Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

erik_wanrooy

18x 600 Watt lampen aansluiten!!

Recommended Posts

Wie kan mij helpen????

 

Ik heb een 18 lampen hangen en koolstoffilter, ventilators 2x, afzuiger 2x, 2 ufo's 2x, pomp. Hoe kan ik dit het beste gaan verdelen?

 

Er is 380V aanwezig maar ook 220V. Ik heb helaas geen vertrouwde bekende die ik dit kan laten doen dus kom het toch zelf te doen, helaas.

 

Kan ik al mij 18 Lampen op de 220V aansluiten? Zo ja, op hoeveel groepen en hoeveel groepen zou ik nodig hebben zonder risico's te lopen voor overbelasting of dergelijks? Heb 220V met 16 ampere zekeringen.

 

Kan ik de lampen ook op de 380V aansluiten? Zo ja, hoe?

Kan ik zelf groepen bijplaatsen in de meterkast?

 

Hoeveel groepen zal ik gemiddeld nodig hebben voor mijn kweek?

 

Weet iemand een handig reken schema waarmee ik deze dingen kan berekenen? Hoop dat iemand mij kan helpen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk eerst naar de hoofdzekering!

Die moet toch minimaal 120 Ampere zijn!

Sluit je lampen aan op 380 Volt of beter laat dit doen door een electricien.

Ik hoop dat je weet hoeveel stroom door die kasten loopt, dus niet bezuinigen op de hoofdvoeding

Share this post


Link to post
Share on other sites

Advies van een electricien

 

Als je er geen verstand van hebt, blijf er dan vanaf.

Je hebt krachtstroom nodig

 

elke lamp verbruikt ongeveer 3 - 3.2 ampere en als je ze net aandoet wat meer.

 

18*3=54 ampere gedeeld door 3 = 18 ampere verdeeld over 3 fasen.

 

en dan krijg je nog de ventilatie erbij ook.

 

sluit 4 lampen aan op een zekering van 16 ampere

Share this post


Link to post
Share on other sites

er kunnen 3 x 600 watt op 1 groep reken maar uit hoeveel watt je bij elkaar heb ! ( me pa is elektricin dus :D )

Share this post


Link to post
Share on other sites

maximaal kan je op een groep 6 lampen van 600 watt kwijt!!!!

normale groep thuis is 16 amp max.3600 watt

beter is om daar iets onder te blijven omdat je ook nog randapparatuur nodig hebt of je moet die ook op een andere groep aansluiten

9 keer 600 watt =5600 en dat lukt niet op een 16 amp

1 groep van 16 amp kan 3600 watt max hebben tenzij je er een 32 amp inzet dan kan je hoger gaan

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 groep van 16 amp kan 3600 watt max hebben tenzij je er een 32 amp inzet dan kan je hoger gaan

Maar dan is het geen 16amp groep meer Obaka ;c))

 

Ga trouwens nooit lopen klooien met 32A zekering op een 16A groep. In principe mag je 2,5mm^2 installatiedraad zoals er in 99,99% van de woningen is gebruikt niet hoger belasten dan 25A. 32A zal best goed gaan hoor, maar als het fout gaat ben je wel zuur, de verzekering heeft dan een dubbele reden om 0 euro uit te keren.

 

De wet ovetreden is leuk, maar houd het wel veilig ;c)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat bedoel ik ook

max 6 lampen op een groep van 3600 watt

of 9 van 400 watt

anders brand ligt in een klein hoekje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon door een goede electricien aan laten sluiten op 380 Volt.

Bel met je leverancier, en vraag krachtstroom aan.

Zeg bijv. dat je een auto gaat restaureren ivm met de lasapperatur of zo.

Op 220 Volt is dit wel teveel wattage, en ik ben electrcien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ow ow een lamp van 600 watt gebruikt ongeveer 660-690 watt :D

 

en de eerste 8 min. meer

 

oja ik ben elektricien :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou 4 lampen van 600 w per groep doen en dan de groepen verdelen over de drie fasen die je hebt.

als je 380 v hebt komt dit binnen over drie fase van 220 volt over de nul en 380 volt tussen fase 1 en 2 en fase 2 en 3 je derde fase wordt dan wat minder belast dus daar kan je dan een extra groep bij maken voor je afzuiging.

 

als je met deze hoeveelheid lampen aan de slag gaat pak je het groot aan dus moet je ook groot denken en niet kruidenieren. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk eens aan allemaal electriciens , nou hier nog zo één.

Je mag per 16 amp groep maximaal 3520 VA ( watt) gebruiken , maar dat is het maximaal en omdat je opstart heb zou ik er toch maar 5 doen , dan hou je iets over.

Als je je drie fases verdeeld in dus drie groepen , dan kan je technisch gezien drie maal vijf lampen laten branden op deze groepen.

Dan kom je dus nog iets te kort , de oplossing is het te verdelen in twee hokken , en dan doormiddel van een wisselrelais de ene kant aan en de andere kant uit zetten.

En een ander voordeel is dat je ook je lucht van het ene naar het andere hok laat blazen , en je belast veel minder.

Je kan ook je fases zekeren met ieder 25 amp. dan kan je je plan wel laten werken , maar dan moet je hoofdzekering minimaal 50 amp hebben.

Het verdelen is beter , zekerder en veiliger , zet er gewoon een wandje tussen en ga op zeker.

De rekensom van stroom × spanning tel je zo op : je spanning is voltage , is 220 volt doe je maal de stroom dat is bv 16 amp : 220 × 16 = 3520 WATT ( voltampere)

Ga je voor een hogere zekering , dan is het 220 × 25 = 5500 Watt per groep

5500 W gedeeld door 600 Watt = afgerond 9 lampen per groep !

 

succes ermee

ps gebruik altijd de juiste kabels en ga niet met los draad zitten klootvlooien

 

 

johnno

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou dan door het energiebedrijf m'n drie hoofdstoppen laten vervangen voor 3 keer 35 A (gewoon zeggen dat je een sauna of pottenbakoven in huis gaat halen slikken ze gewoon).

 

twee kamers kan ook maak je er een dag en een nacht kamer van en die laat je met een sprong van 4 weken parallel lopen kan je elke 4 a 5 weken oogsten en hoef je je niet eens in de 8 weken de krampen te knippen.

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat de meeste producten geen 35 amp nodig hebben zal je met zo'n verhaal slapende honden wakker maken.

Je kan ook speciale zekeringen kopen , deze zijn 35 amp maar hebben dezelfde dikte ( hetgene dat in de pasmoer past) dan die van 25 amp.

Verhaaltjes aan de nuon lijkt me niet slim , ook lasapparaten zijn er al jaren in 220 volt maar ook sauna's en dergelijke ..dan maak je onnodig iemand alert.

 

johnno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan qua stroomaansluiting tegenwoordig veel gemakkelijker.

Er is immers nu de vrije handel. En als je overstapt van maatschappij laat je gewoon je hoofdzekeringen vervangen.

Men doet er niet moelijk over om er bij jouw 3 hoodzekeringen in te zetten van 35/50/63 amp. , zij willen ook gewoon hun geld verdienen.

Verder neem ik eigenlijk wel aan dat het niet over de meter gaat, dus waarom zet je er zelf niet gewoon 2 hoofdzekeringen bij :D

Trouwens, lijkt me eigenlijk dat die er al zitten, maar dat moeten de electrojongens hier je wel kunnen zeggen. Het lijkt me tenminste wel dat elke fase van de krachtstroom ook is afgezekerd. Dan lijkt het me wel mogelijk deze gewoon verder af te zekeren op 20 amp. en dan heb je meer dan genoeg.

Heeft het ook geen invloed op het stroomgedeelte voor het huis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

in nederland hebben we al sinds een tijdje 230 volt :D

Denk dat er een paar hier een opfris cursus nodig hebben :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat wel ja, maar vele snappen het zo al amper :D

En krachtstroom is ook 400 V. Mja, ik kijk zelf altijd naar de ampeertjes, niet naar de volts.

Share this post


Link to post
Share on other sites

onimusha heeft gelijk de ampere's tellen niet de voltages.

 

kijk gewoon naar je hoofdzekering, staat ook op je jaarafrekening.

 

380 v is minimaal 3 maal 25A afgezekerd en kan dus makkelijk 6 lampen per fase dragen. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ruk de zegel van je hoofdzekeringkast en plaats 3 nieuwe hoofdzekeringen, leg ook even een nieuwe kabel naar je kweekhokje. Je kunt het beste 4 x 6 mm2 pakken, daar heb je nu wel genoeg aan. 3 aders voor de 3 fasen en 1 voor de nul (blauw of rood), aarde pak je gewoon van de nul :D ..

 

Als je de passchroeven van de hoofdzekering niet wilt of kan veranderen, dan kun je de bestaande hoofdzekering + dezelfde hoofdzekeringen voor de andere 2 fases ook aanpassen.

 

Als je bv. 35 A hoofdzekering(en) hebt en je wilt bv 63 A hoofdzekeringen hebben, dan kun je de 35 A hoofdzekeringen "verzwaren"..Dit is vaak handig als je de 63 A

zekeringen niet wil of kan gebruiken, om welke reden dan ook.

 

Dus om van een 35 A een +/- 63 A zekering te maken :

 

Pak 2 35 A zekeringen en maak ze alle 2 helemaal open, je kunt met een schroevendraaier de metalen dopjes eraf wippen.

Vang het zand in de zekering op in een bakje o.i.d, dit heb je later weer nodig.

Haal de koperen stripjes uit de zekeringen, ook deze heb je weer nodig..

 

Pak nu beide koperen stripjes en plaats deze tegenover elkaar op dezelfde manier weer in 1 zekering. Je moet dus in plaats van 1 koperen strip 2 koperen stripjes in 1 zekering plaatsen.

 

Doe nu het grootste metalen dopje (onderkant) met een hamer voorzichtig weer op de zekering terug.

Vul de zekering vervolgens met het zand uit de oude zekering, tik af en toe tegen de zekering om ervoor te zorgen dat het zand ook goed onderin de zekering terecht komt. Zorg ervoor dat er zoveel mogelijk zand in zit, anders krijg je later problemen met oververhitting van de zekering.

 

Tik vervolgens met een hamertje het andere metalen kopje weer voorzichtig terug op de zekering.

 

Als je 3 zekeringen nodig hebt, dan moet je dit allemaal dus ook 3 keer doen.

 

Tip : maak een paar reserve zekeringen en koop een stroomtang !

Share this post


Link to post
Share on other sites

goeie tip sjef,

 

hier hou ik van als je nog meer van dit soort info hebt dan graag

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen oppassen dat de gemeente-stop er niet uitknalt op deze manier....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt helemaal waterpijp, dus van te voren even testen hoeveel stroom je per fase kan lenen ! Test het dus voordat je begint met het bouwen van een hokje, anders kun je misschien later alles weer afbreken (en dat is ECHT KLOTE!)

 

Als je dus bv 8000 watt wilt lenen, zet dan een aantal dagen 8000 watt aan kachels op die ene fase. Als je slim bent, test dan even alle 3 de fases.

 

In een druk gebied en zeker met veel flatjes kun je de fases aardig belasten.. Kijk uit in het buitengebied, de "straatzekeringen" zijn daar door het energiebedrijf vaak aardig aangepast aan het verbruik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...