Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Frikandel_Speciaal

1ste kweek, 1ste kweekschema

Recommended Posts

Ola luitjes,

 

Ik ga beginnen met mijn eerste kweek, en dus ook mijn eerste kweekverslag.

Waarschijnlijk wordt het een verslag over hoe je het dus niet moet doen, maar dat even terzijde…

 

Geschiedenis:

Het is eigenlijk niet mijn eerste kweek maar wel mijn eerste serieuze poging. Een aantal jaren geleden twee kweekjes gedaan (a la houtje touwtje), de eerste was een klein succes, de tweede was wat minder en kreeg daarbij ook nog wat klachten van de buren.

Na de tweede kweek ben ik er maar meteen mee gestopt. Nu begint het toch weer te kriebelen en ga dus ik nu ook weer beginnen.

 

Wat ga ik kweken: 5x Kolossus Feminized (Sannie)

- Waarom: Omdat ik een Newbie ben en de Kolossus een goede keus is voor n00bs (wat ik heb gelezen).

- Hoe:

  • Ontkiemen & voorgroeien in Sannie’s Zaad Propagator
    Ik was zaadjes aan het bestellen in Sannie’s shop toen ik deze mini-me propagator tegen kwam.
    Heb hem maar meteen erbij besteld omdat ik nog niet precies wist hoe ik het ontkiemen en voorgroeien aan ging pakken. Eens kijken of het werkt.
  • Groeien & bloeien met een 600w E.T.I. kit (vsa+kap+G.E. bulp)

 

Setup:

- Kweektent Secret Jardin DR-120 II (120x120x200cm)

- 600w E.T.I. kit (vsa+kap+G.E. bulp)

- Afzuiger in stalenbox 750m3

- Can 366bft 700m3 koolstoffilter (jezus wat is dat ding groot en zwaar)

- Afzuigslang combideck 160mm

- Hanna PH meter (HI98107)

- Hanna EC meter (HI98304)

- VOIBOX 061 Schakelbox (6 X 400 W / 1 X 16 A)

- Brons Fancontroller met thermostaat

- Tentwaaier + klem 15cm

- Pot rond 20ltr (320x260mm)

- Ganna Terra Proff plus

- Ganna terra vega

- Ganna terra flores

- Ganna Rhizotonic

- Gannazym

- Ganna Boost

- Ganna PK 13-14

 

Planning:

Ik ben van plan te dieven, toppen en scroggen.

Het dieven en toppen vind ik eerlijk gezegd maar een eng concept, vooral het toppen, maar we gaan er gewoon voor.

Ook denk ik dat ik het Ganna kweekschema als guideline ga gebruiken.

 

cannakweekschema.png

 

Op het moment, wanneer de lamp uit is, is het ongeveer 18 a 19 °C, vind ik iets aan de koude kant, dus ik ben nog van plan een kacheltje aan te schaffen, just to be sure. Denk dat ik toch minimaal de 20 °C aan moet houden (min. 20 °C, max. 25 °C).

 

Updates:

Ik wil ongeveer om de 2 a 3 dagen een update posten. Misschien wordt het wel om de week, ligt er een beetje aan hoe de vooruitgang gaat.

Met natuurlijk wat foto’s al zullen deze niet van superieure kwaliteit zijn omdat ik geen fotocamera tot mijn beschikking heb.

Ik maak de foto’s met mijn telefoon (8mp), so please don’t hate, appreciate!

 

 

The beginning:

Ik heb dus al de zaadjes en de propegator en tijdens dit schrijven zitten ze al in de spongepots.

Hier begint mijn kweek al meteen dramatisch (dramatisch is misschien een groot woord). Ze zitten al 4 dagen in de spongepots en er is nog niet veel gebeurd buiten het feit dat ik weet dat het waarschijnlijk mijn eigen schuld is, alleen weet ik niet echt waar het aan ligt. Het zou kunnen dat de spongepots te nat zijn, maar ik had ergens gelezen dat je spongepots nooit kunt over bewateren. De temperatuur was vanaf de tweede dag tot nu altijd 24 °C. Ik heb wat grove potgrond op de bodem gelegd en houdt deze gewoon vochtig, niet al te nat. De spongepots zijn wel altijd vanaf het begin goed vochtig geweest. Ik weet dus niet of dit de reden is waarom ik geen aktie boven de grond zie en weet nu dus niet of ik maar nieuwe zaadjes moet bestellen of dat ik nog een weekje kan wachten om te zien of het nog wat gaat worden. De zaadjes zijn nu wel ontkiemd. Volgende keer misschien eerst maar eens 24/48 uur in een glas water laten ontkiemen voordat ik ze in de spongepots doe. Ik zou volgend weekend eigenlijk willen beginnen met de groei.

 

Propagator:

 

propagator.jpg

 

Kritiek en/of commentaar wordt zeer gewaardeerd tijdens mijn verslag.

 

Mvg,

 

F_S

Edited by Frikandel_Speciaal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke setup hoor, ziet er netjes uit!

Ik heb ook kolossus in mijn kast staan, kom eens langs dan kan je zien hoe ze afbloeien ;) Ik zal morgen voor het knippen nog even foto's plaatsen.

 

Waarom kweek je niet biologisch? Dit is stukken makkelijker en rataplan heeft bewezen dat het ook een hogere obrengst geeft, de kolossus is trouwens ook biologisch ontwikkeld door de breeder zelf, Sannie :wacko:

 

Ik ga het volgen =)

 

Edit: Vreemd dat probleem met je spongepots, bij mij was alles wel binnen 48 á 60 uur boven, heb je ze niet te diep er in gedaan ofzo? Je moet ze ook niet aandrukken als ze er in gaan. Misschien heb je gewoon pech en moet je geduld hebben. In plaats van aade zou ik onder de spongepots een flinke lading hydrokorrels leggen, zo hoort het geloof ik ook. Spongepots kan je inderdaad niet overbewateren, maar dat betekent niet dat je iedere dag er water overheen kan gooien ofzo, gewoon overvloedig inwateren en zorgen dan te veel water weg kan zakken onder de spongepots, normaal dus in hydrokorrels..

 

Succes :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leuke setup hoor, ziet er netjes uit!

Ik heb ook kolossus in mijn kast staan, kom eens langs dan kan je zien hoe ze afbloeien :D Ik zal morgen voor het knippen nog even foto's plaatsen.

 

Waarom kweek je niet biologisch? Dit is stukken makkelijker en rataplan heeft bewezen dat het ook een hogere obrengst geeft, de kolossus is trouwens ook biologisch ontwikkeld door de breeder zelf, Sannie :wacko:

 

Ik ga het volgen =)

 

Edit: Vreemd dat probleem met je spongepots, bij mij was alles wel binnen 48 á 60 uur boven, heb je ze niet te diep er in gedaan ofzo? Je moet ze ook niet aandrukken als ze er in gaan. Misschien heb je gewoon pech en moet je geduld hebben. In plaats van aade zou ik onder de spongepots een flinke lading hydrokorrels leggen, zo hoort het geloof ik ook. Spongepots kan je inderdaad niet overbewateren, maar dat betekent niet dat je iedere dag er water overheen kan gooien ofzo, gewoon overvloedig inwateren en zorgen dan te veel water weg kan zakken onder de spongepots, normaal dus in hydrokorrels..

 

Succes :huh:

Kijk eens aan, meteen al bruikbare tips ;), bedankt!

Ik ga eens even kijken wat dat biologisch inhoudt. Daar heb ik me niet echt in verdiept.

Wat de spongepots betreft, ik heb de zaadjes erin gekikkert en that's basically it! Niet te diep en ook niet aangedrukt. Ik wacht het dit weekend af en anders kan Sannie maandag weer een aankoop noteren.

.....eens kijken of ik nu nog aan hydrokorrels kan komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm, vreemd. Ik zou eerst even Sannie mailen voordat je weer gaat bestellen, als het gewoon mislukt is hoeft het niet direct aan jou te liggen, eerst kijken wat je kan regelen, het is een hele aardige kerel.

Biologisch wilt zeggen dat je een buffer in je aarde hebt zitten van voedingsstoffen wat niet direct voor de plant bruikbaar is. Door micro organismen (bacteriën) en schimmels die je toevoegt worden deze voedingsstoffen beschikbaar voor de plant, een biologisch proces en bodemleven dus. Rataplan is iemand hier die een onderzoek gedaan heeft naar verschillen tussen gewone (minerale) voedingstechnieken en biologische voeding, hij zag een verschil van ongeveer 33% in opbrengst (van ong. 300 gram naar 400+ gram met 400 watt kweekjes die hij tegelijkertijd deed). Blijkbaar is een bodemleven gezond voor je medium en plantje, je kan je medium dan ook gewoon hergebruiken voor volgende kweekjes, hoewel je het dan iets meer moet verrijken.

 

Biokweken doen wij met buffertabs, guano (soort vleermuizenpoep met enorm veel fosfor), palmboom as (kalium) en vispoeder (stikstof) en buffertabs (deze tablet bevat mest stoffen en stikstof bindende en fosfaat oplossende bacterien stammen). Ik zou ook wat wormenmest aan het geheel toevoegen.

Wat je nu krijgt is dat de plant eigenlijk nooit overvoedt raakt, als de planten niet veel er van nodig hebben, zoals in de groei, worden deze stoffen ook niet bruikbaar gemaakt door het bodemleven terwijl je met minerale voeding wel snel een overschot krijgt (overvoeding). Ondervoeding hoef je ook niet bang voor te wezen, als de plant meer verbruikt krijgt het bodemleven ook de kans om meer voedingsstoffen voor je planten om te zetten.

 

Voordelen van biokweken zijn voor mij vooral het gemak, je hoeft niet af te zuren en je hoeft ook niks toe te voegen, soms wat BAC bloeivoeding of stimulatoren kan naar eigen keuze. Dus geen pH problemen en geen voedingstekorten/overschotten.

 

Ik vind het een mooie manier van kweken, maar ben net zoals jij mineraal begonnen. Ik heb na een paar weken toen al het roer omgegooid, ik was het zat :wacko: Kijk maar wat je doet, met je huidige voedingssetup zijn ook goede resultaten te boeken, misschien eerst zo proberen en je inmiddels inlezen in andere manieren van voeden?

 

Hopelijk komen die zaadjes nu snel op :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nogmaals bedankt voor de info Tw!tchy!

Zoals je zelf al aan had gegeven ga ik toch eerst beginnen met de mineralen, ik heb ze toch al gekocht. Om de volgende kweek over te stappen naar biologisch ga ik zeker overwegen en zoals je het beschrijft is het veelbelovend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede keuze, ik denk dat je nu ook niet overhaast moet overstappen naar biokweken, gewoon eerst een lekkere ronde draaien jij :wacko: Mag ik vragen hoe je water gaat geven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uhm....gewoon met de hand (gieter) als je dat bedoelt :wacko: . Ik ga af op een basis van 200ml om de dag, ligt er maar net aan hoe vochtig de grond is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou niet bovenlangs watergeven als ik jou was. De drinkwortels van een wietplant zitten dieper in de grond, in de bovenste aarde heeft de plant ook wortels, maar deze zetten afvalstoffen van de plant uit. Door van bovenaf te wateren spoel je steeds deze afvalstoffen naar de drinkwortel, wat niet optimaal is voor je plantje. De plant is zo gemaakt dat de bladeren bij regen zorgen dat er niet te veel water dicht bij de steel valt, om dit spoelen van de afvalstoffen te voorkomen, echter kweken wij in veel smallere potten, vandaar dat van onder bewateren de voorkeur heeft!

 

Onderin bewateren heeft nog een voordeel: Die kleine rotvliegjes/fruitvliegjes (varenrouwmug) blijven weg bij je kweek samen met andere soorten ongedierte, ze kunnen hun eitjes niet in de toplaag aarde planten aangezien deze een beetje droog wordt doordat je onderin watert :huh:

 

Kijk even naar mijn laatste post in mijn topic hoe ik het gedaan heb, uitleg van mijn systeem staat er ook bij. Geen zere rug, en het is geen moeite, je kan je water zo in een trechter knalle :wacko:

Hier dus:

http://www.wietforum.nl/index.php?s=&s...st&p=914847

 

Mocht je geen buis hebben, of dit niet aan willen schaffen (kost bij de intratuin iets meer dan een euro per meter) dan kan je ook je potten op schotels zetten waar je dan water inlegt, de plant zuigt dan zelf zo veel water de pot in als ze nodig heeft. Ik geloof dat de meeste kwekers hier zo onderlangs water geven, en anders met de slang methode ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koop smartpots en geef van boven en onder water :wacko:

maar ga eerst maar is lekker draaien en kijken wat je leert.

Dan de benodigde kennis opdoen en dan kiezen wat je wilt.

Je bent goed op weg gelijk met zaad ik vind dat wel het leukste :huh:

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Tw!tchy, ik heb nog schotels liggen, wilde ze in eerste instantie niet gebruiken maar leg ze er voor de zekerheid onder. In mijn eerste kweek gebruikte ik ook schotels. Bij het water geven gaf ik 50% boven en 50% in de schotel. Voor mijn gevoel ging dat niet verkeerd en heb verder ook geen last van 'beestjes' gehad.

 

Ligt die slang in de pot het wortelen van de plant in de weg? Gaat er niet veel ruimte verloren met zo'n slang in de pot?

 

@Nighthaunter, ik ga inderdaad eerst maar eens mijn huidige setup gebruiken, anders heb ik alles voor niets gekocht :wacko:. Wel zal ik je tip in overweging nemen voor de volgende kweek net als de tips van Tw!tchy, heb net even wat filmpjes gezien....niet verkeerd.

Thanks guys, jullie tips worden zeer gewaardeerd!

 

Mvg,

 

F_S

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ligt die slang in de pot het wortelen van de plant in de weg? Gaat er niet veel ruimte verloren met zo'n slang in de pot?

 

Ik vind 0,3 - 0,4 liter op 20 liter niet veel :wacko: Ik kan net zo goed met 11 liter potten kweken, kijk maar eens naar Melissa, die growt met 600 watt 5x11 liter potten met bijna 1 op 1 :huh:

 

Het gaat erom dat bovenlangs wateren afvalstoffen mee naar beneden spoelt, en daarmee de opname van voeding een beetje verstoort.. Als jij dan besluit de helft van de keren bovenlangs te wateren, kunnen deze problemen juist verergeren, dan krijgen ze 2x zo veel afvalstoffen tussen wortels gespoelt als wanneer je altijd via boven watert, dit is nog veel vervelender, ik ken een kerel die maar een paar keer in de hele kweek via boven waterde en de rest onder, doordat de afvalstoffen bovenin zo geconcentreert werden en dan steeds in 1 keer naar beneden gespoelt werden, kregen zijn planten op die momenten zelfs even ziekteverschijnselen omdat de water en voeding opname zo verstoort raakte.

 

Ik zeg of alleen bovenlangs wateren, of alleen onderlands wateren, want als je enkel bovenlangs watert zijn de afvalstoffen niet zo geconcentreerd en voelt je plant er niet zo veel van, probeer wel zo ver mogelijk van de stam te wateren, dat scheelt veel ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey,succes met je kweekje,

ziet er allemaal goed uit :wacko:

 

grtjs blowke

Bedankt blowke!

Gister heeft er een toch maar eens besloten te kijken wat er zich allemaal boven de grond afspeelt.

Een van de zaadjes kan ik afschrijven, die doet helemaal niets en voor de andere is er nog hoop. Ik heb vanmorgen toch even gekeken hoe het de andere verging (door de grond boven het zaadje weg te schrapen, of dat goed is weet ik niet), ik wilde namelijk weten of de zaadjes afgeschreven konden worden of niet. Er is nog hoop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Hoi frinkandel speciaal hoe zijn jouw ervaringen met de Zaad Propagator. Ik zit zelf ook na te denken over de aanschaf ervan.

Want ontkiemen onder 400 watt gaat mij slecht af. En aangezien ik toch het liefst uit zaad kweek ben ik zeer benieuwd naar jouw ( of andere ) mening.c.q ervaring hiermee.

Ik wens je veel succes met je 1 ste kweek.

 

Mzzl,wsteb

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi,

 

Hoi frinkandel speciaal hoe zijn jouw ervaringen met de Zaad Propagator. Ik zit zelf ook na te denken over de aanschaf ervan.

Want ontkiemen onder 400 watt gaat mij slecht af. En aangezien ik toch het liefst uit zaad kweek ben ik zeer benieuwd naar jouw ( of andere ) mening.c.q ervaring hiermee.

Ik wens je veel succes met je 1 ste kweek.

 

Mzzl,wsteb

Bedankt wsteb.

 

Ik denk niet dat ik een objectief oordeel kan vellen over de propagator. Ik heb geen vergelijkbare voorbeelden omdat dit mijn eerste kweek uit zaad is.

Voor (zeer) low budget is dit denk ik wel een goed alternatief, hij is goedkoop, klein, makkelijk in elkaar te zetten en makkelijk in gebruik. Ook denk ik dat Sannie het niet zomaar in de shop zou zetten als hij het niet getest heeft en/of zeker weet dat het item ook echt werkt. Ik heb op dit moment zelf wat problemen met het ontkiemen van de zaadjes, dus ik kan niet zeggen of dit door mezelf komt of dat het door de propagator komt (waarschijnlijk toch mijn schuld). Wat me wel verbaasde is dat in dit dingetje de temperatuur goed stabiel blijft. Dinsdagavond (vorige week) heb ik hem aan gezet en vanaf woensdagochtend tot heden is het steeds 24°C. Het heeft even geduurd maar ze komen nu alle vier uit, waarvan er 1 al flink gegroeid is. De propagator werkt dus wel.

Ik zal eens kijken of ik morgen nog een fotootje kan plaatsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Zaad Propagator heeft je geduld wel op de proef gesteld, maar ja ze komen nu uit gefeliciklapstaart ;)

Succes ga deze zeker volgen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey frikandel_speciaal ook groene vingers aan het kweken?

Ik moest wel ff lachen om jouw intro.....

 

"Ik ga beginnen met mijn eerste kweek, en dus ook mijn eerste kweekverslag.

Waarschijnlijk wordt het een verslag over hoe je het dus niet moet doen, maar dat even terzijde…"

 

Met zo'n intro had ik ook wel willen beginnen ;)

Gewoon lekker knallen en lekker je ding doen en goed naar je sletjes blijven kijken :)

Ik loop ook lekker af en toe bij je naar binnen maar moet ik mijn voeten vegen?

 

 

Groetjes Cw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes, daar zal ik eerst mee binnen vallen.

 

Zo te zien aan het verschil in voeding ( terra vega en floris ) en dan ook nog

de andere flesjes, weet je wel waar je mee bezig bent. ( hoop ik )

 

Wil je de plantjes lekker laten gaan, maak je het je zelf er zo niet makkelijker op. ;)

 

Als je hele goede foto's kunt posten zijn de forum leden niet te beroerd om je te ondersteunen.

Dan is het wel van belang dat de foto scherp is. :)

 

Misschien een goede tip die je kweekje eens zou kunnen doen slagen als nooit te voren. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
De Zaad Propagator heeft je geduld wel op de proef gesteld, maar ja ze komen nu uit gefeliciklapstaart ;)

Succes ga deze zeker volgen :)

Thanks Randax,

 

Mijn geduld is inderdaad op de proef gesteld, of dat daadwerkelijk door de propagator komt laat ik even in het midden. Nu hopen dat het vanaf nu alleen nog maar bergafwaarts is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sticky green fingers, criticalwidow :)

Kom gerust nog eens langs, voeten vegen doen we niet aan, gewoon binnen komen baggeren.

 

 

 

Natuurlijk weet ik wat ik doe top shield, ahum.......maar dat mag de pret niet drukken.

Bedankt voor de tip.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

 

Ik heb geen foto's :). Mijn vorige zaadjes hebben het niet overleefd. Ik heb vandaag nieuwe in de mini-me prpgtr gedaan. Die van jouw zijn iig verder.....:o.

Zodra ze besluiten boven de grond te komen maak ik een paar shots!

 

Het is iig al niet gegaan zoals ik het had gehoopt ;). Maar we zijn positief blijven vooral lachen...................!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze ook afgelopen nacht in de propagator gedaan, dus als het goed is gaan onze kweekjes tegelijk lopen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...