niet adviseren.

ik heb het nu 3x gedaan via mp soortjes kopen, nog nooit goeie genetica gekregen of geen problemen met hermannen :rofl

 

@Polletje,

 

Ik geef ook aan dat niet iedereen te vertrouwen is, maar contacten kun je opbouwen. Zelf koop ik geen 5 zaden maar minimaal 100 of een veelvoud ervan. Ik weet bijv. dat er over 11 weken een nieuwe batch FEM Zaden aankomt en dan bestel ik een voorraadje voor mezelf en een paar vrienden.

 

Ook bij de zgn. zaadbanken\internetshops kun je grote korting bedingen op je FEM zaden. Dat doen ze niet voor 5 of 10 zaden, maar bij grote aantallen wel. Ik heb meedere grote zaadbanken gemaild omdat ik grote aantallen wilde bestellen en zij leveren ook gewoon direct aan de eindklant. Als het aantal maar hoog genoeg is. :P

 

Voor een FEM witsoortje betaal je via internet ongeveer 3-3,50 euro, mits je er 100 of een veelvoud hiervan besteld. Ook dat is nog goekoper dan stekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

al betaal ik 1euro per zaadje, dan nog zou ik kiezen voor een eigen geselecteerde moeder :P

 

ik kan zo erg veel zaad krijgen, toch blijf ik bij een selectie moeder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
al betaal ik 1euro per zaadje, dan nog zou ik kiezen voor een eigen geselecteerde moeder :P

 

ik kan zo erg veel zaad krijgen, toch blijf ik bij een selectie moeder.

 

Mee eens, maar niet iedereen heeft eigen moeders en dan vind ik zaden een goed alternatief t.o.v. stekken verkregen via een stekkenboer. Ook al ken ik een paar gasten die hele behoorlijke stekken leveren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou dan zitten we op 1 lijn, want daar ben ik het ook mee eens, afhankelijk zijn van anderen is altijd KUT

Share this post


Link to post
Share on other sites

broodkweker ----> zelf stekjes maken

hobby kweker ----> zaden

 

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites
broodkweker ----> zelf stekjes maken

hobby kweker ----> zaden

 

 

Hier kan ik me wel in vinden, al kun je in een propagator, bijv. die van WF Shop makkelijk een tray van 150 kleine blokjes of 72 grote blokjes kwijt. En met 150 plantjes ben je eigenlijk geen hobby kweker meer of je moet dag en nacht blowen. :)

 

Als je geen ruimte voor een moeder hebt, dan zou ik t\m 150 stekken liever zaad gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog iets.. ik zie mensen vaak typen (ook hier weer) dat zaadplanten meer opleveren.. waar is dat op gebaseert?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Amnees,

 

Zaadplanten hebben een penwortel i.p.v. noodworteltjes.

Zaadplanten zijn veel sterker en hebben meer zelfregulering vermogen dan stekken.

Zaadplanten verankeren zich beter dan stekken, dus waaien niet om.

Zaadplanten geven minder kans op meeldauw, hebben zeldzaam spint of trips en zijn sterker en sneller dan een stek.

 

 

Mijn ervaring met zaden is dat de planten zeker sterker en groter zijn. Daarom wil ik niet anders meer. Ik kan me voorstellen dat een grote commerciële kweker niet met zaadjes werkt, want het is meer werk. Die knallen duizenden stekken in een hok, CO2 + computer om alles te automatiseren en 6 weken later halen ze de buit binnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon zelf 1 keer een flinke partij stabiel fem zaad maken. Hoef je niet elke keer voor een vermogen zaad te kopen... en kan je de mooiste uitselecteren..

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar dat zegt allemaal vrij weinig over de opbrengst.

 

meeldauw is een fout in je hok, kun je bij zaadplanten en stekken krijgen.

spint kun je met zaad net zo goed krijgen.

heb nooit omgewaaide stekplanten gezien?

sterker dan een stek.. tja weet niet wat je ermee bedoelt?

sneller dan een stek.. tja.. niet als je vanaf ontkiemen rekent. 12/12 zullen ze ongeveer net zo lang nodig hebben toch? uitgaande van eenzelfde soortje

 

 

stekken die ONGEZOND zijn.. tja daar komt waarschijnlijk weinig van terecht.. dat klopt.

 

maar een goede stek tov een goede zaadplant.. ik heb ook hier op het forum nog weinig mensen gezien die veel dikkere opbrengsten halen. vaak zelfs minder goed.

 

dus ik ben nog niet echt wijzer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar waar vind je goede stekken als ge geen 'crimineel' zijt?

 

 

zaden daarentegen die kan iedereen bestellen :)

 

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is een andere discussie digi.. zaden of stekken, wat levert meer op?!???!?!?!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe definieer je opleveren ?

 

point is de discussie is uitgebreider dan welk levert het meeste op volgens mij.

 

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou men neme 1 m2 met 1 x 600 watt erboven. 16x 11liter potten. als voorbeeld een amneesje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

van de stekkenboer? :)

of zelf 'gemaakte' stekken?

en zaden? amnesia zaden? lol

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...