Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
tim

hydro cocos kweken voor NOOBS

Recommended Posts

HYDRO SYSTEEM VOOR NOOBS.

 

Wat heb je nodig voor het maken van een simpele irrigatie voor 1m2

 

Waterton,

Die minstens voldoende cappaciteit heeft voor 1 kweekweek.`ongeveer 30liter per m2 per week`

 

Pe filter

Om te voorkomen dat er zich vuildeeltjes uit je waterton kunnen verplaatsen naar je druppelaars, waardoor een verstopping kan onstaan

Dompelpomp met vlotter

indien je geen gebruik maak van drukventielen, kun je gerust een simpele dompelpomp van bijvoorbeeld de praxis nemen…..dit hoeft absoluut geen hoge drukpomp te zijn, tenzij je gebruik gaat maken van drukventielen, echter houden we het hier simpel…… dus …. NIET NODIG.

Tyleenslang.

20dikte mm volstaat voor onze setup, de aantals meters die je nodig zal hebben is zowiezo 2mtr per 1m2, exclusief de lengte vanaf de ton tot je bakken.maar hierover meer in de aankomende fotoshoot`how to build`

Pons/tang.

Een 2.5 mm tang is de meest gebruikte, waarmee je de gaten zult moeten ponsen voor de slangetjes.

Druppellaars en slangen

Ik geef de voorkeur aan b.e stekkers incl 2,5mm slang gezien deze stekker mij nog nooit teleurgesteld hebben,

en ten alle tijden goed functioneerde.

Minuten of seconden timmer.

In iedere growshop, zijn deze timers te koop, alleen als je goed rondspeurt kun je ze ook kopen

Bij reptiel speciaal zaken`webshops`die vooral gericht zijn op het gebied van kikkers etc.,

Daar kun je ze namelijk kopen voor een prikkie…..

 

En uitteraard heben we verbindingsmateriaal, zoals pe koppelingen, gk koppelstukken nodig..

maar dit is uitteraard afhanklijk van je leiding systeem, mocht je hierover vragen hebben mag je me altijd pm`en..

 

Nu hebben we een compleet lijstje met benodigdheden, voor het maken van een simpele irrigatie.

 

Maar uiteraard hebben we ook een kweekmedium nodig.

 

Ik kies graag voor cocos´slabs` van de bekende merken zoals canna coco

Deze slabs hebben zich al bewezen als een stabiel cocosproduct, waarmee je zeker een juiste start kunt maken.

Tevens zijn deze slabs ideaal voor een onopvallend transport , en zeker niet zo opvallend en zwaar als de cocos zakken , op een cocosslabs van 1mtr is er voldoende plaats voor 3,4 of 5 stekken.

 

Maar de cocos slabs leggen we niet graag koud op de vloer, want we moeten immers ook drainen.

 

Dus kiezen we voor Librabakken.

Deze speciaal gemaakte bakken van kunstof zijn bij uitstek de meeste geschikte voor het kweken op steenwol of cocos. Ook zijn deze bakken voorzien van drainpijpjes, zodat het water via 1 weg de bak kan verlaten. Mits je de bak iets op afschot zet….

 

Dus zorg dat de bakken op een verhoging staan, zodat de pijpjes weliswaar wel in een putje of bakje geloosd kunnen worden. Zelf plaats ik de bakken op houten profielen van 50x70mm en laat de pijpjes dan uitmonden op mijn vloer, die voorzien is van een waterdichte GOEDAFLOPENDE bak van vijverfolie waar een klein circulatie pompje instaat, die het drain water in een emmer of putje loost.

 

Oke, nu hebben we onze spullen voor het maken van een hydrosysteem.

Alleen nu moet alles nog worden geïnstalleerd……

 

Hou de moet er nog in, want zodra alles klaar is, kun jij lekker op de bank zitten,

Terwijl de dames automatische een druppelbeurtje krijgen………

 

 

dus ik kom snel terug met een complete foto shoot, hoe we alles moeten installeren...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey tim,

 

Heb je nog een oplossing tegen het doorpompen van de dompelpomp als de timer is doorgebrand of is daar niks tegen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

jawel....

 

de vlotter een juiste positie geven, zodat deze niet kan blijven hangen, achter een randje :)

 

en zoals in mijn situatie een niveau schakelaar laten maken,

Share this post


Link to post
Share on other sites

tim :)

Met wat geluk kan ik goed gebruik maken van dit topic over een paar maanden :o.

Ben benieuwd naar de foto's.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hierboven is nog een opzet, maar ik doe me best voor jullie....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komt de rest van de uitleg nog? :wave:

En hydro is voor een tent van 1,2x1,2m niet echt de moeite waard, of wel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teveel aanschafkosten voor een klein gemak? :wave:

Op zich kan ik gewoon met de hand wateren in zo'n tent, maar weet niet precies of de voordelen van hydro in zo'n kleine tent het waard maken om op hydro te gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer dat dit nooit meer is afgemaakt ben toch wel benieuwd eigenlijk... :verrygood

 

En wat is nou eigenlijk het verschil tussen dit 'hydro' gebeuren en het kweken op aarde?

Als ik een bluemat systeem aanleg kan ik op aarde ook lekker op de bank liggen terwijl de planten water krijgen.

 

In deze opzet dus met cocos of steenwol slabs groeien de wortels daarin neem ik aan? (ja inderdaad ik ben echt een noob op dit gebied)

Maar ik heb ook wel eens foto's gezien van planten waarvan de wortels in een bak water lagen dus zonder aarde of slabs waar de wortels in groeien.

 

Wat zijn de voordelen van hydro kweken (cocos, steenwol wat dan ook) ten opzichten van kweken op aarde?

Biologisch kweken kan ook niet toch?, want dan gaan die druppelaars verstopt zitten.

 

Groeten,

P.P.

Share this post


Link to post
Share on other sites

grote voordeel is dat je kunt meten wat je drain is, dat je kunt meten wat de waardes van je medium zijn, dat het daardoor makkelijker is een eventueel pH of ec probleem te tacklen. maargoed in de categorie hydro heb je alsnog verschillende mediums, met allen hun voor- en nadelen. zo kun je bijvoorbeeld met mapito niet snel te nat kweken, wat bij aarde toch vaak een probleem is. wat nu uiteindelijk beter is, dat valt niet te zeggen, het is de kweker die icm een bepaald medium wel of niet fijn kan werken. met hydro bepaal je zelf wat je plant krijgt, met aarde moet je rekening houden met de bemesting die de leverancier erin heeft gedaan.

 

en inderdaad.. wortels groeien gewoon door slabs, cocos, mapito heen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke oke, dus het is eigenlijk meer een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Het lijkt altijd zo veel meer werk en zo veel ingewikkelder dan kweken op aarde.

Maar dat is misschien maar net wat je gewend bent.

 

Ik ben toch wel nieuwsgierig geworden...

Misschien dat een andere hydrofiel dit topic van wat meer info en FOTO'S kan voorzien?

 

ahum amnees, ahum guesswho :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

er valt al zo belachelijk veel te vinden over al die mediums op dit forum dat het onnodig is bij dit topic foto's te plaatsen. naast dat er foto's missen mist eigenlijk nog 90% van het verhaal. topic is gestart vol overgave en daarna verwaarloost :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja heel jammer eigenlijk want het begon best leuk.

Maar goed, ik zal (voor de verandereing :lol: ) zelf de handen eens uit de mouwen steken en het één en ander gaan opzoeken.

Altijd aarde is ook maar altijd aarde... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...