Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Cli-Mate FC2010-T Fancontroller

Recommended Posts

Mooie test en uitleg -> Met z'n allen naar De Kweekshop zou ik zeggen! :o

 

Ik kon het niet op hun website vinden.

Heb wel een mooie aanbieding gezien op Growdiscounter!!!

 

Ook met dank aan www.growdiscounter.nl voor het sponseren van dit topic. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is toch ook een super vette controller om alleen maar naar te kijken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed om te horen dat ie nu in bedrijf is en alles lekker stil draait. Een paar geluidsopnames is niet eens zo'n gek idee :)

''Door het verlengen van de sensor-leiding neemt ook de weerstand van de leiding toe. Enkele mA bij temperatuur of vochtigheidsmeters kunnen een heel verschil geven. Hierdoor gaan de temperatuur-gegevens welke de controller krijgt veranderen en ook de schakelpunten veranderen nu. Nu kan het bij zo'n controller niet zo nauwkeurig zijn, maar, als je pech hebt........ Duurdere sensoren hebben hiervoor een "calibratie-leiding" dus 3 draden om deze fouten te vermijden'' hebben ze me ooit verteld hiero. Met een stukje stuurstroomkabel zal het vast wel lukken.

Veel succes.

 

Greetz Kitefreak

Share this post


Link to post
Share on other sites
. Ik moet eens kijken of dat makkelijk te verlengen is zonder de verzegeling van het apparaat te verbreken.

 

Kabel kan je gewoon doorknippen hoor. Komt geen verzegeling aan te pas :)

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goed om te horen dat ie nu in bedrijf is en alles lekker stil draait. Een paar geluidsopnames is niet eens zo'n gek idee :)

''Door het verlengen van de sensor-leiding neemt ook de weerstand van de leiding toe. Enkele mA bij temperatuur of vochtigheidsmeters kunnen een heel verschil geven. Hierdoor gaan de temperatuur-gegevens welke de controller krijgt veranderen en ook de schakelpunten veranderen nu. Nu kan het bij zo'n controller niet zo nauwkeurig zijn, maar, als je pech hebt........ Duurdere sensoren hebben hiervoor een "calibratie-leiding" dus 3 draden om deze fouten te vermijden'' hebben ze me ooit verteld hiero. Met een stukje stuurstroomkabel zal het vast wel lukken.

Veel succes.

 

Greetz Kitefreak

De afwijking van een PT100 is volgens mij 1,3 graden per 10 meter

Edited by lion61

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die prijs kan wel lager toch ? :)

Ik zou inderdaad denken dat je 'm even opnieuw moet kalibreren als je de lengte van de kabel verandert. In ieder geval ter controle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwaliteit kost wat.

En wat is nou mooier dan een product die je pakkans verlaagd.

 

"brommende fans"

 

Vraag me af wat deze doet op de buisfans.

Want die rotzakken brommen me de tent uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het goed begrijp kan ie enkel 1 fan sturen? verder geen kachel of kleppen oid..

vind dat een gemiste kans want ziet er verder degelijk uit.

 

Zal toch een gooi doen. 6x400w, 2500 inblaas, 1500 afzuig(jup overdruk). hokje qua lucht volledig symmetrisch opgebouwd.

de 1500 is buiten geplaatst in een box en hoor m als er verders geen omgevingsgeluiden zijn. zie soms bezoek toch die kant opkijken en dat zint me niet zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoezo werk je met zoveel overdruk? .

Omdat je zo meer koude volume je hok in perst? .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goedkoper.... die prijs is ex btw

Klopt, had ik gezien, alleen rekende ik even snel twee in plaats van 20% erop. :)

Neemt niet weg dat ik 'm nog vrij prijzig vind. Meer geschikt voor de broodkwekers.

De test ben ik wel benieuwd naar, tegen die tijd is de prijs misschien ook wat gezakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet alleen voor broodkwekers hoor.

 

Dit moet de oplossing worden voor iedereen.

Zodat die cheap ass brom controlers tot het verleden behoren.

Want zeg nou zelf wat is erger. ....

 

 

1 controller doe optimaal regelt. Die eenmalig wat kost. En die je binnen een paar weken terugverdien.

 

2 of een irritante brommende fan in de nacht uren. Wat ook nog veraderlijk is voor andere...

Share this post


Link to post
Share on other sites
. Ik moet eens kijken of dat makkelijk te verlengen is zonder de verzegeling van het apparaat te verbreken.

 

Kabel kan je gewoon doorknippen hoor. Komt geen verzegeling aan te pas :)

 

GrR

Tja, maar op een apparaat wat zoveel kost verwacht ik toch wel dat een belangrijk detail als de temperatuursensor (die inderdaad lijkt op een pt100 in een plastic behuizinkje) wat flexibeler is uitgevoerd.

 

@tim: nou, knappe jongen als je dit in een paar weken terugverdient :o. Een fancontroller geeft geen extra productie maar een goede regeling is wel beter voor een stabieler klimaat. Dat moeten we nog gaan zien met de logger als het licht aan is en heeft ook te maken met de interne logica van de controller. Video bekijken dan zie je wat ie met een buisfan doet. Getest: zelfs met een kleine buisfan is ie stil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat je binnen 1oogst toch wel

wat kunt missen zeg maar :-)

 

En een stabiel klimaat is voor mij echt wel een must

Om zodoende continu dezelfde kwaliteit te kunnen verkrijgen.

 

Maar een logger moet ik ook nog hebben ja :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou uiteindelijk is er een hele lichte overdruk, die 2500 moet er behoorlijk voor werken door het lange kanaal en hoe die ligt. moest best vreemde dingen uithalen om alles op de plek te krijgen en alles stil en onopvallend te laten draaien. die 1500 moest er naderhand nog achter omdat t niet voldoende was+dat ik de lucht later ga gebruiken in de serre die een eind verder zit en dat beetje extra hulp nodig is.

zal s fototjes schieten straks want als ik t ga uitleggen ga je het niet beter begrijpen.

hangt overigens een kacheltje voor de inblaas, tot nu toe werkt dat prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites
. Ik moet eens kijken of dat makkelijk te verlengen is zonder de verzegeling van het apparaat te verbreken.

 

Kabel kan je gewoon doorknippen hoor. Komt geen verzegeling aan te pas :)

 

GrR

Tja, maar op een apparaat wat zoveel kost verwacht ik toch wel dat een belangrijk detail als de temperatuursensor (die inderdaad lijkt op een pt100 in een plastic behuizinkje) wat flexibeler is uitgevoerd.

 

@tim: nou, knappe jongen als je dit in een paar weken terugverdient ;). Een fancontroller geeft geen extra productie maar een goede regeling is wel beter voor een stabieler klimaat. Dat moeten we nog gaan zien met de logger als het licht aan is en heeft ook te maken met de interne logica van de controller. Video bekijken dan zie je wat ie met een buisfan doet. Getest: zelfs met een kleine buisfan is ie stil.

Voordeel frequentie regelaar =hoofdzakelijk energieverbruik geen gebrom omdat er koppelaanwezig is dat zijn jullie voordelen.

Voor de industrie zijn er meerdere voordelen:

Gelijkmatigere processen

Acceleratie en deceleratie controle

Verschillende snelheden/toerentallen voor verschillende processen

Compensatie voor veranderende procesvariabellen

Lage toerentallen voor installatie en inregel doeleinden

Aanpassing van de productie snelheid

Toepassen van nauwkeurige positionering

Regelen van koppel en trekkracht

Ik vind de frequentie regelaar die jullie gaan testen een beetje prijzig industriele frequentie regelaars zijn ongeveer net zo duur, en deze heb je ook in enkelfase aansturing alleen is de uitgang wel weer 3fase.

Dus dan moet je wel een 3fase moter hebben in je afzuiger. Het voordeel van deze frequentieregelaars is weer dat je die weer door een PLC kan aansturen dan ben je wel perfect bezig natuurlijk :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel frequentieregelaars hebben al een ingebouwde PID controller. 3-fase frequentieregelaars zijn niet zo duur. één-fase regelaars (ik bedoel met enkel fase uitgang) zijn kostbaarder, want die zijn niet zo courant. In de industrie wordt hoofdzakelijk van 3-fase motoren en regelaars gebruik gemaakt. Een kleine 3-fase motor is echter redelijk kostbaar want die kom je ook niet veel tegen. Er zijn 3-fase fans, zelfs met ingebouwde 0-10V gestuurde frequentieregelaars (zoals de EMC boxen). Dan kun je met één 0-10V thermostaat meerdere ventilatoren aansturen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

frequentiegestuurde dimmer . . . climate fc2010

 

heb me bijna overtuigd om toch hiervoor te kiezen,

heb alleen nog paar vragen ....

 

kan ik en hoe eventueel deze ook laten sturen voor afzuig bij een te hoge LV ?

met een klassieke dimmer zou je dit kunnen door thermostaat en hygrostaat parallel te schakelen op 1 fase voor de dimmer , dacht ik . . .

maar vermits de temperatuursensor waarschijnlijk geen open/gesloten contact is bij deze climate en ook nog eens inwendig zit,

vraag ik me dit toch af . . .

eventueel met tweede lichtere afzuiger , met dan weer tweede filter, werken op apparte hygrostaat gewoon voor LV ???

 

werkt deze climate modulerend zodat deze bij lichte overschrijding van de temperatuur niet direct op volle vermogen laat draaien?

 

en wat wordt er juist bedoeld met het moeten plaatsen van een beschermde kabel naar de afzuiger ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Veel frequentieregelaars hebben al een ingebouwde PID controller. 3-fase frequentieregelaars zijn niet zo duur. één-fase regelaars (ik bedoel met enkel fase uitgang) zijn kostbaarder, want die zijn niet zo courant. In de industrie wordt hoofdzakelijk van 3-fase motoren en regelaars gebruik gemaakt. Een kleine 3-fase motor is echter redelijk kostbaar want die kom je ook niet veel tegen. Er zijn 3-fase fans, zelfs met ingebouwde 0-10V gestuurde frequentieregelaars (zoals de EMC boxen). Dan kun je met één 0-10V thermostaat meerdere ventilatoren aansturen.

Natuurlijk als we allemaal Cli-Mate FC2010 aanschaffen word het verschil kleiner met de nu gebruikte fan controllers. Als de Cli-Mate FC2010 bv 30% goedkoper zou worden weet ik zeker dat de meeste kwekers de meerprijs zonder nadenken ophoesten.

Want degene die deze controller gaat testen zal er alleen maar positief over zijn.

 

Maar een PID controller moet natuurlijk wel in een frequentieregelaar anders kan je de parameters niet instellen, maar met een PLC erbij kan je alles regelen wat je maar wil (AND,OR,SET,RESET,TIMER,COUNTER) en je hebt er meteen een hobby bij namelijk PLC programeren :rofl

zoiets als jij laat een scheet de PLC meet dit en de afzuiger gaat meteen iets harder draaien haaha.

Met een PLC heb (met de juiste sensoren en module) je gewoon alles in 1 CO2controller, voedingscomputer,fancontroller,tijdklok,luchtbevochtiger enz enz.

 

En 3fase motoren zijn echt niet veel duurder als 1fase hoor ook de kleintjes niet vergelijkbare modellen schelen misschien 10/30 euro.

 

Maarja dit is allemaal een beetje off topic

DE Cli-Mate FC2010 heeft alleen maar voordelen dus eigenlijk hoeft deze niet eens getest te worden maar degene die hem mag testen veel plezier ermee want dit product (als hij het doet) is gewoon top

En nee ik maak ze niet dus ik maak geen reclame, ik probeer nu alleen zoveel mogelijk te posten dat als whazzup met een PLC controller komt ik deze wel wil testen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben zeer nieuwsgierig naar de test resultaten. en ook naar jou ondervindingen whazzup ik kan zelf niet meedingen voor een test omdat ik niet aan de eisen voldoe helaas, maar ik had eigenlijk twee vragen over dit (hopelijk) zeer mooie apparaat.

 

1:) hoe langzaam kan je een box of buis fan laten lopen zonder problemen?

2:) kan je op het stopcontact een verdeeldoos zetten en daarop bijvoorbeeld twee fans aansluiten?

 

succes en veel plezier met het testen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1) hoe wil je het uitgedrukt hebben? Toeren p min zal verschillen per box. bij mij ongeveer 100rpm bij een 2650box

2) Ja, tot 15ampere.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites
1) hoe wil je het uitgedrukt hebben? Toeren p min zal verschillen per box. bij mij ongeveer 100rpm bij een 2650box

2) Ja, tot 15ampere.

 

GrR

 

 

ik kan niet wachten om er zo een te kopen maar wacht toch nog even de test af, volgens mijn berekeningen is dit tot ongeveer 10% van het volle vermogen aangezien een 2650 op vol vermogen ongeveer 1000 rpm zou moeten lopen.

 

bedankt racker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

is een schatting he, Heb geen rpm meter op mijn box haha. Iets sneller dan 1 rotatie per seconde. :P

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...