Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
LED_KROKET

Hydro een goede alternatief?

Recommended Posts

Oke 2e oogst achter mekaar mislukt hier keihard. Ik ga afstappen van de LED, planten groeien wel mee maar blijven kiele dunne stengeltjes houden en mijn mening voor 't moment is "teruggaan naar hps" !

 

Ik woon op 4 hoog (dunne kromme trappetjes) en ben zat om aarde (eerste keer) en cocos (2e keer) te sjouwen, ook heb ik nogal veel last van mijn rug de laatste tijd. Is Hydrokweken een goede oplossing?

 

 

PS. nog wat vragen :) :

1. Zijn cool-tubes waard?

2. Wat voor afzuiging voor 3x 600watt in een tent van 3m x 1,5m ? 1000kub box goed?

 

 

thanks ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cocos blokje is toch niet zoveel werk om te slepen? Met goede cocos voeding zou het volgens mij ook niet nodig zijn om alle cocos te vervangen, maar alleen aan te vullen. Even afwachten wat anderen er van vinden .........

Cooltubes hebben voor mij het voordeel dat ik de warme lucht die daar uit komt, gebruik om het huis (bij) te verwarmen. (wel in blazen dan, niet aan zuigen). Vanuit de ruimte hoef ik daardoor veel minder lucht af te zuigen waardoor ik een goedkoper fan, een kleiner filter en een geringe warmte uitstoot heb. (als ik cooltubes gebruik blaas ik maar zo'n 100 m³ per vierkante meter af).

Ik ga ze zelf m'n volgende ronde weer ophangen (misschien eerst nog wat pimpen.. :) ..)

 

Overigens blaas ik dan weer 350 M³ door elke cooltube, maar minder kan misschien ook wel. (wel naast elkaar, niet achter elkaar hangen heb ik gehoord)

 

Veel succes,

 

chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hydro =baas :-).

Coco bricks tja kan.

Anders gewoon op slabs kweken. Als je weet wat je doet.

 

En cooltubes kan. Maar in jouw tent zou ik dat niet doen.

Gewoon 4x 600 watt erin. Bam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

3x Onzin dat planten dunne stengels krijgen of houden onder LED. Dan doe je als kweker iets verkeerds. Ik heb juist de ervaring dat dat zeer gelijk aan elkaar ligt, en bij LED heb je tevens kortere internodes.

 

Gr,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cocos blokje is toch niet zoveel werk om te slepen?

Ik hoor slechte verhalen over die bricks. Misschien is mapito een optie? Lekker licht en meerdere keren te gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En cooltubes hebben vooral het nadeel dat je heel veel licht verspeelt, als je 600watt hangt met cooltubes kan je net zo goed 400watt hangen zonder cooltubes.

 

Hydro is prima oplossing, bubble of steenwol matten werken gewoon prima. Ook cocos kan werken maar hier is de kwaliteit cocos heel belangrijk en die zie je NIET, daar moet je op fabrikant verder gaan. Als het over probleemloos kweken gaat is dat toch weer een probleem, want rendementen uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst gaat bij cocos heel erg vaak op. Je heb 2-3 x goeie cocos en ineens de volgende keer krijg je rotzooi, het ziet er allemaal het zelfde uit en je komt er alleen maar tijdens je kweek achter.

 

Het spreekt vanzelf dat hydro zijn eigen voedingslijn nodig heeft, op steenwol is dat 100% minerale voeding, fabrikant maakt nog weinig uit, je moet er toch mee leren omgaan. Ook op cocos moet je een echte cocos voeding gaan gebruiken en ook hier geld dat alles geleerd moet worden.

 

Als je met sproeiers/druppelaars werkt is het soms hele tijd zoeken naar die sproeier die niet snel verstoppen, daar had ik bij ray-jet hele goeie ervaring mee, de spinnenkoppen, verdeeldoos waar er meerdere druppelaars/sproeiers op aangesloten worden raad ik met klem af, als die ermee ophouden is gelijk heel je tafel verkloot.

 

thumb10716309.jpg

 

Wat voor beide wel opgaat is dat elke fout genadeloos afgestraft word met hydro, dat is zowel voor als nadeel. Je ziet ook gelijk resultaten als je het wel goed doet. En maak niet de fout dat je maar een beetje op hydro kan werken, het is een commitment, je gaat voor het volle pond of je doet het niet. Ook hydro met je oude grond voeding is gedoemd om te mislukken bv. het verstopt je pomp/capillaire en sproeiers.

 

Succes gewenst in elk geval, welke oplossing je ook bedenkt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aarde blijft toch het meest eenvoudige medium en dat sjouwen valt best mee wanneer je lightmix gebruikt en na elke oogst ongeveer 1\3 van je aarde vervangt. Je hebt dan hoouit een paar zakjes per oogst nodig en die kun je gespreid mee naar boven nemen over 2,5 maand.

 

Cooltubes werkt goed tot maximaal 3 achter elkaar, dan heb je 's winters lekkere warme lucht verwarming als je binnen uitblaast. De afzuiging voor je wietlucht naar buiten hoeft dan niet zo zwaar te zijn. Cooltubes houden het licht ongeveer 10-20% tegen, maar je kunt je lampen wel weer lager boven je planten hangen.

 

Ik ben geen voorstander van Micro fluo, tl en led. Zeker met afbloeien blijven je planten achter. HPS houdt mijn voorkeur vooralsnog, maar dan moet je flink afzuigen naar buiten toe.

 

Hoe groot is je tent?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het idd. wat wil je ik ben een voorstander van biokweken en dat gaat niet op met hydro. Je kan je medium ook half kleikorrels/grond aanhouden dit kun je hergebruiken en opwaarderen met bijv. Sannies biolijn...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hydro kan ook bio :-).

 

 

Dopey.

De tent afmeting staat er hoor :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom niet je leds blijven gebruiken en er maar 2 x 600 bij hangen?

Totaal heb je dan veel licht zonder teveel aan warmte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:)

 

juist.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties :o !

 

2x 600watt hps + LED zal kunnen, misschien doe ik dat wel. Iemand enkel idee hoeveel m3 afzuiger ik nodig heb als ik geen cooltubes wil gebruiken?

 

Al 2 oogsten mislukken hier, bij de 1e gebruikte ik aarde maar de mix was niet geschikt voor jonge stekjes dus enorme achterstand en complexen gehad.

Bij de tweede ronde gebruike ik coco-bricks maar kreeg al snel bladproblemen, rare drainage EC metingen van +4.7 terwijl ik ec 1.0 gaf, slechte bricks in de omloop kreeg ik te horen via via.

 

Ik wil een complete hydro systeem kopen waarmee ik voor een begin 2 - m2 mee kan dekken. Zijn twee van DEZE(CLICK) goed geschikt of zijn er voordeligere op de markt?

 

 

cheerz :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Led kroket,

 

Ik zag je topic titel en dacht meteen aan de systemen van GHE.Ja je hoort het goed,ik sta volledig achter die systemen.Zien er goed en stevig uit,makkelijk op te zetten,klein in vervoer,en wat ik zie is dat ze ook makkelijk in gebruik zijn.

 

Wil je ze opgesteld staan kan ik je aanraden eens langs de gouden tulp in maasland te rijden.Hij heeft de 3 verschillende systemen in kleine vorm opgezet en kan je meteen zien hoe het een beetje werkt.

 

Waarom wil je er 2 nemen als er ook gewoon 1 is voor 2m2

 

Daarnaast zijn die aquafarm en waterfarm ook mooie systemen die ik mezelf nog weleens zie aanschaffen.

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou voor 1 vd 2 Panda's van GHE gaan (staan ook op mijn verlanglijstje).

 

heb je in een Aero en dacht Waterfarm uitvoering en prijstechnisch erg interessant als ik het me goed herinner.

 

linkie naar de Panda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom geen 10 LIBRABAKKEN met slabs.

 

Scheelt je ff 600 euro ofzow :)

zo kun je nog eens wat testen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet het niet.. ik ben heel erg noob met irrigatie systemen enzo.. ik heb altijd mijn planten vroeger met de hand bewaterd.

 

Maar ik heb met een vriend gesproken en hij zei dat Aero-Ponic/Phonic systemen beter is dan hydro, weet iemand hier iets van?

Share this post


Link to post
Share on other sites
En cooltubes hebben vooral het nadeel dat je heel veel licht verspeelt, als je 600watt hangt met cooltubes kan je net zo goed 400watt hangen zonder cooltubes.

Daar ben ik het niet mee eens.

Cooltubes houden inderdaad wat licht tegen, maar doordat je ze veel dichter op het gewas kunt hangen is er helemaal niet zo veel verlies.

 

@TS: Ik weet niet hoe de gehorigheid is daar, maar 'keep in mind' dat sommige systemen best herrie maken, in vergelijk met aarde, wat best stil is. :)

Da's misschien wel een puntje om op te letten als je iets aanschaft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ieder zijn eigen manier,

 

een maatje van me kan alleen overweg met steenwol waar ie top resultaten op haal,

zodra die op aarde gaat, verkloot ie alles keer op keer.

 

ik bedoel te zeggen, voor ieder wat wils.

 

je kunt wel dure systemen aanschaffen, maar begin bij de basis.

 

librabakken met cocosslabs vullen,

irrigatie aanleggen. (watervat,dompelpomp,filter,tyleen,cappilairs,minuten of seconden timer) en je kunt automatische draaien.

natuurlijk heb je meters nodig etc, maar het is zo simpel man.

 

en watergeven doe je op gevoel, ook automatische.

Je start met 4 x 10ml per dag, en langzaam voer je dit op totdat je ziet dat de plant goed reageerd,

en zolang je geen drain heb, kun je meer geven, totdat je kunt drainen..........

Share this post


Link to post
Share on other sites
En cooltubes hebben vooral het nadeel dat je heel veel licht verspeelt, als je 600watt hangt met cooltubes kan je net zo goed 400watt hangen zonder cooltubes.

Daar ben ik het niet mee eens.

Cooltubes houden inderdaad wat licht tegen, maar doordat je ze veel dichter op het gewas kunt hangen is er helemaal niet zo veel verlies.

 

 

dat klopt niet helemaal wat je hier zegt... :)

als je namelijk dicht op het gewas gaat zitten om je ''cooltube verlies'' te compenseren dan verklein je het oppervlakte wat je goed belicht,

en dus ben je minder rendabel aan het belichten en heb je verlies.. :o

 

mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke.. ik snap iets niet aan die hydro/aero systemen. Is het de bedoeling om de planten z.s.m. in de bloei te zetten en klein te houden?

 

Want als ik het zo zie hebben planten niet veel ruimte.. de gaten zijn erg dichtbij mekaar geplaatst.

af30.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij kan je die gewoon dichtdoppen/afplakken. ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ts

 

Het idee van dat hydrosysteem(eigenlijk dwc) is om idd zo snel mogelijk te kunnen oogsten.Dus veel kleine plantjes op een vierkante meter.Er zijn ook methodes dat je grotere planten kan kweken en dus wat meer groei kan geven.

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...